HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

De vijfde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
1
4%
Afbeelding - 80-84
8
30%
Afbeelding - 85-89
16
59%
Afbeelding - 90-94
2
7%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 27

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor whiksy » 17 Mar 2014, 21:50

Nee man, het is een sherryvat! :Scratch
En ik was al aan het zoeken naar Matti's notities... Dacht dat je het gewoon wist en daarom voorlopig niet gepubliceerd werd :lol:
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 17 Mar 2014, 21:58

Nee hoor, ik ben in dezen volledig onbevooroordeeld (zou het ook niet anders willen, veel te leuk :) ).

De wordcloud staat er!
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

C C K
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor C C K » 17 Mar 2014, 22:03

Als dit een Littlemill is (en een zelfs best een goede dan, gezien een aantal Littlemill-fans deze hoog scoren) dan is het voor eens en altijd bevestigd dat Littlemill niet voor mij is ;) . Toch waren de off-notes in sample 6 van de vorige VBT anders. Zeer benieuwd naar de uitslag :o
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 17 Mar 2014, 22:07

Yapi schreef:heb hem net weer ingeschonken, kan idd perfect een japanner zijn ook! Misschien een vleugje lijm?
Al zweer ik er bij dat ik ook daar nooit ervaring in zal hebben, dus zo'n blinds gaan altijd verrassend zijn voor mij. Blijf hem wel erg fruitig vinden. Ik heb hem niet naast een Strathmill Asta Morris gezet, maar daar heeft ie echt veel van weg. Vandaar, ik denk dat 1/4 van de Schotse distilleerderijen, met het juiste Bourbon vat, dit kunnen maken... alleen erg uitzonderlijk.

Ja was weer lastig he? Vond die Strathmill opmerking van je wel interessant omdat daardoor ik even aan de enige Strathmill die ik heb geproefd ben gaan denken en die zat wel een beetje in dit profiel ook, maar dat was de 1974 Archives 37yo en dat lijkt mij wat vergezocht. Littlemill heb ik eigenlijk gewoon afgestreept omdat ik niet verwacht dat er in 2 VBT's achter elkaar een zelfde gesloten distilleerderij zal zitten.

Overigens zie ik best wel veel gelijkenissen in notities, al had gemiddeld hogere scores verwacht. Ga qua verhaal nog het meeste mee met Kay. Een Glen it is ;)
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 17 Mar 2014, 22:08

Matti schreef:Nee hoor, ik ben in dezen volledig onbevooroordeeld (zou het ook niet anders willen, veel te leuk :) ).

De wordcloud staat er!

Fruit?

hoe kan dat nu :lol:

nee joh, na 2de proeving lijkt het mij geen littlemill. Maar wel een andere mill misschien?
En inderdaad CCK, wie littlemill lust zou deze toch ook echt wel heel lekker moeten vinden omwille van het fruit... maar misschien zijn er andere notes die net niet aansluiten bij wat ze lusten. Dus zou ik nog niet te veel conclusies hier aan vastknopen.
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 17 Mar 2014, 22:17

Aah dat ene flesje Malt Mill is voor onze VBT bewaard! Top!
0 x

Erik Elixir
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 17 Mar 2014, 22:25

Yapi schreef:heb hem net weer ingeschonken, kan idd perfect een japanner zijn ook! Misschien een vleugje lijm?
Al zweer ik er bij dat ik ook daar nooit ervaring in zal hebben, dus zo'n blinds gaan altijd verrassend zijn voor mij. Blijf hem wel erg fruitig vinden. Ik heb hem niet naast een Strathmill Asta Morris gezet, maar daar heeft ie echt veel van weg. Vandaar, ik denk dat 1/4 van de Schotse distilleerderijen, met het juiste Bourbon vat, dit kunnen maken... alleen erg uitzonderlijk.

Daar heeft Yapi idd een punt. Veel distilleederijen zouden dit kunnen maken met een (first fill!?) Bourbon vat. Had gister nog een Allt-a-Bhainne in mijn glas en dat had het ook zo kunnen zijn.

Lowlands snap ik heeel goed en had ik bv. ook in de blinde notitie van bovenstaande Allt-a-Bhainne staan.

Ik hoop dat dit een beetje te betalen is want dit profiel word ik de laatste tijd wel blij van. Na de dark sherry kan ik dit heel erg goed waarderen. Goede keus weer Piet!
Laatst gewijzigd door Erik Elixir op 17 Mar 2014, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 17 Mar 2014, 22:47

Als dit een Littlemill is, had ik toch meer last van de verkoudheid dan ik dacht. Ik kon hier niet zo heel veel mee, wel apart om zoveel fruit in notities terug te lezen, dat haalde ik er niet echt uit.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 17 Mar 2014, 22:53

turfsmurf schreef:Als dit een Littlemill is, had ik toch meer last van de verkoudheid dan ik dacht. Ik kon hier niet zo heel veel mee, wel apart om zoveel fruit in notities terug te lezen, dat haalde ik er niet echt uit.

verkoudheid is echt des duivels voor zo'n blind sampling... je weet al niet wat je kunt verwachten, dus projecteren lukt zeker niet... Ik vermoedde al zoiets, want van je score werd ik niet echt vrolijk :lol: Ik ben er van overtuigd dat jij dit zeker lekkerder vindt normaal!
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 18 Mar 2014, 08:02

Grappig om te zien dat ik her en der lees dat het een hele simpele, niet-complexe whisky is. Dat had ik in eerste instantie ook in mijn notitities staan. Toen had ik het glas alleen nog niet leeg. Bij toeval moest ik even weg lopen bij m'n glas (zoontje kon niet slapen) en toen ik terug kwam leek het een verschil van dag-en-nacht hoe hij veranderd was. Veel minder grassig/licht en veel zoeter fruitig. Toen schoot de score bij mij wel een punt of 3 a 4 omhoog nog :lekker
0 x
BAM! - ook op Facebook

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 18 Mar 2014, 09:17

Vreemd genoeg heb ik er niet aan gedacht om deze sample naast een glaasje Allt-a-Bhainne te zetten. Als er één Speysider is die behoorlijke trekken van een Lowlander heeft is het die wel. Erik had die associatie ook al, dus zo'n gekke gedachte zou dat niet eens zijn.

Aan Strathmill heb ik dan weer geen moment gedacht. De Strathmills die ik geproefd heb, waren toch een een stuk notiger dan deze sample.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 18 Mar 2014, 09:22

Willem vd K schreef:Grappig om te zien dat ik her en der lees dat het een hele simpele, niet-complexe whisky is. Dat had ik in eerste instantie ook in mijn notitities staan. Toen had ik het glas alleen nog niet leeg. Bij toeval moest ik even weg lopen bij m'n glas (zoontje kon niet slapen) en toen ik terug kwam leek het een verschil van dag-en-nacht hoe hij veranderd was. Veel minder grassig/licht en veel zoeter fruitig. Toen schoot de score bij mij wel een punt of 3 a 4 omhoog nog :lekker

Nee, simpel is hij zeker niet. En hij veranderde absoluut ten goede (voor mij) met een scheutje water erin (van mid 80s naar hoge 80s), dus ik kan me voorstellen dat hetzelfde effect optreedt als je hem een tijdje laat staan.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

WhiskyWerner
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 18 Mar 2014, 09:42

Matti schreef: En hij veranderde absoluut ten goede (voor mij) met een scheutje water erin (van mid 80s naar hoge 80s), dus ik kan me voorstellen dat hetzelfde effect optreedt als je hem een tijdje laat staan.

Ik vond m vrij snel minder worden na wat water. Misschien had ik er iets te veel in gedaan. Misschien is het ook wel mijn smaak. (ongetwijfeld) Ik hou wel van een beetje "Vavoom"
0 x

Zeddicus
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zeddicus » 18 Mar 2014, 10:34

Vond het een lekkere whisky, voor mijn smaak kon ik hem aardig matchen met een bourbon vat denk ik.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 18 Mar 2014, 10:37

WhiskyWerner schreef:Ik vond m vrij snel minder worden na wat water. Misschien had ik er iets te veel in gedaan. Misschien is het ook wel mijn smaak. (ongetwijfeld) Ik hou wel van een beetje "Vavoom"

Nee, klopt, hij ging met net iets te veel water ineens stuk. Maar op de grens (zeg maar rond de 46-48%, uitgaande dat hij 55-60% is) vond ik hem juist voller, complexer en mooier worden.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-5”