HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
1
4%
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
1
4%
Afbeelding - 75-79
4
17%
Afbeelding - 80-84
7
29%
Afbeelding - 85-89
7
29%
Afbeelding - 90-94
4
17%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 24

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 29 Okt 2013, 23:38

Mooi!

Voor mij ook zeker niet de beste, al herinner ik me ook slechtere haha!
Net niet, ik vermoed dat een hoger percentage hem nog meer smaak had kunnen geven. Uiteraard al een erg goeie dram, voor mij een 87.

Het doet wel opnieuw mijn vuur aanwakkeren voor Littlemill... Misschien maar toch die fles PE laten staan en weer wat silver seal Littlemill inslaan!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor Otje » 30 Okt 2013, 00:22

Heerlijke whisky, komt nog wel meer Littlemill in m'n collectie. :duimop
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2391
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor Kay » 30 Okt 2013, 07:40

Leuk. Ik was helemaal niet bekend met Littlemill, maar deze kwam wel overeen met wat ik me van die distilleerderij had voorgesteld. Maandagavond een Littlemill van Turfsmurf geproefd die ik eigenlijk lekkerder vond, maar deze laatste sample was inderdaad wel heel karakteristiek.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 30 Okt 2013, 08:38

Wat een leuke keuze, weer! Ik vind het jammer dat ik me niet over die smet heen kon zetten. Ik vond de neus werkelijk fantastisch, en de smaak ook - op die ene off-note na. Gek genoeg kan ik meestal zulke off-notes wel waarderen. Het brengt alleen maar meer complexiteit. Zoals de teer in een Ardmore of het plastic-achtige regenjas geurtje in een Springbank. Maar de kattenbak die ik hierin rook vond ik toch duidelijk minder. Maar zoals altijd kan het aan het moment gelegen hebben. Ik ga deel twee heel binnenkort maar eens uitschenken en er nog eens voor zitten. :goedgedaan Zoals de meesten hier vind ik het namelijk wel heel gaaf als een distilleerderij zo'n duidelijk eigen, uitgesproken karakter heeft. Dat valt te bewonderen!
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Okt 2013, 09:02

@Turfsmurf: liet je me tijdens het Wageningen Whisky Event niet een Littlemill ruiken/proeven? Staat me niet bij dat ik hem hiermee kan vergelijken... Misschien had ik een off-day bij dit sample, anders is Littlemill niet m'n ding...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 30 Okt 2013, 09:14

JayDie schreef:@Turfsmurf: liet je me tijdens het Wageningen Whisky Event niet een Littlemill ruiken/proeven? Staat me niet bij dat ik hem hiermee kan vergelijken... Misschien had ik een off-day bij dit sample, anders is Littlemill niet m'n ding...

Jazeker, dat was een 1991 Douglas of Drumlanrig for Wine World Holland 49.3%. WB
Zo uit mijn herinnering leek die wel op deze sample #6, maar dat is een herinnering van zo'n half jaar oud.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Okt 2013, 09:15

turfsmurf schreef:
JayDie schreef:@Turfsmurf: liet je me tijdens het Wageningen Whisky Event niet een Littlemill ruiken/proeven? Staat me niet bij dat ik hem hiermee kan vergelijken... Misschien had ik een off-day bij dit sample, anders is Littlemill niet m'n ding...

Jazeker, dat was een 1991 Douglas of Drumlanrig for Wine World Holland 49.3%. WB
Zo uit mijn herinnering leek die wel op deze sample #6, maar dat is een herinnering van zo'n half jaar oud.

...misschien heeft het met stemming te maken ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 30 Okt 2013, 09:29

JayDie schreef:...misschien heeft het met stemming te maken ;-)

Hee, ik had nog maar een paar whisky's op! :zwijg :D
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor Matti » 30 Okt 2013, 09:45

turfsmurf schreef:
JayDie schreef:@Turfsmurf: liet je me tijdens het Wageningen Whisky Event niet een Littlemill ruiken/proeven? Staat me niet bij dat ik hem hiermee kan vergelijken... Misschien had ik een off-day bij dit sample, anders is Littlemill niet m'n ding...

