HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
1
4%
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
1
4%
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
2
9%
Afbeelding - 80-84
4
17%
Afbeelding - 85-89
14
61%
Afbeelding - 90-94
1
4%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor whiksy » 15 Okt 2013, 14:12

Piet schreef:
Kay schreef:We doen toch allemaal een 'educated guess', helemaal zeker weet je het toch nooit.

Helemaal zeker zou inderdaad wel héél veel gevraagd (en gewaagd) zijn :o
Maar ik denk (en hoop ... of eigenlijk weet ik dat wel) dat hetgeen we hier doen toch echt is:

.. proeven, benoemen, typeren, classificeren, determineren, selecteren, elimineren, en concluderen PLUS guess == 'educated guess'
Waarbij het "raden" en concluderen een intens (al dan niet met fysieke vergelijking) en iteratief proces is alvorens tot een uitspraak te komen.

Anders zou het ook absoluut niet mogelijk zijn om op twee of zelfs drie uit zes uit te komen zoals turfsmurf dat deed in VBT-2 (?) :hoedaf

En natuurlijk hoe minder kennis en ervaring aanwezig is hoe hoger het guess-gehalte :gnif

Juist ja...
Ik vond de sample erg op Coal Ila 12 lijken, alleen unpeated... Dus ik was er snel uit.
Ga ik iets verder... Ik vond 'm niet zo olieachtig als de Campbeltowns die ik tot nog toe heb geproefd. Wel voller van smaak dan de Highland Park 12. Daarom denk ik toch aan een Islay.
De afdronk maakt me wel aan het twijfelen. Die was niet indrukwekkend, alles bleef een beetje hangen maar er kwam geen klapper. Dat zou richting een blend kunnen wijzen. Zeker toen ik dat stukje hierboven las over die Hybrid, dat zou een mooie optie zijn.
Verder rijkt mijn kennis nog niet :)
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 15 Okt 2013, 14:29

whiksy schreef:Royal Leerdam Tasting glas, op 6/10 en 13/10 gevuld met sample #4.
Uiterlijk: Stro/goud. Eerste keer dun en trage lopers, nu dik en vlot... ach, maakt ook niet uit.
Neus: licht turfvleugje, beetje rokerig, sigarenkistje of zo.
Smaak: Zoet, siroop, drop. 13/10: Naast de eerdere smaken ook koperachtig, roest? -in positieve zin. Doet me erg aan Caol Ila denken. Heerlijk.
Afdronk: het geheel blijft eventjes hangen, beetje droog. Geen overheersende smaken komen naar boven.

Mijn favoriete sample tot nog toe. Heerlijk. Makkelijk doordrinkbaar, ben zelfs vergeten water toe te voegen. +/- 43%? Ik gok op een Caol Ila Unpeated. In ieder geval yummie!
whiksy schreef:Ik vond de sample erg op Coal Ila 12 lijken, alleen unpeated...

Ja, hier wilde ik nog eens op ingaan. Je zegt "licht turfvleugje, beetje rokerig, sigarenkistje of zo" en concludeert dan unpeated? :HitHead
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 15 Okt 2013, 14:41

totalatool schreef:
Ja, hier wilde ik nog eens op ingaan. Je zegt "licht turfvleugje, beetje rokerig, sigarenkistje of zo" en concludeert dan unpeated? :HitHead

Die Caol Ila unpeated en bv ook de Ardbeg Blasda hebben beiden nog een lichte turfgeur, ze zijn zeker niet 100% rook/turfvrij hoor.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 15 Okt 2013, 14:49

Yep, ik herken een licht rokerig luchtje / smaakje, dat vind ik een heel verschil met een echte geturfde whisky.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Okt 2013, 14:56

whiksy schreef:Yep, ik herken een licht rokerig luchtje / smaakje, dat vind ik een heel verschil met een echte geturfde whisky.

BWhisky schreef:Die Caol Ila unpeated en bv ook de Ardbeg Blasda hebben beiden nog een lichte turfgeur, ze zijn zeker niet 100% rook/turfvrij hoor.

Caol Ila unpeated.
Als de groenmout gedroogd is zonder en niet behandeld met turfrook moet dat dus andere "rook" zijn en spreek je niet over geturfd. Dat is waar "100% unpeated" per slot voor staat.
Kan dan nog steeds rokerig zijn, b.v. van de gebrande vaten, maar dan kun je het toch moeilijk met turf in verband brengen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 15 Okt 2013, 15:01

Piet schreef:
whiksy schreef:Yep, ik herken een licht rokerig luchtje / smaakje, dat vind ik een heel verschil met een echte geturfde whisky.

