Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 29 Nov 2014, 13:58

Otje schreef:Vraagje over m'n onlangs aangeschafde Millstone Sherry cask:
Distillatiedatum 26-2-1999,
Botteldatum 17-2-2014.

Dat is toch 14 jaar, ipv 12 jaar oud. Volgens mij doet Zuidam dit wel vaker, verkeerd labelen ofzo?
Iemand enig idee hoe dit werkt bij Zuidam?

Blijkbaar vonden ze'm bij 12 jaar nog niet goed genoeg en hebben ze gewacht met bottelen? En aangezien ze geen 14yo expressies hebben labelen ze het als 12? Ofzo? Dat zou ik denken maar het is puur speculatie hoor.

Ik heb gisteren m'n laatste dram 100 Rye op... Ik baal best wel dat die fles leeg is. Toch wel een onwijs lekkere dram om er af en toe bij te pakken. Zeker niet een daily dram maar absoluut een smaakexplosie tot en met voor een goed moment. Ik denk dat fles #2 binnenkort in bestelling gaat ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 29 Nov 2014, 14:16

Die 100 Rye staat hier ook geopend de kast, erg lekker idd.
Wvb. de sherry cask, misschien drop ik wel een vraagje over 12 of eigenlijk 14 jaar oud in hun mailbox. Ben wel heel nieuwgierig.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 29 Nov 2014, 14:39

Otje schreef:Die 100 Rye staat hier ook geopend de kast, erg lekker idd.
Wvb. de sherry cask, misschien drop ik wel een vraagje over 12 of eigenlijk 14 jaar oud in hun mailbox. Ben wel heel nieuwgierig.

Ja ik eigenlijk ook wel. Laat het vooral even weten als je een reactie hebt!
0 x
BAM! - ook op Facebook

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 26 Nov 2015, 21:35

Gisteren de Millstone 5yo lightly peated gedronken. Dat is wel een aardige dram, maar helaas gebottled op 40%. Dat is echt te weinig. De smaak is lekker, maar hij komt nogal dun over.

Datum distillatie is 5-2-2005 en gebotteld op 25-5-2015; m.a.w. dit hadden ze ook de Millstone 7yo Lightly peated kunnen noemen
0 x

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 28 Dec 2015, 10:55

Afgelopen tijd 2x de Millstone 2008 PX Cask, cask strenght 54,2 % gedaan.
Beide keren geen hoge cijfers gegeven, te jong en de 2e keer vond ik hem zelfs wrang.
vooral veel alcohol, uiteindelijk blijft de 1999 PX toch de betere, dus vat sterk is lang niet altijd het beste.
1 x
Afbeelding

roylubbers
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 26 Feb 2016, 09:34

Over de leeftijd op de fles en de daadwerkelijke leeftijd.
Op mijn fles Millstone 100 Rye staat dat deze 100 maanden oud is (8 jaar en 4 maanden).
Op de fles staat distilled 4-1-04, Bottled 15-4-15, dat is toch echt 11 jaar en 3 maanden (135 maanden!)
snap dat de leeftijdsaanduiding betekent dat hij minimaal 100 maanden moet zijn, maar toch
Zie ook andere bottelingen die bijvoorbeeld 10 jaar en een maand zijn (121 mnd), maar ook wel die echt 100 maanden zijn.

Iemand hier meer info over? :)
0 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 01 Mar 2016, 18:41

Na aanleiding van Tom's bezoek aan Zuidam en Thijs z'n uitleg dat ze zelf geen kiln hebben vroeg ik mij af hoe en waar komen ze aan gerookte barley? Komt het überhaupt uit Nederland? :Scratch
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 02 Mar 2016, 10:10

Nino schreef:Na aanleiding van Tom's bezoek aan Zuidam en Thijs z'n uitleg dat ze zelf geen kiln hebben vroeg ik mij af hoe en waar komen ze aan gerookte barley? Komt het überhaupt uit Nederland? :Scratch

Ik heb me hier niet in verdiept, maar gisteren heb ik een Ménage a Trois open gemaakt en deze liet mij heel erg aan het Duitse Glen Els denken. Geen idee of dit toeval is.
1 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 02 Mar 2016, 16:27

Kay schreef:
Nino schreef:Na aanleiding van Tom's bezoek aan Zuidam en Thijs z'n uitleg dat ze zelf geen kiln hebben vroeg ik mij af hoe en waar komen ze aan gerookte barley? Komt het überhaupt uit Nederland? :Scratch

Ik heb me hier niet in verdiept, maar gisteren heb ik een Ménage a Trois open gemaakt en deze liet mij heel erg aan het Duitse Glen Els denken. Geen idee of dit toeval is.

Kreeg ook niet het idee dat het algemeen bekend was waar het weg komt ivm geen reacties.
Ben benieuwd!
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 10 Mar 2016, 17:35

Dat is een goede vraag om mee te nemen als we met een groepje binnenkort een bezoekje aan Zuidam brengen :goedgedaan
1 x
Affirmanti incumbit probatio

dutchscotch
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor dutchscotch » 03 Apr 2016, 19:12

Heb bij het whiskyfestival in Den Haag de 12yo sherry cask gedronken. Prima whisky, maar vond hem niet zo heel bijzonder. Ben benieuwd naar de fesitvalbotteling in Leiden over 2 weken. Dit is een Millstone 3 jaar oude peated PX cask 56,6%.
0 x
Afbeelding

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 17 Apr 2016, 15:10

Gisteren Millstone 5yo op. Ik vond hem echt verrassend lekker voor zo'n jonge whisky. Ik had hem scherper verwacht, maar hij was heerlijk zacht en ik had er eigenlijk niks op aan te merken. Behalve dat hij een wat dun mondgevoel had en niet zo'n lange afdronk. Maar qua smaak en geur vond ik hem heerlijk.
Hoe verhoud een oudere Millstone zich t.o.v. deze?
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 17 Apr 2016, 18:26

De Millstone's doen het in geur altijd beter dan de smaak imo.
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 17 Apr 2016, 20:47

dutchscotch schreef:Heb bij het whiskyfestival in Den Haag de 12yo sherry cask gedronken. Prima whisky, maar vond hem niet zo heel bijzonder. Ben benieuwd naar de fesitvalbotteling in Leiden over 2 weken. Dit is een Millstone 3 jaar oude peated PX cask 56,6%.

Gisteren heb ik hem op maar het viel tegen. Twee slokken genomen en toen weg gedaan. Ik was met twee anderen en die vonden het ook niet veel. Zeker voor dat geld is er volgens mij wel iets beters te krijgen.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 18 Apr 2016, 06:21

Ik heb de afgelopen tijd een paar oudere expressies gedronken, waaronder de 1999 10 yo. Die vind ik prima hoor, ruikt en proeft als een Speysider. Hij beviel me beter dan tal van AS-instapwhiskies van menig Schotse distilleerderij.
Natuurlijk is alles relatief en is het geen top level, maar dat moet je m.i. ook bij de 40%-versies niet meteen verwachten. De feetivalbotteling op CS zou wat meer moeten kunnen bieden. Heb een flesje gekocht maar nog niet geproefd.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “Whisky uit overige landen”