HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

De vijfde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
1
4%
Afbeelding - 80-84
8
30%
Afbeelding - 85-89
16
59%
Afbeelding - 90-94
2
7%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 27

Peat
Site Admin
Site Admin

HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor Peat » 24 Feb 2014, 21:22

#2 - Glen Garioch Highland Single Malt, Vintage 1995/2012 (Batch 10), 1st Fill Bourbon at Cask Strength 55.3%, non chill filtered, 6000 bottles. De meest oostelijke actieve Schotse distilleerderij.
Ter beschikking gesteld door Intercaves in de persoon van Henk Koersen.

GlenGarioch1995.jpg

Label:
"This vintage was selected from the very last production of Glen Garioch prior to distillery shutdown in October 1995.
It has been patiently maturing in 1st Fill Bourbon Barrels for over 16 years".

Tasting notes: On the palate, warm and spicy, tastes of pancakes filled with layers of baked banana and toffee sauce, mocha chocolate and warm golden syrup.

Glen Garioch ligt ten noordwesten van Aberdeen en is van Morrison Bowmore Distillers Ltd. dat in 1994 Japans eigendom werd n.l. van Suntory. In 1995 mothballed en in 1997 weer opgestart.

In de eerste WhiskyPassion van dit jaar staat op blz.28 een interessant artikel van Robin Brilleman "Glen Garioch, jarenlang het hart van VAT 69". En hoewel we wel wat gewend zijn in de geschiedenis van distilleerderijen staan hierin een aantal haast anekdotische gebeurtenissen.

Een artikel en proefnotitie op maltfascination.

Op Whisky for everyone New release - Glen Garioch 1995 Vintage (Monday, October 1, 2012).
The aroma's in hun proefnotities komen ook regelmatig terug in de panel-notities.

WB-score 86,7 (25 votes)

HWF-VBT5-2.jpg

____________________________________________________________________________________________________
Hieronder een wordcloud van de minstens 2 keer voorkomende termen in de proefnotities:

vbt5-2.gif

Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

jonker8011
De neus is sterk bloemig, en veel indringender dan #1. Ik denk ook een hoger alcoholpercentage. De smaak verraad een honingzoetheid, met daarnaast noten, ik proef vooral walnoot, en nog wat meer tekenen van eikenhouten vaten. Vreemd genoeg proef ik ook een soort drop-achtige smaak die ik vooral ken achter sterk geturfde whiskies. Tot slotte een complex kruidige smaak die finisht met gember. Ik heb geen idee wat dit is, het zou zo maar Japans kunnen zijn. Ik vind het in ieder geval erg lekker. Score 90/100

Ewald

Kleur: strogeel

Geur: Prikkelend, citrus, zoetig, gele bloemen, vanille, ananas, leeg sigarettenpakje/tabak, redelijk wat alcohol.
Smaak: citrus, bitter geel fruit, groene banaan, veel vanille, boterbabbelaars, alcohol, fikse houtinvloed.
Afdronk: lang, vanille/groene banaan, behoorlijk drogend (alcohol?) en bitter wegtrekkend (hout gok ik).

Gok 57,5%, ong. 16 jaar. first fill bourbon? 85 punten. Distillery? Pfff, moeilijk. Gokje Imperial?

WhiskyclubSpakenburg

Neus: exotisch fruit - meloen en guave, rode appeltjes (als in de Glendronach van Whiskybase, maar dat is natuurlijk een sherry vat), romig, fudge en boter
Smaak: zeer vol, kruidig - peper, chocolade, fudge, rietsuiker, gebak - bladerdeeg, cranberries en pruimen
Afdronk: vanille, witter chocolade en weer het pepertje
Ideeën: Speyside. Gewoon zeer actief (first fill?) bourbon cask. Ongeveer 15 jaar en +55% ABV. Score 88 punten. Heel mooie whisky na sample 1! Maar wat is het... zou een het een Glenburgie zijn? Of misschien toch een (virgin oak) Glendronach?

Tipo33

Geur:Vers fruit, zoet, bloesem, rozen, maar ook iets naars, wat lichtelijk richting schoonmaakmiddel hint
Smaak: Erg vol met meer fruit (mango?) en rozijnen
Afdronk: Mooi lang, een soort van prikkelende zoetheid en een kleine hint van toast.

