01-09-2023 Bezoek Ad Gefrin
Toen ik mijn wandeltocht voor dit jaar boekte dacht ik eigenlijk voor het eerst geen bezoek aan een distilleerderij toe te kunnen voegen aan de trip totdat ik erop gewezen werd dat in Wooler sinds enige tijd een nieuwe stokerij gevestigd is:
https://adgefrin.co.uk. In 2022 in productie gegaan en sinds maart dit jaar te bezoeken.
Even over de wandeltocht, the St. Cuthbert's Way, ruim 120km afleggend van Melrose in de Scottish Borders naar Holy Island in Northumberland.
De vierde dag wandelen zou ons in Wooler brengen na het doorkruisen van de Cheviot Hills. Vooraf aan onze vijfde wandeldag dus een tour&tasting geboekt!
De distilleerderij is onder geweldig design gebouwd en is een complete bezoekerservaring door de combinatie met een Anglo-Saxon museum en bistro.
Entreekaart voor de tour geeft je ook de hele dag toegang tot het museum. Net buiten Wooler is halverwege de vorige eeuw bij opgravingen een 7de eeuwse nederzetting met grote hal ontdekt waar meerdere koningen uit die tijd geleefd hebben. Deze geschiedenis wordt in het museum tot leven gebracht met artefacten, afbeeldingen en een (deels virtueel) nagebouwde grote hal.

De entree van het gebouw is een grote hal met atrium/dome en als je opkijkt valt je mond letterlijk open van verbazing. Het dak en wanden zijn bekleed met 9300 houten blokken. Tijdens de grote storm (Arwen?) van een aantal jaar geleden zijn in deze regio vele bomen weggevaagd en dit hout is hier voor hergebruikt.
Op begane grond zijn naast deze mooie ontvangsthal een bistro, shop en de tasting room gevestigd. Extra handig voor ons was dat ze een aantal kluisjes hebben dus onze dagrugzak konden we veilig opbergen.
Na even wachten en rondsnuffelen in het museum werden we meegenomen voor onze tour.

De volledige installatie is in één rechthoekige ruimte gevestigd, efficient en overzichtelijk. Vanaf de verhoogde vloer kijk je via het grote raam op de hoofdweg en rivier Wooler Water die hierlangs loopt.
De installatie is vervaardigd en geleverd door Forsyths. Water wordt verkregen via een geboorde bron die voldoende en spatzuiver water levert.
Alle gerst wordt bij lokale boeren binnen een straal van 15-20km verkregen, mouten gebeurt bij Simpsons Maltings welke slechts 30km verderop gevestigd is in Berwick-upon-Tyne. Er wordt 6 dagen in de week een batch van 1000kg gemasht.

Aan de mashbill wordt 4500l water toegevoegd in drie runs: 64gr, 75gr en tot slot 85gr. Alles wordt netjes hergebruikt. Restwarmte wordt ook gebruikt voor de verwarming van het gehele gebouw.