HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)
-
- Whisk(e)y goeroe
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)
Nou René die bellentest is in mijn geval net zo (on)betrouwbaar als mijn eigen tong dus zou er niet meteen helemaal 'blind' op vertrouwens als ik jouw was, maar dat is mijn persoonlijke mening.
0 x
-
- Senior
Soundwave schreef:Nou René die bellentest is in mijn geval net zo (on)betrouwbaar als mijn eigen tong dus zou er niet meteen helemaal 'blind' op vertrouwens als ik jouw was, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ruiken en proeven is gelukkig mensenwerk en geen exacte wetenschap, dat maakt het nou juist zo leuk.
Maar met de bellentest en mijn eigen tong om het ABV ongeveer te kunnen bepalen maken mij toch wat zekerder van mijn zaak om iets te noteren bij de notities en wellicht daarop voort te bouwen om eventueel iets meer van de whisky te zeggen
0 x
-
- Moderator
Absoluut niet blind erop vertrouwen, en altijd in combinatie met je eigen proeven de uiteindelijke gok doen.
Maar, het zegt denk ik wel iets dat ik 17 van de 18 samples van een andere blindproefwedstrijd (btc van levenswater) binnen 2% abv heb kunnen schatten met behulp van de bellentest (en wat finetuning via het proeven). Dat vereist overigens wel wat ervaring met het 'lezen' van de belletjes.
Maar, het zegt denk ik wel iets dat ik 17 van de 18 samples van een andere blindproefwedstrijd (btc van levenswater) binnen 2% abv heb kunnen schatten met behulp van de bellentest (en wat finetuning via het proeven). Dat vereist overigens wel wat ervaring met het 'lezen' van de belletjes.
0 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Oeps, even een foutje van mijzelf herstellen. Had deze dus wel degelijk geproefd op het IWF in Den Haag (en niet de ander) en enige wat ik toen heb onthouden was dat ik het 'een mislukt experiment' vond. Nou ja, zo zie je maar weer wat een momentopname het steeds weer is. En dat ik op een festival beter wat minder verschillende whiskies kan proeven en meer de tijd moet nemen 

0 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Matti schreef:Absoluut niet blind erop vertrouwen, en altijd in combinatie met je eigen proeven de uiteindelijke gok doen.
Dan heb je het haast tot een kunst verheven.Erg knap. Wellicht dat ik dan iets fout doe of een verkeerd 'tabelletje' heb gebruikt, want het heeft mij echt nog nooit iets waardevols opgeleverd. Misschien moet ik maar eens wat lege sampleflesjes met verschillende ABV's vullen en met voorkennis het nog eens doen en dan zelf een beeld creëren van de verschillen die ik dan misschien wel zie ofzo.
0 x
-
- Moderator
Dat lijkt mij inderdaad een uitstekend idee. Ik heb dat tijdens de BTC ook min of meer gedaan: ik heb alle 18 flesjes voor het geheel begon in dezelfde omstandigheden geschud en daar 18 filmpjes van geschoten met mijn telefoon. Deze filmpjes heb ik vervolgens gebruikt, samen met de smaak op de dag van proeven zelf, om het abv te bepalen. Op die manier heb ik zo veel mogelijk variabelen (temperatuur, manier van schudden, vulniveau) proberen uit te sluiten.
En ja, je mag daar schamper om lachen en achter mijn rug 'nerd' mompelen

0 x
-
- Forum goeroe
Matti schreef:Dat lijkt mij inderdaad een uitstekend idee. Ik heb dat tijdens de BTC ook min of meer gedaan: ik heb alle 18 flesjes voor het geheel begon in dezelfde omstandigheden geschud en daar 18 filmpjes van geschoten met mijn telefoon. Deze filmpjes heb ik vervolgens gebruikt, samen met de smaak op de dag van proeven zelf, om het abv te bepalen. Op die manier heb ik zo veel mogelijk variabelen (temperatuur, manier van schudden, vulniveau) proberen uit te sluiten.
nope, dat niet, maar eh... je hebt er wel "veel" voor over

ik ben er wat van afgestapt. Sample II bijvoorbeeld ook. Misschien ken ik deze wel. Maar ik vind mijn rating belangrijker.
Die teaninich bij Levenswater. Ik scoor die blind gelijk. Gelijk blind scoren vind ik zalig

0 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Matti schreef:Dat lijkt mij inderdaad een uitstekend idee. Ik heb dat tijdens de BTC ook min of meer gedaan: ik heb alle 18 flesjes voor het geheel begon in dezelfde omstandigheden geschud en daar 18 filmpjes van geschoten met mijn telefoon. Deze filmpjes heb ik vervolgens gebruikt, samen met de smaak op de dag van proeven zelf, om het abv te bepalen. Op die manier heb ik zo veel mogelijk variabelen (temperatuur, manier van schudden, vulniveau) proberen uit te sluiten.
Hahaha nee geniaal juist! Ik ga dat zeker een keer proberen! En die 'bezetenheid' levert wel tripjes naar Orkney op, dus wie het laatst lacht...
0 x
-
- Senior
Ik vind t echt geniaal hoe toegewijd en precies je te werk gaat in het proeven en analyseren van je whisky. Ik ben zelf meer een "simpele" genieter, en ik wou soms dat ik wat meer de whisky (of andere drank) kon lezen en beschrijven. Vandaar mijn vraag toen of je me wat "tricks of the trade" wou leren...
0 x
Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-5”