Gisteren voor het eerst eens iets van het beruchte Frysk Hynder mogen proeven, deze
Frysk Hynder 2014 op portvat.
Na de vele negatieve verhalen en meningen her en der geprobeerd er zo neutraal mogelijk in te gaan. En eerlijk: Deze viel me echt álles mee. Ook eerlijk: Had ik dit blind voorgeschoteld gekregen, dan had ik serieus getwijfeld of het wel whisky was. Maar dat maakt het zeker niet opeens een onaangenaam drankje.
De geur is zelfs best heel interessant te noemen, fruitig en chocolade eerst, deed me denken aan van die chocolaatjes met sinaasappelmarmelade-vulling, en kersenbonbons. Dan draait het richting Glühwein, wat aardse tonen, en dan opeens komt er heel veel koffie door. Koffie, mocca, Café Noir-koekjes, Haagse Hopjes.
In de smaak is ie iets minder interessant, verandert het chocola-fruitige al snel naar donkere, bittere pure chocola, vlakt de smaak wat af en blijft die koffie- en chocoladeachtige bitterheid hangen.
Conclusie: Het heeft me zeker niet in de verleiding gebracht om nu opeens eens een hele fles te willen kopen, maar ik vond het ook zeker geen straf om te proeven en kreeg ook niet de drang om dit in de gootsteen te kieperen (zoals sommigen nogal eens geneigd zijn te doen). Als ik de mogelijkheid krijg zal ik zeker nog wel eens ook andere expressies willen proeven.
Met dank aan SebasDB voor het sample

.