HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
5
25%
Afbeelding - 85-89
12
60%
Afbeelding - 90-94
3
15%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 20

Gebruikersavatar
Peat
Site Admin
Site Admin
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51

HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Peat » 23 Aug 2013, 10:03

#5 - Millstone 1999, 12 year old Dutch Single Malt Whisky, 46%, Sherry Cask, pure Potstill. Cask number: 1344, 1345, 1347. Distilled 26 feb 1999 bottled: 8 nov 2012. Bottle number 508, 510, 535. En in een mooi houten kistje.
Gesponsord door Zuidam Distillers in de persoon van Patrick van Zuidam, Managing Director.

millstone-sherry-12yo-vbt4-5-IMG_0739.jpg
millstone-sherry-12yo-vbt4-5-IMG_0739.jpg (174.43 KiB) 3205 keer bekeken

Millstone Whisky
Van de fles/flyer: Windmills mill the malted barley that is used to produce this Malt Whisky...The fermentation is done at a very low temperature to give this whisky its fruity flavors. The wash is distilled twice in a small 850 liter still. This small still gives a very delicate and fruity new spirit.

Pas heel recent liep ik hier tegenaan: Millstone Dutch Single Malt Cask Owner.
"Millstone Whisky Distillery biedt u de unieke kans om zelf een vat whisky te kopen. En om zelf de ontwikkeling van uw whisky te volgen."

Op Whisky Advocate 19th Annual Award: World Whisky of the Year:
But Millstone Sherry Cask 12 year old, released quietly and with somewhat typical Dutch modesty, stole the show when it finally reached us late in the year. If you’re a new world whisky maker you have to choose between making a whisky in the way that the Scots do, or seeking out a new direction for your whisky and striving for a different flavor profile, as is the case with bourbon. This whisky unashamedly sets its sights on being comparable to a rich, sherried Speyside single malt, and it pulls off the rare and remarkable feat of matching many of the malts from that region.

We shouldn’t really be surprised. Dutch distiller Zuidam makes scores of high-class, premium spirits and does not cut corners, enriching their liqueurs with quality fresh fruit and importing the finest ingredients to create some of their complex genevers and special distillates. And this is 12 years old, proving this company is no novice when it comes to making whisky. It is a total delight from nose to finish, an excellent single malt by whatever standards you want to judge it. — Dominic Roskrow


WhiskyBase score: 84,55 met 13 aanzienlijke verschillen in waardering. Enkele notities daarvan kan ik totaal niet herkennen.

vbt4-5-IMG_0767wg.jpg
vbt4-5-IMG_0767wg.jpg (26.38 KiB) 3490 keer bekeken

____________________________________________________________________________________________________
Hier de wordcloud van de termen die minstens 2 keer voorkomen in de proefnotities:

vbt4-5.gif
vbt4-5.gif (35.42 KiB) 3279 keer bekeken


Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

WhiskyclubSpakenburg - Erik Heuveling (Versie 2 i.v.m. verwisseling)

Neus: peper, drop, walnoten, mint en honing-drop
Smaak: siroop, zoet fruit, peper, droog en duidelijke invloed van (oloroso) sherry
Afdronk: aarde, champignons en kruiden

Ideeën: door het oloroso sherry vat zijn de karakteristieke distillery kenmerken nog iets verder te zoeken. Toch gaan mijn gedachten naar Springbank-Longrow of Benrinnes. Ik twijfel dus over de turf anders wat het zeker Longrow of misschien wel Bowmore geweest. Ongeveer 16-20 jaar en op ruim 50%. Maar ik kan dit zeker wel waarderen! Scoort 86 punten op mijn schaal van Whiskybase.


edwinedje

Uiterlijk:
Deze keer een wat donkerder kleur; Barnsteen volgens de kleurenkaart.
Weer een plakker met hele langzame tranen.

Geur:
Beloofde de vorige al veel, dan beloofd deze nog veel meer.
Hij ruikt bekent, misschien wel een The Balvenie
{maar dat zou "te gewoontjes" zijn, hoewel we ook al een JW Green en Glenfiddich 15 hebben gehad}

Smaak:
Prima, net als de kleur smaakt hij vrij donker/zwaar {makes sense?}
Kan zonder druppel water, maar ook met

Nasmaak:
Lang en aangenaam.

