[Frankrijk] Le Breuil whisky

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
fritsk
Actief lid
Actief lid

[Frankrijk] Le Breuil whisky

Ongelezen berichtdoor fritsk » 15 Feb 2021, 23:51

Van de Calvados jongens in Normandie.
Van Wees heeft net 3 smaakjes aangekondigd.
Heeft iemand een clue wat te verwachten?
Behalve dan yay, new, shiney ;)
0 x

HEm
Actief lid
Actief lid

Re: [Frankrijk] Le Breuil whisky

Ongelezen berichtdoor HEm » 16 Feb 2021, 19:14

Op de volgende link (frans whisky magazine) https://www.whiskymag.fr/article/france-normandie-le-chateau-du-breuil-sort-son-single-malt/ een artikel. Ik heb hem in de vertaal machine gestopt:

"Bij Château du Breuil is de appel het centrum van de wereld". Dit is in ieder geval wat de website zegt. Maar alleen meer. Voortaan zal het in deze distilleerderij van de Pays d'Auge (die ook actief is in de rumhandel) ook op gerst moeten vertrouwen. Château du Breuil brengt inderdaad zijn assortiment van drie eerste single malts uit, sober genaamd Le Breuil. Voor zijn paar batches keek keldermeester Philippe Etignard naar een gerstsoort die bekend staat om zijn organoleptische capaciteiten.

Dit is een nieuw hoofdstuk voor de Pays D'Auge. Door dit nieuwe assortiment Franse whisky in te luiden, nodigt Château du Breuil whisky uit in Calvados. Le Breuil is een vriendelijk huwelijk tussen appel en gerst, traditionele Franse alcohol en zijn neef met Schotse accenten. Een accent dat de neiging heeft te verdwijnen, gezien het enorme momentum dat in Frankrijk heerst in de whiskycategorie.

Knowhow, durf en gevoeligheid
Het is niet nodig om Carbon 14 te verwijderen om sporen van de eerste distillaties op Château du Breuil te vinden. In 1954 werden daar de eerste ciders gedistilleerd. Genesteld in het hart van de Pays d'Auge, heeft het landgoed optimale omstandigheden voor ouder wordende eaux-de-vie, het milde en vochtige klimaat van Normandië doet de rest.

Golden Promisse: de beloften van gerst
De Golden Promise, gelanceerd in 1964, is een gerstvariëteit die bekend staat om zijn organoleptische eigenschappen. De keuze voor deze grondstof uit het Le Breuil-assortiment is geen onbekende in de filosofie van de nieuwe eigenaar van het pand. Begeleid door de huiskeldermeester, is de eigenaar, Frédéric Dussart, een IT-manager die onlangs is bekeerd tot sterke drank, bijzonder waakzaam over de kwaliteit van eigen producties.

3 verfijningen, 3 atmosfeer
Dit assortiment bestaat uit drie uitdrukkingen: Origin, Sherry Oloroso Finish en Peat Finish, drie verwijzingen naar de keuze van de vaten die in de kelders worden gebruikt. Een smaak die schommelt tussen zachtheid en zijdezachtheid in de mond die Philippe Etignard dierbaar is. Reis tussen linde en vlas, vanille en gedroogd fruit voor Origine, een meer gastronomische omweg voor Oloroso, tussen rood fruit en kersen met kirsch en tot slot een leuke tussenstop tussen peper en kardemom in de mond, pralines en exotisch fruit in de afdronk voor de versie turfachtig.

Lees meer in het volgende nummer van Whiskey Magazine, dat over een paar dagen uitkomt.
0 x

fritsk
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor fritsk » 16 Feb 2021, 19:47

Bedankt voor de vertaling.
Volgens mij had ik dit ook gezien maar niet het idee gehad google translate te gebruiken :domdom
Behalve dat ze goede calvados maken (heb ik geproefd) en de keldermeesters daar dus wel een goede smaak zullen hebben staat er verder dus niks in.
Ze zijn vorig jaar ook begonnen te hobbyen met rum en daar geld eigenlijk hetzelfde voor (weinig reviews).
Snif. Afwachten dus maar of er reviews van verschijnen :|

Of een reisje naar Normandie en daar de boel uitproberen...
0 x

HEm
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HEm » 17 Feb 2021, 19:26

Ik ben het met je eens dat hun Calvados prima is. Ben daar jaren geleden in Normandie in een restaurant nog een beetje de fout mee in gegaan qua kosten :D De drank rekening viel hoger uit dan het eten en dat was al niet goedkoop. Maar goed het was wel erg lekker.
Heb daarna bij het kasteel nog wel een fles opgehaald om mee naar huis te nemen.

Op de volgende link de prijzen in hun eigen webshop https://chateau-breuil.biz/boutique/fr/43-whisky-le-breuil

Op de pagina voor de sherry variant iets meer smaak notities (alleen als je franstalig kiest):
https://chateau-breuil.biz/boutique/fr/accueil/244-whisky-le-breuil-sherry-oloroso.html

Voor die prijzen, 59 Euro voor de sherry bijvoorbeeld, ga ik nou niet direct bestellen.
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 18 Feb 2021, 13:53

1 x

Jarno
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jarno » 18 Feb 2021, 14:29

HEm schreef:Voor die prijzen, 59 Euro voor de sherry bijvoorbeeld, ga ik nou niet direct bestellen.

39,95 bij https://www.dramtime.nl/
1 x

fritsk
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor fritsk » 18 Feb 2021, 15:07

Jarno schreef:39,95 bij https://www.dramtime.nl/

Hmm, dat begint aantrekkelijk te worden om een gokje te wagen.
Eens kijken of mijn lokale slijter ook bij vanWees inkoopt...
0 x

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 18 Feb 2021, 20:13

Ben daar ook al 3x geweest, heerlijke Calvados!
40 euro is de gok zeker waard :goedgedaan
0 x
"Volo et Valeo"

HEm
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HEm » 19 Feb 2021, 13:44

Jarno schreef:
HEm schreef:Voor die prijzen, 59 Euro voor de sherry bijvoorbeeld, ga ik nou niet direct bestellen.

39,95 bij https://www.dramtime.nl/

Dat is geen verkeerde prijs, gezien de prijzen op de webshop van Chauteau du Breuil zelf.
Daarvoor zou ik het wel willen proberen.

Edit:
Zie dat whiskysite.nl (origine) en zeewijck.nl (alledrie) hem op de website hebben staan.
0 x

fritsk
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor fritsk » 19 Feb 2021, 14:32

HEm schreef:Zie dat whiskysite.nl (origine) en zeewijck.nl (alledrie) hem op de website hebben staan.

Zonet hier in Delft even nagevraagd. Laatste info die zij hebben is dat 1 smaakje in NL in voorraad is en dat de rest nog moet komen.
1 x

WhiskyGrouch
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyGrouch » 19 Feb 2021, 18:07

Vandaag alle 3 de varianten gekocht. Ben benieuwd.
Voor dat geld is het wel een gokje waard.
1 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 19 Feb 2021, 18:38

fritsk schreef:
HEm schreef:Zie dat whiskysite.nl (origine) en zeewijck.nl (alledrie) hem op de website hebben staan.

Zonet hier in Delft even nagevraagd. Laatste info die zij hebben is dat 1 smaakje in NL in voorraad is en dat de rest nog moet komen.

Ze zijn alle drie uitgeleverd aan Van Wees, de importeur, maar op dit moment is alleen de origine nog te krijgen.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

fritsk
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor fritsk » 20 Feb 2021, 12:27

Cor - Vinabc schreef:Ze zijn alle drie uitgeleverd aan Van Wees, de importeur, maar op dit moment is alleen de origine nog te krijgen.

Aha, dat antwoord dat ik kreeg was dus een ietsepietsie incorrect.
Dan maar hopen dat Van Wees nog een ladinkje krijgt.
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 20 Feb 2021, 20:00

Het klopt in zoverre dat idd er 1 op voorraad is. De andere twee zijn het wel geweest.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Terug naar “Whisky uit overige landen”