HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

De vijfde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze whisky?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
1
5%
Afbeelding - 80-84
9
41%
Afbeelding - 85-89
11
50%
Afbeelding - 90-94
1
5%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 22

Gebruikersavatar
Peat
Site Admin
Site Admin
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51

HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor Peat » 24 Feb 2014, 21:24

#3 - Bladnoch 1990 Lowland Single Malt, 1990/2013, 22yo, Single Cask, 51.7%, Cask Strength, non chill filtered

http://www.whiskybase.com/whisky/42179/bladnoch-1990


HWF-VBT5-3_WB.png
Bron: whiskybase.com
HWF-VBT5-3_WB.png (44.75 KiB) 3176 keer bekeken


whiskyfun.com schreef:Four stars and a half Colour: straw.

Nose: this was to be expected, we’re near the Pure Spirit, this one’s maybe a little earthier. There’s a little more cardboard too, but also more herbal notes that are very nice. Old wood, wine cellar, then aspirin tablets, grass, apple peelings… It’s also a little chalky. Let’s see what water will do to it. With water: obviously no sherry cask and yet it’s wine that comes out once water has been added. A mineral riesling?

Mouth (neat): an exact ‘copy’ of the 1991, only with more oak impact and more oomph but that’s only the higher strength. Same heavy lemon, zests and grass. Excellent. With water: exactly the same feeling as with the nose, it’s very similar, only a little earthier. And, given that I’m much into good mescal these days, a little agavy too.

Finish: long, with the grassy spices coming to the front. Some Tabasco or even Worcester sauce in the aftertaste – serious!

Comments: simply the same very high quality as with its independent sibling. I don’t feel like I should give it a different score. Lovely Bladnochs!

SGP:661 - 89 points.


HWF-VBT5-3.jpg
HWF-VBT5-3.jpg (27.66 KiB) 3542 keer bekeken

____________________________________________________________________________________________________
Hieronder een wordcloud van de minstens 2 keer voorkomende termen in de proefnotities:

vbt5-3.gif
vbt5-3.gif (38.93 KiB) 3244 keer bekeken


Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

Kay schreef:N: Honing, limoen, peer, abrikoos, eiken, gras, munt, licht bloemig en een vleugje tonic. Met water wat mout, stro en krenten.
T: Honing, citrus, witte peper, vanille, mint, kaarsenvet en tentdoek. Behoorlijk kruidig en licht bloemig.
F: Honing, citrus, een beetje bijenwas en op den duur vooral de kruidigheid van eiken.

Niet heel complex, maar wel best lekker. Dit is een profiel dat me de laatste tijd steeds beter gaat bevallen. Score: 85/86.

Vermoedens: Cask strength IB single cask, jaar of 12 gerijpt op ex-bourbon. Komt me bekend voor. Ik heb een paar specifieke distilleerderijen in gedachten waarvan helaas vrijwel alle malt naar blends in gaat. Eerste associaties waren Clynelish en Linkwood, maar ik mis in het sample de caramel / toffee die ik daar gewoonlijk in tegenkom. Daarom kom ik uiteindelijk uit op Teaninich.

Groeten,
Kay


turfsmurf schreef:Geur: een mooie complexe geur. Honing, haagse hopjes, mandarijnen ondersteund door een wat harsige geur, iets cederhoutachtigs. Ook iets van wierookhars op de achtergrond. Na een tijdje een beetje een maritiem/waxy randje. Na wat water wordt de geur wat minder zoet en kruidiger.

Smaak: behoorlijk olieachtig van structuur. Zoet (meer suikersiroop dan zoethout). Ik vermoed een vatsterke whisky, maar ik vind hem niet scherp. Hij smaakt iets minder fruitig dan hij ruikt, maar de harsige/houtige kant komt wel mooi door in de smaak. De vatinvloed is zeker niet te houtig, maar juist mooi aanwezig. Wat water maakt de smaak niet echt beter, hij wordt er droger/houtiger/bitterder van.

Afdronk: zacht en zoet. Heel licht drogend met een beetje gemberpoeder en geschaafd hout. Een aangename kruidigheid blijft achter. Met water wordt de afdronk ook iets bitterder.