In één zin: Eindelijk weer eentje waar ik mij in kan vinden.
Score: Mogelijke kandidaat voor in de kast (voor sample 2 en 1)


JayDie

Referentie: Glenmorangie 10yo
Glas: Glencairn. Bubbels zijn vrij snel weg, gemiddeld groot. Kleine tears vallen vrij snel en laten een bijna onzichtbaar spoor achter. 46%
Kleur: Roestig bruin
Neus: Sherry, rozijnen, zijdezacht, droog (karton), wordt iets pittiger, maggi, braadworst, iets bloemigs, met water: friet speciaal
Smaak: Zacht, klein pittig gembertje, rozijnen, zacht mondgevoel
Afdronk: Rozijnen, koffie?
Comment: Guess: iets richting Glendronach, Glenfarclas. Is dit de Glendronach Octarine 8yo? Heb hem onlangs gekocht, maar nog niet geproefd... zou mooi zijn. De geur doet me denken aan de Glenfarclas 105 waarin ik rozijn voor een recept had geweld. Het is geen 105, die is veel heftiger.


Kay

N: Gedroogde pruimen, vijgen, rozijnen. Sherry die bij de eerste indruk richting de cognac gaat. Als hij wat geademd heeft, komen meer mocca/chocolade tonen door. Pas als ik een andere op sherry gerijpte whisky ernaast zet valt me op dat achter dat laatste turf schuilgaat.
T: Stroperige sherry (PX), gedroogde pruimen, appelstroop, marsepein, sinaasappel, krenten en mocca.
F: Warm met gedroogde pruimen, stroop, amandel, hazelnoot en marshmallows.
Oordeel: Hoewel ik het altijd moeilijk vind om dit soort sherrybommen te ontrafelen, houd ik wel heel erg van zo’n uitgesproken karakter. Dit sample kan zich meten met de GlenDronach 21 YO Parliament en overklast de Aberlour 18 YO, dus ik geef hem een score van 88. Mijn favoriet van deze VBT.
Vermoedens: In eerste instantie denk ik aan een sherried Highlander of Speysider van rond de 20 jaar en 48%, en dan waarschijnlijk een mix van PX en Oloroso (vanwege de combinatie van donker fruit enerzijds en sinaasappel/marsepein anderzijds). Eens vergeleken met de GlenDronach 21 YO Parliament, maar dan is de sample toch een stuk lichter en fruitiger. Pas als ik een Longmorn van Van Wees ernaast zet, valt me in het laatste restje van de sample de turf op en moet ik in een andere richting gaan denken. De turf is niet dominant genoeg voor een Talisker of Lagavulin Distillers Edition en juist weer te veel voor een Arran. Ondertussen ben ik al door mijn sample heen en ben ik nog steeds niet zeker van mijn zaak, maar na wat wikken en wegen gok ik op een sherried Bunnahabhain.

C C K

Kleur: Mahonie

Geur: Beetje aceton en daarna een typische geur die ik met whisky op een sherry vat associeer. Sinaasappel, rozijnen en wat rood fruit. Daarnaast wat romigs, beetje boterig en vanille. Zachte en expressieve neus.

Smaak: Zóó, dat is lekker. rumrozijnen, sinaasappel en melkchocolade. Daarnaast karamel en vanille. Niet heel complex, maar wel erg lekker en perfect drinkbaar zonder water. Sample was bijna op voordat ik er erg in had.

Afdronk: Lekker iets bitters, beetje koffie of pure chocolade. Redelijk lang.
Conclusie: Tja, dit vind ik gewoon heel erg lekker. Deed me erg denken aan de Glendronach Octarine of een Ben Nevis. Beide whisky's uit mijn persoonlijke top 5. Omdat hij mij leuker lijkt tijdens een Blind Tasting gok ik op Ben Nevis. Een Highlander op 43-46% alcohol en gerijpt op een sherry vat (of een deel sherry + een deel bourbon). Leeftijd onder de 12 jaar.


turfsmurf

Uiterlijk: amber. De whisky kleeft aan het glas en vormt vrij dunne, trage, tranen.