BWhisky schreef:Die Caol Ila unpeated en bv ook de Ardbeg Blasda hebben beiden nog een lichte turfgeur, ze zijn zeker niet 100% rook/turfvrij hoor.

Caol Ila unpeated.
Als de groenmout gedroogd is zonder en niet behandeld met turfrook moet dat dus andere "rook" zijn en spreek je niet over geturfd. Dat is waar "100% unpeated" per slot voor staat.
Kan dan nog steeds rokerig zijn, b.v. van de gebrande vaten, maar dan kun je het toch moeilijk met turf in verband brengen.

Volgens mij kan "100% unpeated" inderdaad wel turf bevatten, maar dan geen turfrook. Bij unpeated malt kan water de enige resterende bron van iets van turfsmaak zijn, en die turf is niet verbrand.
Laatst gewijzigd door totalatool op 15 Okt 2013, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Okt 2013, 15:01

Het kan ook iets sulligs zijn als een ketel/spirit receiver/vat waar eerst geturfde whisky in heeft gezeten en die niet (of niet goed) is schoongemaakt... Dan kan je weer wel met goed fatsoen spreken van een geturfde single malt :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Okt 2013, 15:27

totalatool schreef:Volgens mij kan "100% unpeated" inderdaad wel turf bevatten, maar dan geen turfrook. Bij unpeated malt kan water de enige resterende bron van iets van turfsmaak zijn, en die turf is niet verbrand.

Helemaal correct maar dan is er geen enkele relatie met (turf)rook. Sterker nog dat is de meest echte turf die er in kan zitten, niet verbrand en meer een "gronderig" ding.

En natuurlijk "iets sulligs" maar daar ga ik bij een grote jongen als Caol Ila toch liever niet van uit ... en is zo wie zo hopelijk een uitzondering.
Als het maar duidelijk is :-P
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 15 Okt 2013, 18:43

Ondertussen ben ik nog nieuwsgieriger geworden naar welke whisky dit nu is...
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 15 Okt 2013, 18:47

Nog een paar minuten geduld ;-)
0 x

Peat
Site Admin
Site Admin

Re: HWF VBT-4: Sample-4: Het sample is onthuld

Ongelezen berichtdoor Peat » 15 Okt 2013, 19:04

In elk geval weten alle deelnemers aan deze VBT nu hoe een whisky smaakte in 1907, al dan niet gesavoureerd op de Zuidpool.

*******************************************************************************************************************************
De inhoud van het sample is onthuld in het eerste bericht in dit onderwerp.

*******************************************************************************************************************************

turfsmurf "... dram met een bijzonder profiel"

Matti "Medium-geturfde malt met een wat verwarrend profiel".

Soundwave Meteen denk ik aan Flaming Heart 4th edition... (mod: Compass Box)

"John Glaser, de oprichter van Compass Box, ziet zichzelf als een traditionele blender, Hij wordt dan ook geïnspireerd door de blending pioniers uit het begin van de 19de eeuw."

Soundwave schreef:
@JohanBrugge, je omschrijft nagenoeg de Hybrid.
Mixje van een Bruichladdich en vermoedelijk Connemara. Was best te pruimen trouwens, maar vond het vooral grappig dat jouw notities er zo op lijken (aangezien je die beide noemt)
0 x

Tipo33
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tipo33 » 15 Okt 2013, 19:07

Leuk! Eentje waarvan ik een tijd heb getwijfeld om 'n aan te schaffen!

Nu een beetje spijt van dat ik dat niet heb gedaan.....
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 15 Okt 2013, 19:09

Hehe. Blij deze eens geproefd te hebben. Binnenkort geef ik hem een tweede kans, benieuwd of ik mijn 79pts bij moet stellen.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Okt 2013, 19:10

Gaaf! Ik ben wel blij dat ik hem niet heb aangeschaft nu, vind hem zijn geld niet waard. Maar ontzettend leuk dat hij erbij zit, Piet, je zit op een goed spoor deze VBT :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 15 Okt 2013, 19:14

Leuke keuze, deze had ik zeker niet verwacht!
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”