Soundwave schreef:Willem vd K schreef:Willem vd K schreef:Weet iemand trouwens waar fruit aroma's eigenlijk vandaan komen? Dan bedoel ik niet de zware, rode fruit uit een ex-sherry vat maar het lichte, witte fruit van heel veel speysiders. Wat ik dus nadrukkelijk NIET in deze whisky kon ontdekken - wat me verbaasde. Is dat toch voornamelijk de spirit? Of door de rijping zelf (niet per se wisselwerking met het hout maar echt de chemische veroudering/afbraak van de esters?)
Heeft iemand nog antwoord op bovenstaand?
Genoeg Speysiders die op ex-sherry vaten gerijpt worden toch? Voor zover ik weet is toch echt het overgrote deel van de smaak van whisky toe te schrijven aan de wisselwerking van de spirit met het hout en ook zonder dat er in dat hout druivensap is getrokken kan het honderden smaken (dus ook fruitige) genereren. New make heeft uiteraard ook al een bepaald karakter wat ontstaat tijdens het proces voor en tijdens het distilleren. Rijping is overigens vrijwel synoniem voor wisselwerking met hout, want als je nieuwe spirit gewoon in een volledig luchtdicht glazen potje stopt zal de smaak na 10 jaar nagenoeg hetzelfde zijn (alhoewel er nog wel discussies zijn over 'bottle aging effect'.
Mmm, daar zeg je wat. Ik ga vanavond thuis "de chemie" er nog even op na slaan