Geur: sherry met sinaasappelschillen, stroop en caramel. Kersenvlaai. De geur heeft ook iets heel licht eucalyptus/harsachtigs. Een beetje zoute drop. Met wat water wordt de geur hartiger (maggi) en ruikt hij iets meer naar drop.

Smaak: licht bitter. De sherry is bij het proeven sterker aanwezig dan bij het snuffelen. Het is wel 'cleane' sherry, zonder zwaveligheid. Tevens gekonfijte vruchten. Na wat water worden die vruchtjes wat meer weggeduwd door de sherrysmaak.

Afdronk: lang en niet echt droogtrekkend, wat ik bij deze sherryinvloed eigenlijk wel een beetje had verwacht. Licht kruidige afdronk waarbij het bittertje in de smaak verandert in iets zoets, (laurier-)dropachtig. Een half uur later komt er nog een beetje tabak langs.

Cijfer: 86. Een lekkere sherried whisky. Elke nip nodigt uit tot de volgende. Ofwel zoals ze dat in engelse reviews zo mooi zeggen: 'moreish'. Het is dat ik al genoeg whisky heb staan om aan mijn sherrykick te komen, anders zou ik deze wel willen aanschaffen.

Opmerkingen: een duidelijke sherrybom. Misschien niet in de eerste instantie, maar na een beetje water gaat de sherry wel wat meer overheersen. Ik vond hem beter in balans zonder water erbij. Hij smaakte mij goed, maar ik miste toch wat extra's naast de sherrysmaak om hem hoger te scoren.

-- gokjes --
Distillery: Tsja, noem eens een sherrybommenwerper. Meer gok dan vermoeden: Glendronach?
Vatsoort: Laat ik als huiswerk voor de lezer.
Percentage: De belletjestest zegt rond de 50%, maar die vertrouw ik niet echt heel erg meer. Hij smaakt niet echt scherp, dus dan maar 46%
Leeftijd: 18


Willem vd K

Uiterlijk: Mahoniehout. Kleine dunne traantjes.
Neus: Zoet en fruitig met gedroogd fruit/rozijnen. Best veel eiken. Ietsjes leer en meubelwas. Toch best zacht allemaal. Een heerlijke neus. Ik blijf eraan ruiken. Toch springt er niet heel veel uit? Met water niet bijster veel verandering. Misschien wat meer walnoten? (doet me vooral denken aan een dry sherry)
Smaak: ABV niet erg hoog, 40-43%. Lekker zoete binnenkomst met veel rozijnen en sappig hout. Beetje marsepein ook. Droogt snel op naar licht bittertje met een was achtig bijsmaakje.

Mooi volle sherry-matured whisky. Leeftijd vind ik erg moeilijk te schatten. Hij komt vrij jong over (ietsjes frivool in de mond nog), maar is wel enorm vol van smaak wat elkaar tegen spreekt? De kleur doet ook een oudere whisky vermoeden, er vanuit gaande dat hij niet gekleurd is. Ik heb weinig ervaring met sherry matured whisky dus mijn inschatting is niets waard. Wel een leuke ontdekking!! Wmb 84/100 punten.

Loterij gedeelte; Volledig gerijpt op ex-sherry vat. Speyside OB van 40% van een jaar of 18 oud. Distillery ga ik niet noemen, dat is volledig giswerk.


Matti

Uiterlijk: Amber, dikke laag kleine belletjes die vrij lang blijven
Geur: Deze komt flink binnen op de neus! Vooral zoet in eerste instantie (met hints naar grote complexiteit), dan beginnen geuren van karamel, oud hout, maggi en bouillon zich te ontwikkelen. Na even voegt zich daar druivensap bij dat langzaam verandert in rozijnen (sherry-invloed?). Later komt er een zuurtje bij met meer sherry-invloed (rozijnen) en munt. Op de neus afgaande is dit een oudje.
Smaak: Rood fruit, rozijnen en een zuurtje bij binnenkomst. Dan tannine, hout-bitter (niet overdreven, heel licht) en toch wel redelijk prikkelend voor een oude whisky. Vergeleken met de neus is de smaak relatief simpel en rechtdoorzee. Proef ik een miniem beetje turf aan het einde? De finish is vrij lang met zoet rood fruit en een beetje laurierdrop.
Overall: Complexe neus, relatief simpele smaak. Een redelijk middle-of-the-road oudere whisky op een refill-sherryvat. Een goed gemaakte whisky, zonder zwavel of rubber. De prima neus trekt hem voor mij nog iets omhoog: 86 punten.

Gokjes: Kan echt van alles zijn. Meest waarschijnlijk is een Speysider (Glendronach?) of (naar aanleiding van de proces-kwaliteit) een Japanner (Yamazaki?). Alcoholpercentage schat ik toch nog redelijk hoog in, tussen de 46 en de 50%. Leeftijd 20+. Refill-sherryvat of een inactief first-fill vat.


Peathead

Kleur: amber
Neus: warm,sherry ,caramel en kruiden
Smaak: stroperig,noten,siroop,licht rokerig,sherry en prikkelend op de wangen
Afdronk: zeer lange afdronk, een top whisky
Score: 90/100
Leeftijd : 15 jaar
Alcohol : 50,3%
En ik denk een highland whisky


jonker8011

Op zicht: donker gouden kleur, ik denk niet CS. Kan een tijd op vat gelegen hebben, of natuurlijk bijgekleurd.

Geur: een sherry karakter, met wat peterselie in de achtergrond, en koffie.

Smaak: de zoetheid gaat naar melasse, pruimen en appel aan de fruit kant, met niet al te veel noten, maar wel koffie en mokka. Ook wat lichte rook op de achtergrond, alhoewel dat ook kruidig kan zijn.

Finish: de mokka blijft hangen, met een suikerzoetheid en wat gember.

Conclusie: Het is hoogstwaarschijnlijk een sherry finish, bijvoorbeeld van een coastal whisky. Ik denk iets van 15-20 jaar oud. Alhoewel ik slechts een maal eerder een whisky uit cognac vat heb gehad, kan ik me ook indenken dat dit de tweede keer is.

Score 90/100


Tipo33

Geur: Karamel, zoethout, peat
Smaak: Vol, hout en aards
Afdronk: Meubelwax em iets wat ik zou omschrijven als zoet-aards
Ik vond deze erg lastig, ik neig er naar om te zeggen dat ik em smakelijk vind, maar zelfs dat vind ik bij deze lastig te benoemen/bepalen...


Soundwave

Flinke kater, maar we gaan er weer voor! Alweer zo'n rozijnending. Of is dat de laatste tijd soms het enige dat ik goed kan ruiken? Anyway, mooie donkere kleur, naast de rozijnen is hout van sigarenkistjes het 2e wat direct bij me op komt en wat beits. Veel dingen rondom hout in ieder geval, alsof je in een meubelmakerij bent binnengelopen, maar dat vervliegt (helaas) vrij snel om plaats te maken voor veel donker fruit (bramenjam), balsamico, gedroogde dadels en een beetje koffie en chocola.
Smaak, lekker hoor, maar heel veel meer kan ik er vandaag nog niet over zeggen. Bewaar ik wel voor een 2e poging. Ook lijkt hij nu best wel sterk, maar dat heeft mss wel zijn oorsprong in de vorige avond. Gokje: Glendronach Revival 15yo


andre8x8

Geur: Zacht, zoet, fruitig, rozijnen, sherry

Smaak: Warm, vettig, rozijnen, sherry, licht peper, maggi

Afdronk: Lang en vettig, licht peper, maggi

Score: 87

Alcohol percentage: ca. 45%
Heerlijke whisky, een topper
Aberlour


Banzai

kleur: amber

neus: Hmmm, heerlijke neus. Duidelijk sherry. Hier hou ik van. Ik kan hier wel een half uur aan ruiken zonder mijn lippen aan het glas te zetten. Ik heb een zoete neus met gekarameliseerde banaan, gepofte kastanjes, gedroogd fruit (dadels, pruimen) wat cederhout en een lichte kruidigheid (kaneel)

smaak: op de 'palate' krijg ik een duidelijke smaak van noten (heerlijk), Luikse appelstroop, karamel, rode vruchten, weer een vleugje kaneel, een lichte oakiness en zelfs een lichte hint van rook.

