Eaglesburn test panel

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Eaglesburn test panel

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 16 Mei 2022, 17:35

Bij deze ook eindelijk mijn tasting notes. Was er zaterdag al aan begonnen, maar er zaten toen redelijk wat pollen in de lucht, waardoor ik op de neus wel een en ander miste.

Eaglesburn peated special release 2018 - 2022 58,4%

neus: initieel (net in het glas) erg harsachtig (wordt later iets minder), dennenaalden, milde rook, ietwat aards, vermolmd hout, zwarte peper, zoete aardappelpuree met nootmuskaat en een beetje gember. Verder licht zure fruittonen, onrijpe appel, citroenschil, gekristalliseerde honing en later een lichte vleugje munt. Met water nog zoeter en fruitiger richting citroenolie en wat rijpere appel, ook meer gember nu (richting gembersiroop en gembercake) en na circa een half uur wat komijn.

smaak: een prettig dik mondgevoel, eerst best wat zwarte peper, hars, mild turfig (aards), gepofte aardappel, een prominentere citrustoon (citroen en limoen), weer duidelijk nootmuskaat, komijn en wat gember, de ontwikkeling is uiteindelijk behoorlijk drogend en scherp met wat vers gezaagd hout. Met water wordt het allemaal nog wat peperiger en krijg ik ook meer bittere houttonen.

afdronk: medium qua lengte; eerst vrij vlak met wel duidelijk zwarte peper, wat zoete (honing)drop, hars, houtskool en een lichte toon van as. De finish wordt met water iets fruitiger (een zoete citrustoon).

conclusie: een aardige dram zo na 4 jaar, alleen wat te droog en peperig in de mond en afdronk voor mij (blijft zo met water). De neus verbetert wel met wat tijd en water.

Score n/t/f: 86 / 83 / 82 = 84 overall

Eaglesburn peated Double Wood Bourbon + Rum Finish 2017 - 2021 47%

Na circa 15 minuten, zonder water:
neus: zo bam, dat is een hoop zoete fruitigheid zeg, tropisch fruit, fruitsiroop, perzik, abrikoos, peer, gekarameliseerde appel, vanille, cake, een beetje munt op de achtergrond en zelfs een zweempje lavendel en kaneel. Echt een heel fijn neusje.

smaak: vol en romig in de mond; vanille, tropisch fruit, perzik, peer, gebakken appel, nu ook wat duidelijker een bittere citrustoon, honingzoet, wat milde peper, een licht drogende houtinvloed, heel licht getoast. Dat laatste haal ik er volgens mij alleen uit, omdat ik weet dat dit peated spirit is. Of me dit blind ook op zou vallen betwijfel ik.

afdronk: medium lang; zoet en honingachtig, tropisch fruitsap, cake, een drogende houttoon die ook licht getoast overkomt. Eigenlijk het enige moment dat ik de peatiness echt uit deze dram haal. Glijdt overigens heel prettig de keel door, maar is verder niet bijzonder complex. Wel erg lekker!

Conclusie: het verschil tussen de dram met en zonder water vind ik hier minder groot als bij de special release, maar dit is toch een heel mooi fruitige botteling geworden. Er is niet heel veel peat in te ontdekken alleen, maar dat vind ik verder prima met al dat fruit.

Score: 88 / 87 / 85 = 87

De special lijkt nog wat tot rust te moeten komen, maar gezien het eerder door jou hierboven gemelde verlies begrijpelijk dat ie toch gebotteld is. Vraagje: hoe komt het dat de angel share zo gigantisch is? Invloed van een paar hete zomers?
1 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 16 Mei 2022, 19:09

Ik heb nu ook mijn notes van de Special Release in WB toegevoegd.
Ik prefereer de Rum cask boven de Special Release.
1 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 16 Mei 2022, 19:09

Special release:

Neus: jong, lijmig, alcoholisch, beetje Cognac-achtig of rye, fruitig op de achtergrond
Smaak: vanille, alcoholisch, beetje houtig
Afdronk: lang, bittertje

Met een half uurtje geduld en een half pipetje water wordt hij een stuk beter. Minder lijmig, zachter, warmere afdronk.
De peat was zowel in de neus, smaak als afdronk nauwelijks aanwezig.

Rum cask finish:

Neus: warmer dan de Special Release, klein mintje
Smaak: vrij zoet, ook een fris citroentje wat voor een beetje balans zorgt.
Afdronk: niet al te lang, beetje zoetig weer.
Ook hier is nauwelijks peat te ontdekken.

De SE heeft meer punch, ongetwijfeld ook door het hogere abv. Maar de rum cask beviel me overall iets meer.
Beide whiskies zijn niet slecht, maar ook niet bovengemiddeld goed imho. Voor jonge whiskies zit er wel potentie in. Ben benieuwd wat een aantal extra jaren toe zal voegen.

Ik onthoud me even van het geven van punten. Vergeleken met andere jonge whiskies vind ik ze niet slecht, relatief gezien rond de 85. Maar vergeleken met whiskies die met meer geduld gebotteld zijn, zijn ze toch nog wel onder de maat, max 80.
2 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky uit overige landen”