HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke twee samples vond je het lekkerst?

Sample-1 - Yiochi 15yo (Nikka), 45%
4
7%
Sample-2 - Aberfeldy 21 Year Old, 40% OB
11
20%
Sample-3 - The Glenlivet Nadurra 16 jaar, 55,5%, batch 0712U gebotteld 07/2012
9
17%
Sample-4 - Shackletons, Mackinlay 'Shackleton Replica' blended malt, 2011, 47.3%
7
13%
Sample-5 - Millstone 12 year old Dutch Single Malt Whisky, 46%, Sherry Cask
13
24%
Sample-6 - Littlemill 1990/2012, 21 Year Old, 46%, Cask 18, Berrys' Own Selection
10
19%
 
Totaal aantal stemmen: 54

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Okt 2013, 10:51

Otje schreef:Er zou ook gekozen kunnen worden voor een hogere "contributie", maar ik vrees dat er dan proevers afhaken.

Inderdaad. Daar hebben we zelfs al eens een poll aan gewaagd. Voor een paar deelnemers mag het véél duurder maar voor velen is dat al tegen de max. We kunnen altijd weer pollen maar ik voorzie niet heel veel verandering 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2392
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Kay » 30 Okt 2013, 11:00

Voor mij was de volgorde 5 2 3 6 4 1. Een Nederlandse whisky als onverwachte favoriet en de Japanner als minste dus. Mijn top 3 heb ik inmiddels al in de kast staan. De rest was in ieder geval voor ervaring in de breedte interessant aangezien ik ze zelf niet gekocht zou hebben.
De hoeveelheid per sample vind ik precies goed, met 2 cl kun je niet echt een goede notitie maken vind ik. Wat mij betreft mochten het wel wat meer samples zijn, ik zou dit best nog een paar weken door willen zetten. Gelukkig heb ik nu aardig wat geruilde samples om niet in een gat te vallen :-P
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tipo33
Actief lid
Actief lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Jun 2013, 00:15

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Tipo33 » 30 Okt 2013, 11:34

2 4 5 6 3 1

Waarvan de Aberfeldy er zeker gaat komen, de Shackleton vind ik goed, maar die prijs toch niet waard.

Mijn eerste VBT is helemaal goed bevallen, er ligt nog wel een hoop te ontdekken voor mij, maar dat maakt het alleen maar leuk! (En er moet tenslotte toch iemand zijn die een compleet afwijkende notitie instuurt... :P )
0 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 30 Okt 2013, 12:20

Piet schreef:
WhiskyclubSpakenburg schreef:...Erg leuke whiskies om te proeven. Had stiekem is meer kwaliteit verwacht, komt door vorig jaar.
Maar is persoonlijk en volgende keer gewoon weer erbij!

Ik wil je niet ontmoedigen voor deelname aan een volgende VBT Erik, maar..........
Om de verwachtingen te managen, of in jouw geval bij te sturen, moet ik hierop toch even reageren. .....


Gelukkig blijft smaak persoonlijk! Dus kan volgende ronde zo weer anders zijn toch?
Misschien scoor ik whiskies uit de volgende ronde hoger dan het gemiddelde. Ik geef ze ook 'blind' een score. Gebeurt gelukkig ook regelmatig dat ik een hogere score geef op Whiskybase dan er gemiddeld al staat. Zo verwend ben ik ook weer niet :P Je kunt het gewoon niet altijd iedereen helemaal naar de zin maken. Maar ik geef ook aan dat ik genoten heb, leuk om zeer verschillende whiskies te proeven. De variatie lijkt me belangrijk met een blinde tasting met z'n groot gezelschap. Mooie hobby mensen!

Daarnaast vind ik gezelschap belangrijker dan kwaliteit van de drank :Proost
0 x

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 30 Okt 2013, 13:15

'T zit er al weer op ...

Het niveau vond ik goed, er zaten heel wat verassende whisky's tussen waarvan ik blij ben ze geproefd te hebben en die ik niet rap zelf zou kiezen obv. vooroordelen ( bv. Millstone , Aberfeldy , Shackelton's ).

Persoonlijk vond ik de Aberfeldy 21 en Littlemill '90 de beste. De Aberfeldy is echt wel een prijs kwaliteit topper die met tijd zeker in mn kast terecht komt. Alleen jammer van de grote prijsverschillen ( mijn lokale slijter 90 € , drankdozijn 55€ ...)

Obv sample nummers : 2-6-5-1-3-4

Volledige top 6:
1. Aberfeldy 21
2. Litllemill 1990
3. Millstone sherry
4. Yoichi 15
5. Glenlivet Nadurra
6. Shackelton's Highland Malt

Bedankt voor de , alweer perfecte, organisatie Piet ! 'T was weer de moeite en als de tijd het me toelaat doe ik zeker weer mee de volgende keer!

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Matti » 30 Okt 2013, 13:30

De gestemde volgorde is nu precies zoals mijn volgorde!

Yay! Ik ben gemiddeld! ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
C C K
Senior
Senior
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 Mar 2013, 20:40
Locatie: Leiden

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor C C K » 30 Okt 2013, 13:54

Opvallend dat het merendeel van de mensen de Aberfeldy op 1 (of 2) zetten, vind ik dan. Vond hem heel dun op de smaak (en des te meer een tegenvaller wanneer de neus zo veelbelovend is). Hij was bij mij zelfs een beetje waterig. Als deze versie op 43-46% uit zal komen dan zal hij gaan lopen als een trein denk ik :D (hoewel hij nu dus niet eens onpopulair is, alleen een beetje overlooked volgens mij). Toch maar even herproeven (heb gelukkig van alle samples nog 2cl overgehouden :lekker )
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Matti » 30 Okt 2013, 13:56

C C K schreef:Opvallend dat het merendeel van de mensen de Aberfeldy op 1 (of 2) zetten, vind ik dan. Vond hem heel dun op de smaak (en des te meer een tegenvaller wanneer de neus zo veelbelovend is). Hij was bij mij zelfs een beetje waterig. Als deze versie op 43-46% uit zal komen dan zal hij gaan lopen als een trein denk ik :D (hoewel hij nu dus niet eens onpopulair is, alleen een beetje overlooked volgens mij). Toch maar even herproeven (heb gelukkig van alle samples nog 2cl overgehouden :lekker )

Absoluut! Deze dram op 46% komt bij mij vrijwel zeker de 90 punten in. Voor nu is het de neus die zorgt voor mijn hoge score.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Okt 2013, 14:52

BWhisky schreef:Alleen jammer van de grote prijsverschillen ( mijn lokale slijter 90 € , drankdozijn 55€ ...)

En bij laatstgenoemde ongetwijfeld zonder de gecapitonneerde kist (waarvan ik er nu een paar heb. Die lage prijs gingen ze pas hanteren een week ná de aanbieding van drankgigant ... met doos).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Okt 2013, 14:56

C C K schreef:... (hoewel hij nu dus niet eens onpopulair is, alleen een beetje overlooked volgens mij).

Precies. Dat én het feit dat hij in 101 Whiskies to try... staat én aardige recensies krijgt, én vreemde prijsverschillen laat zien, waren voor mij argumenten die er in te stoppen.
Ook op het forum werd er nauwelijks over gesproken :Scratch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 30 Okt 2013, 16:24

Moeilijk, moeilijk.
Mijn lijst vooralsnog: 6 3 4 2 5 1

Littlemill 91
Glenlivet Nadurra 89
Shackleton 87
Aberfeldy 85
Millstone 85
Yoichi 84

Erg dicht bij elkaar waarbij voor mij eigenlijk alleen de Littlemill en Nadurra écht er bovenuit springen. De rest was ook erg lekker getuige mijn gemiddeld hoge scores.
0 x

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 31 Okt 2013, 17:51

Voor nu is mijn top 6:
1. Yoichi 15yo
2. Glenlivet Nadurra
3. Shackletons replica
4. Millstone 12yo
5. Aberfeldy 21yo
6. Littlemill

Dit is op basis van mijn herinnering. Niet zo zeer op basis van mijn scores. Ik vind mijn scores pas zinnig na meerdere tastings. Ik merk nl nog te vaak dat mijn beoordeling een tweede of derde meer afwijkt van voorgaande keren. Daarnaast moet ik erbij vermelden dat ik het allemaal waanzinnig goede whiskies vond, dus ze zitten zeker dicht op elkaar qua waardering. Ik ga ze allemaal nog eens proeven en naast elkaar houden en mogelijk m'n scores herzien.

Vooral van de littlemill wil ik een keer een andere botteling proberen. In de hoop dat die ene off-note die mij zo stoorde er niet in zit. Want verder vond ik die namelijk fantastisch, was zeker m'n nummer 1 geweest.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Irpel
Senior
Senior
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 Dec 2012, 11:17
Locatie: Eijsden

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Irpel » 31 Okt 2013, 22:23

Mijn persoonlijke top 6:

1. Zuidam 12 yo Sherry Cask
2. Aberfeldy 21 yo
3. Littlemill
4. Glenlivet Nadurra
5. Snackletons Replica
6. Yoichi 15 yo

Voor mij de eerste VBT. en ik moet zeggen TOPPIE!!!
Heel erg leuk en leerzaam om verschillende whiskies te proeven en geuren en smaken te benoemen. Ook mooi om te zien dat iedereen er zo enthousiast en serieus mee bezig is.
Voor de volgende ronde ben ik zeker weer van de partij en hoop ik dat ik bepaalde geuren en smaken beter en sneller kan plaatsen. Nogmaals Piet en iedereen die dit mede mogelijk hebben gemaakt :goedgedaan
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 31 Okt 2013, 23:18

BWhisky schreef:Volledige top 6:
1. Aberfeldy 21
2. Litllemill 1990
3. Millstone sherry
4. Yoichi 15
5. Glenlivet Nadurra
6. Shackelton's Highland Malt

Haha, bij mij is bijna net andersom. Ik weet al langer dat onze smaken behoorlijk verschillen, maar dat wordt nu nog eens duidelijk bevestigd.
Dit mijn volgorde:

1 Glenlivet Nadurra
2 Shackelton's
3 Yoichi
4 Littlemill
5 Millstone
6 Aberfeldy
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele blind tasting-4: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Nov 2013, 08:38

Ah, mijn 2 stemmen (Aberfeldy / Millstone) staan nu bovenaan te pronken 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast