Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
polley82
Senior
Senior
Berichten: 483
Lid geworden op: 11 Feb 2018, 12:07

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor polley82 » 12 Jun 2018, 15:41

Ze zijn ook eindelijk in de achterhoek gearriveerd! Kan ze zaterdag ophalen... flesje 321 als het goed is...
0 x

Gebruikersavatar
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2151
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 18:39
Locatie: Turnhout

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 13 Jun 2018, 18:30

Wouter1981 schreef:
AquaVitae schreef:Dat is een leuke plek voor een bezoek. Patrick kan het mooi vertellen. Ik vond het ook opvallend hoeveel echte sherry vaten hij heeft liggen.


Inderdaad, hij vertelde ook hoe hij er aan komt.

Opvallend is dat juist de afgenomen sherry consumptie er voor zorgt dat deze echte oude vaten beschikbaar komen. Sherry producenten vallen om, gaan failliet, en zo komen deze oude sherry vaten, die dus echt 50-100 jaar voor het rijpen van sherry gebruikt, beschikbaar.
Hoe ouder het vat, hoe ouder het hout, dus minder interactie met de spirit. Een 100 jaar oud vat is leuk voor de marketing, maar gaat dus minder smaak afgeven. Vandaar ook dat bvb. macallan hier geen interesse in heeft.

Nog opvallender; de Schotse whisky industrie vraagt nu specifiek naar seasoned sherry vaten. Dit om zo de whisky output constant te houden. Er zijn simpelweg niet genoeg echte sherry vaten, dus kiest bijvoorbeeld Macallen alleen nog maar voor seasoned vaten.
Er zijn dus serieus waar sherry producten (producenten ?) die stoppen met het maken en rijpen van sherry voor consumptie en zich specifiek toeleggen op seasonen van sherry vaten voor de whiskyindustrie. :HitHead
Jij slaat jezelf voor je hoofd, maar in praktijk bestaat 60% van de omzet van de hele sherry industrie uit de verkoop van vaten aan de whisky industrie.
De oude vaten van deze producten komen dan dus vrij, blijkbaar is bijvoorbeeld Macallen hier niet in geïnteresseerd en zo kan Zuidam ze dus opkopen.

Laatste keer zo'n 400 stuks, tegen een prijs van ongeveer 1500 per vat :blacklist
Wellicht is deze forse prijs trouwens ook wel een reden dan de Schotten meer geïnteresseerd zijn in goedkopere(?) seasoned ipv echte oude sherry vaten.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 13 Jun 2018, 20:07

Tom2 schreef:Hoe ouder het vat, hoe ouder het hout, dus minder interactie met de spirit. Een 100 jaar oud vat is leuk voor de marketing, maar gaat dus minder smaak afgeven. Vandaar ook dat bvb. macallan hier geen interesse in heeft.

Zeker, de interactie met het vat zal dan wel minder zijn dan met een virgin vat. Maar is het doel om zoveel mogelijk interactie met een vat te krijgen? Of is het doel om de juiste smaak te laten ontwikkelen, ongeacht de hoeveelheid interactie? Anders zou je gewoon alleen maar whisky moeten gaan kopen die gerijpt heeft in Virgin oak boven in een warehouse in Taiwan bijvoorbeeld.
Een 'echt' sherryvat geeft toch een andere smaak af als een seasoned sherryvat.
We vinden met z'n allen (?) de oude Macallen toch beter dan de huidige? Heeft Macallen zijn top reputatie te danken aan de kleurtjes NAS reeks? Of aan de oudere 18+ en CS flessen?
Tom2 schreef:(producenten ?)

Yes, typo.

Tom2 schreef:Jij slaat jezelf voor je hoofd, maar in praktijk bestaat 60% van de omzet van de hele sherry industrie uit de verkoop van vaten aan de whisky industrie.

Ik had het percentage nog hoger verwacht. Maar dat is toch ook om voor je kop te slaan?
Is hetzelfde als dat een garage zijn geld niet verdiend met reparaties, maar met de verkoop van oude banden.
Of een kledingwinkel die het meeste verdiend met verkoop van kledinghangers.
Of Ajax dat zijn geld niet verdiend door CL te spelen, maar door jeugdspelers te verkopen.... o, wacht...
5 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 708
Lid geworden op: 21 Jun 2012, 16:39
Locatie: Twente

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Paulini » 18 Apr 2019, 12:42

Wouter1981 schreef:
Tom2 schreef:Hoe ouder het vat, hoe ouder het hout, dus minder interactie met de spirit. Een 100 jaar oud vat is leuk voor de marketing, maar gaat dus minder smaak afgeven. Vandaar ook dat bvb. macallan hier geen interesse in heeft.

Zeker, de interactie met het vat zal dan wel minder zijn dan met een virgin vat. Maar is het doel om zoveel mogelijk interactie met een vat te krijgen? Of is het doel om de juiste smaak te laten ontwikkelen, ongeacht de hoeveelheid interactie? Anders zou je gewoon alleen maar whisky moeten gaan kopen die gerijpt heeft in Virgin oak boven in een warehouse in Taiwan bijvoorbeeld.
Een 'echt' sherryvat geeft toch een andere smaak af als een seasoned sherryvat.
We vinden met z'n allen (?) de oude Macallen toch beter dan de huidige? Heeft Macallen zijn top reputatie te danken aan de kleurtjes NAS reeks? Of aan de oudere 18+ en CS flessen?
Tom2 schreef:(producenten ?)

Yes, typo.

Tom2 schreef:Jij slaat jezelf voor je hoofd, maar in praktijk bestaat 60% van de omzet van de hele sherry industrie uit de verkoop van vaten aan de whisky industrie.

Ik had het percentage nog hoger verwacht. Maar dat is toch ook om voor je kop te slaan?
Is hetzelfde als dat een garage zijn geld niet verdiend met reparaties, maar met de verkoop van oude banden.
Of een kledingwinkel die het meeste verdiend met verkoop van kledinghangers.
Of Ajax dat zijn geld niet verdiend door CL te spelen, maar door jeugdspelers te verkopen.... o, wacht...


Verhaal over ajax is inmiddels wat achterhaald :D

Wel benieuwd of iemand hier de millstone 1998 px heeft gehad. Lijkt erop dat deze niet cs is en wel behoorlijk aan de prijs.
2 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 523
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 19 Apr 2019, 11:49

Wel benieuwd of iemand hier de millstone 1998 px heeft gehad. Lijkt erop dat deze niet cs is en wel behoorlijk aan de prijs.


Heb ik geproefd en ook aangeschaft. Deze is zeker duur maar je krijgt er voor dat geld wel een sample bij :)
En ach, de fles stond me toe te lachen bij de plaatselijke slijter, dus waarom niet.

BTW
Met het prijsverschil, met toentertijd de goedkoopste web-aanbieder, had ik nog een flesje Lagavulin kunnen aanschaffen.


Nose:
Zoet, rozijnen, gedroogd fruit, zware sherry, wat citrus.
Taste:
Heerlijk zacht, zoet en vol van smaak, gedroogd fruit, laurier drop, kruidig, wat hout.
Finish:
Lang, zoet, gedroogd fruit, drop, aan het eind wat drogend.
0 x
Afbeelding

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 708
Lid geworden op: 21 Jun 2012, 16:39
Locatie: Twente

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Paulini » 19 Apr 2019, 14:16

ah, bedankt voor je reactie. Als ik vragen mag; wat heb je betaald? (mag ook in een pb)
0 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 523
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 19 Apr 2019, 18:38

Paulini schreef:ah, bedankt voor je reactie. Als ik vragen mag; wat heb je betaald? (mag ook in een pb)

Ja hoor dat mag (-;
€265
Maar daar moet ik wel bij vermelden dat onze plaatselijke slijter 2x per jaar gratis wijnproeverijen geeft met een keuze uit een honderdtal wijnen en port van verschillende leveranciers. (gelukkig op loop afstand)
En ja, zo iemand gun je best wat extra’s.
4 x
Afbeelding

Robinoost
Actief lid
Actief lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 Mar 2019, 07:37

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Robinoost » 14 Aug 2019, 07:44

Er komt een nieuwe Fanbase Whisky aan van millstone voor leden van de Facebook page. Moet toch altijd zeggen dat ik Millstone een heerlijke whisky vind dus ben zeker benieuwd!
1 x

bluetiger99
Actief lid
Actief lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 Jul 2019, 17:36

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor bluetiger99 » 19 Aug 2019, 08:18

Ik heb een rondleiding gehad bij Zuidam met een groep. Was erg leerzaam en dan ga je het merk nog meer waarderen. Ik kijk uit naar de nieuwe botteling.
0 x

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2951
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 08 Nov 2019, 16:23

bluetiger99 schreef: Ik kijk uit naar de nieuwe botteling.


Die komt eraan. Voor slechts €250 krijg je een 23 yo Oloroso.
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Nov 2019, 20:55

Tis te geef... :HitHead

Maar even snel een doosje inslaan voor ze op zijn.... :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 981
Lid geworden op: 25 Feb 2015, 12:29
Locatie: Omgeving Breda

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 13 Nov 2019, 12:19

Rien68 schreef:
bluetiger99 schreef: Ik kijk uit naar de nieuwe botteling.


Die komt eraan. Voor slechts €250 krijg je een 23 yo Oloroso.


Zag hem voorbij komen.
Deze moet ik helaas aan me voorbij laten gaan, pas niet in mijn (lees= mijn vrouw) budget. :(
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 576
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 14:00
Locatie: Groningen

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Mark » 14 Nov 2019, 09:55

Niet goedkoop inderdaad, ben wel benieuwd hoe ie smaakt (*sample scoren*) :lekker
0 x

Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1245
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 29 Dec 2020, 19:22

Naar die zou ik ook erg nieuwsgierig zijn.
Lijkt me :bigsmile
Groet Cor
0 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Zuidam: Millstone expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Daan » 29 Dec 2020, 20:26

cor0566 schreef:Naar die zou ik ook erg nieuwsgierig zijn.
Lijkt me :bigsmile
Groet Cor


Dat zou deze moeten zijn : https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/144076/millstone-23-year-old

Het goede nieuws: hij is nog te koop (en nog voor de genoemde prijs ook)
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding


Terug naar “Whisky uit overige landen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten