HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
1
4%
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
1
4%
Afbeelding - 75-79
4
17%
Afbeelding - 80-84
7
29%
Afbeelding - 85-89
7
29%
Afbeelding - 90-94
4
17%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 24

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 28 Okt 2013, 21:15

Banzai schreef:Hmmm, weer zo'n 'you love it or hate it' malt. Ik vond er niet veel aan en de associatie met Littlemill kan ik maar gedeeltelijk waarnemen. Of het moet een van de mindere Littlemills zijn die ik nog niet geproefd heb. Ik heb voor de zekerheid maar even een Littlemill 1989 Thosop uitgeschonken. Tja, dat is toch andere koek hoor.

ja kijk, het is natuurlijk moeilijk vergelijken, sherry en deze refill of bourbon (?), en het verschil in alcoholpercentage (?). Tegelijk, groot gelijk, DIE littlemill krijgt van mij een 91... wat een beest zeg ;)
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 28 Okt 2013, 21:23

Ik ben al sinds sample 3 benieuwd of dit nu een hint is of niet:
Piet schreef:
totalatool schreef:En als ik die hint zo lees kan het ook Glengoyne zijn. En moet het in elk geval een distillery zijn die door niemand genoemd is.

Dit is een interessante gedachte en komen we vast nog op terug.... :lol:

Morgenavond weet ik het pas zeker waarschijnlijk?

Anyway, ik vond het echt een dram om even de voetjes bij omhoog te gooien. Lekker neuzen, zacht muziekje op de achtergrond. Geef de dram de tijd om te ontwikkelen. Heerlijk ontspannend.
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 28 Okt 2013, 21:26

Yapi schreef:
Banzai schreef:Hmmm, weer zo'n 'you love it or hate it' malt. Ik vond er niet veel aan en de associatie met Littlemill kan ik maar gedeeltelijk waarnemen. Of het moet een van de mindere Littlemills zijn die ik nog niet geproefd heb. Ik heb voor de zekerheid maar even een Littlemill 1989 Thosop uitgeschonken. Tja, dat is toch andere koek hoor.

ja kijk, het is natuurlijk moeilijk vergelijken, sherry en deze refill of bourbon (?), en het verschil in alcoholpercentage (?). Tegelijk, groot gelijk, DIE littlemill krijgt van mij een 91... wat een beest zeg ;)

Tja, ik besef zeker dat het geen vergelijking is maar het bevestigt wel wat ik lekker vindt en wat niet/minder ;)
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Okt 2013, 21:30

whiksy schreef:Ik ben al sinds sample 3 benieuwd of dit nu een hint is of niet:

Maar dat ging toch over sample 3 :HitHead ... daar zat iemand inderdaad op 15 km er vandaan.
Een relatie met deze lijkt me dan ook vergezocht. Daarmee bevestig of ontken ik verder niets hoor maar ik probeer ook maar jullie gevolgtrekkingen te doorgronden.

Zo ook die van Pieter :Scratch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Okt 2013, 21:34

Yapi schreef:dus ga je dan voor meer sherry (rood fruit), volheid, hoger alcoholpercentage, langere afdronk, iets meer hout, wat boenwas enz?

;) interessant dit haha

Wellicht toch een discussie om voort te zetten in: Wat zijn jouw criteria om scores toe te kennen? In het kader van leer je proefpanelleden kennen cq doorgronden.

PS: We hebben ook iets als Proefpanel samenstelling, maar dat is meer algemeen. En erg technisch. Daar zijn al mensen door weggelopen :lol: :Cry
Laatst gewijzigd door Piet op 28 Okt 2013, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: PS
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 28 Okt 2013, 21:38

Piet schreef:

Maar dat ging toch over sample 3 :HitHead ... daar zat iemand inderdaad op 15 km er vandaan.
Een relatie met deze lijkt me dan ook vergezocht. Daarmee bevestig of ontken ik verder niets hoor maar ik probeer ook maar jullie gevolgtrekkingen te doorgronden.

Zo ook die van Pieter :Scratch

Ja dat van die Glengoyne snap ik ook niet zo nee. En mijn conclusie kwam vanuit het feit dat ik zei "als het géén LM is, dán hoop ik dat het iets cheaps en makkelijk is om te krijgen". Uiteraard kan het dan ook nog steeds een LM zijn die wel voor handen is...
0 x

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 28 Okt 2013, 22:16

Piet schreef:

Een relatie met deze lijkt me dan ook vergezocht.

Ik hou van diepgaand onderzoek :lol:
't probleem bij mij is dat ik te weinig referenties heb. Mijn eerste vermoeden bij een dram kan ik niet uit m'n kop krijgen en vervolgens herken ik alleen maar smaken die mijn vermoeden bevestigen.

De oplossing is makkelijk: veel meer drams proeven :lekker Maar dan nog, whisky is (voor mij momenteel) zo afhankelijk van omgeving en vooral mijn stemming. Lastig, maar ook leuk, lekker en leerzaam deze VBT.
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 28 Okt 2013, 22:32

Dit was eigenlijk de enige sample van deze VBT waarbij ik zo'n sterke associatie had met één bepaalde distillery. Ik mag dit profiel wel, fruitig, rijk van smaak en met net dat vreemde, lastig te omschrijven, randje aan de smaak dat boel interessant maakt. Mocht het nou onverhoopt geen Littlemill zijn, dan ben ik heel benieuwd wat het is, want dat is dan een mooi alternatief.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Okt 2013, 11:33

Stilte voor de storm ? Maar de storm is al gaan liggen :Tongue

Yapi schreef:ja kijk, het is natuurlijk moeilijk vergelijken, sherry en deze refill of bourbon (?), en het verschil in alcoholpercentage (?)...

Helaas over het type vat niets kunnen vinden maar ook ik vermoed bourbon of gezien de leeftijd zelfs refill bourbon.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 29 Okt 2013, 11:41

Ik zou graag meediscussiëren, maar heb deze hele vbt wat weinig aandacht aan de samples kunnen geven. Ik heb nog geen enkele Littlemill geproefd (mijn enige fles is nog dicht) en zou dus niet weten of die associatie, die diverse mensen ermee hebben, logisch is of niet. Zelf haalde ik er geen directe herkenningspunten uit in mijn korte eerste, en helaas tot nu toe enige, proefsessie.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Okt 2013, 11:45

totalatool schreef:Ik zou graag meediscussiëren, maar heb deze hele vbt wat weinig aandacht aan de samples kunnen geven. Ik heb nog geen enkele Littlemill geproefd (mijn enige fles is nog dicht) en zou dus niet weten of de associatie die diverse mensen ermee hebben logisch is of niet. Zelf haalde ik er geen directe herkenningspunten uit in mijn korte eerste en helaas tot nu toe enige proefsessie.

Ben ook weinig bekend met Littlemill...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 29 Okt 2013, 12:03

Piet schreef:Stilte voor de storm ? Maar de storm is al gaan liggen :Tongue

Yapi schreef:ja kijk, het is natuurlijk moeilijk vergelijken, sherry en deze refill of bourbon (?), en het verschil in alcoholpercentage (?)...

Helaas over het type vat niets kunnen vinden maar ook ik vermoed bourbon of gezien de leeftijd zelfs refill bourbon.

Er komen maar weinig littlemills uit waarvan het vattype niet te achterhalen is ;)
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 29 Okt 2013, 12:54

Yapi schreef:

Er komen maar weinig littlemills uit waarvan het vattype niet te achterhalen is ;)

Bwa, de NOTDD serie bijvoorbeeld vermeldt nooit vattypes... :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 29 Okt 2013, 12:58

Yapi schreef:

Ha ik had ook gelijk zoiets van hmzzzz dan zitten we er vast ver naast. Maar deze bijvoorbeeld heeft geen vattype aanduiding volgens mij. http://shop.whiskybase.com/34149/littlemill-1991-ed-edition-spirits
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 29 Okt 2013, 13:19

Soundwave schreef:Ha ik had ook gelijk zoiets van hmzzzz dan zitten we er vast ver naast. Maar deze bijvoorbeeld heeft geen vattype aanduiding volgens mij.

Toch wel: "... from this refill bourbon hogshead."
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”