Turv Exloo distillery

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
freddievtb
Senior
Senior

Re: Turv Exloo distillery.

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 13 Aug 2016, 18:21

Hij doet het prima in de cola, niet te zoet. 1 deel peated whisky met 3 delen Turv gaat ook prima , wordt ie zachter van. (De peated was een goedkope Islay whisky van ASDA, een ghost whisky, niet te sterk rokerig, maar voldoende)
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 13 Aug 2016, 18:29

Bedoel je nu dat als je hem voldoende mengt deze spirit nog enigszins te hachelen is?
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 13 Aug 2016, 18:37

Ben benieuwd wat hij in de chocolademelk doet :Scratch
1 x
Afbeelding

alambik
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor alambik » 14 Aug 2016, 23:36

caskstrength schreef:
thijs100 schreef:
Het effect van column stills komt hierbij niet zo zeer aan de orde, dus daar zoek ik ook nog naar. Overigens bewijst grain whisky dat dergelijke stills wel degelijk lekker spul kunnen afleveren als je het mij vraagt.

Overigens vertelde Patrick van Zuidam recentelijk tijdens ons bezoek aldaar dat het volgens hem niet gaat om de vorm van de stills, maar om de snelheid van distillatie. Hoe langzamer je stookt, hoe meer kopercontact, en hoe meer zuivering van zwavelachtige delen in de spirit.

Ik geloof niet dat je Patrick dit heeft gezegd. Tempo van distillatie is zeer belangrijk, en dat is waar, maar bij een pot stil belangrijker dan bij een kolom.
Ook manier van de condensatie is van belang. Een korte tegenstroom koeler levert een lagere kwaliteit van spirit dan bv. een lange slang koeler met genoeg volume en grote temperatuur bereik van boven naar beneden.
In het algemeen een kolom distilleertoestel levert zuiverder distillaat, dus, als je op een hoge alcohol percentage stookt, verzuiverd van smaak ook, maar staat wel een hoge distilleer tempo toe (goedkoper product) . Als je met een kolom destilleertoestel op lagere alcohol percentage stook krijg je ook meer smaak maar toch.....
Ik beweer dat whisky altijd met een pot still gedistilleerd moet worden (dus geometrie is wel belangrijk) en die moet met een optimale tempo gebeuren (ook niet te langzaam!) Deze in verband met de tijd dat damp (of beter gezegd gecondenseerde vloeistof) in contact met koper blijft (hoe langer op de hoge temperatuur). Tempo van distillatie is ook belangrijk om de intensiteit van reflux mee te regelen (die moet ook optimaal zijn!)
Dus, destillatie van whisky, wat mij betreft: pot still altijd, verwarming met directe vlam, slang- of cilinder koeler en optimale snelheid van distillatie (richtlijn is tot 4 á 5 liter max. per uur per 100 liter beslag of ruwe distillaat en dit geld tenminste voor kleinere ketels, tot 10 hl).
1 x

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 15 Aug 2016, 12:42

@caskstrength/nico

Whisky kun je drinken op allerlei manieren, hoeft niet alleen puur, kan ook met cola/softdrink, ijs, blend met wat anders, whatever. Jammer van die opmerkingen, IK vind het leuk om soms te experimenteren.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 15 Aug 2016, 12:43

Niemand zegt dat je niet mag experimenteren. Een beetje humor kan geen kwaad Freddie.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 15 Aug 2016, 13:34

freddievtb schreef:@caskstrength/nico

Whisky kun je drinken op allerlei manieren, hoeft niet alleen puur, kan ook met cola/softdrink, ijs, blend met wat anders, whatever. Jammer van die opmerkingen, IK vind het leuk om soms te experimenteren.

Neem aan dat je Nino bedoeld?

En inderdaad, mijn opmerking was deels als vermakelijk bedoeld evenals serieus aangezien er leden zijn die hun whisky met chocolademelk mixen.
0 x
Afbeelding

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 15 Aug 2016, 20:39

oops, Nino bedoelik idd :P Chocomelk met een scheut rum, dat doet ik wel, lekker in de winter :p

Nino schreef:
freddievtb schreef:@caskstrength/nico

Neem aan dat je Nino bedoeld?

En inderdaad, mijn opmerking was deels als vermakelijk bedoeld evenals serieus aangezien er leden zijn die hun whisky met chocolademelk mixen.
0 x

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 15 Aug 2016, 20:46

Laatste bericht van Turv. U mag zelf uw conclusies trekken, het is tenslotte een democratie met vrije meningsuiting ;)
>>
DE LAATSTE PRIME WHISKY SINGLE CASK 2016 IS GEBOTTELD.
Het was oorspronkelijk zelfs helemaal niet de bedoeling om onze prime whisky nu al te bottelen.
Toen echter bleek dat deze zich na drie maanden al waardig ontwikkeld had hebben in overleg met onze slijters en distributeur besloten om dit te doen om u te laten zien waartoe we met Turv Exloo Distillery in staat zijn.
Komende drie jaar brengen we tussentijds een aantal kleine batches uit met de bottel datum van dan op de fles. Op deze manier kunnen we gezamelijk ruiken en proeven hoe deze novice zich ontwikkeld tot rondborstige freule. Een nog nimmer op deze manier gedaan experiment.
Over drie jaar min 5 maanden en de jaren daarna komen de volle dan inmiddels geturfde whisky,s op de markt.
We distilleren op dit moment tussen de 6 en 18 vaten per dag dus bereid u alvast maar voor.
We hebben met onze "Prime guerilla actie" bereikt dat er de afgelopen weken hevig en soms fel is gediscuseerd over de kwaliteit van het gemiddelde Nederlandse gedistilleerd.
Na de al jaren teruglopende verkoopcijfers van Nederlands gedistilleerd was dat in onze ogen noodzakelijk.
Dat we daarvoor de afgelopen weken af en toe "pek en veren" mochten oogsten hadden we er maar wat graag voor over.
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 15 Aug 2016, 21:28

De hele whisky wereld was inderdaad in rep en roer om Turv :Scratch
Praot'n kenne weh!
0 x
Afbeelding

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 25 Aug 2016, 19:53

Jullie kunnen juichen hoor, Turv mag zijn drank niet meer Prime Whisky noemen, er wordt met een proefproces gedreigt. :blacklist
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 25 Aug 2016, 20:26

freddievtb schreef:Jullie kunnen juichen hoor, Turv mag zijn drank niet meer Prime Whisky noemen, er wordt met een proefproces gedreigt. :blacklist

Belachelijk of niet meer dan logisch?

Op de één of andere manier heb ik deze scene vanaf het begin af aan in hoofd: film American Gangster
1 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 25 Aug 2016, 20:37

freddievtb schreef:Jullie kunnen juichen hoor, Turv mag zijn drank niet meer Prime Whisky noemen, er wordt met een proefproces gedreigt. :blacklist

Bron?
0 x
Afbeelding | Afbeelding

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 25 Aug 2016, 20:59

Turv is de bron
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Aug 2016, 21:10

Waar staat het dan?
Zou in ieder geval recht doen aan het begrip whisky.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “Whisky uit overige landen”