Nederlandse whisky

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Nederlandse whisky

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 12 Apr 2023, 12:09

Ik heb ook meerdere bottelingen van Cley in huis en zet deze toch boven de recentere Millstones.
1 x
Afbeelding

PeakyBrother
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor PeakyBrother » 25 Jan 2025, 14:59

Met interesse de berichten in dit topic gelezen. Ik ben nu vijf jaar bezig met het drinken en verzamelen van whisky. Ben verbaasd dat er in dit topic al anderhalf jaar niets mee toegevoegd is terwijl er juist zoveel gebeurt in Nederland qua nieuwe whisky's. Zoals de nieuwe oudste whisky van Nederland de 28-jarige van Hortsman (nog niet geproefd, maar wel een fles van gekocht), maar bijvoorbeeld ook de verschillende whisky's van Drumlin, o.a. Cromlech en de special 'Our Baby' en de eerste whisky van The Chamberick die recent op de markt kwam. Als deze jonge whisky's vind ik zeer goed te drinken. Frysk Hynder nog niet geproefd (staat ook niet direct bovenaan mijn lijstje qua whisky, gezien alle negatieve commentaren in dit topic.. maar het wordt nog steeds gemaakt dus blijkbaar zijn er zat mensen die het wel lekker vinden :D ). Sculte ook nog niet geprobeerd, met name door de prijs. Ik vind die flessen erg duur, als zal de whisky wellicht ook goed zijn...
Heeft iemand nog nieuws ook leuke nieuwe Nederlandse whisky's dit dit jaar op de markt gaan komen, of nieuwe Nederlandse destilleerderijen die recent gestart zijn?
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 25 Jan 2025, 16:31

PeakyBrother schreef:Heeft iemand nog nieuws ook leuke nieuwe Nederlandse whisky's dit dit jaar op de markt gaan komen, of nieuwe Nederlandse destilleerderijen die recent gestart zijn?

Moutmolen distilleerderij
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Jan 2025, 19:31

PeakyBrother schreef:...Frysk Hynder nog niet geproefd (staat ook niet direct bovenaan mijn lijstje qua whisky, gezien alle negatieve commentaren in dit topic.. maar het wordt nog steeds gemaakt dus blijkbaar zijn er zat mensen die het wel lekker vinden :D ).
Heeft best een slechte naam hier. Maar naar maar mijn beperkte ervaring van echt niet lekker in het verleden tot best wel goed in meer recente tijden.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 25 Jan 2025, 22:12

Een 28-jarige Nederlandse whisky, dat is best een knappe prestatie. Intrigrerend dat ze dus al decennia lang bestaan maar behoorlijk onder de radar blijven, ik kende ze in ieder geval niet (maar dat ligt vast aan mij:-)
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Jan 2025, 10:34

Vooral wat Roelof zegt.
Er wordt vast en zeker meer whisky gemaakt dan dat we weten. Maar veel zal moonshine zijn of niet geregistreerd als stoker.
Daarnaast is het, op festivals voornamelijk, veelal zoeken met een lampje naar de Nederlanders. En buiten de bekende namen om (Zuidam, Kalkwijck, IJsvogel etc) is het mij nog nooit opgevallen dat er iemand iets fatsoenlijks maakt.

Volgens mij betreft het hier veelal zeer kleinschalige hobbymatige stokers die niet echt de ambitie hebben om te groeien.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Jan 2025, 11:19

defeatless schreef:Vooral wat Roelof zegt.
Er wordt vast en zeker meer whisky gemaakt dan dat we weten. Maar veel zal moonshine zijn of niet geregistreerd als stoker.
Daarnaast is het, op festivals voornamelijk, veelal zoeken met een lampje naar de Nederlanders. En buiten de bekende namen om (Zuidam, Kalkwijck, IJsvogel etc) is het mij nog nooit opgevallen dat er iemand iets fatsoenlijks maakt.

Volgens mij betreft het hier veelal zeer kleinschalige hobbymatige stokers die niet echt de ambitie hebben om te groeien.

Zet dan Duhbghlas uit Zwartsluis maar op je radar! Hier wordt met kennis en passie gestookt. En ik denk dat als je zelf (letterlijk!) je hele distillery kunt bouwen en in staat bent kleine tweaks in je proces te doen je een eind op weg bent. De Dudes hebben er wat vaatjes liggen rijpen, peated en unpeated, en ik heb recent de chocolade - mout newmake spirit moge proeven en dat was de 2e keer dat ik m'n glas leeggedronken heb, als het om newmake gaat dan hé. :Party (de eerste x was met de newmake van Falkirk)
Inmiddels is wel Duhbglas rum verkrijgbaar trouwens.
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 27 Jan 2025, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 27 Jan 2025, 12:02

defeatless schreef:.... En buiten de bekende namen om (Zuidam, Kalkwijck, IJsvogel etc) is het mij nog nooit opgevallen dat er iemand iets fatsoenlijks maakt..

Cley ook niet? :roll:
3 x
Afbeelding

PeakyBrother
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor PeakyBrother » 27 Jan 2025, 14:06

WhiskyDudes schreef:
defeatless schreef:Vooral wat Roelof zegt.

Zet dan Duhbghlas uit Zwartsluis maar op je radar! Hier wordt met kennis en passie gestookt. En ik denk dat als je zelf (letterlijk!) je hele distillery kunt bouwen en in staat bent kleine tweaks in je proces te doen je een eind op weg bent. De Dudes hebben er wat vaatjes liggen rijpen, peated en unpeated, en ik heb recent de chocolade - mout newmake spirit moge proeven en dat was de 2e keer dat ik m'n glas leeggedronken heb. :Party (de eerste x was met de newmake van Falkirk)
Inmiddels is wel Duhbglas rum verkrijgbaar trouwens.

Ja Dubhghlas, had ik toevallig net op de radar gekregen en heb een paar verschillende flessen newmake gekocht :-)
0 x

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 27 Jan 2025, 20:00

Dubhghlas – which is Old Scottish for Black Water, the name of the river where Zwartsluis is located
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Jan 2025, 00:14

Fat Bastard! schreef:
defeatless schreef:.... En buiten de bekende namen om (Zuidam, Kalkwijck, IJsvogel etc) is het mij nog nooit opgevallen dat er iemand iets fatsoenlijks maakt..

Cley ook niet? :roll:

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik nog niets van ze heb geproefd... :? :oops:

Overigens, maar dat is mijn doemdenken misschien, met de huidige ontwikkelingen in whiskyland houdt ik m'n hart vast voor hun.
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Jan 2025, 11:23

defeatless schreef:Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik nog niets van ze heb geproefd... :? :oops:

:shock:
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky uit overige landen”