finish: vrij lange afdronk die langzaam uitdooft. Na een paar minuten heb ik nog een lekkere smaak in de mond. Top.

conclusie: dit is voor mij tot nu toe de beste whisky. Zalige neus en een feest voor de smaakpapillen. Wat langere rijping op vat zou deze whisky meer in balans brengen maar hij is nu al prima. Samen met subtiel geturfde whisky's hou ik het meest van dit soort profielen. Mooie selectie.
Ik gok op een Speysider of Highlander op sherry cask van 15 à 18 jaar met een alcoholpercentage van 48% à 50%. Doet me denken aan Longmorn, Aberlour of Glenfarclas.

Score: 90/100


W-key

Mooie donkere kleur, oker.
Geur: Zoet! Warme amandelspijs, hoestdrank
Smaak: caramel, honing, ook zoet dus. Met ergens een pikant, kruidig bijsmaakje, ik houd het op nootmuskaat.
Afdronk: kort, er blijft een filmachtig, boterachtige smaak achter.
Alles bij elkaar een zachte, vriendelijke whisky uitstekend voor een herfstachtige dag met buiten veel regen en binnen een knapperend haardvuur.(Dat haardvuur moet ik er even bijdenken.)


brebe

Uiterlijk: Donker paardenbloem
Alcoholpercentage: Ik zal er wel weer naast zitten, maar vandaag is het 48%
Geur: Uit de fles reuk ik niet veel, een lichte geur van bourbon. In het glas komt er kaneel bij (kaneelkoekjes), zoet (honing), bloemen, nootmuskaat. Hij heeft echt een beetje lucht nodig merk ik. De karamel die ik eerst alleen proefde kan ik in tweede instantie ook ruiken,
Smaak/afdronk: Weer bloemen, fruit, karamel. En een flinke klap, misschien is hij toch boven de 48%
Afkomst: Ik proef/ruik niks van peat, anders zou het het misschien een Caol Ila Moch kunnen zijn. Highland Park zou ook kunnen.
Score: Ik vind hem lekker. 86 punten.


BeTon

Lastig deze (komt ook omdat ik snipverkouden ben), toch een poging gedaan

Kleur: amber
Geur: honing, rijp fruit, snoep, sherry
Smaak: eigenlijk minder spectaculair dan de geur doet vermoeden, maar dit kan ook door de verkoudheid komen. Drinkt makkelijk weg en is vrij zacht. Zoete nasmaak.

Ik denk een op sherryvaten gerijpte heer op leeftijd. Heerlijke geur, vol en smooth as hell, erg lekker dit. Vanwege de toegankelijkheid denk ik dat het hier om een wat bekendere whisky gaat, een min 18 jaar oude blend vermoed ik. krijgt van mij 85 uit de 100.


postdear

Uiterlijk: Warm goud
Geur: Sherry, bitterkoekjes, noot, vanille
Smaak: Sherry, houtachtig, amandel, peper
Afdronk: blijft lang hangen, wel neiging naar bitter/medicinaal
Percentage: Belletjesproef, ca. 52%
Aanvankelijk vriendelijk geurende whisky, met daarna stevige (na)smaak.


johan brugge

Neus: groene appels, noten (zeer duidelijk), wat boenwas. Hij wordt fruitiger na een paar minuten. Na wat druppels water toe te voegen ruik ik ineens honing. Hij wordt dan wel ineens veel fruitiger en de noten zijn quasi verdwenen.

Smaak: hier kan ik kort in zijn. Idem dito. Alleen proefde ik met een beetje water net iets van een bourbon vat: wat banaan en een beetje vanille (dacht ik toch).

Afdronk: zacht, zoet, fruitig, redelijk lang.

Volgens mij zit hij laag in de alcohol (43 à 45 %) en is dit een Speysider. Ik heb geen idee welke, maar ik ga de rest van het sample zeker bewaren voor later want ik denk dat deze wat meer tijd nodig heeft. Het is een OK whisky, maar niet direct iets dat ik zou kopen.


whiksy
18-10 en 20-10 geproefd. Op 18-10 met verstopte neus.

Glas: RL tastingglas.
K: amber
V: hele trage rustige lopers, gemiddelde dikte.
N: licht delicaat, moeilijk... Dat was met verstopte neus. Hertasting: Sterke alcoholdamp, gekruid: peper, nootmuskaat, salmiak.
S: Kruidig en heel scherp. Met (flink wat) water en een paar minuten geduld verdwijnt de scherpte en komen de kruiden beter naar boven: vooral peper en nootmuskaat.
A (zw): droog en dan... een naknaller... Flink gepeperd. Heel scherp achterin de keel. Met water en wat rust verdwijnt de scherpte.

Een scherpe whisky, die getemd erg smaakvol is.

Met verstopte neus deed deze me aan de Glenfarclas 105 denken. Niet qua smaak, maar de 105 vind ik ook zo scherp. Hoog in de alcohol verwacht ik.
Verder: een kruidige whisky, weinig zee invloed. Geen citrus, geen turf, misschien wel iets medicinaals... De whisky classified erbij gepakt. De enige whisky die daar qua kruiden eruit springt is een Braeval. Daar een IB van op Cask Strength misschien? Of misschien een Glengoyne, waar ik eerder een mogelijke hint van heb opgepikt...


Irpel

Geur: zoet, appel, rozijnen, heel klein beetje rook.
Smaak: zacht, rozijnen, lekker zoet, vanille.
Afdronk: vrij kort maar zoet en er zit iets aparts in wat ik niet kan benoemen.
Beste tot nu toe, heerlijk zoet!!!


totalatool

glas: glencairn

uiterlijk: vrij dunne, maar zeer langzaam vormende tranen, die niet lijken te willen zakken

geur: (zw) pruimen en rozijnen, caramel / butterscotch, evolueert dan naar wat subtiele eik en zoethout en vervolgens ook kruiden zoals nootmuskaat

smaak: (zw) een wat olieachtig mondgevoel, iets kruidiger dan op de neus, verder wel in lijn daarmee; op het laatst komen de rozijnen er weer bij

afdronk: (zw) middellang, op noten, licht rozijnen en op het eind een klein zuurtje

conclusie: lekker en vrij complex; sherrygerijpt, ergens rond 46% alcohol; niet jong; ik heb er geen distillery bij kunnen bedenken, had geen directe associatie: klassieke Speysider?


Dutch-Drammer ( René )

Uiterlijk: Amber, de tranen zijn smal en zakken langzaam.

Geur: Vanille en kruiden door elkaar zoals in een Marokkaanse souk maar dan subtieler

Smaak: Marokkaanse specerijen, kaneel

Mondgevoel: Licht Scherpe alcoholische tinteling, smaken vooral voor en midden op de tong

Afdronk: kruidig, licht zoet , blijft heel lang hangen op de gehele tong

Conclusie: Hele prettige whisky , laat door zeer lange afdronk een heel prettige blijvende indruk achter.

Heel Goede whisky die het voor mij vooral hoog scoort op mondgevoel en afdronk.
Gokje voor het ABV = 48%
Score voor mij tussen 85 – 90


BWhisky

C: Donker goud
N: Hout, iets zoethout /drop/kruidig maar verdwijnt later. Sherry. Er zit een malse fruitige sherry in de achtergrond, misschien wat tijd geven… Ja, met wat tijd gekookt rood fruit ( bij vlagen zelfs tropisch?! ), bessen, chocolade, correcte ‘sherryneus’, geen zwavel/rubber. Mooi ! Mist misschien wat expressiviteit. Hij blijft nogal bescheiden, wel lekker.

Zet hem nu naast de GlenDronach 15y Revival, één van de eerste batches. Sample 5 is braver, minder sherried en iets fruitiger. Minder meaty.

T: Oeh, meteen vrij drogend. Iets muntig en eucalyptus, veel hout en zoete sherry. Chocolade, bessen , meer hout. Zeer drogend. Goeie body, leuk mondgevoel. Lekker. Hij heeft niet de balans van goeie , sappige top sherried whisky vind ik , TE drogend. Maar hij is wel lekker. ’t blijft al bij al nog binnen de perken.

Tsja, en dan zet ik de GlenDronach Revival er naast en dan valt het drogende plots veel minder op , de GD is een stuk meaty’er en steviger. Sample 5 is nu zachter.

F: Weer flink wat hout/kruidig ook maar de sherry zoetigheid blijft het langst hangen, mooi.

Gok: Glendronach? Glenfarclas? Iets op een sherryvat, 46%.

Punten: 84, lekker maar iets te drogend in smaak. Naast GD Revival 15, batch 1 schiet ‘ie wat tekort


thijs100

Naar: Peat
Geur: eerste geur bij openen van het flesje is lijm, maar die verdwijnt gelukkig al snel. Daarna erg aangenaam en herkenbaar, zou zweren dat ik dit eerder heb geroken, maar kan het niet plaatsen. Vooral behoorlijk zoet, honing overheerst, maar niet vervelend.
Smaak: alweer een feest der herkenning, maar wat is het? Net als in de neus ook hier honing, maar ook drop en soms een beetje houterig. Fijne afdronk!

Conclusie: zeker een kandidaat voor de collectie. ik verwacht een behoorlijk oude whisky, misschien een Lowlander. Glenkinchie misschien?


MarcelE

Kleur: donkergoud/amber, dikke langzame tranen
Neus: walnoten, rozijnen, sherry, sinaasappel, lichte (niet storende) lijmlucht
Smaak: pittig, maar ook weer de walnoten, rozijnen en sherry.
Afdronk: eigenlijk in lijn met de neus en smaak, redelijk lange afdronk.

Zeker weten een 'sherry-bom' (en als dat het niet is dan kan ik beter stoppen met whisky drinken haha). Alsof ik Macallan drink maar dan met een hogere alcohol percentage. Een pittge sherried whisky, lekker.

score: 86


Centi83

neus: scherpe fruitige geur, rozijnen ook, met water verzacht de geur, nog steeds fruitig doch

smaak: proef ik nu rook? fruit opnieuw, mooie evolutie, de ganse mond kan ervan mee genieten, mooi in balans.

afdronk: vrij lang met op pittige kruiden, gember?

doet me denken aan een longmorn van Van wees die ik laatst dronk, spijtig genoeg kan ik die er niet naast zetten op dit moment.


I_SPEY

Kleur: Licht goud.
Neus: Ik heb 't sampletje 15 min. open laten staan en daarna het volgende geneusd:
lekker fruitig, met direkt erop 'n ietsie pietsie bittere smaak van noten, dan duidelijk 'n lichte smaak van vanille en (gelukkig!) weer dat vettige, romige mondgevoel met 'n sweet end en een lichte honing smaak. Had iets voller mogen zijn, maar daar hebben we gelukkig(of jammergenoeg) géén invloed op!
Afdronk: redelijk lang én zacht met 'n héél klein pepertje en het laatste wat ik - duidelijk - proef is mout, echt duidelijke, lekkere mout!
Kommentaar: Aardige moutige whisky, maar ik zou 'm niet direct kopen!
Pnt.: 82
Idee?: totaal niet!


Nagekomen stukken

Miss_Jline

Uiterlijk: goudgeel, vrij snelle tranen.
Geur: veel hout, vanille, citrus, caramel, 'warm'
Smaak: vanille, citrus bittertje, pepertje
Afdronk: niet droog, zachte finish, warm in de keel
Percentage: 43%
Leeftijd: 10 jaar
Gokje: Werkelijk geen idee
In 1 zin: niet vervelend, maar hoeft niet in de kast.

Geen spoortje van turf of rook, ook niet als ik een paar uur later nog eens aan het glas snuffel.
0 x

Gebruikersavatar
C C K
Senior
Senior
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 Mar 2013, 20:40
Locatie: Leiden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor C C K » 17 Okt 2013, 17:37

Zo! Mijn proefnotitie is verstuurd. Lang weekend weg vanaf morgen dus zag ik mij genoodzaakt om het proeven te vervroegen ;) . Ik vond hem ** en **, maar toch zeker ook **! :gnif
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Okt 2013, 09:26

C C K schreef:Ik vond hem ** en **, maar toch zeker ook **! :gnif

Volledig mee eens! Ik had hem dus afgleopen maandag al geproefd, ik dacht aan sample 4 te zitten, maar keek scheef... HWF-VBT-4, sample 5 :HitHead
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 18 Okt 2013, 11:04

C C K schreef:Zo! Mijn proefnotitie is verstuurd. Lang weekend weg vanaf morgen dus zag ik mij genoodzaakt om het proeven te vervroegen ;) . Ik vond hem ** en **, maar toch zeker ook **! :gnif

Haha :gnif
Bij mij staat hij vanavond op het menu ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
brebe
Senior
Senior
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 Mar 2012, 09:48
Locatie: Zwolle

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor brebe » 20 Okt 2013, 22:15

't Is rustig bij dit sample. Er zullen toch wel meer mensen geproefd hebben?
Nou ja, ik ben zover. Notitie verzonden
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 839
Lid geworden op: 26 Jun 2013, 20:05

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor whiksy » 20 Okt 2013, 22:32

Had 'm vrijdag geproefd, maar m'n neus werkte niet mee. Vandaag ging t beter. Zodadelijk notities verzenden.
0 x

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Okt 2013, 23:03

brebe schreef:'t Is rustig bij dit sample. Er zullen toch wel meer mensen geproefd hebben?
Nou ja, ik ben zover. Notitie verzonden


oow ja hoor, maar zolang er nog niets is gepubliceerd valt er weinig te zeggen toch?
0 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 20 Okt 2013, 23:04

Mijn bevindingen over sample 5 en 6 vorige week al verstuurd.
waarom tot het laatste moment wachten? Met als risico dat je door drukte niet geheel de focus op het proeven hebt of misschien wel ziek/verkouden bent. Daarnaast proef ik met een goede vriend dus doen we er altijd een paar whiskies tegelijk. Whisky is ten slotte om te delen. En om elke week af te spreken is ook zo wat. Lijkt ons geweldig maar het thuisfront denk daar anders over :P

Veel plezier met proeven en deze ontknoping!
0 x

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Banzai » 21 Okt 2013, 08:58

brebe schreef:'t Is rustig bij dit sample. Er zullen toch wel meer mensen geproefd hebben?
Nou ja, ik ben zover. Notitie verzonden


Stilte voor de storm...
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Okt 2013, 09:14

Banzai schreef:
brebe schreef:'t Is rustig bij dit sample. Er zullen toch wel meer mensen geproefd hebben?
Nou ja, ik ben zover. Notitie verzonden


Stilte voor de storm...

Hier hadden onze meteorologen gisteren al onweer voorspeld maar dat is toen niet gekomen :lol:
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Okt 2013, 11:37

De teller staat (pas) op 21.

Ik hoop het vóór 20:00 uur nog druk te krijgen 8-)
Liever heb ik die storm dus nog (/ook) voor die tijd...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Dutch-Drammer
Senior
Senior
Berichten: 145
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 10:16
Locatie: Leidschendam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 21 Okt 2013, 15:34

Mijn Notities zijn net ook verzonden aan Peat.
het is weer een leuk mysterie, gelukkig ben ik gek op detectives en koude oorlog spionnage boeken.
daar kan dit " Het whisky forum en het Whisky mysterie" prima tussen.
Wachten op de ontknoping en niet stiekem naar de laatste bladzijde loeren.
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Okt 2013, 15:39

Dutch-Drammer schreef:Wachten op de ontknoping en niet stiekem naar de laatste bladzijde loeren.

Maar dat laatste zou hier niet baten :gnif
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 21 Okt 2013, 17:51

mooiste zou nog zijn als ik iets van een SMS notificatie kreeg wanneer de notities en de onthulling is gepubliceerd, hoef ik niet steeds te refreshen ;)
0 x

MarcelE
Senior
Senior
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 Okt 2012, 17:27
Locatie: Zoetermeer

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 21 Okt 2013, 18:49

Zo, ook even meegewerkt aan de storm...notities net (vlak voor het eten) verstuurd.
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast