HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

De vijfde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
1
4%
Afbeelding - 80-84
8
30%
Afbeelding - 85-89
16
59%
Afbeelding - 90-94
2
7%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 27

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2391
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor Kay » 19 Mar 2014, 11:16

Ik lees zojuist mijn notitie van de 1994 van een paar maanden geleden en die komt vrijwel 1-op-1 overeen met wat ik over deze ingestuurd heb: Caramel, vanille, citrus, koekjes, mout, honing, stro, iets bloemigs een vleugje rook in de afdronk... het staat er allemaal in :domdom
Vanavond eens zien hoe veel ze daadwerkelijk op elkaar lijken.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 19 Mar 2014, 11:31

Dutch-Drammer schreef:Dit was mijn eerste Glen Garioch

ik kan dus niets zeggen over karakteristieken
wel heb ik voor het eerst de bellentest gedaan en die kwam inderdaad op ongeveer 55 % uit, maar ik heb mij ABV gokje naar beneden bijgesteld omdat het qua mondgevoel minder leek.
Ook met het Bourbon van zat ik goed hoewel ik aan een refill zat te denken.
Zeker niet ontevreden met mijn notities deze keer, hoewel ik blijkbaar toch een boel gemist heb.
Dat doet echter aan de whisky niets af die beviel me wel.
Vanavond het laatste beetje van het sample nog eens doornemen met de wetenschap van nu

René

Ik vertrouw bij het inschatten van het ABV tot nu toe gewoon 100% op mijn mondgevoel en daarbij heb ik het bijna altijd wel bij het rechte eind. Ik zou daar persoonlijk toch meer op vertrouwen dan een "bellen test".
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 19 Mar 2014, 11:35

Goh, ik lees net dat ik er met mijn gokjes toch aardig in de buurt zat (i.i.g. streek en leeftijd).
Doe mij de 22y Glen Garioch 1990 van Kintra maar. Veel spectaculairder (mede door een totaal andere vatsoort).
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Mar 2014, 11:58

Willem vd K schreef:Ik vertrouw bij het inschatten van het ABV tot nu toe gewoon 100% op mijn mondgevoel en daarbij heb ik het bijna altijd wel bij het rechte eind. Ik zou daar persoonlijk toch meer op vertrouwen dan een "bellen test".

Ik vind de bellen-test nu juist een goede eerste indicatie, die je met het mondgevoel kan finetunen. To each his own zullen we maar zeggen :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Dutch-Drammer
Senior
Senior
Berichten: 145
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 10:16
Locatie: Leidschendam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 19 Mar 2014, 13:02

Matti schreef:
Willem vd K schreef:Ik vertrouw bij het inschatten van het ABV tot nu toe gewoon 100% op mijn mondgevoel en daarbij heb ik het bijna altijd wel bij het rechte eind. Ik zou daar persoonlijk toch meer op vertrouwen dan een "bellen test".

Ik vind de bellen-test nu juist een goede eerste indicatie, die je met het mondgevoel kan finetunen. To each his own zullen we maar zeggen :)


Ik ging ook op mijn mondgevoel af en zat er dan vaak net iets te veel naast naar mijn smaak. Vandaag dat ik voor dit sample-2 voor het eerst de bellentest gebruikte. Volgens mij kwam ik voor de Bellentest op zo'n 55 % uit maar door mijn mondgevoel hen ik het dus in dit geval ( fout ) naar beneden bijgesteld.

Voor mij is ( in dit geval ) de bellen test beter dan het mondgevoel

René
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Mar 2014, 14:17

Goeie gok :bigsmile

Vond hem lekker!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 19 Mar 2014, 18:15

JayDie schreef:Goeie gok :bigsmile

Vond hem lekker!


Goede gok en mooie gesproken...

Ik vond hem ook erg lekker!

Goede reclame ook trouwens.
0 x

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 20 Mar 2014, 08:09

Matti schreef:
Willem vd K schreef:Ik vertrouw bij het inschatten van het ABV tot nu toe gewoon 100% op mijn mondgevoel en daarbij heb ik het bijna altijd wel bij het rechte eind. Ik zou daar persoonlijk toch meer op vertrouwen dan een "bellen test".

Ik vind de bellen-test nu juist een goede eerste indicatie, die je met het mondgevoel kan finetunen. To each his own zullen we maar zeggen :)

Misschien moet ik die bellentest dan maar eens met wat samples doen waarvan het ABV bekend is. En kijken of ik dit bij mezelf kan "kalibreren". Tot nu toe voelt voor mij dat bellen gedoe een beetje als koffie dik kijken ;) Zo'n truukje wat men bij het moonshinen in het bos doet. Natte vinger werk :)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2391
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor Kay » 20 Mar 2014, 10:16

Ik heb gisteravond de 1994 en 1995 eens naast elkaar gezet, en ze hebben meer overeenkomsten dan verschillen. De 1994 heeft meer caramel / toffee en mout / koekjes, de 1995 iets meer fruit. Maar wie lyrisch is over deze sample, kan zich ook geen bult vallen aan de 1994. Verkrijgbaar bij whisky-on-line.com voor 55 euro.
Persoonlijk vind ik ze allebei even goed.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 20 Mar 2014, 14:27

Willem vd K schreef:Misschien moet ik die bellentest dan maar eens met wat samples doen waarvan het ABV bekend is. En kijken of ik dit bij mezelf kan "kalibreren". Tot nu toe voelt voor mij dat bellen gedoe een beetje als koffie dik kijken ;) Zo'n truukje wat men bij het moonshinen in het bos doet. Natte vinger werk :)

Er zit wel een wetenschappelijke basis onder hoor. Uit mijn hoofd heeft het te maken met de oppervlaktespanning van alcohol versus water.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 20 Mar 2014, 16:00

totalatool schreef:
Willem vd K schreef:Misschien moet ik die bellentest dan maar eens met wat samples doen waarvan het ABV bekend is. En kijken of ik dit bij mezelf kan "kalibreren". Tot nu toe voelt voor mij dat bellen gedoe een beetje als koffie dik kijken ;) Zo'n truukje wat men bij het moonshinen in het bos doet. Natte vinger werk :)

Er zit wel een wetenschappelijke basis onder hoor. Uit mijn hoofd heeft het te maken met de oppervlaktespanning van alcohol versus water.

Dat begrijp ik! De achtergrond van die bellentest snap ik. Maar ik vind het menselijk oog cq puur visuele waarneming niet bepaald een wetenschappelijk verantwoord meetinstrument, als je begrijpt wat ik bedoel. Niet dat de tong of de neus dat wel is hoor, maar toch. :) Maar wat ik zeg, ik denk dat ik het gewoon eens moet proberen. Ik ben soms te kritisch :?
0 x
BAM! - ook op Facebook

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Mar 2014, 19:42

De eerste keer dat ik het proefde was het alleen maar bourbon dat de klok sloeg. Heel duidelijk een first fill bourbon. BAH! Geweldig dominante bourbon in de neus, in de mond en afdronk. BAH. De tweede keer dat ik hem proefde deed ik er onmiddellijk een klein scheutje water bij. Na heel lang proeven (zo'n 45 min. denk ik) was er al minder sprake van bourbon. Ik kon zelfs een beetje fruit ontwaren op de achtergrond. Maar nog steeds: BAH. Hij deed me sterk denken aan de Goldlys 1990 (of 1992 kweenimeer) first fill bouron en de Littlemill 1990 Whiskybase. Twee keer BAH. Ik ben blij dat ik nu weet over welke whisky het gaat. Dan kan ik er voor zorgen dat deze nooit in mijn collectie zal belanden. Ware het niet dat ik dat fruitige kon proeven was het voor mij een echte 'shyte' whisky. Nu scoorde ik hem net 80 punten.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Mar 2014, 20:30

Volgens mij houdt er iemand niet zo van bourbon...
Maar ehh als je echt zó extreem negatief bent (3xBAH en shyte) hoe kom je dan nog aan 80 punten?
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Mar 2014, 20:35

Het staat er toch?
johan brugge schreef:Ware het niet dat ik dat fruitige kon proeven was het voor mij een echte 'shyte' whisky.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Mar 2014, 20:49

En nog dit. De eerste 2 keer dat ik 'BAH' vermeld heb, had betrekking op het sample. De 3de keer dat ik 'BAH' vermeldde sloeg het op de Goldlys en de Littlemill. Muggenziften, ik weet het. Maar een goede verstaander had dit waarschijnlijk wel direct door.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-5”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast