HWF Virtuele Blind Tasting-4: Whisky-bonbons (extra)

De vierde "blinde" forum-proeverij.
Peat
Site Admin
Site Admin

HWF Virtuele Blind Tasting-4: Whisky-bonbons (extra)

Ongelezen berichtdoor Peat » 12 Sep 2013, 15:30

Het goede nieuws is dat we bij deze VBT óók twee gesponsorde whisky-bonbons kunnen proeven :goedgedaan

Deze zijn speciaal ambachtelijk gemaakt en gesponsord door Rob Brouwer (foto onderaan) van Chocolaterie Brouwer te Lelystad.

Deze bonbons zitten niet in het "normale" assortiment en zijn op mijn suggestie speciaal voor deze VBT geproduceerd. De betreffende whiskies zijn afkomstig uit mijn collectie.

- Melkchocolade bonbon met GlenDronach 15yo "Revival", 46%.

- Puur bonbon met Caol Ila Moch, 43% NAS.

Leuk om te zien dat het type whisky er toch vaak duidelijk uit wordt gehaald. En dan te bedenken dat er per soort voor 42 bonbons minder dan 50Ml is gebruikt!

VBT4-bonbons-w700.jpg

Het minder goede nieuws is dat er wat mis is gegaan in de logistiek. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat een hoeveelheid bonbons normaliter wordt gewogen en niet zo zeer geteld. Er zijn er precies genoeg om in elk pakket twee bonbons te hebben. Helaas heeft een aantal pakketten alleen de donkere-chocolade uitvoering.
Deze zijn willekeurig verdeeld dus geen idee wie wat heeft.

Omdat er precies genoeg waren heb ik er zelf ook niet meer dan een van elk en heb ik het moment suprême voor mezelf ook uitgesteld. Ik heb dus ook nog geen idee hoe ze smaken.

rob-brouwe-lelystad_fabrikage-1.jpg

En neen, Rob is (nog) geen whiskyliefhebber

Mijn notities:
#0- Melk
Zachte en luchtige roomige vulling. Smeuïg met een subtiele drank component. Bevat "sherried" fruit-elementen zoals rozijnen en vijg. Lekker.

#0-Puur
Vulling iets minder zacht dan van de melk uitvoering. Geldt uiteraard ook voor de heerlijke puur chocolade. Ondanks die sterke puur smaak komt de vulling met "geturfde" whisky (incl. medicinaal) duidelijk naar voren. Smakelijk en apart...

____________________________________________________________________________________________________
Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

turfsmurf

-- Melk --
Kleur: chocoladebruin.
Smaak: lekker stevige creme met een lichte whiskykick. Lekker dat er ook een beetje zout in de creme zit, dat temt het zoete wat.
Whisky: een sherried dram? Aberlour?

-- Puur --
Kleur: espresso.
Smaak: peaty! Apart, maar erg lekker! Duidelijk proef je de peat, maar het overheerst niet. Een bijzonder smakelijke verrassing. Ik wist al dat puur en peat goed samen gaan, maar ik heb het nog nooit beiden in 1 hap gehad. Goede chocola ook.
Whisky: (eerste ingeving) Ardbeg.

Willem vd K

Melkchocolade: het viel me direct op dat de bonbon is de vorm van een vat was, dit moest dus wel met whisky smaak zijn. De chocolade was boterzacht en van top kwaliteit. Van binnen een luchtige, romige vulling. Iets wat ik niet had verwacht bij een whisky bonbon. Meestal zit hier vloeibare vulling in. Dit was een mooie luchtige crème met overduidelijke whisky smaak. Een tikkeltje pittig, met een hint van rozijnen. Dit verraadt wmb een sherry-gerijpte whisky, maar het kan natuurlijk van alles zijn. De whisky smaak is herkenbaar, maar wordt natuurlijk compleet gemaskeerd door de overdaad aan (overigens heerlijke) chocolade.

