Banzai schreef:Matti schreef:Willem vd K schreef:Grappig om te zien dat ik her en der lees dat het een hele simpele, niet-complexe whisky is. Dat had ik in eerste instantie ook in mijn notitities staan. Toen had ik het glas alleen nog niet leeg. Bij toeval moest ik even weg lopen bij m'n glas (zoontje kon niet slapen) en toen ik terug kwam leek het een verschil van dag-en-nacht hoe hij veranderd was. Veel minder grassig/licht en veel zoeter fruitig. Toen schoot de score bij mij wel een punt of 3 a 4 omhoog nog
Nee, simpel is hij zeker niet. En hij veranderde absoluut ten goede (voor mij) met een scheutje water erin (van mid 80s naar hoge 80s), dus ik kan me voorstellen dat hetzelfde effect optreedt als je hem een tijdje laat staan.
Vreemd, je kan dit toch geen complexe whisky noemen? Ik heb deze in 2 stukken geproefd, 's ochtends en 's middags, maar kon geen uitgebreide waaier aan geuren en smaken waarnemen. Zeker niet met zo'n relatief korte afdronk. Ik ben dus wat verbaasd dat sommige dit een complexe whisky noemen.
Misschien hanteren we dan verschillende definities van complex. Ik vind de complexiteit van een whisky (ja, het is een spectrum geen exact kenmerk) te beoordelen aan de hand van de hoeveelheid verschillende smaken en geuren en/of de verandering hiervan. Sommige whiskys blijven exact gelijk, anderen hebben meerdere gezichten. Dat vind ik complex. In mijn beoordeling was deze whisky dat zeker. Maar zoals je ondertitel al zegt......