Cijfer: 87.

Opmerkingen: een heerlijke geur, lijkt mij een whisky met een mooie rijpingstijd.

-- gokjes --
Distillery: Een highlander? Pulteney? Misschien wel Aberfeldy (geur deed mij aan VBT#4-#1 denken).
Vatsoort: refill, misschien wel refill sherry vanwege het ontbreken van een duidelijke vanillekick.
Percentage: 52%
Leeftijd: 25


Nederland-paraat schreef:Hier mijn tasting review:

HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3

Deelnemer: Nederland-paraat

Uiterlijk: Amber
Geur: Subtiel met peer en rozijnen
Smaak/Afdronk: Het duurt even en dan komen de fruittonen en de tabak, in de lange afdronk komt de tabak terug, ook proef ik medicinaal en tonen van gedroogd fruit.

In één zin: Aardig spul, het zal wel een CS zijn.
Score: 84

Groeten,
Jop


cask strength schreef:Dit is heel lekker. De vorige twee samples konden me niet bekoren - ik houd niet van de zoete whiskies - maar dit is het helemaal. Deze heeft een beetje vanalles: beetje turf, beetje zilt, klein beetje vuile neus .. vrij hoog alcoholgehalte ook. Hier lust ik een flesje van. Razend benieuwd wat het is. Caol Ila?


Willem vd K schreef:Hieronder m'n bevindingen van sample nummer 3.

Sample #3
Neus: fris fruitmandje! Citrus, banaan, perzik, appel (appelsnoepjes) en uiteraard wat vanille. Er zit ook iets fleurigs (planterigs) in, bloemetjes, gras en suikerbiet. En een tikkeltje zure melk? Een beetje weeïg.
Smaak: in de mond is'ie een stuk kruidiger, veel eiken (houtsnippers). ABV rond de 50%? Mooie ontwikkeling, van zoet naar mild droog. Fijn bittertje.
Afdronk is heel lang, en lekker bitter.

Wat een TOP whisky! Helemaal mijn "cup of tea". Boeiende neus, smaak komt overeen met de neus plus wat extra's en een hele fijne ontwikkeling en afdronk. Ik geef 'm 92/100.
Wat het is? Het weeïge doet me denken aan Bruichladdich. Maar dat is het toch niet, denk ik. Daarvoor is'ie niet moutig genoeg. Ik zeg speyside, OB van een jaar of 16 oud. Combinatie van first en second fill bourbon. The Glenlivet? Zal wel niet, haha.

Groetjes, Willem.


-Roy- schreef:#3
Verstuurd: 18 maart 2014, 19:57
Van: -Roy-
Naar: Peat

Toevallig heb ik in een ander tabblad Banzai's notities van sample 2. Voor #3 kan ik hem citereren voor wat betreft de neus: "licht prikkelende, frisse neus. [...] citrus". Dat laatste zou ik zelf niet hebben bedacht, maar het beschrijft wel de friszure geur die ik ruik. Ik vind het wel een aparte geur.
Smaak, ook wel apart. Eerst een klets sherry, maar dat trekt vrij snel weg. In de lange afdronk zit afwisseld iets moutigs en iets zoet/fruitigs, dat wisselende effect vind ik wel leuk.
De smaak blijft ook deze keer lang hangen, maar veel prominenter dan bij de vorige twee samples.

Opnieuw geen geweldig lekkere whisky, wel de meest interessante tot nu toe.


Tipo33 schreef:HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3

Deelnemer: Tipo33

Geur: Sherry, iets floraals, krenten
Smaak: Meer sherry, klein beetje citrus met aardse tonen
Afdronk: Prikkelend en "warm" (deed me denken aan sommige Caol Ila's), blijft wat aards


thijs100 schreef:Neus: Een erg frisse neus met gras, hooi, cocos en citrus. Ook wat malt, tarwe, karamel en appel. Hoe leger mijn glas, hoe stoffiger hij ruikt.
Smaak: Ziltig bij de eerste slok. Lekker creamy. Droog en een beetje houterig, wat gember, citrus en een klein beetje peper. Dat grassige blijft ook aanwezig.
Afdrink: Gras, eiken. Warme finish met een hele milde kersen noot op het einde.

