Rotterdamse Cley-whisky

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Rotterdamse Cley-whisky

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Okt 2018, 08:39

Ik kwam zojuist dit tegen:

https://www.morethandrinks.nl/nieuwe-ro ... ey-whisky/

http://cleywhisky.com/

https://www.jenevermuseum.nl/

Iemand ervaringen met deze whisky? Prijzen?

Afbeelding

Wel een mooie fles, maar ja...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Rotterdamse Cley-whisky

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Okt 2018, 09:08

De Gekroonde Brandersketel is de distilleerderij van het Jenever Museum in Schiedam. Daar maken ze de moutwijn voor Old Schiedam (geweldige jenever, btw), die ook uit mout en rogge bestaat, en ook drie keer gedistilleerd wordt. Cley Whisky klinkt voor mij dan ook als een gelagerde moutwijn. Bij de lancering afgelopen vrijdag kon ik niet aanwezig zijn, maar ik hoop binnenkort meer te weten te komen over wat Cley Whisky nou exact is.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Okt 2018, 09:18

thijs100 schreef:De Gekroonde Brandersketel is de distilleerderij van het Jenever Museum in Schiedam. Daar maken ze de moutwijn voor Old Schiedam (geweldige jenever, btw), die ook uit mout en rogge bestaat, en ook drie keer gedistilleerd wordt. Cley Whisky klinkt voor mij dan ook als een gelagerde moutwijn. Bij de lancering afgelopen vrijdag kon ik niet aanwezig zijn, maar ik hoop binnenkort meer te weten te komen over wat Cley Whisky nou exact is.

Ik zat ook al te kijken. Zie dat de beste man vorig jaar zijn diploma heeft gehaald en daarna is gaan destilleren. Dan vraag ik me af of het product dan nu al 'whisky' mag heten, of gelden voor Malt & Rye andere regels dan Single Malt? :Scratch
<EDIT> Ja dus, die drie jaar geldt voor Single Malt, maar voor Rye mag minder ook al
0 x

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Okt 2018, 09:21

Dre schreef:Zie dat de beste man vorig jaar zijn diploma heeft gehaald en daarna is gaan destilleren. Dan vraag ik me af of het product dan nu al 'whisky' mag heten, of gelden voor Malt & Rye andere regels dan Single Malt? :Scratch

Nee hoor, geen andere regels :) Maar ik vermoed dat voor deze whisky gelagerde moutwijn is gebruikt van het Jenever Museum, die daar al minstens drie jaar geleden is gestookt.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 02 Okt 2018, 09:31

2 maanden geleden een beetje van kan proeven.
kan me nu zo niet even de exacte smaak voor de geest halen, maar weet dat de meesten in het groepje het niet verkeerd vonden.
geen waanzinnige hoogvlieger, maar best een heel aardig product.
gaat als ik me niet vergis ongeveer 40 euro kosten
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Okt 2018, 09:32

thijs100 schreef:
Dre schreef:Zie dat de beste man vorig jaar zijn diploma heeft gehaald en daarna is gaan destilleren. Dan vraag ik me af of het product dan nu al 'whisky' mag heten, of gelden voor Malt & Rye andere regels dan Single Malt? :Scratch

Nee hoor, geen andere regels :)

Op Wikipedia lees ik dit: Rye whiskey that has been so aged for at least two years and has not been blended with other spirits may be further designated as "straight", as in "straight rye whiskey".
Dat is dus eigenlijk niet correct?

thijs100 schreef: Maar ik vermoed dat voor deze whisky gelagerde moutwijn is gebruikt van het Jenever Museum, die daar al minstens drie jaar geleden is gestookt.

Nou ben ik niet heel erg thuis in de moutwijn, maar kan je dat dan eenvoudig 'omzetten' naar Malt & Rye Whisky? :?
0 x

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Okt 2018, 09:56

Dre schreef:Op Wikipedia lees ik dit: Rye whiskey that has been so aged for at least two years and has not been blended with other spirits may be further designated as "straight", as in "straight rye whiskey".
Dat is dus eigenlijk niet correct?