Whiky -één (Arigo)

1e tasting zonder bubbeltjes test… neus was subtiel, vanille en kruiden… Maar de eerste sip knalde me even terug in mijn stoel. Dit is heftig. Deed me aan Glenfarclas 105 denken, enige cask strength die ik in huis heb. Die bij de 2e tasting erbij genomen en opnieuw begonnen. Definitieve notes:
Bubbeltest: Veel schuim met kleine belletjes dat snel weer weg is, dat zou op 60+% duiden.
Uiterlijk: Kleine kraaltjes die goed plakken.
Neus: Alcohol, alcohol, alcohol. Verder kruidig, caramel, roombabbelaar. Met water veel meer sherry, droog fruit, vijgen, dadels.
Smaak: kruidig als de neus en bitter, houtig. Droge koek, je kan ‘m goed kauwen. Scherp, kan flink wat water hebben, maar er komen geen nieuwe smaken naar boven.
Afdronk droog, sherry.
Mijn eerste indruk was dus een Glenfarclas 105, maar dat is ‘m toch niet. De Farclas is veel uitgesprokener, deze is subtieler. Verder heb ik maar weinig CS of sherrywhisky geproefd in mijn whiskyleven, dus wordt het gokken... Een Glendronach CS?

Yapi

Fruit
Pers ik perzik uit?
Fruit
Ik stik in Stukken Gestoofd
Fruit
Vluchten in je Verboden Passie Vruchten
Fruit
Ik lik je Peervorm Uit
Fruit
Je morst Een appel uit de kast Tegen de dorst
Fruit
Is Éteint in het Fr. Uit?
Fruit
Tango’s van vier mango’s
Fruit
Ik haal er een meljoen zaadjes uit!
Fruit
Van de weersomstuit!

Zo, die wordcloud zou al duidelijk moeten zijn haha. En bewust geen schuttingstaal gebruikt, anders smeert Piet me misschien wel een ‘ban aan’ ☺. Rationele score: 90(+). Emotioneel 92, op deze manier je dessert voorgeschoteld krijgen in de vorm van een sample verdient iets meer!
Gok: jah, Littlemill, of een andere leuke lowlander. Een erg fruitige en geslaagde Ben Nevis kan bv ook, zoals die van Chester. Of niveau Strathmill Asta Morris. Ik wil Piet niet te kort doen, maar voor mij na 2 samples al de winnaar van VBT 5, zonder de rest te proeven hehe.

Kay

N: Vanille, appel, caramel, citrus, gedroogde abrikoos en een lichte kruidigheid. Ook cappucinino en iets licht nootachtigs. Na een tijdje wat honing, peer en sinaasappel, en subtiele moutige tonen zoals stro en koekjes. Met water ook een beetje leer en pruim.
T: Caramel, vanille, appel, kruidig eiken, een beetje mint en iets licht floraals. Ook hier na een paar minuten wat abrikoos en honing.
F: Caramel, vanille, appel, amandel, kruidig eiken en een vleugje rook.

Nogal standaard profiel, kan van alles uit Speyside zijn. Ex-bourbon, al heeft de neus lichte tonen van refill sherry. Jaar of 18 oud, net iets onder de 50%. Waarschijnlijk een onafhankelijke botteling van een distilleerderij waarvan de naam met Glen begint. Als ik er één moet noemen, kom ik op een Glenlossie uit.
Goed drinkbaar, maar het duurt lang voordat deze een beetje interessant wordt. Score: 84.

-Roy-

Cask strength zeker? Veel alcohol in elk geval. Meer sherry dan de vorige en opnieuw iets granigs. Er zit ook een wat zure smaak aan die bij bier van eikenhout komt, maar hier kan ik het niet zo goed plaatsen. Er zit in elk geval wel meer houtsmaak in dan bij de meeste whisky's en hij is zoetig, maar dat is nogal snel met een sherry smaak. Net als de vorige geen spectaculair lange afdronk, maar wel weer een smaakje dat lang blijft hangen.

Mijn vriendin noteerde: "neus: alcohol, zoet, sherry; smaak: eikenhout, vanille, rum?, rozijnen, veel alcohol"

turfsmurf

Uiterlijk: goudgeel met dunne, trage, tranen.

Geur: koekjes, appeltaart, honing. Licht fruitig en kruidig (zaagsel). Bloemig en een beetje munt.

Smaak: pittig zoet en appels. Met water wordt het mondgevoel een stuk vetter en komen er wat meer graansmaken los.

Afdronk: kruidig met een piepklein bittertje. Na toevoegen van water is dat stukje bitterheid in de afdronk wel weg.

Cijfer: 84.

Opmerkingen: een lichte en kruidige dram. Ik vermoed wel een zekere leeftijd (16-18jr?).

-- gokjes --
Distillery: Old Pulteney?
Vatsoort: bourbon.
Percentage: 54%
Leeftijd: 17.

WhiskyWerner

Uiterlijk: Het lijkt me een natuurlijke kleur. Licht goud/donker stro. Ik heb de „bellentest” voor het eerst gedaan, ik zie veel bellen, maar ze zijn snel weg. Conclusie: hoog ABV, ik vermoed Cask Strength. Tranen blijven erg lang hangen. Rond de 60%.

Neus: Meteen complex, er is een hoop aan de hand in dit glas. Cookie dough, zware honing, chocolade, zesty (lk ken geen mooi Nederlands equivalent van dit woord), Graan. Beetje rubber-achtig op de achtergrond? Geen vleugje peat te ontdekken. Zeker niet onplezierig. Met water er bij vind ik het niet heel veel beter worden. Scherper in de neus.

Smaak: Sterk. Zeker CS. Komt fel binnen. Citrus. Moutig. Koffie. Tangy vanille.

Finish: Hangt in de keel, blijft lang hangen, droog. Bittere chocolade. Niet een heel vol mondgevoel

Conclusie: Cask Strength botteling van een highland malt. Lijkt me een onafhankelijke botteling, dat baseer ik overigens nergens op. Gewoon een gevoel. Fijne dram waarvan de neus mij meer bevalt dan de smaak.

Score: 80/100

Zeddicus

Naar: Peat
Uiterlijk: Amber van kleur dikke tranen blijven mooi lang hangen
Geur: zoetig, weer iets van vanille.
Smaak: pittig, iets scherp, druif, citroen, fruit
Afdronk: Tintelend, licht bitter en Peperig

Score: 86

Conclusie: Bekende geur en smaak misschien hem ik hem als sample al gehad? Bourbon vat? Geen blend denk ik. Langer in het glas word hij prettiger aan de neus. Zal ik een gokje wagen: The balvenie singel barrel

Alwin

Neus: vanille, kokos, peer, kandijsuiker, hout, harde violetsnoepjes

Smaak: zoet, romig,mondbedekkend, alcohol (+-50%),peer en violetsnoepjes

Finish: middellang, zoetig, houtig en een beetje drogend.

In de finish vind ik minder terug, dit doet voor mij wat afbreuk aan de smaak en de heel lekkere neus.

Welke distilleerderij dit is weet ik wederom niet, maar ik denk wel dat dit een bourbon cask is.

Score: 83

bdijkslag Bennie Dijkslag

N: Graan, Citrus, Leer, Licht rokerig
S: Fruit, Citrus met siroop, Rokerig ??
F: Nootmuskaat, Gember

Er gaan belletjes rinkelen bij dit profiel, Highland Park ???

Vanuit het schudden denk ik ongeveer 52%, Highland Park van 52%?? Hmm, paar jaar geleden de introductie van Thor bijgewoond in Amsterdam, nooit een fles gekocht, maar is wel blijven hangen en is 52,1%.... Hmm, ja, mijn gok is de Highland Park Thor, 16yo van 52,1%.

Ik hou niet van vage dingen, dus gewoon pats-boem op 1 distillery en dan ook maar op een specifieke expressie... Nu maar hopen dat het niet gaat worden....

MBC (Melchior)

Dit is mijn eerste VBT en ook op het gebied van het ontdekken van whiskies ben ik nog een redelijke beginner. Deze 2e sample is (naar mijn smaak) meer divers en in balans dan de eerste. Het zou mij niets verbazen als deze nog eens in mijn collectie beland ... als hij tenminste een beetje betaalbaar is.

Uiterlijk: strogeel
Geur: zoethout, stro, amandelbloesem, appel
Smaak/Afdronk: drop, meloen, sterk / hout, peper, licht rokerig

In één zin: Mooie balans tussen diverse smaken, zoet, hout en licht kruidig. Lijkt een beetje op de Balvenie Double Wood.

