Säntis Single Malt Zwitserse Whisky

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Erdogan
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Säntis Single Malt Zwitserse Whisky

Ongelezen berichtdoor Erdogan » 15 Mei 2015, 15:34

edwinedje schreef:Ik was in Januari bij het Whisky Weekend in Amsterdam (van Café L&B).

Hier hebben we met een zeer enthousisate medewerker (eigenaar?) van het distileergedeelte te maken gehad.

Als ik het allemaal goed begrepen en onthouden heb is het product Saintis Malt Whisky een product met een ongeveer geplande einddatum.
De reden hiervoor zou zijn dat (zo goed als) alle ex-biervaten zijn opgekocht.
Deze biervatten kunnen een gelimiteerd keer (3x?) gebruikt worden voor het rijpen van Whisky voordat ze op (onbruikbaar) zijn.

Daar het huidige bier niet meer in houten vaten gemaakt/bewaard word is er geen nieuwe aanwas van houten vaten.
Dit maakt de rijping zoals nu gekend niet langer mogelijk, en het Whisky product dus eindig.

Maar goed, als ik het onjuist heb, of onjuist heb onthouden mijn excuses.

De Editie Dreifaltigkeit tasting was een aangenaam verpozen tijdens het enthousiaste verkoop praatje....lekker rokerig :goedgedaan

:Slainte

Je hebt het heel goed onthouden... :) dit is inderdaad wat de distilleerderij aangeeft, dat ze in ongeveer 20 jaar tijd niet meer op biervaten kunnen laten rijpen. Nu gebruiken ze tot 120 jaar oude biervaten, deze werden gebruikt voor transport van bier naar restaurants en kroegjes tot 1970 (familie bedrijf bestaat al 5 generaties als bierbrouwers). Ik denk wel dat ze in de toekomst zullen overgaan op andere type vaten.

Ik vind de Editie Dreifaltigkeit ook inderdaad lekker rokerig/BBQ en vlezig..
0 x

Erdogan
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erdogan » 15 Mei 2015, 15:44

Oogadal schreef:Ach, daar zullen ze wel wat op vinden toch? Je vult gebruikte vaten af met bier en legt ze weer weg, kun je weer 3 keer. En er zal nog wel een micro brouwerij te vinden zijn waar ze nog wel vaten gebruiken? Wellicht in België, bij een abdij.

Wat betreft die Dreifaltigkeit; lekker rokerig??? :P
Je bedoelt waarschijnlijk; alsof je een BBQ waar een doos bananen instaat te smeulen naar binnen werkt? :bigsmile
Niet echt een subtiele dram, meer een mokerslag. Wel eentje die ik ook zeker kan waarderen op z'n tijd!

Ik denk dat ze eerder op een ander type vat zullen stappen, zoals de andere distilleerders doen... enig nadeel is dat ze dan wel hun 'signature' zullen verliezen... maar dat is pas over 20 jaar volgens de verwachtingen... dus nog even geen zorgen..:)

Wat betreft de Dreifaltigkeit, ik vind het fantastisch om al die verschillende reacties te lezen en horen op festivals.. :) Waar iedereen het over eens is: Wow! De een haalt er gerookte paling uit, de ander bbq bananen.. de meerderheid refereert naar gerookte ham (schwarzwalder ham of Alto Adige speck).
0 x

Erdogan
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erdogan » 15 Mei 2015, 15:52

Sir Dramalot schreef:Erdogan,

St - Gallen is een wat grotere plaats waar ik ook veelvuldig ben geweest (prachtige bibliotheek). Vanuit Gais (ons vakantieadres) met het treintje naar St-Gallen om meestal te eindigen in het restaurant van de Migros :)

De flesjes die ik heb gekocht betreffen de edition Alpstein nr 7 gebotteld op 10-01-2014 in een oplage van 1400 (50 cl)
Whisky heeft een sherry finish (dat zie je, maar proef je vooral). Vraag me af of het verstandig is nog een paar flesjes te kopen gezien het gerucht dat de brouwerij gaat stoppen met het maken van whisky omdat ze geen biervaten meer hebben om het in op te slaan (gerucht of feit??)

Hoe dan ook: ik vond het een lekkere whisky die het predicaat "slechtste whisky ooit gemaakt" in mijn ogen zeker niet verdient. Is sowieso een rare uitspraak want die zou immers impliceren dat je alle whisky die ooit gemaakt is geproefd hebt en wie kan dat nou van zichzelf beweren.

hahah heel herkenbaar, ik heb er gestudeerd aan de HSG..:)

Alpstein nr.7 vond ik persoonlijk goed, ik heb 2 flessen terug gekocht van een slijter... ;) Hij is praktisch uitverkocht, enkele slijters zonder internet shop kunnen het wellicht nog op voorraad hebben. Ik denk niet dat het gemakkelijk is om deze editie te vinden. Indien je wilt, kan ik proberen te checken met de slijters, dan ga ik mijn lijst af van slijters die het hadden gekocht en neem contact met hen op voor je. Alpstein edities zijn altijd gelimiteerd, of de distilleerderij in de toekomst andere vaten gaat gebruiken of niet.

Het klopt inderdaad dat op een gegeven moment de vaten opgebruikt zijn, maar nog lang niet, schatting 20 jaar... dus we hebben nog even..:)
0 x

Sir Dramalot
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sir Dramalot » 15 Mei 2015, 18:09

Erdogan,

Bedankt voor het aanbod, maar mijn plaatselijke slijter heeft ze ook nog staan. Koop er denk ik nog een paar als ik in de buurt ben.
20 jaar voordat de biervaten op zijn is nog een lange tijd.
Dan kunnen we nog wel even vooruit.

Groet,
Jan Willem
0 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”