HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-4 (24 t/m 31 maart)

De vijfde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze whisky?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
6
29%
Afbeelding - 85-89
11
52%
Afbeelding - 90-94
3
14%
Afbeelding - 95-100
1
5%

Totaal aantal stemmen: 21

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-4 (24 t/m 31 maart)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 03 Apr 2014, 07:44

Soundwave schreef:
Willem vd K schreef:
Willem vd K schreef:Weet iemand trouwens waar fruit aroma's eigenlijk vandaan komen? Dan bedoel ik niet de zware, rode fruit uit een ex-sherry vat maar het lichte, witte fruit van heel veel speysiders. Wat ik dus nadrukkelijk NIET in deze whisky kon ontdekken - wat me verbaasde. Is dat toch voornamelijk de spirit? Of door de rijping zelf (niet per se wisselwerking met het hout maar echt de chemische veroudering/afbraak van de esters?)

Heeft iemand nog antwoord op bovenstaand? ;)

Genoeg Speysiders die op ex-sherry vaten gerijpt worden toch? Voor zover ik weet is toch echt het overgrote deel van de smaak van whisky toe te schrijven aan de wisselwerking van de spirit met het hout en ook zonder dat er in dat hout druivensap is getrokken kan het honderden smaken (dus ook fruitige) genereren. New make heeft uiteraard ook al een bepaald karakter wat ontstaat tijdens het proces voor en tijdens het distilleren. Rijping is overigens vrijwel synoniem voor wisselwerking met hout, want als je nieuwe spirit gewoon in een volledig luchtdicht glazen potje stopt zal de smaak na 10 jaar nagenoeg hetzelfde zijn (alhoewel er nog wel discussies zijn over 'bottle aging effect'.

Mmm, daar zeg je wat. Ik ga vanavond thuis "de chemie" er nog even op na slaan ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 03 Apr 2014, 09:38

Zo, ben weer langzaam uit mijn buikgriep-misère aan het ontwaken. Zondagavond sample 4 geproefd, wilde maandag nog even een tweede keer proeven en daarna insturen. Dat is er dus niet meer van gekomen :)

Op basis van die ene keer proeven was ik in ieder geval niet erg onder de indruk. Zowel de Bladnoch als de Glen Garioch bevielen me een stuk beter. Heb m'n exacte notes niet direct bij de hand, maar zal die nog eens vergelijken hier. De rook haalde ik er ook niet uit. Wel dwaalden m'n gedachten af naar Clynelish, zoals blijkbaar bij wel meer mensen hier.

Living bottle-materiaal, zoals Edwin zegt, zover ga ik niet :) Maar in ieder geval voor mij niet een reden om direct naar de winkel te rennen voor meer Linlithgow.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 04 Apr 2014, 14:51

thijs100 schreef:Living bottle-materiaal, zoals Edwin zegt, zover ga ik niet :)

Is dat op basis van je blinde waarneming, of die van de wetenschap wat het is?

Mijn opmerking was op basis van de blinde waarneming, en daar is niets aan veranderd.
De wetenschap wat het is heeft wel invloed op wat ik er daadwerkelijk mee ga doen.
Daar het zo'n zeldzame whisky is, zal hij eerder aangeboden worden in de vriendenkring voor de unieke ervaring.
Als het een {meer} gangbare botteling was geweest was hij idd in de LB gegoten.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 04 Apr 2014, 15:23

@Edwin: op basis van mijn blinde waarneming. Als ik er een score aan moet plakken is dat 80, misschien 81. Gewoon niet heftig onder de indruk. En dat is precies de charme van het blinde proeven. Grote kans dst zo'n score toch iets hoger uitvalt als je weet wat je drinkt.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Apr 2014, 20:59

Net m'n laatste beetje van deze Linlithgow geproefd. Gelukkig toch een bevestiging dat het niet mijn ding is. Begon toch aan mezelf te twijfelen na alle lovende kritieken.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-5”