HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

De vijfde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 09 Apr 2014, 21:39

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
1
4%
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
5
18%
Afbeelding - 80-84
16
57%
Afbeelding - 85-89
6
21%
Afbeelding - 90-94
0
Geen stemmen
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 28

Gebruikersavatar
Peat
Site Admin
Site Admin
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51

HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor Peat » 24 Feb 2014, 21:19

#1 - Great King Street 'Experimental Batch 00-V4' (43%, Compass Box, blend, sherry, 3439 bottles, 0,5L, 2013)

GreatKingStreetExperimentalBatch00-V4.jpg
GreatKingStreetExperimentalBatch00-V4.jpg (808.25 KiB) 3160 keer bekeken


John Glaser van Compass Box heeft ontwikkelde een tweetal "Experimental Batches". De keuze is aan het publiek welke variant straks blijft. Deze 00-V4 is de lichte Sherry variant. Hij is samengesteld uit 28% Lowland grain en 72% malt uit Highlands en Speyside, met een fractie Islay. De rijping vondt plaats op een combinatie van first fill Sherry- en refill Bourbonvaten. Op 3 september 2013 zijn er 3439 flessen gebotteld.

Achterlabel:
..... two styles have emerged as the leading contenders, one smoky the other (this one) lightly sherried, and so we have decided to release a small experimental batch of each to see what you think.

Sweet, fruity with notes of blueberry jam, ripe plums, candied orange and toffee popcorn.



Serge SGP:641, 87 points.
Great King St. 'Experimental Batch 00-V4' (43%, Compass Box, blend, sherry, 3439 bottles, 2013)
Colour: hay. Nose: immediately more attractive - to a malt drinker - than Delilah's, it's fresher, maltier, with more mint and herbs, oranges, citrons, lemon curd, meadow flowers... I
t's got a nose of limoncello at times, which is very enjoyable in this context. Beautiful nose, we're extremely far from 'commercial' blends. After ten minutes, we're all on ripe peaches. Never nosed any whisky that was so much on peach!
Mouth: a bigger, straighter, more 'nervous' Delilah's. The sherry remains discreet, it's rather a whole fruit salad with just a few sultanas. Green bananas, a little dill, lemon, oranges... All good. Great balance and no 'graininess'. Finish: good length, good freshness, good fruits. More lemon curd and peaches. Comments: an impressive fresh and very fruity blend. Loved the peaches.


HWF-VBT5-1.jpg
HWF-VBT5-1.jpg (26.01 KiB) 3634 keer bekeken

____________________________________________________________________________________________________
Hieronder een wordcloud van de minstens 2 keer voorkomende termen in de proefnotities:

vbt5-1.gif
vbt5-1.gif (33.69 KiB) 3193 keer bekeken


Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.


BWhisky

C: Vol goud

N: Vanille. Hazelnoot. Peer. Hard wit fruit met een klein beetje caramel. Iets mineralig maar vooral vrij fruitig (appel, rijpe peer). Redelijk eenvoudige neus. Zeer toegankelijk , Een ideale ‘beginnerswhisky’ want zachte neus. Doet beetje denken aan Glenmorangie Necar d’or, die had ook die soort zoetigheid. Dit zou ook wel eens een finish kunnen zijn. Die zoetigheid begint meer en meer te overheersen.

T: Vrij licht. Lichte tot Medium body. Iets muntig, zacht fruit (appel, peer), iets zoetig. Malty, granig, vrij eenvoudig. Niet spannends, een typische beginnerswhisky die van alles wat heeft maar niets overheersend of uitgesproken.

F: Malty, die zoetigheid blijft wat hangen, kort, verdwijnt snel. Licht drogend.

Gok: Dit lijkt me een whisky uit een standaardrange. Niet echt spannend. Korte finish en ietwat waterig mondgevoel. Niets mis mee, ook niets spannend. Een gefinishte whisky uit de standaardrange van een speyside distillery. 43% ? Balvenie Caribbean Cask ?

Punten : 82 punten waard.


Nederland-paraat

Uiterlijk: Amber
Geur: Vanille, licht fruitig met houttonen
Smaak/Afdronk: Vanille, fruitig. De afdronk is lang, leer en houtachtig

In één zin: Doet me enigszins denken aan een Bruichladdich maar valt buiten mijn smaakgebied.

Score: 76/100


turfsmurf

Uiterlijk: goudgeel, ziet er vettig uit.

Geur: fris hout. Daarmee bedoel ik de geur van vers gezaagde/geschaafde planken. Appels, frambozenzuurtjes, bloemen. Vrij kruidig ook.

Smaak: beetje vettig van structuur. Je proeft dat het een gerstedrank is, er zit nog wat moutsmaak aan. Op zich vind ik dat wel mooi als dat nog in het distillaat te proeven is. De smaak vind ik aardig in balans. Licht, granig en kruidig van het hout. Met water vind ik hem een beetje (te) vlak worden qua smaak.

Afdronk: middellang en kruidig. Een beetje zoet achterop de tong.

Cijfer: 85. Niet heel spectaculair, maar wel degelijk goed gemaakt.

Opmerkingen: een nette en lichte dram, ik denk niet nog niet op leeftijd, maar laat de basisingrediënten spreken: graan en hout spelen beide een rol in het geheel zonder te overheersen. Helaas vind ik een karakter als dit wel erg lastig aan een bepaalde distillery te koppelen.

-- gokjes --
Distillery: Glencadam
Vatsoort: (refill) Bourbon
Percentage: 46%
Leeftijd: 10


Dr.Nose

Uiterlijk: Goud.
Geur: Scherp in de neus, waarbij vooral sporen van gist (wash) als eerste naar boven komt, gevolgd door wat gerst (biscuit) en wat houttonen. Even later lichte sherry tonen en wat kruidigheid, die zich naarmate het glas wat langer staat, meer openbaren. Nog wat later zelfs wat rokerigheid (geroosterd hout).
Smaak: Veel zoetigheid (lekker) en warme tonen van sherry en kruidigheid, waarbij de kruidigheid de boventoon voert (o.a. zoethout).
Afdronk: Redelijk lang, kruidig met op het einde wat zoethout en een klein bittertje.

In één zin: Een goede start van de proeverij, die even de tijd nodig heeft om goed van zich te laten genieten!

Score: 85 punten

• Soort whisk(e)y: Blend
• Alcohol percentage: ± 46%
• Land van herkomst: Schotland
• Regio van herkomst: ?
• Distilleerderij/merk: Compass box
• Leeftijd: ± 10
• Gebruikte vat type: o.a. refill sherry vat en bourbon.

Commentaar: In eerste instantie ging ik uit van een single malt, maar vanwege de zoetigheid en wat kenmerken van potloodslijpsel (typerend voor graanwhisky), toch maar uitgegaan van een blend whisky


Matti

Uiterlijk: Goud-geel, belletjes verdwijnen vrijwel onmiddellijk, snelle dikke tranen

Geur: Graan, new spirit, geurig hout. Vreemde combinatie. Lichte sherry invloed? Ik ruik in ieder geval iets fruitigs, richting ingemaakt fruit zelfs in combinatie met wat kruiden (kruidnagel, nootmuskaat). Grapefruit. Later: een beetje turf (geen rook, echt turf)? Ten alle tijden onderliggend gras en hooi.

Smaak: Zoete binnenkomst (bijna suikerwater), licht-bittere smaak, zoete finish. Smaakt als een blended malt (of zelfs een blend) met een klein beetje geturfde whisky (<5%). Richting de finish proef ik crème brûlée (gebrande suiker, vanille, custard) en nootmuskaat.

Overall: Een beetje typisch ding. Neus is aardig, maar niet meer dan dat. Smaak hinkt op twee gedachten (slecht geïntegreerde zoetigheid en turf), maar de finish is heel fijn en nog vrij lang ook. Score (gered door de finish): 81 Deze komt niet in de kast.

Gokjes: Tja, de zoetige turf zou mij laten denken aan een Japanner, maar de suboptimale blend niet. Vrij jong, gemiddeld genomen (10-), finish of blend(ed) malt. 40-43%. Te weinig turf voor Islay. Het granige karakter duwt mij richting de lowlands (of een vergelijkbare distillery als Tullibardine). Verder dan dat durf ik niet te gaan.

cask strength

Dit is een zoete whisky met een vol vanille-aroma, eerder laag alcoholgehalte.
Kleur: licht barnsteen. Jonge whisky uit een actief bourbonvat .. of is het een bourbon? Niet het type waar ik vertrouwd mee ben; ik onthoud me dus wijselijk van verdere speculaties.


I_SPEY

Kleur: Licht geel.

Neus: wel de neus is dun, té dun en bij de eerste keer goed ruiken aan sample 1 denk ik dat de whisky boven de 50% ABV zit; dit omdat hij prikkelt, in de neus én op de tong; en als ik dan goed doorruik komt er 'n "mooie geur van krentenbrood met spijs naar boven".

Smaak: zeker bij het proeven bemerk ik gelijk dat ik te maken heb met 'n "vrij dunne" drank, waarbij de smaak - jammergenoeg - snel verdwijnt. Hij is ook erg prikkelend op de tong! En van krentenbrood met spijs is weinig meer te ontdekken!

Afdronk: deze whisky is niet onaardig, maar hij heeft weinig body en is noch zout, noch zoet.
Met 'n paar druppeltjes water erbij drinkt hij erg snel weg en er blijft weinig van zijn smaak over.

Punten: 79.


jonker8011
Een vrij milde neus, met wat citrus en vanille in de neus. Op de tong proef ik sinaasappel en vrij sterk de smaak van boterbabbelaars. Ook is er iets ziltigs op de achtergrond, met caramel in de finish. Een zachte whisky, ik vermoed een 12 jaar oude highlander die op 40-43% gebotteld is. Score 80/100


WhiskyWerner

Uiterlijk: Donker goud, dik, olie, hoog ABV
Geur: Fruit, sinaasappel, perzik, deeg, heel licht turf op de achtergrond, kruidig
Smaak/Afdronk: Fruit, kruidig, blijft wat bitter achter, redelijk intens in het begin, ebt vrij vlot weg, ik proef hem vooral achter op de tong, middel-lange afdronk.

In één zin: Lekkere dram waar je niet te veel water aan toe moet voegen, ondanks dat hij een hoog ABV heeft. Score: 3/5


bdijkslag Bennie Dijkslag

Uiterlijk: Nat
Geur: Banaantjes-snoep, butterscotch, marsepein, rozijnen, leer
Smaak/Afdronk: Marsepein, kersen, witte chocolade

In één zin: Zo zoet dat het Grain moet zijn :), maar toch.....
Score: 75

Ik denk dat het grain whisky is, maar kan 'm niet duiden, dus toch maar de gok op een zoete single malt;

Auchentoshan, 10yo, 43%, bourbon vaten.

Triple distillation, maar toch 'vettig'.... hmm..


Kay

N: Caramel, banaan, vanille, appel en aanvankelijk wat kruidigheid van eiken. Lichtjes limoen, sinaasappel, honing, koekjes, gras en zelfs een vleugje rook. Dan alsmaar romiger en fudgier, boterachtig zelfs. Na een paar minuten komt het tot een piek van romigheid, waarna de fruitige tonen weer wat terug komen.
T: Romig met veel caramel en vanille. Verder amandel, limoen, honing, banaan, iets floraals en een beetje sinaasappel.
F: Veel caramel en vanille. Verder eiken, banaan, appel en iets licht nootachtigs.

Mijn associaties zijn Glenmorangie, Glengoyne en Glenlivet, daarbij heb ik die alsmaar toenemende romigheid al eens eerder ervaren en ook de andere tonen kloppen wel met mijn beeld daarvan. Al heb ik ze zó romig nog niet meegemaakt, dat ken ik in deze mate alleen van de sherried Tamdhu's. Jaar of 18/20 oud, rond de 46%. Mijn notities lijken wel wat ik over de Ealanta gelezen heb, is het die misschien?
Score: 87/88.


-Roy-

Ik vond 'm een beetje scherp ruiken en ook smaken (dat laatste zeker met wat water erbij). Een geur/smaak die ik in verband breng met graan/blend. Er zit ook een subtiele sherrygeur en -smaak in. Ik vond de sample niet heel bijzonder, maar hij had wel een lange afdronk en er bleef een hele tijd een fijne smaak hangen. Ik heb dus het idee dat het een wat oudere blend is.

Mijn vriendin meende in de geur rozijnen en na een tijdje ook pruimen te ontwaren. Ze vond het qua smaak ook wat scherp en over de sherrysmaak was ze het met me eens.


Ewald

Kleur: goudgeel

Geur: Volle neus, gedroogt rood fruit, vanille, hooi, licht zuurtje, niet al te hoog in de alcohol.
Smaak: Vettig/filmend, malty, vanille, ook weer dat droge (rode) fruit, chocola/koffie,
Afdronk: Vanille/malty, vrij lang, ietsje drogend, en bittertje.

Niet al te complexe whisky, wel mooi in balans, redelijke invloed van het hout, maar goed geïntegreerd.

Gok, 46%, rond de 16 jaar, refill sherry cask, 85 punten. Een distillery met een volle/rijke new spirit, Mortlach?


Yapi

Neus:
hmm. Vleugje Lochside, zotjes haha. Met wat kiwi en oranges, vleugjes wel te verstaan. Beetje vanille, graan ook. Wat exotisch fruit toch ook, passievrucht. Beter in de neus dan eerste keer. Alsof lucht dan toch wel iets goeds gedaan heeft. Na wat tijd in het glas wordt ie simpeler, wat natuurlijk weer niet goed is.

smaak:
licht, beetje houtrokerig, er blijft nog weinig fruit over. Meer de zoete vanille en karamel, graan. Lijkt wel zo'n typische new-age botteling, niet te oud, romig, beetje fruitig, probeert vol te zijn zonder sterk te zijn. Heeft voor mij duidelijk in ieder geval op ex-bourbon gelegen, misschien zelfs first fill, maar eerder samenraapsel van vaten. Heeft wat van een Ben Nevis ook, maar dan niet zo'n super cask, eerder gewoon een goeie.

oordeel:
goed drammetje, maar ook niet meer. Niet veel extra's. Net niet fruitig en vol genoeg in de smaak voor mij. Ook geen extra mineraliteit of oliën, geen peat en te weinig rook. Geen al te lange afdronk. Een duidelijke 80-84 dram voor mij, zo rond de 83 of zo. Vooral omdat ie vlug verdwijnt van neus, en ook de smaak is niet complex genoeg. Hmm. De laatste slok had net wel weer meer tropisch fruit. 84 misschien.

gok:
omdat ie me zowel even aan een Lochside als aan een Ben Nevis deed denken denk ik highlands, licht, Zo'n 43%, leeftijd zo'n 12 jaar.


Soundwave

vanille en munt, wit en groen fruit, beetje wijn, lemoncake, heel klein beetje rook, later ook meer marsepein en honing. Zal wel komen doordat ik de laatste tijd voornamelijk verschillende Clynelishes heb gedronken, maar daar doet deze toch ook wel wat aan denken. Lijkt een beetje op de Clynelish 14yo, maar dan met meer vanille en fruit (niet de dennennaalden en bosgeur die ik weer in een paar anderen had).

zachte droge smaak in eerste instantie, maar daarna wat meer speekselopwekkend. vind ik dan weer een eigenschap die ik bij HP’s en Old Pulteney’s wel eens heb. en toch ook wel dat vetje (of ben ik er teveel mee bezig?), fruitig, bittertje, grassig

Ik ga echt alle kanten op, maar volgens mij beginnen we dit keer rustig aan met een niet al te oude whisky rond de 46%, Amerikaans eiken. Zou je nu ook geloven als het een Laddie barley is of een jonge en niet al te sterke Clynelish toch? Ik ga de komende week even géén kaarsvet drinken en probeer hem dan nog eens opnieuw!

vervolg:
later deze week snuffelen in het flesje was vooral heel veel honing.
Na wat speurwerk ga ik toch gewoon gokken op een hele specifieke fles:
Clynelish 14yo 1998 Maltbarn 49,5%. Verschillende notities pasten erg goed bij het gevoel dat ik kreeg bij deze sample. Kans op tunnelvisie is wel erg groot besef ik mij, maar soms moet je gewoon ervoor gaan.


swakken

De eerste keer dat ik dit doe als beginnertje..niet simpel me dunkt. Ik proef

geur: vanille, amandel -achtig.

smaak: vanille, noten, wat kruiden, redelijk zoet. De dag nadien een typische geur in het glas dat ik niet onmiddelijk kan thuis brengen.

Distillery: vooral qua neus roept hij associaties op met een Dalmore die ik ondertussen al een hele tijd geleden geproefd heb.


Zeddicus

Sample 1 tasting notes
Uiterlijk:
Goud kleurig, vrij dunne trannen trekkend.

Geur: Zoet, vanille, zachter naarmate hij langer in het glas zit.

Smaak: Zoet, licht rokerig/turf?

Afdronk: kort tot medium afdronk, klein pepertje

Score: 84 Ruikt heerlijk, smaakt goed lekker zacht.


Irpel

Geur: zoet, sinaasappel, chocolade, beetje hout, ingetogen, walnoot?
Smaak: waxig, olieachtig, zoet, niet al te scherp, oudere leeftijd?
Afdronk: beetje monddrogend, zoetig met een klein zuurtje, lekker, rozijnen, heel klein beetje metalig dat blijft hangen aan de zijkant van de tong.

Alcoholpercentage 43%.
Distilleerderij Clynelish?
Punten 86


MBC (Melchior)

Dit is mijn eerste VBT en ook op het gebied van het ontdekken van whiskies ben ik nog een redelijke beginner. Ik zal op een aantal gebieden vast ontzettend de plank misslaan :) maar ik vind het erg leuk en leerzaam om te doen en hoop er ook een boel van te leren. Ik ben ook benieuwd naar de overige beeordelingen en commentaren.

Uiterlijk: licht goudgeel
Geur: kruidig, honing, banaan, groene appel, bloemen
Smaak/Afdronk: peer, sherry, peper/zurig

In één zin: Jonge whisky met een niet al te hoog alcohol percentage. Een (hele) zoete boventoon die niet direct in de smaak terugkomt.


Otje

Uitzicht: Goud, plakkend aan het glas met dikke tranen.

Neus: Fris, fruitig, marmelade, licht kruidig en wat lijm(oplosmiddelen).

Smaak: Scherp, peperig, vermoedelijk een bourboncask of nieuw japans eiken. Apart soort snoepjes(schuimblok?), gember, angelica en wat rins en bitterig. Kan slecht zwemmen, verzuipt snel maar met enkele drupjes water wordt deze wat cremig.

Afdronk: Kort en de bitterheid blijft lang aan, jammer.

Gokje: Edradour Bourbon Cask. In ieder geval rond de 43% abv en vrij jong.
Geen nare whisky maar de bitterheid vind ik wat te. 82pnt.


Tipo33

Geur: Fris, veel citrus ietwat amandel
Smaak: Honing met wat kruidigheid als tegenhanger tegen het zoet
Afdronk: Kan er geen smaak aanhangen....
Lekker!


edwinedje Edwin

Proefmoment(en)
Zondag 02-03 - ca.20:00
Vrijdag 07-03 - ca.21.00

Uiterlijk: Mooie lichtgoudgele kleur.
Blijft dik aan het glas hangen met hele langzame tranen.

Geur: Na het eerste proefmoment heb ik het lege glas afgedekt.
Het ruiken de volgende dag was een feest momentje. Heerlijk.
Bij het inschenken van de tweede sample <na een tijdje> honingtonen.
Aangenaam aan de neus.

Smaak: Lekker, maar minder dan de day after neus.

Nasmaak:
--
In één zin: Prima te doen... lijkt wel of ik hem ken.
Score: Zeker een kanshebber om in de kast te komen.


Whiksy

Uiterlijk: Olieachtig, dunne trage lopers.
Neus: Medicinaal, kruidig, vanille, mandarijn. Met water: kruidiger, kruidnagel, beetje turfig, mossig.
Smaak: Zacht, aangenaam. Kruidig en fruitig, rood fruit, mandarijn, rozijnen.
Afdronk: Beetje hitte achterin de keel, zoet droge afdronk.
Conclusie: Interessant, een prettige start van de VBT. Deed me eerst sterk denken aan Glen Garioch. Die bij de tweede tasting ernaast genomen. De Glen Garioch komt sterker en iets zoeter over.
Schot voor de boeg: Ik denk wel een Highlander. Een IB tegen 46% van Glen Garioch van +/- 15 jaar uit een refill sherrycask?


Peathead

Kleur: licht amber
Neus: prikkelend, citrus, appelsien, vanille, chocolade
Smaak: stroperig, peper, vanille
Afdronk: zeer droge bittere afdronk, niet al te lange afdronk.
Alcohol: 46%
Punten 80/100
Stroperig,waarschijnlijk heeft de whisky op een Bourbon vat gelegen.