Jazeker, dat was een 1991 Douglas of Drumlanrig for Wine World Holland 49.3%. WB
Zo uit mijn herinnering leek die wel op deze sample #6, maar dat is een herinnering van zo'n half jaar oud.

Ahja, die heb ik toen ook geproefd idd. In mijn herinnering was hij wat minder uitgesproken in zijn 'rare' geurtjes dan deze en in ieder geval minder vol dan de Archives 92 (maar dat was dan ook een ontzettend goeie :)).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 30 Okt 2013, 10:10

De wonderen van single cask whisky's. De onderlinge variatie is best fors.
Maar toch deelden de Littlemills die ik tot nu toe geproefd heb allemaal dezelfde karaktereigenschappen, wat ik associeer met stopverf en fruitsnoep. Sommige Littlemills sloegen door naar de fruitkant (The Whiskyman 1988 als extreme uitschieter) en sommige Littlemills gingen meer de stopverfkant op (WhiskyMax 1985).

En dat waren lichtgekleurde versies. Ik heb tot nu toe maar 1 sherried(*) Littlemill geproefd: 1988 Archives. Die staat dan ook bij mij (tot nu toe) ferm op nummer 1. Hier kreeg ik hars + kruiden + tabak nog eens bovenop het typische Littlemillerige. Ik heb daar ooit ook eens iets over geblaat in het proefnotitiesubforum.

*: en ook nog een sherry finished Littlemill van Riegger's Selection. Die vond ik de minste. De sherry integreerde niet en overheerste alles.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Okt 2013, 10:59

Matti schreef:
turfsmurf schreef:
JayDie schreef:@Turfsmurf: liet je me tijdens het Wageningen Whisky Event niet een Littlemill ruiken/proeven? Staat me niet bij dat ik hem hiermee kan vergelijken... Misschien had ik een off-day bij dit sample, anders is Littlemill niet m'n ding...

Jazeker, dat was een 1991 Douglas of Drumlanrig for Wine World Holland 49.3%. WB
Zo uit mijn herinnering leek die wel op deze sample #6, maar dat is een herinnering van zo'n half jaar oud.

Ahja, die heb ik toen ook geproefd idd. In mijn herinnering was hij wat minder uitgesproken in zijn 'rare' geurtjes dan deze (...)

Dat zou het kunnen verklaren
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 30 Okt 2013, 11:15

Turfsmurf,

deze zou je ook wel lusten dan ;)

http://www.whiskybase.com/whiskies.php? ... kyid=26779

Als dit Banzai's referentie-Littlemill is kan ik het hem ook helemaal niet kwalijk nemen dat ie hem er niet uithaalde :lekker

Deze littlemill vond ik bij het binnenkomen net niet die kenmerkende volheid hebben die ik er van verwacht (vol maar net niet genoeg dus). Zal wel meer aan percentage liggen dan aan de karaktereigenschappen...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 30 Okt 2013, 11:32

Yapi schreef:Turfsmurf,

deze zou je ook wel lusten dan ;)

http://www.whiskybase.com/whiskies.php? ... kyid=26779

Dat lijkt mij niet geheel onwaarschijnlijk. :smullen
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 30 Okt 2013, 11:34

Yapi schreef:Deze littlemill vond ik bij het binnenkomen net niet die kenmerkende volheid hebben die ik er van verwacht (vol maar net niet genoeg dus). Zal wel meer aan percentage liggen dan aan de karaktereigenschappen...

Is een vol of romig mondgevoel een typische eigenschap van Littlemill? Dat vond ik bij deze namelijk al echt opvallend.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 30 Okt 2013, 11:37

totalatool schreef:
Yapi schreef:Deze littlemill vond ik bij het binnenkomen net niet die kenmerkende volheid hebben die ik er van verwacht (vol maar net niet genoeg dus). Zal wel meer aan percentage liggen dan aan de karaktereigenschappen...

Is een vol of romig mondgevoel een typische eigenschap van Littlemill? Dat vond ik bij deze namelijk al echt opvallend.


nee, niet typisch, wel bij de hele goeie voor mij dan. De volheid was net iets te weinig bij binnenkomen. Afdronk wel zeer vol. Neus ook. 't Is muggeziften hé, kweet het, maar als je scoort per punt op 100 is dat wel belangrijk ;)
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten