HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

De vijfde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze whisky?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
1
5%
Afbeelding - 80-84
9
41%
Afbeelding - 85-89
11
50%
Afbeelding - 90-94
1
5%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 22

Matti
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-3 (17 t/m 24 maart)

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Mar 2014, 21:46

Banzai schreef:
Willem vd K schreef:Ik heb deze sample pas 1 keer in het glas gehad, en ik was lyrisch. Nu ik Matti's notes zo lees begin ik me zorgen te maken. Was die smaak slechter dan ik dacht? Liet ik me verleiden door de geur en afdronk? [...]

Hi Willem, het is niet omdat Matti een mindere score geeft dat jij dat ook moet doen. Als jij deze whisky lekker vindt en hem een score wil geven van 92 punten dan moet je dat doen. En zeker niet naar anderen kijken. Iedereen is anders. Gelukkig maar ;)

Alex zegt het helemaal correct idd. Als jij iets goed vind, dan is het goed, ook (zelfs) (juist) als iedereen iets anders vind. Da's nu juist het leuke aan whisky en de whisky-gemeenschap: je mag er het jouwe uit halen en er is weinig tot geen snobisme of gezwaai met vingertjes zoals je dat in andere 'connaisseurs'-hobbies (in mijn, beperkte, ervaring) wel vindt.

Overigens, met die ervaring valt het reuze mee, in augustus dit jaar vier ik dat ik 3 jaar geleden de fles Balvenie DoubleWood kocht die het geheel voor mij aan het rollen bracht :)

edit: poll toegevoegd.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 24 Mar 2014, 21:50

Top John dat je het stokje hebt overgenomen. Hoop uiteraard dat het van korte duur is!

Was 'gelukkig' niet de enige die wat offnotes leek te bespeuren. Was er niet heel zeker van omdat ik bij alle VBT samples op een relatief nuchtere maag overdag probeer te proeven en dit keer het wat gehaast kort na het avondeten deed, maar ik ging erg heen en weer. Aan de ene kant veel raakvlakken met het profiel waar ik juist wel van hou, maar dat ene vreemde luchtje kwam ik maar niet vanaf.
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 24 Mar 2014, 21:50

Willem vd K schreef:
Banzai schreef:
Hi Willem, het is niet omdat Matti een mindere score geeft dat jij dat ook moet doen. Als jij deze whisky lekker vindt en hem een score wil geven van 92 punten dan moet je dat doen. En zeker niet naar anderen kijken. Iedereen is anders. Gelukkig maar ;)

Je hebt helemaal gelijk. Ik beschouw mezelf alleen nog wel als een beginner wat betreft serieus proeven en beoordelen. Vandaar dat ik natuurlijk wel m'n vraagtekens krijg als ik zie dat een ervaren proever 'm een stuk slechter beoordeeld als ik ;) Uiteindelijk zou een beoordeling natuurlijk voor een groot deel objectief moeten zijn. Je oordeelt over de kwaliteit van het product. Al heeft persoonlijke smaak natuurlijk ALTIJD invloed. (en het smaakprofiel van deze whisky ligt mij enorm)

Je moet eens kijken naar een aantal malts in de whisky monitor van de Malt Maniacs, de zogezegde whisky-experts. Daar zie je bepaalde whisky's waar de ene malt maniac lyrisch over doet en de andere het beschouwt als paardenpis. Hier een voorbeeldje http://www.whisky-monitor.com/bottle.js ... +2002/2013 . Krishna geeft deze een 91 en Tim een 76. Zo zie je maar dat de smaken van zelfs de experts enorm kunnen verschillen.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

MarcelE
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 24 Mar 2014, 21:55

Heb hem van het weekend wel geproefd maar weinig tijd gehad om er deze keer uitgebreide notities van te maken.
Toch hier even snel wat neerzetten.
Vond hem fruitig, lichte lijm lucht, eerst licht in de mond en daarna wat warmer/prikkelender (ik denk rond de 46%).
Mogelijk op een wijnvat gelegen, want vond hem wat van Glenmorangie weg hebben (behalve die lijm kan ik niet plaatsen bij Glenmorangie), dus denk dat ik er finaal naast zit. 85/100.
Laatst gewijzigd door Matti op 24 Mar 2014, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ik heb je notitie toegevoegd aan de eerste post
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 24 Mar 2014, 22:03

Dit was gewoon de allerlekkerste nondeju!
:bliss :bliss :bliss
Zonder gein, deze is misschien een stuk toegankelijker dan andere whisky's, net als de Nadurra vorige VBT (imo). De off-notes zijn mij niet opgevallen, misschien waren ze verborgen in het vanillegeweld. Of vallen ze juist wel op zijn het net die dingetjes die mij (en Willem) juist aanspreken...
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar het resultaat... Deze gaat waarschijnlijk wel een plekje krijgen thuis.
0 x

MarcelE
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 24 Mar 2014, 22:07

Had expres de notities nog niet gelezen voordat ik m'n reactie net doorgaf maar het is wel heel apart om meerdere keren die lijmlucht tegen te komen. Die kwam ik ook tegen. Vond het een prima whisky maar ik ontkwam niet aan die lijmlucht (die ik liever niet heb - werd later wel minder).
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 24 Mar 2014, 22:08

Dankje Matti en Banzai voor de aanmoedigende woorden :)

whiksy schreef:Dit was gewoon de allerlekkerste nondeju!
[...]

Haha! Ik geef je gelijk. Die off-note van zeep/potpouri is mij wel opgevallen hoor (zie mijn referentie aan schoonmaakdoekjes) maar eerlijk gezegd vond ik het niet heel storend. Ik vond het zelfs wel lekker :)

Hij valt bij mij idd in dezelfde categorie als de Nadurra. Die heb ik sindsdien ook gekocht en bevalt uitstekend! (alhoewel ik bij de aankoop op Drankdozijn niet oplette en per ongeluk de travel retail versie van 48% ABV kocht :domdom )
0 x
BAM! - ook op Facebook

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 25 Mar 2014, 00:21

Matti schreef:Ik heb er een 17-jarige Linkwood uit '95 van whiskybroker naast gehad, en hoewel die niet totaal matchte heeft die ook dat heftig houtige op een laag fruit. Vandaar dus mijn gokje (met de nadruk op gok, ik had dit keer geen echte ingevingen waar het de distillery betreft).

Vind ik geen verkeerde gedachte, heb er ook een Linkwood naast gezet ter vergelijking.

Ook dat van die offnote herken ik wel, ik zet niet dagelijks de term 'tentdoek' in mijn notities. Maar ik kan nou ook weer niet zeggen dat dat m'n score grandioos onderuit haalde.
0 x
Afbeelding

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 25 Mar 2014, 12:17

Het wordt steeds spannender,

wat mij vooral verbaast is dat velen hier hout ontdekten ( t/m een mond vol splinters ) en ik dit juist mistte, bij een vorige VBT zat ik er nogal eens behoorlijk naast maar proefde en rook toch wat. Maar nu was het voor mij vooral "niets" van geur en smaak waardoor ik deze whisky dan ook niet hoog waardeer.
Misschien toch last van een verstopping in de neus ? Ik weet toch zeker dat ik afgelopen week geen allergische reacties heb gehad op de omgeving.

René
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Mar 2014, 12:28

Dat soort dagen heb ik ook wel eens, dat ik echt helemaal niets uit een sample weet te halen. Dan is het fijn dat je twee keer kan proeven (ruim) van een VBT-sample.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 25 Mar 2014, 13:04

Matti schreef:Dat soort dagen heb ik ook wel eens, dat ik echt helemaal niets uit een sample weet te halen. Dan is het fijn dat je twee keer kan proeven (ruim) van een VBT-sample.

Klopt, net zoals de geur en smaak verandert als de whisky al een tijdje in het glas zit. Ik proef ook regelmatig 's ochtends en dan heb ik meestal een andere smaak/reuk dan 's middags of 's avonds.
0 x
Afbeelding

Afbeelding

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 25 Mar 2014, 14:03

Banzai schreef:
Matti schreef:Dat soort dagen heb ik ook wel eens, dat ik echt helemaal niets uit een sample weet te halen. Dan is het fijn dat je twee keer kan proeven (ruim) van een VBT-sample.

Klopt, net zoals de geur en smaak verandert als de whisky al een tijdje in het glas zit. Ik proef ook regelmatig 's ochtends en dan heb ik meestal een andere smaak/reuk dan 's middags of 's avonds.

Ja, die ervaring heb ik ook wel maar in dit geval waren zowel de ochtend als de avond sessie bedroevend.
aan het eind van de week zal ik nog eens een poging wagen met het laatste restje.
En dan maar hopen dat ik bij het volgende sample tot meer ontdekking in staat ben

René
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 25 Mar 2014, 15:07

MarcelE schreef:Had expres de notities nog niet gelezen voordat ik m'n reactie net doorgaf maar het is wel heel apart om meerdere keren die lijmlucht tegen te komen. Die kwam ik ook tegen. Vond het een prima whisky maar ik ontkwam niet aan die lijmlucht (die ik liever niet heb - werd later wel minder).

Dan is het dus een Japanner ;)

Zelf heb ik dat bij deze niet waargenomen.
0 x
Afbeelding

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 25 Mar 2014, 15:19

Kay schreef:
MarcelE schreef:Had expres de notities nog niet gelezen voordat ik m'n reactie net doorgaf maar het is wel heel apart om meerdere keren die lijmlucht tegen te komen. Die kwam ik ook tegen. Vond het een prima whisky maar ik ontkwam niet aan die lijmlucht (die ik liever niet heb - werd later wel minder).

Dan is het dus een Japanner ;)

Zelf heb ik dat bij deze niet waargenomen.

Ik heb die lijmlucht ook al bij Amerikaanse whiskey's waargenomen. Moet je eens een fles Gentleman Jack openen. Is net of je Velpon aan het snuiven bent ;)
0 x
Afbeelding

Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Mar 2014, 15:42

zeker in bourbons inderdaad ook erg vaak. Verder is het ook standaard wat veel vrienden van mij met wat minder ervaring met sterke en vaak wat jongere CS whiskies als eerste roepen "Zo! Die is wel heftig zeg hey, jemig! Lijkt ook wel een beetje lijm!" Waarop ik dan weer standaard reageer met "Niet gelijk je neus tot op de bodem in het glas duwen en snuiven alsof je leven ervan afhangt. Even laten luchten, drupje water erbij en dan over een paar minuten nog een keer proberen". Overigens had ik het ook vaker toen ik nog wat minder nauwkeurig was met het goed afspoelen van glazen die wel de vaatwasser in waren gegaan. Iets van die vaattablettenaanslag met alcohol kan als reactie bij mij thuis in ieder geval de nodige chemische tonen veroorzaken, waaronder ook brandende lijmachtige luchtjes.
0 x

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-5”