Jewel, dat klopt. In de VS. Want dat is een citaat uit de Amerikaanse wetgeving. In de EU moet whisky drie jaar oud zijn.

Dre schreef:Nou ben ik niet heel erg thuis in de moutwijn, maar kan je dat dan eenvoudig 'omzetten' naar Malt & Rye Whisky?

Hoef je niets aan om te zetten. Moutwijn is een beslag van verschillende granen (eigenlijk altijd mout en rogge, soms ook mais of tarwe) dat vervolgens wordt gedistilleerd. Ongerijpte moutwijn is de jenevervariant van new make spirit (veel smakelijker dan new make, maar dat terzijde :) ).
2 x
Afbeelding | Afbeelding

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Okt 2018, 09:59

Dre schreef:Ik zat ook al te kijken. Zie dat de beste man vorig jaar zijn diploma heeft gehaald en daarna is gaan destilleren. Dan vraag ik me af of het product dan nu al 'whisky' mag heten, of gelden voor Malt & Rye andere regels dan Single Malt? :Scratch
<EDIT> Ja dus, die drie jaar geldt voor Single Malt, maar voor Rye mag minder ook al

Door de drie jaar lagering op ex bourbon en finish op nieuwe eiken vaten ontstaat er tijdens de rijping een whisky met tonen van abrikozen, rozijnen, vanille en kokos

Hij heeft dus wel 3 jaar gelegen, volgens de website.

henri schreef:gaat als ik me niet vergis ongeveer 40 euro kosten

Dat vind ik dan positief. Waar bv Sculte gewoon €100 vraagt voor een halve liter en zichzelf volledig uit de markt prijst met een product waar ik nou niet echt over te spreken was, is dit een redelijke instapprijs.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Okt 2018, 10:04

FGG schreef:
Dre schreef:Ik zat ook al te kijken. Zie dat de beste man vorig jaar zijn diploma heeft gehaald en daarna is gaan destilleren. Dan vraag ik me af of het product dan nu al 'whisky' mag heten, of gelden voor Malt & Rye andere regels dan Single Malt? :Scratch

Door de drie jaar lagering op ex bourbon en finish op nieuwe eiken vaten ontstaat er tijdens de rijping een whisky met tonen van abrikozen, rozijnen, vanille en kokos

Ah, dan is het dus gefabriceerd toen de man zijn distillateursopleiding nog niet gedaan had... ook weer opgelost (denk ik) ;) .
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Okt 2018, 10:58

Dre schreef:
FGG schreef:

Ah, dan is het dus gefabriceerd toen de man zijn distillateursopleiding nog niet gedaan had... ook weer opgelost (denk ik) ;) .

Dus eigenlijk doet z'n diploma er totaal niet toe. :P
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 02 Okt 2018, 13:09

FGG schreef:Dus eigenlijk doet z'n diploma er totaal niet toe. :P

Het is net het echte leven he
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

Cley Whisky
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Cley Whisky » 02 Okt 2018, 16:25

Beste Allemaal,

Prachtige draad, ik heb ervan genoten!

Product is inderdaad 3 jaar gelagerd en voldoet aan EU wetgving met betrekking tot "whisky"

Producten worden nu in geintroduceerd in Rotterdam, komende maanden distributie Nederland.

Prijzen voor de 46% 39,50 voor een 0,5 liter en 47,50 voor de Cask Strength 0.5 liter.

Voor vragen of sample stuur een mail naar info@cleywhisky.com

Tastings organiseren we in November/ December

Met dank,

Paul

Cley Whisky
3 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Okt 2018, 18:22

Cley Whisky schreef:47,50 voor de Cask Strength 0.5 liter.y

Omgerekend naar 700ml komt dat dan toch nog op €66,50. Da's toch nog flink voor een 3yo van onbekende kwaliteit... :roll:
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Terug naar “Whisky uit overige landen”