Puur: Deze proefde ik als tweede. Ik wist dus al wat te verwachten. Door de pure chocolade leek deze wat harder, en smelt minder snel in de mond. Hierdoor proef je de chocolade omhulling heel lang, en krijgt de vulling veel mee van het lekkere bittertje in pure chodolade. De vulling was net zo lekker luchtig en zacht, en die smelt heerlijk over de tong. Pas in tweede instantie, als de cacao en zoetigheid explosie begint weg te vloeien, valt op wat voor whisky hierin gebruikt is. Er is zeer duidelijk een turfrook smaak te ontdekken. Deze bonbon is gemaakt danwel bedacht door een échte whisky connaisseur :goedgedaan Alleen de echte kenner weet dat pure chocolade en peaty whisky een "match made in heaven" is :duimop

Matti
Algemene indruk: leuk zo'n vat als vorm, maar had toch liever een bassleutel gezien

Bonbon 1: Melkchocolade
Duidelijk alcoholisch bij de eerste hap, maar lastig te bepalen wat verder. De smaak wordt meer uitgesproken naar 1 kant van de bonbon, ik denk een sherry-noot te ontdekken, maar dat kan net zo goed mijn overijverige fantasie zijn.

Bonbon 2: Pure Chocolade
Oh, hallo. Turf! Ik weet niet precies wat het proces met de intensiteit van smaak e.d. doet, maar dit lijkt mij een medium geturfde whisky geweest (bowmore, ardmore). Leuke combinatie met de pure chocola.

Overall: ik denk dat de suiker/chocola in deze vulling de whisky een beetje overstemt, zeker bij de eerste bonbon. Idee is leuk, uitwerking kan beter.

Kay
Leuk - en erg smakelijk - initiatief. Dit is wat ik eruit haal:

Melk: Honing, ietsje kruidig. Op basis van die twee aspecten zou ik op Speyside (bv. Glenrothes) gokken, maar ik zou het heel knap vinden als iemand hier de exacte distilleerderij van raadt.

Puur: Duidelijke turf en licht zoutig. Heerlijke combinatie met de pure chocolade. Het lijkt me een Ardbeg 10 YO die hierin is gegaan, onmiskenbaar Islay in ieder geval.

Soundwave
Melk: lekkere bonbon, in eerste instantie dacht ik gelijk aan sherry (beetje kersenbonbon achtig) Veel chocolade haha, aan het eind iets kokosachtigs. Ik denk dat hier nog wat restjes Glenmorangie Lasanta in zat.

Puur: Ehhh weet je zeker dat hier ook whisky in zat? Heb het idee dat het pure omhulsel de vulling wat verbloemt....Ik type dit terwijl ik nog aan het kauwen ben...hey daar lijkt zelfs iets rokerigs in te zitten! Iets van een eilandje misschien? Ben benieuwd. Was in ieder geval een erg leuk extraatje!

andre8x8
Jammer genoeg heb ik de bonbons moeten delen met mijn vrouw. Ik kan dus alleen maar een gokje wagen voor de pure die ik zojuist heb genuttigd.

Hier mijn bevindingen:
Ik meende een vleugje peat te proeven in de pure bonbon. Mijn eerste gedachte het zal toch niet de avatar van Peat zijn, "The Big Peat" ?

De bonbons zijn heerlijk, waar kan ik een doosje kopen?

Tipo33
Ik heb eerst de melk chocolade geproefd, ik kon er geen specifieke smaken uithalen, dus de proefnotitie zou er uit zien als: Kleur: Lichtbruin en verder niet veel. Enige wat mij opviel is dat de "afdronk" enorm lang is. En dat ik deze echt superlekker vond, het geheel leek mij zeer goed in balans.
Uit de pure chocolade kon ik iets meer opmaken, voornamelijk een kruidige, richting pittige (peperachtige) smaak. Hierbij moest ik gelijk aan Talisker denken (alhoewel Caol Ila ook even voorbij kwam in mijn gedachten).

whiksy
Was zelf al bezig met sample 1, waardoor mijn smaakpapillen niet optimaal waren… Mijn vrouw heeft meegeproefd. Onze notities:
Melk: Lekker, goed in balans, zachte smaak.
Puur: Ook lekker, veel sterkere whiskysmaak. Beetje bitter, beetje geturft volgens mijn vrouw. Deed haar erg denken aan de VBT4 sample 1 (heeft ze alleen geroken).