Beoordeling: 85/86

Conclusie: Vorige week werden veel mensen met die Glen Garioch op het verkeerde been gezet richting Littlemill. Ik heb het gevoel dat dat bij dit sample ook gaat gebeuren. Zou het dan nu wel een Littlemill zijn?


Matti schreef:Uiterlijk: Strogeel, bellentest: veel kleine belletjes die lang blijven (49-51%).

Geur: Muffig (ouder), veel zoet fruit en een zuurtje op de eerste neus. Hier gaat Bart (Yapi) blij van worden... Dan hout kruidigheid, lichte zoete vanille, crème brûlée. Allerlei fruit van de inlandse variëteit: appels, peren, druiven. En dan een beetje lijm/zeep. Een slecht voorteken voor de smaak?

Smaak: Vrij prikkelend, vers hout (houtsap, heftige kruidigheid), peperig. Is dit jong of een refill vat dat weinig met de spirit heeft gedaan? Dan afwasmiddel/zeep. Enigszins teleurstellend na de prima neus. De afdronk heeft ineens tonen van noten en sultana's, refill sherry dus? En in die afdronk wordt hij ineens weer mooi, zacht zoetig en langgerekt.

Overall: Mooie neus met licht overheersend hout, maar allerlei fruit maakt het goed. De smaak blijft helaas niet op hetzelfde niveau. Te veel houtinvloed in vreemde combinatie met niet helemaal weggewerkte new spirit noten zorgen voor een slecht geïntegreerde smaak. Te lang in een toch al niet al te best vat gezeten... De score wordt gered door de neus (87) en de afdronk (85): 83 punten.

Gokjes: Refill amerikaans eiken sherryvat (op basis van de afdronk), 49-51% abv, tussen de 15 en de 20 jaar oud. Er zijn allerlei distilleries die dit zouden kunnen maken, twee die bij mij opkomen zijn Tomatin en Linkwood.


Ewald schreef:Kleur: Strogeel

Geur: Vanille, citrus, grassig, granig, annanas uit blik, potloodslijpsel, alcoholisch/aceton,

Smaak: Vanille, grapefruit, droog/vers hout.

Afdronk: granig, 'groen' alsof je op je jong twijgje kauwt, hout, verse plank, bitter, gort droog (hap zaagsel), en (te) lang.

Poe, moeilijk. Het vat overheerst hier in alle facetten (mond vol splinters?). Dit had jaren eerder gebotteld moeten worden, of weggeblend.
Dit kan alles zijn, ik twijfelde over een Benriach Virgin Oak variant, maar kies toch voor: Refill bourbon, ong. 52%, Balmenach, rond de 24 jaar.
Ik geef 80 pts, niet mijn ding, blij dat de 5cl op zijn.


Peathead schreef:Kleur: goudgeel
Neus: prikkelend, vanille, bruine suiker, citroen, linon, Coco, rijpe banaan, honing
Smaak, peper, kruidig, peer,siroop, licht houterig
Een bitter,drogende fruitige whisky met middel lange afdronk.
Heeft waarschijnlijk op virgini oak gelegen
Alcohol: 48% of 50%
Punten: 86/100


WhiskyclubSpakenburg schreef:Mijn bevindingen m.b.t. sample 3.

Neus: geel fruit, zure Granny Smith appels, iets floraal, wat as, veel fruit door bourbon cask invloed
Smaak: kruidig, beetje moutig, caramel, weer wat as en fruit - kiwi
Afdronk: beetje droog met wat fruit en vanille
Erg lekker maar er gebeurd niet veel. Ik denk aan een Cragganmore!
Ideeën: Speyside. Bourbon cask. Ongeveer 10-12 jaar en +50% ABV. Score 85

Groet,
Erik


Irpel schreef:Geur: vanille, zoet, rijp wit fruit, beetje banaan.
Smaak: vanille , zoet, gesloten.
Afdronk: prikkelend, weinig anders dan vanille. Moeilijk om er iets uit te halen.

Met water smaak wat minder scherp, beetje sinaasappel, maar blijft vrij
één dimensionaal. Afdronk is iets meer mond drogend.

Alcohol: 53%
Distilleerderij: Balblair
Punten: 82


Banzai schreef:Hier zijn mijn notities voor sample 3:

kleur: goud geel

neus: de neus is mild en fruitig. Citrus, groene banaan en tevens wat licht kruidig. Daarna vanille, honing, cake. Een beetje grassig ook.

smaak: wederom fruit in de mond zoals peer en ananas op siroop, dan vanille en crème brulée. Ook weer licht kruidig en lichte tonen van hout.

finish: medium lange afdronk met een zoete aanzet en die eindigt in een niet onaangename bitterheid.

conclusie: lekkere whisky, de beste tot nu toe. De neus is aangenaam en op de smaak heeft deze whisky ook wat te bieden. Niet dat deze complex is maar alle 'flavours' zijn wel redelijk in balans. Ik vermoed dat het een whisky betreft op wederom bourbon refill met een leeftijd van rond de 15 jaar en een ABV van 48% à 50%.
Doet me denken aan een Tormore, Dailuaine, Braeval of Glenlossie.

Score: 86/100


Soundwave schreef:fruit, sherry, beetje lijm en iets onaangenaams in de neus, soort blauwe kaas ofzo. Niet mijn ding in eerste instantie. Smaak lijkt jong, scherp en weer dat niet zo goed te plaatsen rare luchtje. Heb dit ook gehad bij de Valinch, maar toen was het een soort van kurkuma-achtige lucht die ik niet zo kon waarderen. Na wat meer lucht wordt het wel aangenamer met vanille en witte chocolade en citrustonen. Die vreemde lucht verdwijnt nagenoeg helemaal. Was het misschien het glas waar ik uit drink vandaag of wat ik gegeten heb? Gokjes ga ik mij maar niet teveel aan wagen dit keer. Misschien dat we hier met een aparte wijnachtige finish te maken hebben ofzo of een matig en zwak zwavelachtig sherryvat? Ik ga de andere helft nog maar even bewaren en heravalueren na de onthulling. Op dit moment komt hij iig niet op mijn wishlist. (nu maar hopen dat het niet iets is dat al in mijn kast staat haha)


BWhisky schreef:Bij deze, mijn notities voor sample 3.
Groeten, Bram


SAMPLE 3 :

C: licht goud

N: Alweer een volle neus. Combinatie van wax/olijfolie en een beetje rook. Er zit duidelijk iets ‘clynelish’ in. Dat is alvast positief! Toch ook iets karton en houtig. Als sample 2 friste ontbrak, dan deze zeker! Raar maar waar: komkommer. Zou deze iets te lang op (of op een vermoeid) vat hebben gelegen? Vreemde neus. Die ‘komkommer’ geur overheerst na verloop van tijd en ik haal er nog weinig anders uit.

T: Vrij vol. Houtig. Kruidig (kruidnagel?) met een spoortje rook. ‘Stevig’. Geen of weinig fruit, na verloop van tijd iets violetjes/paarse snoepjes/lavendel?!. Veel hout, ik vrees dat dit iets te lang op vat heeft gelegen ofzo?

F: Zachte, waxy afdronk, licht houtig en weer een klein beetje rook. Finish is beter dan Taste vind ik.

Gok: Re-re-re-re-re fill sherry of een vreemde finish. 43%. Distillery: Een Bowmore door die violetjes in de smaak (maar dan geen goeie)

Punten : 80, Zeker niet slecht maar not my cup of tea. Mist friste, is iets te houtig. Lijkt me op een vermoeid vat gelegen te hebben.


bdijkslag schreef:BDijkslag

N: Amandelen, rozijnen, citrus, appel, teer, bijenwax
S: Vanille, Grapefrout Amandelen, Granen
F: Prikkelend, Kort, Hout

Hmm, Speysider? Of toch Deanston?? Nhah, ik ga toch maar voor Cragganmore, 12yo, 49,7% (of zoiets....)


Dutch-Drammer schreef:Dutch-Drammer ( René )

Uiterlijk: Goud Geel lichtjes richting Amber.

Geur: Vanille en een soort was

Smaak: Vanille, zoetig

Mondgevoel: Lichte alcoholische tinteling, niet plakkerig of wasachtig wel zoetig

Afdronk: Blijft matig lang hangen voor op de tong en achter in de keel

Conclusie: niet mijn ding niet onsmakelijk of zo maar ik ontdek er niet veel in. Na toevoegen van wat water komt er voor mij alleen een lichte florale geur naar boven, die proef ik echter niet terug. Lijkt wat mij betreft het “sterkere” ( qua ABV ) broertje van het vorige sample ( Glen Garioch ) waarbij de alcohol het florale verdringt. Kom ook niets tegen wat mij aan Sherry of andere vat invloeden doet denken, gok daarom op wederom een bourbon vat en gezien de ABV op een jonge whisky niet ouder dan 8-10 jaar

Gokje voor het ABV = 58% ( bellentest zegt boven de 55%, mijn mondgevoel benden de 62 ( vgl met kilchoman ))
Score voor mij tussen 78-79


ElwinB schreef:sample 3.

HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3

Deelnemer: ElwinB

Neus: Heftig, prikkelend! Dit moet wel een Cask Strength whisky zijn, zo overduidelijk is de alcohol aanwezig. Citrus, vanille, honing, fruitig, bloemig.

Smaak/Afdronk: Zo! Bij het eerste slokje overheerste toch echt alleen de alcohol. Ja, dit is een CS whisky. Weer die citrus en fruitige tonen die voornamelijk overheersen. Lijkt me zo'n typische frisse zomer-achtige whisky.
Een paar druppels water temmen dit beestje zeker niet, maar versterken naar mijn mening de fruitige tonen. Honing proef ik ook weer.

Conclusie: Een fruitige CS whisky. Prima whisky, dat absoluut. Kan heel wat water hebben, me dunkt. Sterker nog, dat heeft 'ie ook nodig. Maar lekker is 'ie zeker.
Score ergens rond de 86, gebaseerd op iets minder dan de helft van het flesje.


Zeddicus schreef:Sample 3
Uiterlijk:
Licht goud

Geur: Gras, hout, fris
Smaak: licht geturfd, gras, citroen, peperig
Afdronk: Medium lang, nasmaak blijft lekker hangen
Score 82

Notes: 46%, een sherry vat als ik zou moeten gokken. Kon deze heel lastig omschrijven. Hij was wel goed te drinken. Vond hem niet zo goed als sample 2.


WhiskyWerner schreef:Deelnemer: WhiskyWerner

Uiterlijk: strogeel. Pas na 15 seconden beginnen de tranen te lopen. Zelfs een beetje troebel…Ik verwacht zo tussen de 50 en 55% ABV.

Geur: Wit fruit, Appel, Peer, kruidig, uitgebalanceerd. Meerdere lagen. Leer. Ik meen ergens een finish te ruiken. Alsof er nog iets aan is toegevoegd om hem een extra laag te geven. In eerste instantie gelijk een sterke associatie met de Glenmorangie Nectar D’Or. Gelijk er bij geschonken, eerst veel overeenkomst. Al snel loopt het echter uit elkaar. De sample is veel minder zoet en wat kruidiger. Toch blijft die connectie hangen, Het zit (volgens mij) in hetzelfde basisprofiel. Na een kwartier is de neus totaal verschillend, en wordt de Glenmorangie echt veel zoeter. Ik heb altijd wel geleerd bij je eerste ingeving te blijven. Dus dat doe ik dan ook maar.

Arrival: Vol mondgevoel. Lekker romig. Wel pittig door het relatief hoge ABV. Komt lekker vol binnen, De fruitigheid van de neus herken ik niet echt terug in de smaak.

Finish: kruidig. Ook na het toevoegen van water blijft het pittig en kruidig. Als je hem een tijdje in je mond houdt, tintelt hij wel even na. Ik hou hier wel van.

Cijfer: 86.


andre8x8 schreef:Geur: Redelijk scherp in de neus, groene appels, citroen en later ook wat vanille

Smaak: Behoorlijk gekruid, droog en bitter, hint van peat

Afdronk: Lang warm mondgevoel, net zoals in de geur komt later ook de vanille naar boven

Score: 87


Alcohol percentage: ca. 50%
Bij de 2e tasting is het sample wat minder droog en zelfs wat vettig in de mond. Ook de geur is wat minder zurig.
Alweer een sample met meerdere gezichten.
Bij de 1e tasting 85 punten, en met de 2e tasting 2 puntjes erbij !


whiksy schreef:Whiksy-één en whiksy-drie

2x geproefd, 2e keer met whiksy-drie. Wilde eigenlijk nog een derde keer maar is er niet van gekomen.
Een bellentest gedaan, die zou rond 55% aanduiden. Na proeven denk ik dat ie een stuk lager is.
Uiterlijk: vrij dikke druppels, rustig zakkend.
Neus: Kruidig, vanille, iets medicinaals misschien? Boenwas.
Smaak: Lekker! Salmiak, zoethout, stophoest, olieachtig, drop.
Afdronk: peperig en iets van zoute drop. Heerlijk.

Ik kon er geen fruit uithalen, en denk dat dit een Indiase whisky is, gerijpt op bourbonvaten. Ik gok op een Paul John Brilliance. Ooit eens geproefd, en die vond ik ook superlekker.
Deze mag in mijn collectie!


edwinedje schreef:HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3
-Deelnemer: Edwin {edwinedje}

Proefmoment(en)
Zondag 23-03 - ca.16:00
Maandag 24-03 - ca.19:15

Uiterlijk:
Mooie lichtgoudgele kleur.
Blijft dik aan het glas hangen met hele langzame tranen die deze keer niet van een kroontje afkomen.

Geur:
Er lijkt wel een lijmgeurtje aan te hangen

Smaak:
De smaak en geur doen mij vermoeden dat hij toch in the 50% hoek zit.
Blend en Glenlivet schieten door mijn gedachten.
Niet onaangenaam, maar er zit een scherp randje aan waardoor het net niet super is...wellicht had ik toch een druppel water moeten toevoegen.

Nasmaak:
--

In één zin: Tsja, niet verkeerd...
Score: ...ik ga nog weer even verder shoppen


MBC schreef:Deelnemer: MBC (Melchior)

Dit is mijn eerste VBT en ook op het gebied van het ontdekken van whiskies ben ik nog een redelijke beginner. Deze 3e sample blijft voor mij alle kanten uit kunnen, minder uitgesproken smaken dan de eerste 2 samples. Moeilijk hoor...

Uiterlijk: strogeel
Geur: spiritus (sterk), wordt zachter na toevoeging van wat water, meer fruitig en bloemen
Smaak/Afdronk: rozijnen, fruitig / nieuw hout, peper

In één zin: Helaas te complex of moeilijk voor mij om een educated guess te doen, is waarschijnlijk niet in mijn whisky cabinet terug te vinden :)

Score: 81 / 100


MarcelE schreef:Heb hem van het weekend wel geproefd maar weinig tijd gehad om er deze keer uitgebreide notities van te maken.
Toch hier even snel wat neerzetten.
Vond hem fruitig, lichte lijm lucht, eerst licht in de mond en daarna wat warmer/prikkelender (ik denk rond de 46%).
Mogelijk op een wijnvat gelegen, want vond hem wat van Glenmorangie weg hebben (behalve die lijm kan ik niet plaatsen bij Glenmorangie), dus denk dat ik er finaal naast zit. 85/100.


whiksy schreef:Whiksy-twee
Dat was inderdaad een Great Taste!

We leren het al aardig, eerst interessant doen met neus & glas.

We ruiken: vanille, caramel, lichte turf. Prikkelende geur.
We zien: plakt mooi aan het glas!
En dan de smaak…. Een volle, warme smaak, met een rookje in de turf. Prikkelend zoals de geur. Powerrrrrrr!
De geur beklijft, en blijft, en bevalt net als de smaak.

Jazeker, deze zouden we beslist ook zelf willen kopen.

We denken aan Dalwhinnie, Oban.
Dank, dank, voor deze keuze!


jonker8011 schreef:Sample 1 - Een vrij milde neus, met wat citrus en vanille in de neus. Op de tong proef ik sinaasappel en vrij sterk de smaak van boterbabbelaars. Ook is er iets ziltigs op de achtergrond, met caramel in de finish. Een zachte whisky, ik vermoed een 12 jaar oude highlander die op 40-43% gebotteld is. Score 80/100

Sample 2 - De neus is sterk bloemig, en veel indringender dan #1. Ik denk ook een hoger alcoholpercentage. De smaak verraad een honingzoetheid, met daarnaast noten, ik proef vooral walnoot, en nog wat meer tekenen van eikenhouten vaten. Vreemd genoeg proef ik ook een soort drop-achtige smaak die ik vooral ken achter sterk geturfde whiskies. Tot slotte een complex kruidige smaak die finisht met gember. Ik heb geen idee wat dit is, het zou zo maar Japans kunnen zijn. Ik vind het in ieder geval erg lekker. Score 90/100

Sample 3 - Bloemen, fruit en vanille in de neus doen een beetje denken aan Glenlivet Nadurra, maar het is duidelijk niet op 55% gebotteld. Ik gok een keurige 46%. De vanille is duidelijk in de smaak, maar de whisky is ook erg romig, met wat amandel op de achtergrond. Het fruit ontwikkelt zich wat mij betreft naar abrikoos, of misschien gewoon algemeen citrusvruchten. Ik denk dat dit een jonge speysider is (6 - 10 jaar oud) van een refill bourbon vat. Score 85/100


I_SPEY schreef:HWF Virtuele Blind Tasting - 5: Sample 3
Verstuurd: 23 maart 2014
Van: I_SPEY
Naar: Jaydie(John).

Sample nr. 3 kapot gevallen :( Kan dus tot m'n zéér grote spijt niet veel vermelden. Heb ongelooflijk de pest in, maar 't zij zo. Wat ik nog heb kunnen proeven(van de vloer!) leek me wel lekker, maar een goed oordeel kan ik dus echt niet geven. Sxxt!

Na veel gepruts is dit, wat ik er nog van kan maken:
N: ruikt zacht, mooi fruitig, abrikoos, beetje naar pas gebakken brood. Het laatste wat ik eruit kan peuren is "iets wat lijkt op amandel".
T:---
F:---

René

Oh ja, even dacht ik, dat het 'n Glenlivet zou kunnen zijn.


Dr.Nose schreef:# 3

Deelnemer: Dr.Nose

Uiterlijk: Strogeel
Geur: Erg fris en scherp in de neus. Naast veel alcohol, fruitige tonen van appel en peer, maar óók kenmerken van dennenappels. Na een tijdje is de geur nagenoeg verdwenen! Wat overblijft, is een scherpe geur (alcohol) me wat licht bloemige kenmerken.
Na toevoeging van wat water komen er warme tonen naar voren van hout, kruiden en vanille.
Na het proeven vooral kruidige tonen en houtinvloeden.
Smaak: Scherp en zoetig en wat houtinvloeden (bittere tonen). Deze bittere tonen zijn na een tijd steeds meer aanwezig.
Afdronk: Middelmatig lang, kruidig en wat bittere tonen op het einde.

In één zin: Een scherpe whisky die duidelijk wat water nodig heeft.

Score: 83 pnt.

• Soort whisk(e)y: Single malt
• Alcohol percentage: ±58%
• Land van herkomst: Schotland
• Regio van herkomst: Speyside
• Distilleerderij/merk: ?
• Leeftijd: ± 11 jaar
• Gebruikte vat type: Bourbon

Commentaar: In het begin wat fruitig, maar door de scherpe geur helaas wat water nodig. Door toevoeging van water komen er meer warme tonen vrij, die de whisky helaas qua smaak erg negatief beïnvloeden (grote hoeveelheid bitterheid).
Ondanks de kruidigheid die tevens vrijkomt, blijven vooral vanille tonen duidelijk aanwezig, dus geen refill sherryvat na mijn mening.
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Mar 2014, 21:36

Even een verzoek voor de VBT-nieuwkomers en gewoon vergeetachtigen.

Gelieve géén smiley's te gebruiken in je VBT-proefnotities.

Reden: Er mogen maximaal 5 smiley's in één bericht staan.
Aangezien ik, pak weg, meer dan 30 berichten samenvoeg tot één, staan er al snel wat té veel smiley's in. Helaas moet ik die er dan met de hand uit halen, dus zichtbaar worden ze toch niet.

Dank,
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 839
Lid geworden op: 26 Jun 2013, 20:05

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor whiksy » 17 Mar 2014, 21:54

:D
0 x

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 19 Mar 2014, 11:35

Gisteren notitie verstuurd.
0 x

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 20 Mar 2014, 18:20

Geproefd en notities verzonden!
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
WhiskyWerner
Senior
Senior
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 Jul 2013, 17:31
Locatie: Emmeloord
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 20 Mar 2014, 22:10

Ingestuurd! En mij voor het eerst gewaagd aan een specifieke naam. Als ik zie dat zelf de "Goeroe's" er wel eens naast zitten, dan mag ik er ook wel eens naastzitten... Dit was wel voor het eerst dat er gelijk iets in mij op kwam. Nog 5 nachtjes slapen, dan weten we het weer.
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 20 Mar 2014, 22:23

WhiskyWerner schreef:Ingestuurd! En mij voor het eerst gewaagd aan een specifieke naam. Als ik zie dat zelf de "Goeroe's" er wel eens naast zitten, dan mag ik er ook wel eens naastzitten... Dit was wel voor het eerst dat er gelijk iets in mij op kwam. Nog 5 nachtjes slapen, dan weten we het weer.


haha, neem het van mij aan, ook "goeroe's" zijn dolgelukkig als ze eens eentje juist hebben :lol:

Goeroe hier betekent eigenlijk dat we gebeten zijn door iets. Zeker niet dat we iets beheersen ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 21 Mar 2014, 00:30

Vanavond sample 3 en 4 naast elkaar gezet... mijn bevindingen morgen naar Piet op de PB zetten.
Interessant...
0 x

Zeddicus
Senior
Senior
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 Jan 2014, 20:04

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor Zeddicus » 22 Mar 2014, 20:53

Naarmate we verder komen met de samples vind ik ze moeilijker te omschrijven. Maar ik ga mijn best weer doen :D
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Mar 2014, 22:54

Zeddicus schreef:Naarmate we verder komen met de samples vind ik ze moeilijker te omschrijven. Maar ik ga mijn best weer doen :D

Als je nog restanten hebt van de vorige samples, kun je ze daar mooi mee vergelijke. Meer dit, minder dat, etc. Of je pakt een referentiedram, een whisky die je goed kent. Door te vergelijken kun je verschillen waarnemen.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2392
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor Kay » 23 Mar 2014, 07:36

Goede tip inderdaad. Ik had een whisky naast deze sample gezet waarvan ik dacht dat die er wel op zou lijken, en door de vergelijking van de twee is me zelfs een heel duidelijk toon in mijn referentie dram opgevallen die ik niet eerder waargenomen had!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
OpiumX
Senior
Senior
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 Feb 2013, 08:15
Locatie: Dordrecht

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 23 Mar 2014, 13:24

Ben heel benieuwd naar de bevindingen van nummer 3. Zeker nu de notities en meningen bij sample 2 zoveel stof hebben doen opwaaien...

Frank
0 x

Gebruikersavatar
Tipo33
Actief lid
Actief lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Jun 2013, 00:15

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor Tipo33 » 23 Mar 2014, 18:59

Ik vond het lastig om smaken/geuren te benoemen bij deze.... :Cry
0 x

Zeddicus
Senior
Senior
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 Jan 2014, 20:04

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor Zeddicus » 23 Mar 2014, 19:53

JayDie schreef:
Zeddicus schreef:Naarmate we verder komen met de samples vind ik ze moeilijker te omschrijven. Maar ik ga mijn best weer doen :D

Als je nog restanten hebt van de vorige samples, kun je ze daar mooi mee vergelijke. Meer dit, minder dat, etc. Of je pakt een referentiedram, een whisky die je goed kent. Door te vergelijken kun je verschillen waarnemen.


Kijk allemaal waardevolle tips :duimop
Notities verstuurd inmiddels
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Mar 2014, 21:17

Ook mijn notitie ligt bij Jaydie (let op, notities tot nader order dus naar JayDie, niet naar Peat!)
0 x
Matthijs, whiskynerd.


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-5”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast