Heische Hoeve

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
roylubbers
Senior
Senior

Heische Hoeve

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 29 Okt 2017, 16:13

Weet niet of hij hier onder het goede onderwerp hangt, zo nee graag verplaatsen. Ik kon nog niets vinden over deze nieuwe, Nederlandse distilleerderij.

Gisteren heb ik met mijn broertje een rondleiding/mini-workshop whisky stoken gehad bij de Heische Hoeve in Loosbroek, Noord Brabant.
Ik was vooraf enigszins sceptisch, deels omdat hier nog niets stond en er verder online ook weinig te vinden was, maar kwam nadien onder de indruk terug! Hoewel de workshop whisky stoken nogal basic was en we niet heel veel zelf deden (vuurtje brandend houden, still vullen, wat hendels omdraaien), werden we erg enthousiast gemaakt door Rob Ulijn, de master distiller.
Hij heeft een houtgestookte 150 liter still staan, met daaraan vast een kleine kolom (3 schotels), waarmee Rob door 3 keer per dag te stoken, elke week een 200 liter vat kan vullen (first fill ex-bourbon). De spirit komt uit de still op ongeveer 74% en gaat het vat in met 65%.
image-2017-10-29.jpg

De gerst komt uit de eigen regio, ze hebben nu zelf ook wat ingezaaid in samenwerking met een lokale dorsclub. De bierborstel, die na het mashen overblijft, gaat naar lokale veehouders en naar een bakker, die er brood van maakt, dat vervolgens bij de distilleerderij weer wordt gebruikt, lekker circulair en lokaal dus!
De dag werd afgesloten met een tasting met niet per se bijzondere drams, maar wel wederom een erg leuk, enthousiast verhaal. Ook was er een leuke pairing met hapjes (kaas, walnoot, chocolade en zalm).
Al met al een zeer geslaagd uitje, ik ben benieuwd hoe de whisky gaat smaken. Dit duurt echter nog wel even, de eerste spirit is zo'n anderhalf jaar geleden op vat gegaan en wordt volgens Rob pas gebotteld als hij dat lekker genoeg vindt.
Over 3 jaar mag ik in elk geval een 20cl flesje ophalen die we gisteren 'zelf' hebben gestookt, binnenkort wordt ook de naam van de whisky bekend gemaakt. :nl-vlag

Ik ben erg benieuwd naar dit project, mijn zegen hebben ze in elk geval.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
2 x
Afbeelding

AquaVitae
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Re: Heische Hoeve

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 29 Okt 2017, 17:15

Ik wist wel dat ze likeuren maken, maar nog niet van de whisky

Hier een krantenartikel: https://www.bd.nl/bernheze/gerst-voor-maashorstwhiskey-valt-in-speciale-akker~ad151011/
"Whiskey" :gnif
0 x

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 01 Nov 2019, 21:37

Zat op google en een advertentie kwam op zetten, Denk dat het deze is in een vergevorderd stadium, mocht ik het mis hebben dan snel verplaatsen.
https://www.buswhisky.com

Eerste batch is te bestellen nu (en nee ik heb geen aandelen hierin) :gnif
1 x
"Volo et Valeo"

goosebumps
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 04 Nov 2019, 13:23

Ja, dat is inderdaad deze. Ze zijn bezig met single estate whisky in de maashorst regio. Als je een beetje googled dan vind je hierover wel het een en ander. Ze doen dit in een natuurgebied en krijgen daarom (helaas) wat tegenstand van de buurt. Volgens mij is het inmiddels zover dat alles rond is en de eerste vaten al afgevuld zijn.

Een van de berichten in het lokale nieuws:
https://www.bd.nl/bernheze/ondernemers-willen-whisky-gaan-stoken-in-de-maashorst~af13731c/
1 x
Afbeelding
“If you don’t make mistakes, you aren’t really trying.” Coleman Hawkins

ErickE
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor ErickE » 26 Nov 2019, 18:38

Ik zag ook dat ze nu bezig zijn met crowdfunding:
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/buswhisky
0 x
Afbeelding