HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
1
4%
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
1
4%
Afbeelding - 75-79
4
17%
Afbeelding - 80-84
7
29%
Afbeelding - 85-89
7
29%
Afbeelding - 90-94
4
17%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 24

Peat
Site Admin
Site Admin

HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor Peat » 23 Aug 2013, 10:04

#6 - Littlemill 1990/2012, 21 Year Old, 46%, Cask 18, Berrys' Own Selection, Berry Brothers and Rudd.

littlemill-1990-21yo-vbt4-6-IMG_0749.jpg

Label achterkant:
Littlemill distillery was founded at Bowling to the west of Glasgow on the banks of the river Clyde in the 1770's and laid claim to being Scotland's oldest distillery. It was dismantled in 1997 and the remaining buildings destroyed by a fire in 2004.

The nose gives pear juice, bruised apples and grassy notes. There is an underlying earthy smoky nature and emerging vanilla. The palate swells with apricot, honey and perfumed spice building to a creamy texture before revealing refreshing citrus. This is an easily approachable dram with great structure and some almost hidden depths.

Dit zijn twee gerelateerde weetjes die ik onlangs aan de database op de startpagina heb toegevoegd:

Littlemill zou met 1772 en wellicht 1750, de oudste distilleerderij van Schotland kunnen zijn (zie Glenturret). In 1992 is de productie gestopt, gesloten in 1994, ontmanteld in 1997 waarbij alle apparatuur is verwijderd. Door een brand in 2004 zijn de meeste gebouwen ook verloren gegaan.

Hoewel ze bij Cardow vol trots vertellen dat dit de eerste distilleerderij is die vanaf 1872 door een vrouw werd geleid, Elisabeth Cummings, ligt dat toch wat anders.

In 1825 kreeg Jane Mc Gregor de leiding over Littlemill, nádat haar man, die de distilleerderij in 1821 had overgenomen, stierf. Littlemill was dus de eerste distilleerderij met een vrouw aan het stuur. Zij hield de leiding tot 1839 (102 Mythen uit Whiskyland door Robin Brilleman (Mythe 23)).

UPDATE (jan 2014):
Banzai schreef:Vandaag een bespreking van de heer Valentin over deze LM:

Littlemill 21 yo 1990/2013 (54.1%, Berry Bros & Rudd, cask #18)
Colour: straw. Nose: rounder, more on apples than the 1992, with less grass and more fresh butter and herbs (chives?) as well as even more walnuts. Feels more mature, albeit rather less spectacular. Gentler, in a way. With water: a little menthol coming through. Fern. Mouth (neat): exactly the opposite, this time this one's less gentle, even if it's lower in alcohol. Lemon tea everywhere, grapefruits, green tea and just a little vanilla. A sugariness in the background, which makes it also a notch fatter after a few seconds. Also pomegranates. Finish: pomegranates indeed, for a long time. And lemon, grapefuits etcaetera. Comments: much similar in fact but I tend to like the 1992's zing even better.
SGP:651 - 88 points.

De enige proefnotitie die ik kon vinden in het Nederlands, maar zelf niet herken:

Kleur: vol goud.
Neus: aroma’s van witte chocolade met perzikschilletjes en vleugje turf, gember en kaneel.
Smaak: tonen van fruit ( nectarines), dan meer tonen van chocola, honing en citroen.
De afdronk is lang met honingzoete tonen.

Deze lijkt er qua type wel op (los van het avb). Het vat heeft in elk geval in de buurt van ons vat gelegen.
Littlemill 20 yo 1992/2013 (54.9%, Berry Bros & Rudd, cask #10).

WhiskyBase score is 88,33 (5 beoordelingen).

vbt4-6-IMG_0768wg.jpg

____________________________________________________________________________________________________
Hieronder een wordcloud van de minstens 2 keer voorkomende termen in de proefnotities:

vbt4-6_1.gif

Zoals jullie zien is er een olifant in de kamer, dus hier nog een keer dezelfde cloud, maar dan zonder de olifant (Vanille) en haar jong (Fruit):

vbt4-6_2.gif

Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

WhiskyclubSpakenburg - Erik Heuveling

Neus: boerenjongens, vlezig, olie qua structuur, kaneel, gras, fudge en hopjesvla, gebrand suiker, advocaat en vanille. Deed me denken aan een bourbon.
Smaak: granen, zuiver. Dit moet een grain whisky zijn!
Afdronk: bitter fruits, mango en stoffig.

Idee: grain whisky. Wel een wat ouder exemplaar, misschien wel 20 jaar. Alcoholpercentage +50%. Scoort 80 punten op mijn schaal van Whiskybase

JayDie

Referentie: Glenmorangie 10yo
Glas: Glencairn. Vrij veel bubbels, zijn vrij snel weg; 46%
Kleur: Strogeel
Neus: Malty (Tullibardine, Bruichladdich), viswinkel, zee, zilt, zeewier, suikerspinzoetje
Smaak: Malty, iets zoet
Afdronk: Bah! Melk? Rare nasmaak. Bittertje
Comment: Niet mijn ding. Smaken trekken later wel iets meer richting het positieve.

jonker8011

op zicht: licht geel, niet al te veel alcohol, vrij jong.

geur: vanille en citrus vruchten

smaak: rum, vanille, gember en anijs, de kern van de fruitsmaak is sinaasappel, met een stukje rozijn.

finish: vrij licht, hong zoet met accenten van sinaasappel

Conclusie: ik denk een vrij jonge (10 yo) speysider van bourbonvaten.
Score 75/100

turfsmurf

Uiterlijk: lichtgeel met dunne tranen.

Geur: citroenen, sap en schil. Ook een beetje velpon (indicatie van hogere leeftijd?). Hars, zoetigheid (honing, baklava). Dit was de eerste indruk. De geur wordt steeds steviger na verloop van tijd: zure matten, gedroogde mangoreepjes. Na nog eventjes wachten wordt de fruitsnoepgeur steeds steviger, je kunt er op zitten.

Maar onder al dat snoepgoed zit ook een beetje een chemisch luchtje dat mij aan stopverf doet denken. Dat vind ik helemaal niet erg, het is niet storend en maakt de geur extra raadselachtig en boeiend. Met een paar druppies water gaat helaas de intensiteit van de geur verloren.

Smaak: tintelend, licht bitter, granig als eerste indruk. Later wordt ook de smaak sterker: een opengereten zak winegums drijft nu in het glas. Na wat water komt er ook een verfrissend element bij, munt.

Afdronk: zoet en granig, beetje drogend. De zak snoep mag niet mee met de afdronk. De afdronk heeft wel iets zoets, suikerspinachtigs. Ik denk dat het vat niet heel veel vat (sorry) heeft gehad op deze drank, anders was die afdronk wel intenser geweest.

Cijfer: 90 punten. Topwhisky.

Opmerkingen: een fruitfeest, slechts 25ml is genoeg om de associatie met een zak winegums op te roepen. Nu ben ik wel een beetje een snoepkous, dus dit beviel mij best. Maar onder al dat fruitgeweld bleef ook iets chemisch/olieachtigs/stopverfachtigs de hele tijd aanwezig en dat maakte zowel geur als smaak extra boeiend.

Dit karakter is behoorlijk apart. Ik ken het eigenlijk alleen van Littlemill. Dit was ook mijn eerste associatie bij het snuffelen aan het versgeopende sampleflesje en de proefsessie heeft die indruk alleen maar versterkt. Door de enorme fruitigheid meen ik dat dit wel eens een 1988 distillaat zou kunnen zijn. Ik heb namelijk eens een Littlemill 1988 van the Whiskyman geproefd die hier qua snoepigheid/citrussigheid(?) best wel op leek.

O wee als het die Littlemill 1988 van the Whisky Agency is. Dan moet ik mijzelf schoppen dat ik hem niet heb gekocht.

-- gokjes --
Distillery: Littlemill
Vatsoort: Re-re-fill. Bourbon, sherry, wie weet? Ik kan het niet proeven. Het vat is erg beschaafd en laat de whisky voor zich spreken.
Percentage: 50.3%
Leeftijd: 24

Soundwave

Dit keer maar eens een weekje vooruit. Pfoehhh eerste indruk is heel erg hetzelfde als bij de Nadurra (die ik voor een Clynelish aanzag). Dus weer: witte wijn, citrus, jong hout, vanille, appeltjes, maar meer heidehoning (ga langzaam richting Highland Park denken ook), beetje tropisch fruit, frisse nog wat onrijpe meloen, waxy. Smaak: witte thee, peper, fruit, bloemen en kruiden... wacht eens even... Heeft Piet nou gewoon zijn slag geslagen toen Whiskbase voor een belachelijk lage prijs een Littlemill in de aanbieding had? Dat zou een geweldige finale zijn van deze VBT! Weet je wat, ik ga er gewoon voor (mijn fles is voorlopig nog even ongeopend).
Littlemill 1990 22yo 40.000 bottles on the wall
PS de kleur is wel wat lichter dus zou dat eigenlijk een indicatie al moeten zijn dat ik er naast zit, maar wishful thinking he. Ga als mijn gok er heel ver naast zit in ieder geval voor een pak em beet 20yo op bourbonvaten gerijpte highlander of lowlander van rond de 50%
Wat het ook mag zijn, deze laatste is voor mij meteen de favoriet en op basis van eerste indruk (heb nog wat over) denk ik al 91 punten

Kay

N: Fris en organisch. Gras, honing, heide, hooi, boenwas, appels, grapefruit, vanille en klei.
T: Hooi, honing, suiker, graan en een tikkeltje schimmelkaas.
F: Honing, granen en hooi.
Oordeel: Hij lijkt heel basaal, maar juist daarom is hij best wel anders. Dit wijkt nogal af van wat ik over het algemeen in de kast heb staan, maar het heeft genoeg karakter om me wel te kunnen bevallen. Score: 85.
Vermoedens: Tussen de 17 en 21 jaar gerijpt en gebotteld rond de 46%. Van wat ik (vaag) ken komen Auchentoshan, Glen Keith en Glenlossie het dichtst bij in de buurt, maar zelfs die lijken allen nog heel ver hiervan verwijderd. Ik gok daarom op Lowlands, maar specifieker durf ik het met mijn gebrekkige ervaring met die regio niet te maken. Geen Bladnoch in ieder geval.

Matti

Uiterlijk: Goudgeel, vrij grote bellen die snel weer verdwijnen (40-43% of hoog in de 50%)
Neus: Whoa, dit is wat ik lekker vind: vanille, leer en schoenpoets met kruidnagel en wit fruit (appel en peer). Een heerlijk kruidige neus die een flinke ligtijd op een refill bourbonvat doet vermoeden. Met water: fruitiger en minder bitter.
Smaak: Hout kruidigheid, vanille en leer. Te zwak door het lage alcoholpercentage (jammer!), maar de kernsmaken zijn goed. In de relatief korte finish blijft vanille-zoetheid over.
Overall: Tragiek in een glas! Een werkelijk geweldige neus die doorloopt in de smaak, maar al snel strandt als gevolg van het alcoholpercentage. Ondanks dat een erg goede dram: 87 punten (neus: 91, smaak: 83)

Gokjes: 40-43%, refill bourbonvat, leeftijd rond de 20 of misschien nog wel iets ouder. Mijn eerste ingeving vwb de distillery was Littlemill, maar ook Amrut gaat soms in deze richting.

BWhisky

C: Licht goud
N: Mooi begin. Zoete citrus, kruidig (kaneel?!), heel wat woodspices. Redelijk wat hout, begint te overheersen na een tijdje. Er komen ook citroensnoepjes nu. Vanille.. Het ene moment is ‘ie echt goed, het andere moment overheersen die houtige/kruidige tonen iets te veel… Hmm, Littlemill kan dat ook hebben.
T: Vrij vol en vettig. Citrus (Litllemill ?!) . Houtig en kruidig. Waxy. Lekker!
F: Citrus, kruidig, lange afdronk, iets houtig maar redelijk in balans.
Gok: Littlemill. En anders een Rosebank. Iets gesloten schots in de Lowlands !
Kortere notes dan anders maar ik vind hem niet super complex, wel heel lekker.
Punten: 89. Zeer goeie neus, soms iets te houtig maar echt lekker. Dit lijkt me een littlemill en ik heb al mindere littlemills gedronken. Dit is een goeie… als het een Littlemill is…

BeTon

Lichte kleur en geurtjes die ik maar moeilijk thuis kan brengen. Heel wat anders dan alle andere samples. Alhoewel, na een paar minuutjes rusten in het glas verdwijnen de 'speciale geurtjes' en wordt ie weer wat gewoontjes. Heeft een wat hoger alcoholpercentage die de geur en smaak wat maskeert. Druppeltje water erbij, en daar is dat vreemde geurtje weer. Kan het niet plaatsen.
Smaak is neutraal, met een licht zoetige nasmaak. Moah, is niet helemaal mijn ding. Een jonge blend?

Willem vd K

Uiterlijk: Goudgele kleur. Bekleed glas met dikke, olie achtige film.
Neus: Wat een fruitfeestje! Heerlijk heldere, haast krokant frisse geur van witte druiven, lychees en perzik. Daar overheen een romig vanille sausje (crème brulee) met wat lichte speculaaskruiden en amandel(spijs). Met water krijgt de vanille wat meer vrij spel.
Mond: Dik mondgevoel, pittige ABV ook (46%?). Smaak minder fruitig dan de neus. Meer gedempt en een beetje aards (of natte hooi?). Wel lekker zoete binnenkomst maar wordt snel droger. Afdronk lekker veel hout en noten, maar niet bijzonder lang.

Qua stijl absoluut een whisky naar m'n hart. Heerlijk licht en fruitig. Maar in smaak zit een eigenschap die mij niet helemaal kan bekoren. Een soort smet, eigenlijk, een uitschieter van natte hooi of vieze kattenbak ofzo waar ik me niet echt overheen kan zetten. Terwijl ik de rest van de whisky fantastisch vindt, trekt dat m'n score naar beneden naar 75/100. Zonder dat was het wellicht een 90+ geweest.

Gok: Door die ietwat "onzuivere" smaak gok ik een 12 - 14 jaar oude single cask IB, bourbon cask. Highlander/Islander, 46%. Isle of Jura?

xlrider

kleur : bleek

neus : hier hou ik van. fruitig

ABV : amaai deze komt hard binnen. Hier moet wat water bij, dan is het beter. Ik denk dus een hoog ABV.

Smaak : komt overeen met de neus ( met wat water ). rond & licht zoet.

MarcelE

Kleur: lichtgoud, tranen vallen redelijk snel
Neus: bitterkoekjes, vanille, zoete (dessert?) wijn, lichte gras
Smaak: nagenoeg hetzelfde als de neus, zoetig, wijn (of misschien door een eikenvat?)
Afdronk: middel tot lang

Ik had een Glenmorangie Nectar D'or voor deze sample geproeft, om alvast in de mood te komen en de sample vond ik eigenlijk vrij veel lijken op de Glenmorangie. De kleur was wel veel lichter waardoor ik denk dat het geen Glenmorangie is (misschien de 10Y, maar ik kan me even niet meer herinneren wat voor kleur die precies had - wel wat lichter dan de Nectar D'or).
Omdat die er kwa smaak redelijk tegenaan zit denk ik dat het een whisky is die in een wijnvat heeft gelegen (of finish in wijnvat heeft gehad).
Een zachte whisky (40%-43%), die ik lekker vond maar zelf niet zo snel zou kopen.

Score: 81

liefmans

even de mond op whisky gezet met een restje van sample 3, de glenlivet.

onmiddellijk veel hout in de neus met wat fruit in de achtergrond, op smaak grotendeels hetzelfde enkel dat het fruit hier meer naar voor komt. drogend in de afdronk.
blijft stevig staan na de nadura dus waarschijnlijk vergelijkbaar in abv, aangezien de alcohol niet zo agressief is en er zoveel aroma´s inzitten die ik associeer met hout vermoed ik dat dit geen jonkie is (+20y), tenzij er gebruik is gemaakt van virgin oak en ik weeral op het verkeerde spoor ben gezet.
Hoe meer ik er over nadenk en verder proef hoe meer ik op het idee van virgin oak kom, detecteer nu trouwens ook wat vanille...

gokje: glendronach op virgin oak

Tipo33

Geur: Vanille zoetigheid
Smaak: Zoetig maar ook prikkelend peperig
Afdronk: Heftig maar kort, een soort aardse droogheid (?!)

Otje

Copita n&t glas.

Uitzicht: Licht goud, lange trage legs.

Geur: Heerlijke fruitige en kruidige neus, wat peperig, sinaasappel, vanille, bourbonesque, kruisbessen en wat rood fruit. Lekker.

Smaak: Sinaas, rabarber, kardamom, munt, wat vanille, meloen. En nog wat meer fruit en lichte spices, echt knap complex.

Finish: Middenlang, licht bitterig, meloen, komkommer, augurk overheerst. Later komt er weer wat vanille terug.

Heerlijke whisky, komt me erg bekent voor.
Gokje: Speysider(Dailuaine?), first fill bourbon cask, rond de 50%abv, 20yo. Zou dit de Kintra Dailuaine botteling kunnen zijn??? 89pnt.

W-key

kleur: lichtgeel, helder
geur: niet heel opvallend, citrusfruit, vanille, bloesem
smaak: zacht, vanille, vleugje citroen, tonic
afdronk: kort en vooral dan is de smaak bitter
Ik gok op iets Japans

Yapi

jah, wat moet ik zeggen. Pakte het sampletje gewoon even als afsluitertje vast, in de zin van, bwa, laten we nog even proeven als het moet maar eh...
wow. Heel erg leuke neus. Zoet fruit. Banaan. Cassonade. Marsepein. Lichte citrus. Amandelen. Noten. Koekjes.
Ook op smaak trekt hij dit door; al vind ik het binnenkomen minder, de afdronk is wel erg goed. Romig, fruitig, vol zoals ik het graag heb. Dus alweer een 85+. Damn, wat een sterke kern, deze VBT. Geen enkele dram onder de 85 bij mij. Alleen die voorlaatste niet geproefd. Distilleerderij? Geen idee zo op eerste smaak. Misschien een leuke lowlander of zo?

mooie dram

Peathead

Kleur: goud geel
Neus: karamel,lemon,cuberdons,vanille,granen en wat zilt
Smaak: kruidig,bitter en amandel
Korte afdronk
Leeftijd: 12jaar
Alcohol: 46%
79/100

Irpel

Geur: zoet, beetje zurig, appel, marsepein, toffee,
Smaak: zurig, haal er weinig anders uit.toffee, chocolade.
Afdronk: monddrogend, vrij zacht, vrij lang, pure chocolade, koffie.

Banzai

kleur: goud geel

neus: ik heb een tintelend, frisse neus. Ik krijg wat grassige en granige tonen, nat hooi en wat citrus. Wat langer in het glas profileert de vanille zich duidelijk.

smaak: ik heb wat citrus in de mond, wat kruiden en een beetje eucalyptus, de grassige toets blijft, daarna wat boter en vanille. Weinig complex.

finish: vrij korte afdronk met een bitterzoete nasmaak die vrij snel verdwijnt. Ook wat drogend.

conclusie: dit is voor mij een finale in mineur, de minst goede whisky van de 6. De whisky is weinig complex en niet erg spannend. Ik vermoed dat dit een vrij jonge whisky is van 8 à 10 jaar, versneden tot een 46% ABV en gerijpt op een virgin oak cask. Doet me denken aan een Mackmyra maar dit zou ook een blend kunnen zijn. Deze komt echter niet in mijn kast te staan.

Score: 78/100

brebe

Uiterlijk: Een stukje lichter dan de #5
Geur: Fruit, bourbon en: zeep. Ik heb het glas niet uit het zeepsop gehaald. Nog maar eens ruiken. Na een paar minuten is de zeep weg. Mos. Rozijnen. Wat zei mijn collega ook al weer over rozijnen? Dat het dan toch een sherryvat is?
Smaak/afdronk: In het vorige sample heb ik de sherry gemist. Hier ruik en proef ik weer een bourbonvat. Maar of ik na deze VBT mijn zintuigen nog moet vertrouwen? Een pittige dram in elk geval! Ik pak de Millstone er nog maar even bij. Ik proef boter/babbelaars, Werthers Echte of zo. Hmm, dat kan de caramellink met #5 zijn. Wellicht is het dan toch een sherrygerijpte whisky. Blijft lekker lang hangen.
Percentage: Ik vertrouw de bubbelproef niet meer. Die heeft me deze VBT elke keer op het verkeerde spoor gezet. Misschien is dat het geheime thema? Ik denk zo'n 48%.
Afkomst: Glendronach? Maar het zal wel weer iets totaal anders zijn. Namibië of zo.
Score: 83

johan brugge

Neus: De eerste keer dat ik aan het flesje rook kon ik enkel maar verbrand plastiek ontwaren. Nu het in mijn glas zit valt daar niets meer van te merken. Ik ruik wel wat granen, fruit, natte keien, de zee. Redelijk Campbeltown als je het mij vraagt.

Smaak: Behoorlijk hetzelfde als in de neus. Misschien nog wat mineralen die er bij komen en kruidenthee.

Afdronk: Fris, middellang, granen, licht peperig.

Hij zit volgens mij niet hoog in de alcohol. Iets van 46 %? Is dit een recente Kilkerran misschien, want hij lijkt er alleszins erg op. Ofel een Caol Ila of Bruichladdich unpeated. Nee, ik denk toch eerder aan Kilkerran.

totalatool

Glas: glencairn

Eerste indrukken:
Uiterlijk: net als sample 5 vrij dunne, maar zeer langzaam vormende tranen, die niet lijken te willen zakken; duidelijk lichter van kleur dan sample 5

Geur: (zw) zoet (bourbonzoet, niet sherryzoet); geen echte houtinvloed; vanille (om origineel te zijn)

Smaak: (zw) opvallend vol, rond mondgevoel; totaal niet prikkelend; zoet

Afdronk: (zw) eerste indruk was vrij kort, maar blijkt toch best middellang; niet drogend; op het eind vanille en een heel licht bittertje

Conclusie: lekker, niet zo complex?; bourbongerijpt; ongeveer 48% alcohol; nog geen associatie met distillery; vanwege weinig houtinvloed en niet al te complex maar toch geen “jong” gevoel: middelbare leeftijd (15 oid).

edwinedje Edwin

Uiterlijk: Weer een licht gougele kleur. Snelle en veel tranen.

Geur: Prettige aangename zachte geur.
De lijmgeur die ik eerst dacht te ruiken verdwijnt snel na het inschenken.

Smaak: In eerste instantie zacht, maar komt na korte tijd met een kickje terug achter in de keel.

Nasmaak: Zo langzaam als hij opkomt, zo snel is hij weer weg.

In één zin: Niet geweldig, maar ik heb slechtere ervaringen gehad.
Score: Later als ik groot ben.

Jorrit

Alcohol percentage: rond de 45% abv.
Distilleerderij: dit betreft denk ik geen Schotse whisky; ik vermoed een bourbon van rond de 8 jaar oud.

Neus: appel (dat lijk ik ook overal in te proeven en/of te ruiken..), in de verte iets van sigaren, specerijen (kardemom), zoethout.
Smaak: kruidig, vanille.
Afdronk: verwarmende en kruidige afdronk. De afdronk vind ik van een gemiddelde duur en is niet heel spectaculair, maar wel bijzonder aangenaam.

Conclusie: ik vermoed dat dit sample een bourbon betreft. Deze whisk(e)y komt in elk geval op mijn whislist want ik vind dit bijzonder lekker. Als dit daadwerkelijk een bourbon is, is dit mijn lekkerste bourbon tot nu toe.
Punten: 88

Qtinn

Dat was een lastig sample. De geuren en smaken wisselen elkaar snel af, met toch ook wel een paar off notes, wat mij betreft.

Ik houd het op een bourbon gerijpt vat (refill?), wel wat ouder en een % of 46. Vermoed zelf een Littlemill, maar geen recente topper.

82 punten

Dutch-Drammer ( René )

Uiterlijk: tussen Stro-geel en Goud-geel, de tranen zijn smal en zakken snel.

Geur: honing/zoet

Smaak: zoet honing vanille ijs

Mondgevoel: zoetig over de hele tong maar niet olieachtig

Afdronk: licht zoet , blijft redelijk hangen op de gehele tong

Conclusie: lekker. Goede whisky die op alle fronten redelijk/goed scored maar er negens bovenuit springt

Gokje voor het ABV = 43%

Scoort voor mij tussen 80 - 85.

I_SPEY

Sampleflesje op bijzettafeltje naast mij omgevallen(heel klein beetje nog in het flesje, rest op het tafeltje - ja, likt u maar; heb gered wat er te redden viel en toen snel wat opgeschreven!

Het was denk ik 'n whisky, die mij op het lijf geschreven zou zijn: mooi zacht, vol en rond; zoetig maar niet té, waarschijnlijk 'n sherry cask. Mooi moutig, zou wel m'n smaak zijn geweest. Oh ja, zacht fruitig en heel licht vettig/romig!

S**t

C C K

Kleur: Strogeel
Neus: vrij veel vanille en bloemig. Erg bloemig zelfs, ook een beetje alcohol. Daarna citrusvruchten, en meer vanille. Erg expressieve neus, maar niet heel complex. Met water verandert er niet veel.

Smaak: zoet, fruitig met weer veel citrus. Zoete grapefruit en pompelmoes met iets licht bitters. Best lekker en anders dan ik tot nu toe heb gedronken.

Afdronk: grapefruit en iets bloemigs, blijft lang hangen
Conclusie: Pffff, dit is heel ingewikkeld. Heb nog nooit een whisky gedronken die hier op leek, deed me een beetje denken aan Greenore 8 jaar of de Auchentoshan Valinch. Alcoholpercentage zo rond de 50% en ik denk aan een Lowlander (maar een graanwhisky zou ook kunnen!). Een CS Auchentoshan dan maar?
Cijfer: 84 punten.

andre8x8

Geur: Licht prikkelend, fruitig, vanille.

Smaak: Verfijnd en licht prikkelend, hout, gras, laurier.

Afdronk: Redelijk kort, laurier.

Score: 85

Alcohol percentage: ca. 50%
Ik ga ‘m steeds meer waarderen! Na de tweede “nosing and tasting” van vandaag heeft #6 er nog 2 puntjes bij gekregen.

whiksy

Geproefd op 18-10 (met dichte neus) en 28-10.
Uiterlijk: Strogeel. Eerst wat vlotte dikke tranen, gevolgd door een reeks veel tragere.
Geur 18-10: Licht, zoetig. 28-10: Zoet, fruitig, sinaasappel. Met water meer vanille. Half uurtje later grapefruit.
Smaak 18-10: Zoet, honing. 28-10: Zoet, siroop, sterk in alcohol, licht van smaak. Doet me denken aan m'n Glengoyne 10, maar zonder de frisse anijsafdronk. Met water wordt het meer een fruitsnoepje. Half uurtje later is daar de anijs! Het is zelfs bijna een anijslikeur geworden.
Afdronk: Eerst fris, citrus, na een half uurtje opnieuw proeven anijs.

Lekkere luchtige Highlander denk ik. Glengoyne Cask Strength is mijn eerste vermoeden, maar ik heb weinig referentiemateriaal. O ja, er was (misschien) een hint naar Glengoyne in deze VBT-serie... Zou dit 'm echt zijn? Ben benieuwd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 22 Okt 2013, 00:35

Sample 6 van de VBT net 1e poging gewaagd omdat ik komende week er anders misschien niet aan toe zou komen op een normale manier. Nu baal ik wel enorm dat ik zó lang moet wachten voordat ik weet wat het is, meer nog dan bij de 1e 5 samples!!
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 22 Okt 2013, 09:40

Soundwave schreef:Sample 6 van de VBT net 1e poging gewaagd omdat ik komende week er anders misschien niet aan toe zou komen op een normale manier. Nu baal ik wel enorm dat ik zó lang moet wachten voordat ik weet wat het is, meer nog dan bij de 1e 5 samples!!

Is hij zo speciaal dan ? ;)
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 22 Okt 2013, 10:31

Banzai schreef:
Soundwave schreef:Sample 6 van de VBT net 1e poging gewaagd omdat ik komende week er anders misschien niet aan toe zou komen op een normale manier. Nu baal ik wel enorm dat ik zó lang moet wachten voordat ik weet wat het is, meer nog dan bij de 1e 5 samples!!

Is hij zo speciaal dan ? ;)

Nou zonder daar echt uitspraken over te doen in scores enzo, heb ik een bepaalde ingeving gehad waarvan ik dit keer om bepaalde redenen echt hoop dat ik in de goede richting zit, meer nog dan bij andere samples, maar dat wordt volgende week wel duidelijk.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-6 (±23 t/m 28 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Okt 2013, 22:08

Tsja, hier ook alweer #6, de laatste van VBT-4 in het glas :zwijg

Het duurde allemaal lang maar dan gaat het toch wel weer vrij snel :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 24 Okt 2013, 20:12

Zo, mijn notes zijn ook binnen.
Ik heb deze keer wel zéér uitdrukkelijk op één distillery gemikt. Altijd een risico, bij de neus had ik de distillery al in gedachten, en dan smaak je natuurlijk plots vanalles wat dat vermoeden bevestigt... of dat denk je toch.. :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

MarcelE
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 27 Okt 2013, 14:49

Gisteren geproefd, net notities doorgestuurd.
Heb de gewoonte van Jaydie overgenomen bij deze door eerst een Glenmorangie te nemen (de Nectar D'or dan in dit geval).
Ben benieuwd.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 27 Okt 2013, 15:54

MarcelE schreef:Gisteren geproefd, net notities doorgestuurd.
Heb de gewoonte van Jaydie overgenomen bij deze door eerst een Glenmorangie te nemen (de Nectar D'or dan in dit geval).
Ben benieuwd.

Ik neem aan dat John ze tegelijkertijd, afwisselend proeft, om zo een vergelijking te maken.
0 x
Afbeelding

Miss_Jline
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Miss_Jline » 27 Okt 2013, 15:58

Afgelopen week had ik een griep te pakken. Wel doorgelopen met wat nurofen, maar de reukzin is ietwat (understatement) aangetast. Dus, hopelijk morgenavond nog wat reukzin terug en anders moeten jullie het met de NAT notities van mijn man doen :)

Greetz,
Jacqueline
Laatst gewijzigd door Miss_Jline op 27 Okt 2013, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

MarcelE
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 27 Okt 2013, 18:01

totalatool schreef:Ik neem aan dat John ze tegelijkertijd, afwisselend proeft, om zo een vergelijking te maken.

Ik denk inderdaad dat hij het ernaast drinkt.
Ik dronk het vooral om in the mood te komen. :D
(en dan later nog een Laddie Ten)
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Okt 2013, 19:29

totalatool schreef:
MarcelE schreef:Gisteren geproefd, net notities doorgestuurd.
Ben benieuwd.

Ik neem aan dat John ze tegelijkertijd, afwisselend proeft, om zo een vergelijking te maken.

Ik gebruik de referentiedram inderdaad om te vergelijken, niet omdat ik zou denken dat die het is. Ga op een tasting bij de 4e dram maar eens terug naar de eerste: ruikt en smaakt dan vaak weer anders dan toen je hem voor het eerst proefde.

(althans... bij mij)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 27 Okt 2013, 19:30

Ik drink er eigenlijk ook altijd een drammetje naast ter referentie. Bij sample 6 was dat een Arran 14yo.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Tipo33
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tipo33 » 27 Okt 2013, 20:18

Ook hier is sample #6 in het glas geweest! Helaas al weer de laatste!
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Okt 2013, 21:25

zozo, ook even dram 6 er bij genomen, geproefd en gewogen.
0 x
Afbeelding

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 27 Okt 2013, 22:35

Geproefd en verstuurd, zonder stress ditmaal.
Ook ik heb er maar een referentie naast gebruikt. Beetje lastig zoeken, ik zit in een interne verhuizing van o.a. mijn kamer, dus de meeste whisky staat ergens op 'een' kamer in een doos. Ik had alleen bij de hand wat nog beneden stond. En de FC Zwolle fles van Auchentoshan wil ik niet aanbreken. Ondanks het verlies tegen AZ. Ze hadden bovenaan kunnen staan vandaag! :bottomsup
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”