Score: 83/100

Dr.Nose

Uiterlijk: Strogeel
Geur: Vanaf het begin al direct tonen van hout en vanille, met een zweem kruidigheid. Na een tijdje zijn vooral de zoetige tonen van vanille aanwezig in combinatie met wat kruidigheid (nootmuskaat). Ik herken zelfs kenmerken van rum, zoals: kokos en tropisch fruit! Erg lekker allemaal.
Smaak: In eerste instantie zoetige tonen, direct gevolgd door bittere houttonen, wat zurigheid en kruidigheid.
Afdronk: Middelmatig lang, kruidig (pepertje) met een klein bittertje op het eind.

In één zin: Een zeer frisse en tropische verrassing.

Score: 85 pnt.

• Soort whisk(e)y: Single malt
• Alcohol percentage: ± 51%
• Land van herkomst: Schotland
• Regio van herkomst: Highlands
• Distilleerderij/merk: ?
• Leeftijd: ± 8
• Gebruikte vat type: Bourbon en rum?!

Commentaar: Qua geur heeft deze dram meer te bieden, dan smaak. Typerend is wel dat de geur na verloop van tijd erg variabel is van zeer zoetige en fruitige tonen naar meer bittere en kruidige tonen.

Peathead

Neus: citrus,vanille, gele pompelmoes, zoethout
Smaak: niet al te veel proef alleen granen
Afdronk: een ziltige korte afdronk
Een jonge whisky met een alcohol percentage van 48,4

Soundwave

scherpe bourbonachtige neus, vanille, houtzaagsel, munt, appels. Eigenlijk weer praktisch dezelfde dingen noem ik nu als bij het vorige sample. komt wel wat meer toffee/caramel, koffie, noten en honing bij nu.
smaak: peperig, zoet en kruidig. Ook wat vlezig/bacon. blijft behoorlijk lang nazingen, wat fishermen’s friends. Bittertje in de finish. Is wel hoger in ABV dan de vorige tegen de 52,5%? Heeft wat Nadurra-achtigs, maar ook beetje Glen Elgin W&M Marsala finish. Ga voor iets van 18yo

Otje

Lichtgouden kleur, snelle dikke tranen.

Neus:
Behoorlijk japans (interpretatie), nieuw eiken en bourbon, wat vlezig, bouillon en wat citrustonen en licht prikkelend.

Smaak:
Peperig, citrus, kruisbessen, abrikoos, zoetig, licht drogend naar het eind en een mooie houtinvloed.

Afdronk: middenlang met een voortzetting van smaken. Na een paar minuten wat licht fenolig(umami).

Prima whisky. Is geen zwemmer. 46% en 12yo. Wel een lastige. Gokje: Yamazaki Bourbon Cask. 85pnt.

Nederland-paraat

Uiterlijk: Goud-geel
Geur: Appel met honing, daarnaast ook nog vanille en andere citrustonen.
Smaak/Afdronk: Hier komen de fruittonen terug samen met een heerlijke medicinale kick. De afdronk bestaat uit chocolade, mossig, karton maar ook volledig fruitig met de appel toetsen die ook in de geur naar boven komen.

In één zin: Heerlijke (agressieve) dram welke totaal anders aandoet in de mond dan de neus en pas bij de afdronk weer de tonen laat terug komen.

cask strength

Sample 2 laat mij weer met heel wat vraagtekens achter. Ik ben echt niet goed in het analyseren maar doe toch een poging. De kleur is een tintje lichter dan van sample 1 en het alcoholgehalte ligt volgens mij niet al te hoog, zo ergens tussen 40 en 43%. Het aroma is zeer zoet, fruitig en fleurig, het type aperitief-whisky. Turfloos ook. Ik zou hem klasseren in de HWF-klasse "fruitmandje".

edwinedje Edwin

Proefmoment(en) Zondag 16-03 - ca.16:00

Uiterlijk: Mooie goudgele kleur.
Blijft dik aan het glas hangen met hele langzame tranen die van een kroontje afkomen.

Geur: ---

Smaak: Niet onaangenaam, maar er zit een scherp randje aan waardoor het net niet super is. Iets van chocolade op de achtergrond.

Nasmaak: Kort. Niet spannend.

In één zin: Tsja, niet verkeerd...
Score: ...maar ik ga nog even verder shoppen

Banzai

kleur: goud geel

neus: licht prikkelende, frisse neus. Ik heb citrus (witte pompelmoes en limoenzeste), wat meloen, boter en vanille. Best aangenaam.

smaak: op de smaak heb ik terug citrus en in de verte wat granige tonen, daarna wat zoets met vanille en lychees. Licht drogend.

finish: vrij korte afdronk met een zilte toets en wat houttonen

conclusie: weinig complexe whisky waar vooral de smaak wat tegenvalt. De snelle traantjes op het glas en de smaak doen vermoeden dat het een vrij jonge whisky betreft. Dit is een typische instapwhisky. Ik vermoed een 10 à 12-jarige malt op bourbon refill met een ABV van 46%. Misschien een Bowmore of een Laddie omwille van de licht zilte afdronk.

Score: 80/100

Willem vd K

Kleur: Witte wijn, licht stro
Neus: heel fris en grassig, biscuitjes, poedersuiker, groene bananen (schil) en ietsjes mineralig. Ook wat groene kruiden? Met water komen wat fruitigere geuren omhoog. Rijpe bananen en zoete appels. Later ook toffee, suikerstroop.
Smaak: Friszuur, vanille en wat houtinvloed. Stevige ABV, gok 55%+. Met water wat zachter, zoeter in de mond. Redelijk droog desondanks. Er zit een bijsmaakje aan die me doet denken aan de Littlemill uit VBT4. Soort muffige kattenbak. Maar bij deze vind ik het, in tegenstelling tot de Littlemill, niet storend.
Afdronk is middellang, droog, bitter houtachtig. Veel tanines.

Zeer complexe whisky. Lijkt met de minuut te veranderen. Heel bijzonder. Wel iets teveel tanines naar mijn zin. Had iets eerder uit het vat gemogen. 88/100
Is het een Lowlander? Voelt een beetje als een Auchentoshan. Of een andere triple distilled? Iers?Hoe dan ook denk ik een IB of single cask OB op vatsterkte. Jaar of 18 oud?

Deunemans

Uiterlijk: Strogeel
Bubbeltest: doet een CS vermoeden.
Geur: Floraal / bloemig, nat hooi, mottig, fruit (perzik), licht prikkelend

Smaak: Tijdje door de mond laten gaan. Plakt lekker achterop de tong en aan het gehemelte. Eerste slok doet idd vermoeden dat deze hoog in alcohol zit (tussen de 50 en 55%). Kan wel een drupje water hebben om het scherpe randje eraf te halen. Ik vind in de smaak het natte hooi ook weer terug, net als het zoete / fruitige.

Afdronk: middellang, met een drup water erg mooi in balans. Een zoet snoepje, heerlijk.

Distillery: wilde gok, Littlemill?

Cijfer: 89. Als deze betaalbaar is (ik vermoed van niet) dan is dit zeker een kandidaat voor op de kast.

Irpel

Geur: spirity, vanille, beetje koffie, appel,
Smaak: prikkelend op de tong, pure chocolade, koffie,
Afdronk: medium lang met de smaak van chocolade en koffie met een beetje vanille zoetigheid en groene appel.

Met water een stuk rustiger en minder scherp. Meer chocolade.

Alcoholpercentage 52%
Distilleerderij Glenmorangie.
Punten 86.

MarcelE

Kleur: lichtgoud
Neus: Haagse hopjes, beetje sinaasappel, fruitig
Smaak: warme/spicy binnenkomst (percentage rond de 50%?), ook weer dat fruitige en sinaasappel en het lijkt alsof ik in de verte wat turf proef.
Afdronk: redelijk lang en diezelfde warmte als de smaak. Aards, wat ik voor m'n gevoel vertaal naar turf, maar net als in de smaak niet overheersend.

Ik vind deze whisky wat interessanter dan de 1e sample, hij is wat krachtiger en haal er wat meer uit. Geen idee welke whisky dit zou zijn.
Score: 87%

Whiksy-twee

Geur: bourbon-ish?
Naderhand is de geur weer meer sherry.
Over twee vaten gegaan?
Plakt goed aan glas.

Smaak: zeer krachtig! Hoog percentage! Graan. Intens.
Met water wordt de geur meer kruidig, prikkelend, meer noot.

Nasmaak: bittere vanille.

Zomaar wat kreten: schroeit strot! Zomer! Slecht voor de lijn want smeekt om een mild hapje van-het-een-of-het-ander ☺

Wij denken aan een Lowlands, richting Ailsabay 6.

Dutch-Drammer ( René )

Uiterlijk: licht goudgeel.

Geur: bloemen, alcohol ( niet bijtend )

Smaak: zoetig en floraal , gelaagd

Mondgevoel: Licht Scherpe aangename alcoholische tinteling, smaken vooral boven in de mond

Afdronk: zoetig , maar niet plakkerig, blijft lang hangen vooral aan het verhemelte waar de tong steeds wat oppikt

Conclusie: Lekkere whisky , laat door redelijk lange afdronk een heel prettige indruk achter. Een en ander doet mij vermoeden dat het om een refill Boubon vat gaat.

Gokje voor het ABV = 52%
Score voor mij tussen 85 – 90

C C K

Kleur: goud
Neus: Niet heel expressief in het begin. Vermoed een hoog alcoholpercentage. Fruitig, honing. Boter en vanille. Vooral een romige neus, veel boter. Ja Yapi ik snap wel wat je bedoelt, doet me aan een CS Balvenie denken. Na wat langer in het glas lijk ik zwavel te ruiken? Gek, de rest van de geuren doen me denken aan een bourbon-vat...

Smaak: (zonder water) zoete explosie, veel fruit. Winegums? Misschien wel een beetje te zoet en aardig wat alcohol. (met water) Na het fruit, warm eik en steeds romiger. Uiteindelijk steeds droger

Afdronk: tikkeltje bitter, ietwat droog. Maar ook boterig. Het minste deel van deze dram

Conclusie: Nou vrij ingewikkeld vind ik deze. Hij beloofde veel goeds, maar water en lucht leken hem niet zo goed te doen. In ieder geval een hoog alcoholpercentage (50-55%) en misschien iets te lang op het vat gelegen (17-20 jaar oud). Bourbon vaten, hoewel ik niet de lichte zwavel kan verklaren. Omdat hij op de neus aan een Balvenie deed denken ga ik voor een CS Balvenie. De Confidential Cask 1993 van Kintra in dit geval
Cijfer: 84 punten (86 voor de neus, 82 voor de afdronk).

ElwinB

Uiterlijk: licht geel
Neus: Fris, fruitig, bloemig, clean. Lekker!
Smaak/Afdronk: scherpe binnenkomst, fruitig(o.a. Sinaasappel), weer dat florale, beetje 'dikkige' smaak. Poeh, lastig om deze te omschrijven zeg! Proef nu ook wat rokerigs verderop. Krijg bij de afdronk opeens verbrand hout?!
Met wat water erbij komt vooral het fruitige naar voren, hij blijft 'dikkig' aanvoelen.

Conclusie: Dit vind ik een heel lastig te omschrijven whisky! Heb ook het gevoel er vandaag he-le-maal naast te zitten. Wel een hele lekkere whisky! Heb genoten van ieder slokje. Maar op de één of andere manier heb ik moeite om deze thuis te brengen.

BWhisky

C: Goud

N: Waxy, zeer volle neus, marsepein, amandel, zeer zoet en rijp europees fruit. Meloen! Zeer aangenaam, neus met ‘leeftijd’, vanille en wat tuinkruiden (tijm? ), wordt zoeter en vanille komt duidelijk op voorgrond. Actief bourbon vat denk ik dan meteen. Iets ‘stoffig’ , houtig, maar niet overheersend, blijft allemaal zacht en in balans. Misschien mist ‘ie wat ‘friste’ ? Muggeziften, goeie neus!

T: Mooie volle, krachtige aanzet, vanille maar ook meteen fruit. Veel uitbundiger fruit dan in de neus. Zeer zoet en rijp fruit, niet tropisch, weer veel rijpe meloen en peer. Kruidig met witte peper , olijfolie,… zalige body, zeer mondvullend, .. Lekker!

F: Blijft mooi plakken, waxy, oily, vol, kruidig en licht houtig zonder bitter te worden

Gok: Cask strength of toch minstens op 50%. Actief bourbon vat. Speyside, Single Cask IB van Dailluaine?

Punten : minstens 88 punten waard.

thijs100

Neus: Deze heeft echt even tijd nodig in het glas, want in eerste instantie veel te scherp. Een beetje met de hand opwarmen doet 'm ook goed. Daarna komt ie ook mooi los. Malt, maar vooral erg (tropisch) fruitig, veel sinaasappel, een beetje chocolade, maar ook iets zepigs.
Taste: Lekker stroperig. Wat mint en anijs, maar toch ook weer die sinaasappel.
Finish: Beetje bitter en droog, sinaasappel, mandarijn en op het laatst wat kers.

Score: 88

Conclusie: Deze beviel erg goed, maar heb wel veel moeite om 'm te pinpointen. Hij doet met deels denken aan een Glenlivet 21yo G&M, maar die was toch minder uitgesproken. Ook heb ik deze Imperial van Blackadder nog vers in het geheugen. Ik proef overeenkomsten, hoewel ik op basis van de smaak en de bubbeltest denk dat deze op een lager percentage zit, 46/48 procent.

andre8x8

Geur: Zeer zacht en zeer zoet, vanille, marshmallows, boterbabbelaars.

Smaak: Komt vrij scherp gekruid binnen, maar dan heerlijk zoet.

Afdronk: Lange zoete afdronk, vanille.

Score: 87

Alcohol percentage: ca. 48%
Bourbon.

Een dag later de 2e tasting. Is het wel een bourbon? De reuk en de afdronk blijven mierzoet, maar de smaak heeft meer bite dan de tasting van gisteren.

Nagekomen stukken

I_SPEY

Kleur: Geel.

Neus: Fruitig en ruikt héél lekker, beetje zoetig maar niet té, prachtig vol én vettig(is zelfs kouwbaar). Wauw! Bespeur ook "iets van abrikoos én marzipan. Zeer subtiel! Ruik ook banaan en heel licht graan.

Smaak: Een hele mooie licht zoetige, vettige en fruitige smaak. Mooie volle smaak met nu meer banaan. Die geweldige, vettige smaak is echt top en uiterst zeldzaam. Zo ontzettend subtiel! Dit is - voor mij - een topwhisky

Afdronk: Mooi en lang(mag voor mij iets langer, maar ik ben best tevreden). Een uiterst subtiele, overheerlijke whisky!

Hele goede keus, Peat
Heb zeker meer dan anderhalf uur met dit "pareltje"in m'n hand gezeten.

Punten: 90

Matti

Uiterlijk: tussen stro- en goud-geel, grote belletjes die ook redelijk snel verdwijnen.

Geur: Heidebloemen, Leer... Littlemill? Vanille, potlood-schaafsel, perzik, abrikoos, appel. Fruitmandje met wat bijna-offnotes. Als dit geen Littlemill is... Na een tijdje staan: wat muffigheid en hooi. Met water: bloemiger, nog steeds rijk zelfs ver onder de 40%.

Smaak: Zoet, kruidig (bittere verse bladkruiden zoals peterselie), een zeepje (citroen zeep), koriander, graan, hooi en lichte vanillestokjes zonder suiker. Met water: salmiak, veel hout-kruidigheid ineens en een flinke smaakboost.

Overall: Behoorlijk hoog percentage. Ondanks de prikkeling wel op vatsterkte drinkbaar, maar wordt nog mooier, voller en machtiger met een (flinke) scheut water. Dit is dus helemaal mijn ding. Prachtige whisky met net genoeg vreemde bijsmaakjes om het interessant te houden... 89 punten

Gokjes: Littemill. Of toch minstens een lowlander (Rosebank is dan de andere kandidaat). 56-58%, refill ex-bourbon-vat. Rond de 20 jaar oud.

JayDie

Geproefd naast: HWF-VBT-5#1
Glas: Glencairn. Veel schuim, binnen 10sec weer weg. > 50% ABV?
Neus: Glue, vanille, grain whisky, scherp, bourbon, geel fruit, advocaat (drank), hout, donkere chocolade
Smaak: Hout, tannine, bitter, fruit
Afdronk: Leertje, spoortje rook, ardmore rook/bittertje, zoet
Comment: Met water wordt hij veel beter. Kan wel wat hebben. Heerlijke snuffer, lekkere afdronk. Wat het is... geen idee! Komt me niet bekend voor. Als ik dan toch iets moet roepen, iets richting Glen Garioch ofzo...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x

Erik Elixir
Senior
Senior

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-2 (10 t/m 17 maart)

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 11 Mar 2014, 20:26

Ja, het lijntje is open... deze afgelopen weekend geproefd na sample-1.
Ik wens jullie veel proef plezier!
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 11 Mar 2014, 21:48

Na de leuke reacties van sample 1 ben ik zeer benieuwd naar sample 2!

Frank
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 12 Mar 2014, 08:44

Gisteren geproefd, even mijn paar aantekeningen tot iets enigszins samenhangends smeden.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 12 Mar 2014, 18:44

Zo verstuurd. Ik vond deze minder 'duidelijk' dan de vorige.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Mar 2014, 19:15

-Roy- schreef:Zo verstuurd. Ik vond deze minder 'duidelijk' dan de vorige.

Pas op de radiostilte (In rood)..... :sst Omdat ik niet zeker weet of het een waarde oordeel is kan het net door de censuur ... maar ik twijfel. Het is in elk geval een vaag kenmerk en dat mag ook niet.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 12 Mar 2014, 19:24

Notities ingestuurd. Specifieker dan dat maak ik het voor nu maar niet :)
0 x
Afbeelding

Zeddicus
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zeddicus » 12 Mar 2014, 21:23

Zo nu mijn eerste glaasje sample 2. Normaal bij voorkeur in het weekend, maar dit komt deze week beter uit. NIet mis hoor een glaasje na een harde hardlooptraining. :lekker
0 x

WhiskyWerner
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 12 Mar 2014, 21:30

Ook geproefd en tastingnotes ingestuurd. Ik heb dit keer geprobeerd iets uitgebreider te zijn, naar goed voorbeeld van mijn mede-degusteuranten. Benieuwd of het überhaupt hout gaat snijden. Time will tell. Veel plezier met proeven allemaal.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 12 Mar 2014, 22:04

euh... "notitie" verstuurd...
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 12 Mar 2014, 23:18

Zeddicus schreef:Zo nu mijn eerste glaasje sample 2. Normaal bij voorkeur in het weekend, maar dit komt deze week beter uit. NIet mis hoor een glaasje na een harde hardlooptraining. :lekker

Heb zelf na die (spaarzame) hardloopsessies dat mijn luchtwegen en neus zo ver open staan dat ik echt 10x zo sterk dingen ruik (for better or for worse). Dat je thuis komt en nog voordat je de deur open doet al ruikt wat er gekookt wordt. Helemaal niet zo gek om dat dus te doen voor een proefsessie.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 12 Mar 2014, 23:23

Soundwave schreef:
Zeddicus schreef:Zo nu mijn eerste glaasje sample 2. Normaal bij voorkeur in het weekend, maar dit komt deze week beter uit. NIet mis hoor een glaasje na een harde hardlooptraining. :lekker

Heb zelf na die (spaarzame) hardloopsessies dat mijn luchtwegen en neus zo ver open staan dat ik echt 10x zo sterk dingen ruik (for better or for worse). Dat je thuis komt en nog voordat je de deur open doet al ruikt wat er gekookt wordt. Helemaal niet zo gek om dat dus te doen voor een proefsessie.

potver, idd, en je zweeft nog... 3 punten bij :hoera
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 12 Mar 2014, 23:36

hahaha ja je moet inderdaad niet die gelegenheid gebruiken om ook een waardeoordeel te geven, alleen even om goed te ruiken (wel eerst dat zweetshirt en de schoenen wegzetten uiteraard ;) )
0 x

Zeddicus
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zeddicus » 14 Mar 2014, 09:02

Soundwave schreef:hahaha ja je moet inderdaad niet die gelegenheid gebruiken om ook een waardeoordeel te geven, alleen even om goed te ruiken (wel eerst dat zweetshirt en de schoenen wegzetten uiteraard ;) )

Klopt na het lopen ruik ik wel een stuk beter :) Maar als ik echt lange afstanden gelopen heb krijg ik weer hoofdpijn van alcohol.
0 x

bdijkslag
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor bdijkslag » 15 Mar 2014, 19:00

Zo, net even mijn (onze - Gerda doet mee) gok verstuurd. Deze keer geen score gegeven.....

Dat was nummer twee al weer, morgen lekker een Balvenie proeverij in Utrecht....
0 x

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-5”