Yapi

Eerste is vrij neutraal, gewoon melkchocolade met zachte vulling. In de nasmaak komt wel wat whisky bovendrijven, maar eerder weinig. Mocht iets sterker zijn. De whisky lijkt me behoorlijk aanleunend bij melkchocolade/romigheid. Hier is gekozen om eerder gelijklopend dan aanvullend te zijn. Het is natuurlijk nog gecompliceerder om er een naam op te plakken. Eventueel iets bourbonvat van Bruichladdich of zo?

Tweede is uiteraard zwaarder, meer smaak. Peat whisky, kan me niet van de indruk ontdoen dat het Laphroaig is. Weinig tot geen sherry invloeden lijkt me, alhoewel ik toch ook even aan Laga 16 dacht. Hier ben je als kenner al direct bewust van de aanwezigheid van whisky uiteraard. Die turf is niet te missen.
Toffe insteek, en bedankt aan de chocoladetovenaar!
Ps. Mijn wederhelft had met beiden echt geen moeite haha.

JayDie

* Melkchocolade: jasje lekker, de vulling wat sterk, keelverwarmend, doet me eerlijk gezegd denken aan teveel van een goedkope whisky .

* Puur: Genieten! Gelijk iets peaty. Denk dat hier iets van een Bowmore in zit? Ooit zelf Ardbegchocolade gemaakt, viel me toen op dat de Ardbeg helemaal niet overheersend was, dus dat kan het ook wel zijn. Deze de lekkerste van de twee.

WhiskyclubSpakenburg

Melk chocolade bonbon: erg lekker en romige praline. Ik kan proeven dat er drank in zit. Als het whisky is is het geen bijzonder whisky. Als het wel bijzondere whisky is; zonde van de whisky.

Puur chocolade bonbon: mmmmmm, erg lekker! Islay wisky? Duidelijke rokerige smaak. Is het Laphroaig??

edwinedje

Uiterlijk:
Beide chocolaatjes hebben een leuk detail door de vorm van een (half) whisky vat.

Geur:
- Vooraf ruiken ze beide naar Chocolade {duh}.
De chocolade ruikt naar proffesioneel spul
- Melk Chocolade na de eerste hap;
Ruikt nog steeds overwegend naar Chocolade met in de verte iets.... iets dus...
- Pure Chcocolade na de eerste hap;
De pure chocolade overstemd ook nog steeds de vulling nadat de bon-bon door midden is.

Smaak:
- Melk Chocolade:
1e hap. Dit smaakt naar een bon-bon uit het hogere segment.
Als ik niet wist dat er Whisky inzat zou ik het niet gegokt hebben.
Je proeft wel iets van drank achter op de tong.
2e hap. Nu komt er wel duidelijk de smaak van 'alcohol'naar voren.
Ik had nog steeds geen Whisky gegokt.

- Pure Chocolade
1e hap. De pure chocolade 'weegt' zwaarder dan de melk dus ik proef de vulling niet echt.
2e hap. De chocolade overheerst nog steeds. In de verte wel iets, maar weer niet specifiek.

Nasmaak:
Voor iemand die al een tijdje niet meer 'snoept' was dit een aangename opener.
De chocolade blijft lekker hangen.

In één zin: Lekker. Je proeft de kwaliteit van het product.
Score: Als ik ze had gekocht op basis van de Whisky smaak vulling zou ik de volgende keer iets anders proberen

Jorrit

De bonbons bevielen goed. De whisky gebruikt in de bonbon gemaakt van melkchocolade kon ik niet plaatsen, de pure bonbon bevatte overduidelijk een geturfde whisky. Ik gok op Ardbeg? Deze vond ik tevens ook het lekkerst van de twee.

Banzai

Ik heb alleen de pure chocolade pralines ontvangen.
Ik vond de praline zeer geslaagd maar door de pure chocolade vond ik dat de smaak van de whiskyvulling iets te weinig tot zijn recht kwam. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd hoe de melkchocolade proeft.

Centi83

bruine praline
doet me denken aan pralines met famous grouse die ik ooit eens eerder proefde. mooie balans van praliné (?) vulling gemengd met whisky. voor herhaling vatbaar

zwarte praline
waw, lekker, absoluut anders dan de melkchocolade praline.
Vulling duidelijk gemaakt met geturfde of rokerige whisky.
het bittere van de zwarte chocolade vind ik echter niet zo passen met de rokerige toets.

Mijn voorkeur gaat naar de praline met melkchocolade.
Dit was een mooie (intussen aangekondigde) verrassing.

Nagekomen stukken

Dutch-Drammer (René)

De melkchocolade bonbon was erg lekker, omdat ik op voorhand niet wist of de inhoud vloeibaar
zou zijn of niet heb ik deze bonbon in een keer in mijn mond gestoken. Dit gaat natuurlijk wel enigszins ten koste ven de "neus".
Het eerste wat opvalt als de bonbon open knapt is de open stuktuur van de inhoud.
Niet vloeibaar of cremig maar zacht en luchtig. Veel heel kleine lucht blaasjes die mij een zelfde
mondgevoel geven als een licht geturfde whisky. Met dit "gevoel " ga ik onmiddellijk aan een Ardbeg denken. maar dit kan een geinspireerde gedachte zijn omdat ik afgelopen week een Ardbeg Aligator gedronken heb. De smaken zijn voor mij verder erg subtiel en ik vraag me af of als ik deze bonbon in een andere ( niet whisky ) context geproefd zou hebben ik echt zou concluderen dat er whisky in zat en niet een ander soort alcoholische drank.
Maar lekker was het zeker.

De bonbon met pure chocolade is voor mij een stuk moeilijker. Normaal gesproken kies ik altijd voor melkchocolade omdat ik puur een stuk minder lekker vindt.
Zeker als je dan de bonbon vanwege de onbekende inhoud weer in een keer in je mond steekt gaat er denk ik een hoop verloren.
Voor mij overheerst hier dan ook de pure chocolade smaak. Wel weer een lekkere ( mondgevoel ) zachte vulling maar helaas niet zo aan mij besteed, er komt geen enkel whisky smaak idee bij me boven.
Ik denk wel dat liefhebbers van pure chocolade bonbons hem lekker zouden vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Whisky-bonbons (extra)

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Sep 2013, 15:40

Uit HetWhiskyforum - Virtuele Blind Tasting-4: Voorbereiding
Piet schreef:Demasqué komende week. Ik ben benieuwd of iemand ook het type whisky kan proeven. Discussies daarover graag aldaar. Eigenlijk is dit Sample #0 :lol:

Zeg maar VBT-4 #0-melk en #0-puur
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 12 Sep 2013, 15:41

Oh, haha! Ik dacht "leuk, een presentje" :D Heb ze meteen in m'n giegel gestopt. Maar zeker wel een mental note gemaakt qua smaak. Ze waren erg opvallend. Ik zal het nog even voor me houden :goedgedaan
0 x
BAM! - ook op Facebook

Tipo33
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tipo33 » 12 Sep 2013, 15:59

Willem vd K schreef:Oh, haha! Ik dacht "leuk, een presentje" :D Heb ze meteen in m'n giegel gestopt. Maar zeker wel een mental note gemaakt qua smaak. Ze waren erg opvallend. Ik zal het nog even voor me houden :goedgedaan

Ik word erg nieuwsgierig zo. Ik denk niet dat ze het einde van de avond gaan halen.... :lekker
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 12 Sep 2013, 16:51