WhiskyclubSpakenburg

Neus: fruitig - appel, honing, olieachtige structuur en wat romig
Smaak: fruit, wat stroop, moutig, zachte kruiden en wat vanille
Afdronk: heeeel licht spoortje rook, bitter fruit en honing
Ideeën: kan van alles zijn. Laten we het op de Speyside houden, ik denk toch een Schotse whisky. Misschien Glenrothes? Ongeveer 15 jaar en op 46%. Bourbon cask. Score 82 punten. Aardig begin!


Banzai

kleur: oud goud

neus: redelijk milde neusbeleving die best aangenaam is. Ik heb wit fruit (appeltjes en peertjes), boter, crème brulee en wat banaan maar hetgene wat duidelijk aanwezig is is de vanille.

smaak: ik heb een stroperige mondbeleving waarbij het zoete primeert. Ik proef weer duidelijk die vanille dan honing, perzik op siroop en gebakken appeltjes met suiker.

finish: de afdronk is redelijk kort met tonen van zoethout en weer die vanille. Licht drogend.

conclusie: dit kan bijna niet anders dan een bourbon zijn of anders heeft deze whisky op een zeer actief bourbonvat gestaan, een 1st refill meer bepaald. Leuke VBT-opener waarvan ik de neus beter beter kan appreciëren dan de smaak. De smaak is mij iets te zoet maar als aperitief kan dit best.
Ik gok dus op een vrij jonge bourbon (8 à 12 j.) die versneden is naar een 43% à 46% ABV.

Score: 83/100


Whiksy-twee

Geur: zeer licht. Heel frisjes, licht 'geurig en fleurig'.
Body: 'los in het glas'.
Smaak: eerste indruk scherp, later meer fris-zurig.
Met drupje water grote verbetering! Veel voller en sterker.
Afdronk: verrassend mild, lang.

Wij denken in de richting van Speyside. Tormore[ish]?
Niet een Scotch die wij zelf zouden aanschaffen, daarvoor te fruitig.


JayDie

Referentie: Glenmorangie 10yo
Glas: Glencairn. Bubbels/schuim vrij snel weg; 46%
Kleur: Vol goud, donkere teint
Neus: Sherry, gasoline, verf, zoet, iets bloemig, likeur'ish, silky
Smaak: Sherry, zoet, zacht, romig
Afdronk: Tikje scherp (pepertje), rood fruit, laat wordt het wat bitter
Comment: Ik zou het in de hoek van Glendronach / Glenfarclas zoeken. Deze kan me wel bekoren, vind hem niet heel erg complex, dat niet (...maar door meer bierervaringen de laaste tijd kan m'n whisky-geheugenkastje wat afgenomen zijn...)


Willem vd K

Door verkoudheid heb ik het proeven een week uit moeten stellen naar gisteren. Op de valreep, dus. M'n neus is nog niet 100%, maar goed genoeg om mee te doen, haha ;)

Kleur: Goudgeel
Neus: Fruitig (citrus en banaan), vanille, grassig en een beetje boter.
Smaak: Zoet, zacht (40-43% ABV?) en vol met fruit. Perzik, banaan, citroen, walnoten, lavendel (fleurig iig) en een tikje kaneel. Met water en rust meer vanille.
Afdronk is lekker droog en licht bitter. Vooral veel noten/hout. Verzuipt wel snel!
Mooie volle Highland/Island malt. Goede first fill bourbon OB, jaar of 14-16 oud. Doet me vooral denken aan Arran 14yo. 86/100


MarcelE

Uiterlijk: Donkergeel richting amber, gemiddelde tranen die langzaam naar beneden zakken
Geur: Beetje grasserig, maar ruik ook in de verte caramel/toffee
Smaak/Afdronk: Lichte sherry, maar zeker niet overheersend. Ik proefte ook iets van chocolade/koffie, dat had ik nog niet eerder geproeft in een whisky.
Middellange afdronk, zelfde als de smaak maar eindigend in iets van citrus/limoen achtigs.

Lastige whisky die niet uitgesproken sherry of rokerig is, hij houdt het redelijk verborgen, ook na wat druppels water. Vond hem lekker, maar niet eentje die hoog op m'n to-buy lijst staat.
Een speyside whisky? Geen idee, vond hem wat weg hebben van Aberlour maar is alweer even geleden dat ik die heb gedronken.

Score: 84


ElwinB

Uiterlijk: Goudgeel
Geur: Hele volle neus. Romig, waxy, fruitig(perzik, sinaasappel), zoet. Doet me direct denken aan de Auchentoshan Valinch 2011. Redelijk scherp ook, wellicht door een hoog alcoholpercentage?
Smaak/Afdronk: Weer dat volle, romige, waxy-achtige. Dezelfde fruitige tonen, honing, caramel/ fudge, Werther's Original, zoet. Tikkeltje scherp ook. Blijft na de afdronk lang 'kleven' in mijn mond.
Nog steeds doet 'ie me denken aan de Auchentoshan Valinch, maar misschien komt dat ook wel door die eerste ingeving en dat ik daar dan bij blijf hangen.

Conclusie: Een erg lekkere whisky, dit kan ik prima waarderen. Wel eentje waar ik echt zin in moet hebben, net zoals bijvoorbeeld een Bourbon of een turfbom. Maar lekker is 'ie zeker! Behalve eerder genoemde whisky ga ik verder geen gok wagen wat betreft distillery.

Score: gebaseerd op een half flesje: Ergens rond de 83/84. Maar nog wat lastig te zeggen,ik wil eerst de rest van het flesje hebben geproefd voor een definitief oordeel. Daar wacht ik mee tot na het demasqué.


thijs100

Neus: De geur uit het sampleflesje is een stuk zoeter/suikeriger van eenmaal in het glas. Daar is ie een stukje scherper/peperig, wat vanille met veel houtinvloeden, een beetje cocos en citrus. Een aardig begin.
Smaak: Een beetje waterig. Meer peper en kokos, maar ook een stuk kruidiger dan de neus deed vermoeden. Het hout domineert hier, waardoor de balans voor mij ver te zoeken is.
Finish: Een warme finish met een kleine beetje rook. Kruidig en droog en opnieuw te veel hout.

Score: 79

Conclusie: Geen onverdeeld succes. Deze is te weinig complex en te veel uit balans. Heeft ie toevallig op virgin casks gelegen? Ik denk dat hij of vrij jong is en in een heel actief (virgin) vat heeft gelegen. Of een oudje die te lang op het vat heeft gelegen. Maar dat is waarschijnlijk onbetaalbaar voor deze VBT, dus ik gok op jong. Misschien een Glen Garioch Virgin Oak?


Dutch-Drammer ( René )

Uiterlijk: ( Licht) Amber, de tranen zijn smal en zakken snel.

Geur: zoetig en moutig

Smaak: zoet en kruidig

Mondgevoel: Dun, er springt niets uit, het voelt/smaakt/ruikt homogeen

Afdronk: kort

Conclusie: Smakelijk maar laat geen speciefieke of memorabele indruk achter, niet in slechte maar ook niet in goede zin, een goede whisky om ergens bij te drinken

ABV gokje
: 40 – 43 %

Score : 80 - 85


Alwin

Olieachtig, lange benen, 40-43% alcohol

Neus: zoet ( zoethout, suikersiroop) en karamel
Smaak: zoet, suikerachtig
Finish: heel kort op suiker, karamel en een vleugje rook

Distillery: geen idee

Score: 81 , de neus was niet slecht, maar smaak en finish waren nogal vlak en kort.


andre8x8

Geur: Zeer zacht en zoet, vanille.

Smaak: Eerst bitter en vettig, wat later de vanille.

Afdronk: Lange warme afdronk, met iets van laurier en later het zoete van de vanille.

Score: 85

Alcohol percentage: ca. 45%
Dit sample is even wennen, maar naarmate de tijd vordert ga ik hem steeds meer waarderen.


C C K

Kleur: bruingeel
Neus: Fruitig, zeer fruitig! Vooral gedroogd fruit, en honing. Perzik, peer en mandarijn. Aangename neus, wel zoet maar niet te zoet. Ook wat hout, en iets waar ik m'n vinger niet op kan leggen. Rook misschien? Maar dan geen turfrook. Een paar druppels water doen hem goed en laat iets meer rook naar voren komen.

Smaak: Gelijk zoet in de mond en veel fruit. Vooral wit fruit. Daarna vooral vanille en wat bloemigs. En hout. Hele goede sterkte, krachtige smaak in de mond zonder enig moment te branden. Perfect drinkbaar.

Afdronk: vooral fruit en vanille. Oh en wat Kamille! Middel-lang.
Conclusie: Nou voor mij in ieder geval een heel goed begin! Hele lekkere whisky. Best wat evolutie in het glas met wat druppels water en wel ontzettend drinkbaar. Alcoholpercentage schat ik op 40-43% (denk 40%). Gerijpt op een refill sherry vat. Leeftijd geen idee (tussen de 10 & 15 jaar?). Wat betreft de maker, er zijn heel veel single malts met zo'n profiel (vooral Speysiders) Dus als blinde gok een Linkwood? Hopelijk is deze betaalbaar, deze drink ik zeker graag op een avond!
Score: 87 punten
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Mar 2014, 14:40

Da's een snelle.

BWhisky heeft zijn notitie al ingestuurd :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 01 Mar 2014, 14:52

Haha, ik dacht eigenlijk dat de notes 3 maart binnen moesten. Maar dat heb ik blijkbaar mis?! Hoe dan ook, tis altijd wat zoeken wanneer er tijd is om rustig te zitten en proeven, vannamiddag kwam goed uit :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 01 Mar 2014, 15:06

Och een week speling is wel zo handig, mocht er eens een keer iets belangrijkers dan whisky (bestaat dat?) tussendoor komen. Ik denk dat ik straks ook maar eens met vbt#5-#1 aan de slag ga.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor Matti » 01 Mar 2014, 15:27

Ik heb de eerste helft achter de kiezen, sta de komende week voornamelijk in verflucht, dus voor mijn reukvermogen te veel beïnvloed wordt maar even vooruit werken :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Nederland-paraat
Senior
Senior
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 Sep 2013, 18:47

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 01 Mar 2014, 15:35

Ook ik heb de eerste al achter de kiezen zitten, met het carnaval in het zuiden heb ik geen zin om aan de whisky te gaan met een mega kater op woensdag (en donderdag, vrijdag) ;)

Maar goed, de eerste officiële notitie, hopelijk zit ik in de buurt.
0 x

Zeddicus
Senior
Senior
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 Jan 2014, 20:04

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor Zeddicus » 01 Mar 2014, 22:18

Zo net eerste sample een glaasje mee gevuld, lastig doe tasting notes schrijven :D
Waar moeten ze trouwens heen? Volgens mij heb ik dat even gemist.
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Mar 2014, 00:34

Zeddicus schreef:Waar moeten ze trouwens heen? Volgens mij heb ik dat even gemist.

Alles (inderdaad dat is vrij veel) staat in HetWhiskyforum - Virtuele Blind Tasting: Hoe werkt het ?

....van het "lopende" sample stuur je jouw bevindingen voor dat sample per PB aan Peat....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 02 Mar 2014, 16:15

Ik had mijn inzending bijna vorige week al gedaan, maar besloten toch nog even op een ander moment een 2e poging te wagen.
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Mar 2014, 17:18

Ingestuurd na tweede proefsessie. Ben benieuwd!
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
cask strength
Actief lid
Actief lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 Jan 2014, 10:08
Locatie: Gent

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor cask strength » 03 Mar 2014, 22:11

Ziezo, net mijn eerste huiswerk ingestuurd. Ik hoop dat de meester tevreden is. :Scratch
0 x

bdijkslag
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 Mar 2010, 21:18
Locatie: Terherne
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor bdijkslag » 04 Mar 2014, 10:44

Gisteravond eerste keer geproefd, vanavond nog een tweede sessie en dan insturen.....
0 x

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample -1

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 04 Mar 2014, 13:04

Heb ook twee maal geproefd en vervolgens opgestuurd!

Wens jullie allemaal véél succes ;)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

bdijkslag
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 Mar 2010, 21:18
Locatie: Terherne
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor bdijkslag » 04 Mar 2014, 22:20

bdijkslag schreef:Gisteravond eerste keer geproefd, vanavond nog een tweede sessie en dan insturen.....


en opgestuurt..... lekker begin :? 8-)

:hoera :goedgedaan
0 x

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-1 (3 t/m 10 maart)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 05 Mar 2014, 23:59

2e poging inmiddels gewaagd en de notitie verstuurd inclusief megaspecifieke en dus gewaagde gok :D Maakt het wachten weer dubbel zo moeilijk. Dat wordt dus ook weer druk refreshen maandagavond en op naar de 1000 posts ;)
0 x


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-5”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten