Eaglesburn test panel

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Eaglesburn test panel

Ongelezen berichtdoor defeatless » 10 Apr 2022, 11:45

Hier is de boel ook binnen! :hoera
0 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 11 Apr 2022, 17:18

Hier is de boel gelukkig nu ook binnen, met dank aan mijn buren die zich over het pakket hebben ontfermd nadat DHL het bij mij voor de deur had gedumpt (ik was niet thuis...)
0 x
Afbeelding

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Apr 2022, 21:30

Hier ook! Vandaag opgehaald bij Alex :duimop
0 x
Afbeelding

HWF Thuisfestival SubForum

Eaglesburn
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Eaglesburn » 08 Mei 2022, 17:22

Ha iedereen,

deel ook vooral hier je tasting notes als jullie dat willen.

gr
Bart
1 x

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Mei 2022, 17:37

Eaglesburn schreef:Ha iedereen,

deel ook vooral hier je tasting notes als jullie dat willen.

gr
Bart

Ik ga er binnenkort voor zitten en dan zal ik dat zeker doen :goedgedaan
1 x
Afbeelding

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Mei 2022, 00:12

Ik zal dan maar aftrappen. Vandaag de eerste, morgen de tweede. Ik kan de samples nog niet op WB vinden, klopt dat?

De rum stond als eerste in de rij:

Neus 86 punten:
Een licht zuurtje, aangevuld met een wat zoetere noot. De whisky is initieel wat verlegen en moet even opwarmen. Daarna een prima neusje met wat gras, zoete mout, je ruikt echt de wort nog door. En een vleugje van de rum zit er prettig bij

Smaak 87 punten:
Best zoet, een wat frisse noot, kruidig. Een licht zuurtje op de achtergrond en een kleine prikkeling van de alcohol.

Finish 87 punten:
Medium lengte. Gelukkig niet een wrange finish die je snel kan krijgen met een rumvat. Het is prima met een zoetje, een kleine bittere houtnoot maar die zit niet in de weg.
1 x

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Mei 2022, 08:03

Ik had ze dinsdag al wel gepb’ed naar Bart. Zal ze ook nog ff hier dumpen.
Ik vond de rum double wood iig aanzienlijk beter dan de ‘special’.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Mei 2022, 08:05

Eaglesburn special release 22-03-2018 - 06-04-2022 58.4%
Neus: bijzondere neus. Doet erg aan als een rye maar dan light peated. Het profileert zich. jong, granig maar is ondanks de combi met hoog ABV wel vriendelijk op de neus. Het is zoet en licht bitter. Ik krijg wat tropisch fruit als in galiameloen, perenschil en een spoortje kiwi. kruidige geuren van gemberpoeder en koriander en wat hartigheid als in Roggebrood, beukenootjes en iets meligs als in gekookte aardappel. Het randje peat profileert zich in aardse geurtjes die doen me denken natte tuinaarde. Met wat handwarmte komt er best een fijne neus uit. Tijd, handwarmte en water voegen meer intense smaken toe, halen meer boterachtig/roomachtige geuren naar voren.
Smaak: zacht. Alcohol lijkt bij aankomst mooi geïntegreerd. Smaakjes van zachte granen, (bak)bloem en iets ziltige roomboter. Verder wat zachte bakspecerijen zoals kaneel, vanille, cacao en gember. Trekt mid-palate wel wat naar de droge kant met zaagsel en een randje alcohol die na een tijdje in de mond op komt zetten. Met wat water trekt het wrange weg en blijft het zachte en romige beter overeind. Wordt zelfs wat olie-achting qua mondgevoel.
Finish: medium lang. Wederom tropisch fruit en bakspecerijen. Abrikozenjam, onrijpe galiameloen, vanille, kaneel en cacao. Ook in de finish krijg ik best wel wat droge smaakjes en vind ik m aan het einde iets wat wrang.
Conclusie: Er zit veel in en ik vind het wel iets unieks hebben. De ontwikkeling in het glas is wel goed te noemen, In z’n algemeen moet ik eerlijk bekennen dat ik hier in eerste instantie niet kapot van ben. Bij vlagen biedt het hele leuke sensaties en bij vlagen vraag ik me een beetje af wat ik nu precies in m’n glas heb. Het heeft soms iets rye achtigs, soms iets jenever-achtigs en soms iets grainwhisky-achtigs. Met water, tijd en handwarmte merk ik dat dit zo’n dram is waar je de tijd voor moet nemen en die best wel de nodige ervaring vraagt om te zoeken naar de sweetspot. 3cl is daar eigenlijk te weinig voor :bigsmile

Eaglesburn Rum finish double wood 47%
Neus: Dit is een leuk neusje met mooie geuren van boomgaard fruit. Rijpe zoete appels en wat peer. Het rumvat heeft ook een fijne laag achter gelaten, zonder te overheersen. Het typische zoete geurtje van suikerriet en rietsuiker zit er lekker in maar niet dominant. Verder krijg ik grasachtige geuren in de richting van zongedroogd gras. Handwarmte laat meer kruidige geuren vrij komen als in gedroogde kruiden. Gember en nootmuskaat. Water maakt het geheel iets frisser.
Smaak: Zacht en zoet. Subtiel en vriendelijk. Rietsuiker, citroengras, citrusfruit en honing. Handwarmte en tijd hebben niet zoveel invloed op mijn beleving hier. Doordat deze lager in het ABV zit, verbaasd me dat niet. Midden op de tong krijg ik een sensatie van witte peper poeder en later komt er amandelspijs en wat marsepein-achtigs bij in de smaak. Ook hier vind ik spoortjes terug die wat doen denken aan Rogge, maar minder prominent dan in de special.
Finish: medium lengte. Olie en boter. Vanillesiroop, bloemenhoning en het boomgaardfruit keert terug. Mooie sappige zoete appelen. De finish blijft fijn hangen en is lekker soepel en levendig.
Conclusie: Deze dram past beter bij mijn persoonlijke smaakvoorkeuren. Ik vind de balans, smaken en levendigheid fijner en de richting die deze dram op wil is m.i. duidelijker. Lekker drammetje! De turf haal ik hier overigens niet uit maar m.i. is dat geen nadeel.
2 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 13 Mei 2022, 10:27

Ik had mijn bevindingen ook al even liggen, zat te wachten tot ze op Whiskybase kwamen, maar bij dezen dan alvast hier:

Eaglesburn Rum Finish Double Wood Peated spirit 47%
Geur:
Volle, aanwezige geur. Zoet, met wat planterigs, een vochtig bos. Wat zoete vanille geur, maar dan ook wat kruidigs, wat kaneel. Best wel wat alcohol merkbaar. De rum invloed is behoorlijk aanwezig, die zweem zit er absoluut bij. Heel ver weg een klein vleugje rook, maar amper waarneembaar. Later wordt het geheel veel fruitiger, met tonen van citrus. Dan ook wordt het geheel weer snoepachtig zoet. En daar weer na komt er meer een geur van gebakken brood door. De geur blijft zich steeds ontwikkelen en is zeker niet saai.
86 pt.
Body:
Best wel krachtig, tintelend mondgevoel. Kruidig weer, ook fruitig en zoet met heel ver weg nog een beetje houtrook. Sinaasappels, vanille. Best een dikke structuur, olieachtig. Na een tijdje wordt het geheel zachter en iets vlakker. Sowieso minder ontwikkelend en minder variatie dan de neus.
84 pt.
Finish:
Nog steeds behoorlijk krachtig, geeft een verwarmend gevoel in de buik. Nog wat kruidig, fruitig en nu weer dat planterige. A lichte bittere noot komt er nu bij, sinaasappelschil, grapefruits. Middellange afdronk. Later wordt ook de finish zachter en ietwat vlakker, komt er meer houtsmaak door ook.
84 pt.
Conclusie:
Vooral de neus is erg gevarieerd en aantrekkelijk, in de smaak zit wat minder variatie. Best krachtige whisky, zeker in het begin. Veel fruitige en zoetige tonen. Voor een (niet al te zwaar) geturfde whisky moet ik zeggen dat díe invloed amper tot niet merkbaar is, de turf gaat aardig/vrijwel geheel ten onder aan waarschijnlijk het 'geweld' van het rumvat. Geen enkel probleem verder, maar wel opvallend.

Eaglesburn Special Release peated 15ppm 58,4%
Geur:
Behoorlijk wat alcoholprikkel direct, het hoge Abv laat zich direct gelden. Zelfs af en toe even iets onaangenaam stekend. Fruitig, rijpe appels, wat vleugen citrus, limoen. Ook de geur van bloemen komt langs en blijft hangen. Vriendelijke geuren op een stekelige alcoholbasis dus.
85 pt.
Body:
Krachtig en kruidig, behoorlijk prikkelend, peper. Fruitig weer, citrus, sinaasappels. Best wel dikke structuur, ook wat honing-achtigs nu, ook de zoetheid. Behoorlijk drogend mondgevoel met ook veel hout.
84 pt.
Finish:
Nog steeds krachtig, fruitig, appels en sinaasappels. Een honingachtige zoetheid. Vreemd genoeg verdwijnen de smaken vrij snel uit de finish, maar blijft er wel vrij lang een warm gevoel achter door de alcohol. Weer vrij veel hout.
84 pt.
Conclusie:
De geur heeft de meeste variëteit, overall is het een vrij consistente whisky: Stevig, vooral erg alcohol- en houtgedreven. Ondanks het hoge Abv best goed drinkbaar, maar het ontbreekt dus een beetje aan een rijke smaak. Er zitten wel fruitige en (honing)zoete tonen in, maar het lijkt vooral allemaal om de kracht te draaien. Alcohol en hout boven smaak, zoiets. Overigens hier geen enkel spoor van de geturfde spirit terug te vinden, wat opnieuw geen enkel probleem is ook, maar wel weer opvallend.

Samengevat zijn het beiden aangename whisky's die qua geur wel meer te bieden hebben dan in de smaak, en waarbij de peated spirit nauwelijks tot niet merkbaar is.
Leuk om geproefd te hebben, was mijn eerste kennismaking met Eaglesburn en valt me helemaal niet tegen! Gelukkig heeft ene Fat Bastard mij ondertussen nog van meer Eaglesburn-samples voorzien ( :hoedaf ) dus die ga ik binnenkort graag ook proeven :bigsmile.
2 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 13 Mei 2022, 11:01

Bij mij staan ze dit weekend in de planning om te proeven. Maar ook mij was het even onduidelijk wat nu de bedoeling was, omdat ze nog niet op WB staan. Zal mijn bevindingen hier posten.
2 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 13 Mei 2022, 19:25

Vanavond heb ik de eerste in het glas gehad:
Eaglesburn Rum finish double wood 47%
Neus: Groen - bosgrond, maar ook specerijen (gember-achtig). Wat bloemigs ook, gevolgd door zoete vanille, met iets van kaneel. Even later ook een hint van dennengeur
Smaak: Zoete aanzet, gevolgd door een prikkeltje waar een heel subtiel vleugje peat in lijkt te zitten. Peperige brander, met ook weer een vleugje gember.
Finish: Zoet mondgevoel, vanille, met ook wat zoet fruit (denk aan appelbol met een vleugje gember en vanilesaus). Heel subtiel bittertje, richting sinaasappelschilletjes (zit er wat marmelade in de appelbol?)
85 punten.

Morgen hopelijk de 2e!
1 x
Afbeelding

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 13 Mei 2022, 20:27

HammerHead schreef:Bij mij staan ze dit weekend in de planning om te proeven. Maar ook mij was het even onduidelijk wat nu de bedoeling was, omdat ze nog niet op WB staan. Zal mijn bevindingen hier posten.

Hier ook. De bak uien/knoflook/sambal icm met heerlijke kippenlevers van vanavond diskwalificeert me om ook maar een oordeel te geven over een glas water… :lol:
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Eaglesburn
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Eaglesburn » 15 Mei 2022, 15:29

Heren, Dame,

de whiskybase voor de flessen staan online!

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/210660/eaglesburn-memorial-dram

jullie hebben m op 58.4 gehad, hij gaat in de uiteindelijke versie naar 57%

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/210659/eaglesburn-2017-ex-rum-cask

gr

Bart
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 15 Mei 2022, 20:36

Gisteren de special release in m’n glas gehad en heel eerlijk: die valt me niet mee hoor. Ik had niet het idee whisky te drinken eerlijk gezegd. De neus is nog oké, maar ook die vliegt eigenlijk alle kanten op. Doet me het meeste denken aan newmake + hoestdrank + honing. Peated? Nope. Ik ben benieuwd naar de cut off met destilleren? Ik heb namelijk het idee dat deze op dezelfde temperatuur ‘afgehamerd’ is als de unpeated newmake en dat is gewoon te laag. Een exacte formule is ook niet te geven want afhankelijk van gist. Trial & error dus, ik weet dat verschillen van 0.5 graden serieuze verschillen maken.
Smaak; ik haak af bij te zoet. En deze is voor mij gewoon echt veel te zoet. Eigenlijk alles wordt weggedrukt door de zoete zweem die over deze dram hangt. Liqueur op sterkte zeg maar, ik kom niet door die zoetigheid heen.
Finish; redelijk kort, gevoel voor mij is alsof ik vloeibare Chivers Orange marmelade in m’n mond heb, maar dan 2 x zo zoet.
Van de week de ‘regular’ even pakken.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Mei 2022, 21:35

Eaglesburn schreef:Heren, Dame,

de whiskybase voor de flessen staan online!

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/210660/eaglesburn-memorial-dram

jullie hebben m op 58.4 gehad, hij gaat in de uiteindelijke versie naar 57%

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/210659/eaglesburn-2017-ex-rum-cask

gr

Bart

:duimop notes toegevoegd!
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky uit overige landen”