Willem vd K schreef:Oh, haha! Ik dacht "leuk, een presentje" :D Heb ze meteen in m'n giegel gestopt. Maar zeker wel een mental note gemaakt qua smaak. Ze waren erg opvallend. Ik zal het nog even voor me houden :goedgedaan

Oh, oeps, hier precies hetzelfde. Ook al op dus :smullen Eén voor m'n vriendin, één voor mij. Ik ben benieuwd naar het demasqué.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 12 Sep 2013, 18:08

Een heel leuk idee! :goedgedaan
Er staat vanavond curry op het menu, dus ik heb ze nu maar alvast geproefd.
Moet ik hier ook wat tasting notes van opsturen?
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Sep 2013, 20:41

turfsmurf schreef:Moet ik hier ook wat tasting notes van opsturen?

Je mag hier je oordeel geven ja. Graag zelfs. Ik laat de inhoud, qua whisky, even in het ongewisse, juist om te zien of daarover nog iets te zeggen valt.
Wellicht goed voor de bewustwording en een extra stimulans voor anderen om er meer aandacht aan te schenken.

We zitten hier met fijnproevers over whisky te praten.
Stuur ik speciaal voor deze VBT ambachtelijk gemaakte unieke whisky-bonbons dan wel -pralines (géén chocolaatjes :nono ) en worden ze min of meer gedachteloos "opgeschrokt" zonder daaraan de verdiende aandacht te schenken :domdom
Foei :nono

EDIT: PS: Als je wilt stuur je een notitie naar Peat dan publiceren we die komende week (nadat ze ook in Vlaanderen ontvangen zijn) zoals bij de sample. Hoeft niet mag wel.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Sep 2013, 21:10

Knappe notitie :hoedaf De eerste. Ik houd hem inderdaad even vast voor latere publicatie, mochten er meer volgen.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 13 Sep 2013, 09:58

Piet schreef:

Je mag hier je oordeel geven ja. Graag zelfs. Ik laat de inhoud, qua whisky, even in het ongewisse, juist om te zien of daarover nog iets te zeggen valt.
Wellicht goed voor de bewustwording en een extra stimulans voor anderen om er meer aandacht aan te schenken.

We zitten hier met fijnproevers over whisky te praten.
Stuur ik speciaal voor deze VBT ambachtelijk gemaakte unieke whisky-bonbons dan wel -pralines (géén chocolaatjes :nono ) en worden ze min of meer gedachteloos "opgeschrokt" zonder daaraan de verdiende aandacht te schenken :domdom
Foei :nono

EDIT: PS: Als je wilt stuur je een notitie naar Peat dan publiceren we die komende week (nadat ze ook in Vlaanderen ontvangen zijn) zoals bij de sample. Hoeft niet mag wel.

Excuus voor de woordkeuze, Piet ;) Opgeschrokt heb ik ze zeker niet, alhoewel ik inderdaad niet lang gewacht heb. Zeker omdat ik al verwachtte dat het iets bijzonders zou zijn. Ik heb wel degelijk goed opgelet wat ik in mijn mond ontdekte :goedgedaan
0 x
BAM! - ook op Facebook

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Sep 2013, 10:57

Willem vd K schreef:Excuus voor de woordkeuze, Piet Opgeschrokt heb ik ze zeker niet, alhoewel ik inderdaad niet lang gewacht heb. Zeker omdat ik al verwachtte dat het iets bijzonders zou zijn. Ik heb wel degelijk goed opgelet wat ik in mijn mond ontdekte

Mijn opmerking was dan ook niet (alleen) aan jou gericht. Jij gaf in elk geval aan dat het je bij is gebleven. Je had wat voorgangers waar ik van opkeek, to-say-the-least. Overigens moet je "opgeschrokt" ook weer niet al te letterlijk nemen. Een beetje aandikken mag.

Mijn verbazing is ook vooral het idee van een soort (niet relevant) extraatje zonder dat daar iets meer achter zou zitten. Ik heb hier namelijk aardig wat tijd in gestoken. Ben ook nog een paar keer bij de chocolaterie geweest etc.

Wellicht dat er nog "nieuwkomers" zijn die denken dat hier commercieel gewin achter zit maar die moet ik dan toch echt teleurstellen. Het pakket is, mede dankzij sponsors (maar niet alleen), doorgaans van hogere waarde dan er voor betaald wordt en ik verdien daar echt nul aan ! Kost me heel veel tijd, maar vind ik leuk om te doen.
Uiteraard is het voor sponsors (op termijn wellicht) wel interessant en die doen daarom dan ook een kleine investering.
Ik zeg het nog maar eens zodat daarover geen onduidelijkheid bestaat :Tongue
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 13 Sep 2013, 11:38

Piet schreef:
Willem vd K schreef:Excuus voor de woordkeuze, Piet Opgeschrokt heb ik ze zeker niet, alhoewel ik inderdaad niet lang gewacht heb. Zeker omdat ik al verwachtte dat het iets bijzonders zou zijn. Ik heb wel degelijk goed opgelet wat ik in mijn mond ontdekte

Mijn opmerking was dan ook niet (alleen) aan jou gericht. Jij gaf in elk geval aan dat het je bij is gebleven. Je had wat voorgangers waar ik van opkeek, to-say-the-least. Overigens moet je "opgeschrokt" ook weer niet al te letterlijk nemen. Een beetje aandikken mag.

Mijn verbazing is ook vooral het idee van een soort (niet relevant) extraatje zonder dat daar iets meer achter zou zitten. Ik heb hier namelijk aardig wat tijd in gestoken. Ben ook nog een paar keer bij de chocolaterie geweest etc.

Wellicht dat er nog "nieuwkomers" zijn die denken dat hier commercieel gewin achter zit maar die moet ik dan toch echt teleurstellen. Het pakket is, mede dankzij sponsors (maar niet alleen), doorgaans van hogere waarde dan er voor betaald wordt en ik verdien daar echt nul aan ! Kost me heel veel tijd, maar vind ik leuk om te doen.
Uiteraard is het voor sponsors (op termijn wellicht) wel interessant en die doen daarom dan ook een kleine investering.
Ik zeg het nog maar eens zodat daarover geen onduidelijkheid bestaat :Tongue

En dat wordt gewaardeerd! Ik bewonder je precisie en toewijding in dit geheel :duimop :D
0 x
BAM! - ook op Facebook

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 13 Sep 2013, 11:44

Het is een prachtig pakketje geworden, er is duidelijk veel zorg aan besteed. Heb net als een aantal voorgangers even gesnoven en heb enorm zin in het echte proeven.
Piet: :bravo :duimop :goedgedaan :respect
0 x

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 13 Sep 2013, 12:11

Geweldig leuk!
toen ik ze zag dacht ik: in de doos laten, in de doos laten! En wachten tot er een sample voorbij komt waar ze goed bij passen...
En laten we eerlijk zijn: jij doet nooit iets zonder een diepere bodem. Ik verwacht niet zo snel een bestelbon van Domino's of zo aan te treffen. Maar hiervoor alle lof!
:bravo
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Sep 2013, 21:36

Vanmiddag, bij de thee, de bonbons gegeten :smullen

Mijn vrouw houdt van puur-chocolade en heeft een beetje van de vulling geproefd, en vond die dus echt vies :P Van de melk-versie heeft ze niet eens geproefd.

Als de naam whisky er in voor komt gaat het fout :Cry

PS: Ter meerdere zekerheid. Mocht je ze direct na elkaar nuttigen. Net als bij whisky eerst de minst uitgesproken, dus melk en de meer uitgesproken, puur, voor het laatst. Iedereen weet dat wel maar toch :Tongue
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 17 Sep 2013, 19:13

Wanneer is van deze tasting het demasqué? Ik ben best benieuwd. Ook naar de notities van de anderen. :)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”