HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
1
4%
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
1
4%
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
2
9%
Afbeelding - 80-84
4
17%
Afbeelding - 85-89
14
61%
Afbeelding - 90-94
1
4%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Peat
Site Admin
Site Admin
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51

HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor Peat » 23 Aug 2013, 10:02

#4 - Shackletons, Mackinlay 'Shackleton Replica' blended malt, 2011, 47.3%, Mackinlay's Rare Old Highland Malt.
De eerste editie dus. Er is juist deze maand een "Part 2" verschenen, zonder de kist.

mackinlay-vbt4-4-IMG_0744.jpg
mackinlay-vbt4-4-IMG_0744.jpg (172.08 KiB) 3268 keer bekeken

M.b.t. de smaak heb ik e.e.a. dat direct relevant is uit het bijbehorende gebonden boekje overgenomen:
A meticulous re-creation of the original malt whisky shipped to Antarctica in 1907 by Shackleton to fortify his "Nimrod" expedition. Bottled in 1907 as Mackinlay's Rare Old Highland Malt this whisky was recognised as one of the classic Highland malts of its day.

The analysis of the whisky first determines its strength at 47.3% alc/vol...."light honey in colour, straw gold with shimmering highlights, and with an aroma that is soft, elegant and refined on the nose. Indeed detailed nosing reveals delicate aromas of crushed apple, pear and fresh pineapple with notes of oak shavings, smoke and hints of buttery vanilla, creamy caramel and nutmeg. And, finally, the tasting reveals a soirit that has plenty of impact on the palate; a tantalising array of flavours that is both hamonious and exhilarating.

Analysis of the cask extractives show that the spirit was matured in American white oak sherry casks (red: dus uit Spanje en niet uit de U.S.A.), while testing of the phenol content, which is lighter than expected for a whisky of this period, reveals that the peat used for the malting originated in the Orkney Islands. Indeed, documentary evidence supports this, recording the supply of peat to both Glen Mhor and Glen Albyn distilleries in Inverness from the Isle of Eday in Orkney during early 1900s.
.... these far-travelled bottles may be representative of all whisky made at Glen Mhor....which sits comfortably within the parameters of a single malt Scotch whisky being produced today.

The first task was to acquire malt from Glen Mhor. The distillery was demolished in 1986, but limited stocks are combined with malt from Dalmore distillery, a close neighbour of Glen Mhor, to provide the base of the re-creation.
To add the floral flavours, Speyside malts such as Longmorn, Benriach, Glenfarclas, Mannochmore, Tamnavulin and Glen Rothes are selected and combined with Highland whiskies from Balblair and Pulteney, along with a hint of aged Jura, to complete this puzzle.
A masterful mix of malts varying in age from eight to 30 years - all married in the finest sherry butts.

And so we arrive at this bottle, this re-creation of the original Mackinlay's Rare Old Highland Malt returned from the ice.
Every whisky in an adventure, but this one more than most. It is an adventure that began when new make spirit was sealed in its cask at Glen Mhor distillery. And it continues with Shackleton and the whisky crates abandoned at Cape Royds....

And now you help add another. With £5 donated to the New Zealand Antarctic Heritage Trust (see http://www.nzaht.org/ ) for every bottle purchased, you can help celebrate the unique character of both man and malt that brought us to this point.

Op een extra toegevoegd kaartje staat:
Please send us your details and we will send you a little piece of Mackinlay's history.
A printed facsimille of the original letter from Ernest Shackleton, detailing delivery of the precious whisky for his expedition.
http://www.enduringspirit.com/


Als je alles over de boeiende history en de ontdekking wilt weten verwijs ik naar een aantal prachtige websites en gerelateerde forumonderwerpen, b.v: Whiskey Uncovered In Antarctica, 100 Years Later
En http://www.theshackletonwhisky.com/ en http://www.nzaht.org/AHT/HistoryRoyds/

Serge: SGP:472 - 88 points.
Mackinlay 'Shackleton Replica' (47.3%, OB, blended malt, 2011)
Related charity: Antarctic Heritage Trust – 5% from every sale. 50,000 bottles were produced. I guess with the appellation 'Highland Malt Whisky', no Lowlander or Islayer could be used for this, but what's sure is that there's some Glen Mhor, the latter having been Mackinlay's home distillery by the way.
Colour: pale gold.
Nose: this is fresh, grassy and slightly estery whisky at fist nosing (green apples, gooseberries) rather ‘young’ Speyside in style but with a slight rawness that gives it an extra-dimension. There’s also a sootiness that, indeed, hints at Glen Mhor (from refill wood). Develops more on lime and graphite oil, maybe a little coal smoke, even touches of seaweed… Much more leather, smoked tea and soot after ten minutes. This is very surprising because I had thought it would be Dalmore-ish but it isn’t in my opinion. I must say it does remind me of an Old Mull from the same era as the original’s indeed. Interesting!
Mouth: ha-ha! It does taste like an old Highlander indeed. You know, especially the ‘Inverness trilogy’ from refill wood which G&M used to have more than twenty years ago. Albyn, Mhor, Millburn… It’s dry whisky, rather rawish (which I like), grassy, leathery, with some lemon zests and cardamom, liquorice, something mustardy as well, bitter herbs (Jägermeister). In short, it’s robust whisky!
Finish: medium long, a wee tad fruitier (oranges, white chocolate) for a while but the aftertaste is grassier again. Acrid lemons.

Comments: when I saw this stunt coming I cocked my gun but now I rather think the brand owners deserve flowers. Whether this is how the original ‘Shackleton’ tastes these days or not (but Dave Broom, who tasted it, said it was amazing and I always believe what Dave says), the recreation is excellent. By the way, can we also have some Malt Mill Replica, Stromness Replica (Double-O will do), Parkmore Replica… Please? SGP:472 - 88 points.


Keith Wood score: 87
Glass: Classic Malt
- Colour: Pale yellow gold
- Nose: Light and fresh with a citrus character reminding me of faint lime and pineapple. It's also slightly farmy with hay and aromatic grasses before more fruit develops after some minutes. It is also very warming at this point with pear, melon and apple alongside the grass and hay.
- Palate: Creamy smooth with a delayed bite of fruity pepper. This is followed by slightly bitter star fruit, hay, apricot and crème Brulée with an exceptionally creamy mouth-feel.
- Finish: Very long with fruit and pepper.
- Overall Impression: A totally unique whisky, unlike any other I have tried. Delightful too.


WhiskyBase score: 85
3 Drunken Celts
Whisky Emporium.

vbt4-4-IMG_0766wg.jpg
vbt4-4-IMG_0766wg.jpg (27.09 KiB) 3525 keer bekeken

____________________________________________________________________________________________________
Hieronder een wordcloud van de minstens 2 keer voorkomende smaak- en geurbeschrijvende termen in de notities van dit sample:

vbt4-4.gif
vbt4-4.gif (38.8 KiB) 3323 keer bekeken

Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.


WhiskyclubSpakenburg
Kleur: chardonnay wijn
Neus: dit moet een grap zijn.......... heel jong, new spirit, ruik ik ook turf?, vooral veel waterige sinaasappel, anijs, en gin lemon
Smaak: heel veel vloeibare vitamine C pillen voor jonge kids, fudge, granen, rubber en specerijen
Afdronk: kort, vanille en bloemig

Idee: dit is gewoon een grap, heeft dit iets met whisky te maken??? wil wel heel graag weten wat dit is. Scoort zeer slecht op mijn schaal van Whiskybase.


jonker8011

Aanblik: licht, lichte tranen. Zal vrij jong zijn.

Neus: aardige tonen domineren, ik krijg een stukje zwavel op achtergrond. Nog geen onderliggend fruit. Ook hier alcohol burn. Ik split de dram en verdun de helft, en daar blijft niets van over. Ik denk geen CS, maar gewoon erg jong.

Smaak: mout op de voorgrond, met nod steeds die gronderige smaak. Qua fruit een achtergrond van appel, en een botertje er bij.

Finish: een beetje bitterig, maar geen onaangenaam turf-achtig smaakje. Net alsof je een goeie Islay hebt gehad.

Conclusie: Geen voldoende. Ik geef slechts onvoldoendes wanneer ik denk dat er iets principieel mis is met een dram. De zwavel achtergrond en de eenzijdige smaak maken dit een whisky die naar mijn bescheiden mening niet gebotteld had hoeven worden. Mijn ervaring komt sterk overeen met mijn herinnering aan een Loch Lomond experiment dat ik ook niet lekker vond: Inchmurrin. Maar het kan ook zomaar een non-Scotch jonge (6-10 yo) single malt zijn.
Score 50/100


thijs100

Kleur: een vrije bleke whisky, stro-achtig.
Neus: eerst nougat? Daarna wordt ie scherper. Ruik ik nou ook nog appel of peer? Ik geloof het wel. Nu ook wat kokos. Blijft toch erg moeilijk dit.
Smaak: heerlijk dik, als een soort siroop. Fantastisch!
Afdronk: behoorlijk lang. Een vleugje sinaasappel, beetje hout, maar niet vervelend.

Eindoordeel: dit is voor mij de beste tot nu toe. Ik denk dat dit deze whisky een gemiddelde leeftijd heeft, alles tussen dertien en negentien jaar oud. Niet op vatsterkte, maar zeker richting of rond de vijftig procent. Hopelijk betaalbaar, want dan zeker een kandidaat om deel uit te gaan maken van mijn bescheiden collectie.


Kay


N: Jonge turf, gedroogd fruit, vanille, perzik, citrus, rozijnen en marshmallows. Lichte sherry invloeden.

T: Vanille, as, karamel, koekjes, perzik en bessen. Hij kan water verdragen, maar heeft dit niet nodig en blijft consistent in smaak.

F: Vanille, as, gedroogde perzik, karamel en tabak.
Oordeel: Een uitstekende balans. Neus, smaak en afdronk zijn heel consistent. Niet heel complex, maar wel simpelweg echt lekker. Score: 87.

Vermoedens: Bij de neus gingen mijn gedachten nog naar een gematigde Islay (Port Ellen of een heel goede Bowmore), maar op grond van de smaak zet ik in op Highland Park. Tussen de 15 en 20 jaar, rond de 46%.


turfsmurf

Uiterlijk: lichtgeel met gemiddeld dikke tranen.

Geur: licht floraal, mineralig en farmy. Ook een vrij prominente geur van thee, sterk getrokken zwarte thee. Na een paar druppies water verandert er niet zo heel veel.

Smaak: zoet, grassig en olieachtig. Olieachtig qua smaak ook, een beetje stookolieachtig. Wordt redelijk peperig na binnenkomst, maar niet te scherp. Ik meen iets van citroengras te proeven. Na wat water wordt de smaak iets bloemiger. Ook iets van vleeskruidenmix, nootmuskaat? Apart. Later licht iets mentholachtigs wat wellicht een paar jaartjes rijping verraadt.

Afdronk: niet heel intens, licht en tintelend. De thee komt terug in de afdronk, samen met wat rozijnen. Ook een licht rokerige afdronk. Opmerkelijk: bij de 2e keer proeven vind ik hem een stuk rokeriger (en lekkerder) dan eerst. Misschien moet ik in het vervolg van de VBT toch maar de volledige sample benutten voor een eindoordeel?

Cijfer: 85, nee 86 na herproeven. Ik mag deze wel, lekker anders en weer mijn stokpaardje: lichte rook die de boel niet overneemt.

Opmerkingen: een lekker frisgepeperde dram met een bijzonder profiel vanwege de thee, lichte rook en kustinvloeden. Ik zal mooi voor paal staan als blijkt dat deze stokerij niet in de buurt van wat voor kust dan ook ligt, maar toch waag ik het er op.

-- gokjes? --
Distillery: Jura
Vatsoort: Bourbon
Percentage: 46%
Leeftijd: 20


liefmans

geur: new make
smaak: new make en peat

er zit wel wat van een alcohol prikkel in maar niet echt iets dat me cask strength doet vermoeden.

mijn gok: kilchoman machir bay

Absoluut niet mijn ding, het onrijpe fruit ed dat ik koppel aan new-make is niks voor mij.


Matti

Uiterlijk: Goudgeel, kleine belletjes die kort blijven.
Geur: De geur verandert snel: eerst medicinale turf (geen rook), ziltigheid, gekonfijt fruit, hooi. Dan compost, vegetale tonen en aan het einde ontzettend duidelijk zwarte thee. Met water: zoeter, noten.
Smaak: Gaat verder waar de neus ophoudt: zwarte thee met een zilt randje. Verder salmiak, witte peper, alcohol-prikkeling (vrij jong?), bosgrond en turf. Met water wordt hij wat geparfumeerd, bloemig. Aan het einde en in de finish wat vanille.
Overall: Interessante neus, maar weinig in balans. Erg jong (in ieder geval gedeeltelijk), geen duidelijke sherry-invloed. Medium-geturfde malt met een wat verwarrend profiel. Niet vies, maar ook zeker geen klapper: 82 punten.

Gokjes: 46%, jonger dan 10. Island whisky, maar geen Islay denk ik. Ik denk dat dit de Talisker Storm is. In het zeer waarschijnlijke geval dat ik het mis heb zou het ook een Jura of Arran kunnen zijn.


BeTon

De geur is vrij scherp, beetje spiritus-achtig. Heeft ook wel iets fris, citrusvruchten. Wat de geur al doet vermoeden, is de smaaksensatie ook scherp (zonder water). M'n lippen blijven nog lang naprikkelen. Ik vermoed dat het alcoholpercentage boven de 50% ligt, lijkt een wat jongere highland whisky.

Nadat hij even heeft gestaan, nog steeds zonder water, wordt de geur wat minder scherp en komt er wat hout, rijp fruit en turf vrij, en volgens mij ruik ik in de verte iets rokerigs, maar echt een heel klein beetje. Het laten staan doet de smaak goed! Een zoet toontje, toch weer die pure chocola, komt een beetje vrij.

Wat druppeltjes water versterken het 'laten staan' effect en het scherpe randje wordt er wat afgevijld.

Ben niet zo thuis in de highland whisky's, mijn voorkeur gaat naar de wat meer rokerige whisky's. Toch vind ik dit een prima whisky al zou ik hem zelf niet zo snel kopen vanwege de eenvoudige smaak. Ik geef 'm 80 uit de 100


Willem vd K

Uiterlijk: goudkleurig, redelijk stroperig.
Neus: Friszurige neus met citrus, groene appels en gras/verse takjes. Later wat zwaardere geuren van amandel en marsepein. Ruik ik daar nou een beetje rook? Met water ook vanille en zaagsel.
Smaak: Mondgevoel lekker dik, zacht. (46%?) Opent fris net als de neus. Al snel vrij zoet met vanille, biscuitjes en noten. Afdronk lang met gebrand eikenhout. Rokerig maar geen turf.
Mooie, volwassen whisky. Goede balans. Alle smaken volgen elkaar prachtig op. Verder niet erg opvallend, misschien gewoon TE netjes? Wmb 86/100
Deze whisky komt me heel erg bekend voor. Alhoewel ik dat gevoel wel vaker heb, denk ik nu ècht dat ik deze ooit in m'n kast gehad heb. Ik zou zeggen een bourbon matured whisky, jaar of 16 oud, 46% OB. Hele wilde gok: Glen Grant 1992 Cellar Reserve? Zal wel niet!

Ik heb het vermoeden dat ik er deze keer wel eens flink naast kan zitten. Ik schonk nadat deze sample op was een Bowmore Tempest voor mezelf in. Normaal een flinke peatbom. Maar nu ineens rook hij helemaal niet zo turferig meer. Iets wat ik normaal alleen heb als ik de hele avond turfrook heb geroken. Dan is zelfs een Laphroaig ineens niet meer zo peaty. Hierdoor heb ik achteraf een sterk vermoeden dat ik dingen aan deze sample nummer 4 gemist heb. We zullen zien.


Soundwave

Meteen denk ik aan Flaming Heart 4th edition. Gelijk ernaast gezet en de kleur en geur zijn in eerste instantie nagenoeg hetzelfde. Totdat beide langzaam wat openen. De Flaming Heart wordt duidelijk veel medicinaler als een Laphroaig en sample 4 juist zoeter en vanilleachtiger. Vervolgens leer, wax, mineralig, zest, grapefruit, ook duidelijk in de smaak. Prikkelend, maar ook meer door die zest-achtige smaak dan peperig. ABV gokje 51,5%. Kwartiertje laten staan. Sample 4 heeft nu een heel erg prominent aanwezige gekarameliseerde vijgen en rozijnen lucht die bij de Flaming Heart ontbreekt. Ga nu dus meer richting een op sherryvaten gerijpte Islay. Erg lekker!


Tipo33

Geur: Hout, kruiden (nootmuskaat?), Zeep (!?)
Smaak: Amandel en andere noten, klein beetje rook.
Afdronk: Vanille-romigheid en meer amandel, af en toe wat scherpe kruidigheid
---Lekker!---


Otje

Copita proefglas
Strogeel uiterlijk, vrij veel kleine pareltjes die snel uitlopen in dunne legs. Bubbeltjestest geprobeerd, duurde vrij lang voordat ze weg waren.

Neus: lekker fris, wat moutig, behoorlijk fruitig, heel licht turfje, doet me veel denken aan Bruichladdich.

Smaak: gelijk kiwi en in mindere mate meloen, ook wat suikerspin of marshmellows. Dus veel licht fruit. Naar de finish toe een stuk meer cask invloed, totaal niet overheersend eerder subtiel, bourbon cask?

Finish: kiwi houdt flink aan, middenlange finish.

Lekkere vrij unieke whisky die absoluut in mijn collectie mag, houdt wel van dit profiel.
10-12yo, 43%, en afgaand op notities van Bart (Yapi), misschien een Lochside, of toch een ongeturfde Laddie. 87pnt.


Yapi

Neus: zoete rook, peat en ook hout. Abrikoos, wat kruiden, rozemarijn? Beetje crème. Vanille. Na een kwartier in het glas komt er wat coastalness naar boven. Plots echt veel zilt en zee. Mm, lekker. Voor het eerst komt er iets naar boven tijdens de proeverij van “dit heb ik al gedronken!” Iets campbeltownachtigs? De zoete zilte zee... Precies kilkerran? Okee gelukkig heb ik nog de zondag om eventueel aan te vullen... misschien wel een tweede tasting op 13 oktober! Opnieuw een 85+, ook nu weer. Vol genoeg, goeie smaak. 86-87. Lijkt wel of ik enkel 85-86-87 mag scoren deze VBT. Betekent dus kwaliteitsvolle drams waar ik wel niet superveel geld zou aan uitgeven...

2de proeving: mmm, blijft lekker. Heb er gewoon een kilkerran WIP III naast gezet. De sample heeft net iets meer koekjesdeeg. Bhoh, dit is moeilijk, dan blijf ik toch bij m’n eerste gedacht, Campbeltown. Iets nieuws van Kilkerran?


W-key

Geur: Kruidig, vanille, licht rokerig. (Rubberen banden roept iemand naast me.)
Smaak: Zoet, kaneel, peper, rietsuiker
Houtig, groene paprika en een bittertje aan het einde
Ik mag deze whisky wel.


Peathead

Kleur: goudgeel
Neus: prikkelend,rokerig, caramel,vanille,lemon.
Smaak: drogend,peper, kruidnagel
Afdronk: middel lang
Alcohol : 50%
Leeftijd: jonge whisky ( 12 jaar )


edwinedje (Edwin)


Uiterlijk: Weer een lichte kleur, Licht goud.
Trekt aan de ene kant van het glas al tranen voordat je gestopt bent met draaien, aan de andere kant niet.

Geur: Lekker, aangenaam, veelbelovend
Ook de volgende dag geurt hij nog lekker na.

Smaak: Valt in eerste instantie tegen, waarschijnlijk weer een 50%+ aan alcohol.
Maar met een druppel water proeft hij gelijk waterig ??

Nasmaak: Blijft lang in de keel hangen.

Het lijkt wel of alles 2x zo sterk is als de Highland Park 12 y/o is.
Deze heb ik als afsluiter dezelfde avond nog gedronken.

In één zin: Niet enthousiast
Score: Voor later als ik groot ben.


whiksy

Royal Leerdam Tasting glas, op 6/10 en 13/10 gevuld met sample #4.
Uiterlijk: Stro/goud. Eerste keer dun en trage lopers, nu dik en vlot... ach, maakt ook niet uit.
Neus: licht turfvleugje, beetje rokerig, sigarenkistje of zo.
Smaak: Zoet, siroop, drop. 13/10: Naast de eerdere smaken ook koperachtig, roest? -in positieve zin. Doet me erg aan Caol Ila denken. Heerlijk.
Afdronk: het geheel blijft eventjes hangen, beetje droog. Geen overheersende smaken komen naar boven.

Mijn favoriete sample tot nog toe. Heerlijk. Makkelijk doordrinkbaar, ben zelfs vergeten water toe te voegen. +/- 43%? Ik gok op een Caol Ila Unpeated. In ieder geval yummie!


MarcelE

Uiterlijk: (heel) lichtgoud, dikke tranen die langzaam vallen
Geur/neus: zoet, caramel/toffee, grassig (turf?), citroen.
Smaak: aarde (wederom turf?), licht creamy, peperig (na wat druppels water zacht peperig), gelegen op een wijnvat misschien?
Afdronk: lange afdronk (zit nu deze tekst in te tikken 10 min nadat ik de laatste slok nam en proef hem nog). Verder is die redelijk gelijk aan de smaak.

Ik vind het een lekkere whisky, drinkt makkelijk weg maar is toch ook wel weer complex. Heb hier heel wat aan zitten ruiken, nog meer dan het proeven. Lastig hoor om hier een naam aan te koppelen, vind hem een beetje in de Aberlour hoek zitten.

Score: 87

Qtinn

Heerlijke geur van chocolade en zelfs smaak van after eight. Mijn vermoedens:
- jonge whisky max. 10 jaar
- sherry vat gerijpt
- 40-43% ABV
- vooral de neus doet me aan Tamdhu denken. Is dit de nieuwe 10 OB?

Ben geen sherry vat fan, behalve de jonge Tamdhu's van Van Wees. Deze lijkt daar op, maar wel stuk dunner en kortere afdronk. Gewoon lekker.

84 punten


Banzai

kleur: goud geel

neus: ik heb een prikkelende neus waar de (turf)rook primeert, ook wat heide, citrus, zachte munt en dan wat vanille. Lekker fris alleszins.

smaak: ik heb wat gerookte ham, peper op de tong en wat kruiden. Dan wordt hij wat fruitiger met appel en citrus. Niet bepaald complex.

finish: medium afdronk, rokerig alsook ziltig

conclusie: dit is een herkenbaar profiel die me doet denken aan een Ardmore of bepaalde malts uit Campbeltown. Ik mis wat complexiteit in deze whisky maar neus en smaak zijn zeker niet slecht. Een topper is dit evenwel niet. Ik vermoed dat deze malt tussen de 12 en 15 jaar oud is en 48% à 50% ABV. Ik gok op een Ardmore of Longrow.

Score: 86/100


Irpel

Geur: rozijnen, wit rijp fruit, groene appels, zoet, hout
Smaak: rozijnen, beetje wrang, mond drogend, rijp fruit.
Afdronk: vrij lang met een mond drogend gevoel, rozijnen en rijp fruit.


johan brugge

Neus: Begint met iets dat mij aan een Ierse whisky doet denken. Daarna ruik ik iets slechts, verbrand. Dat verbrande verdwijnt dan wel snel, gelukkig maar. Na nog wat minuten ruik ik iets van chocolade, daarna ben ik het zeker: Jaffa cakes. Sinaasappelen en chocolade. Raar hoe hij zo kan veranderen. Na toevoeging van water ruik ik nu echt wel turf, en granen.
Smaak: Turf, maar dan à la Ardmore en Connemara, geen rook dus. Mineralen schieten ook door mijn hoofd, net als vodka (granen dus) . Hij is zo makkelijk drinkbaar dat ik haast vergeet om er water bij te doen.
Afdronk: Lekker lang en pittig. Peperig, wat ziltig op de lippen.
Niet slecht, echt niet. Hij begint helemaal anders dan hij eindigt. Ik dacht gaandeweg aan een Caol Ila, maar die smaken (IMHO) niet graanachtig. Maar ik denk eerder aan een Bruichladdich.


C C K

Kleur: goudgeel

Neus: beetje scherp in het begin. Daarna erg kruidig en weeig. Malt en honing, met ook nog wat roomboter. Best lekker, maar wel erg zwaar vind ik. Tweede keer (andere dag) ruiken leverde een veel frissere, fruitige neus op. Erg lekker! Allerlei tropisch fruit. En een beetje ziltig na een tijdje.

Smaak: zoet, fruitig en kruidig en honing. Ook wat bijenwas, en andere soorten was (parafine). Doet mij eigenlijk meteen aan Clynelish denken, maar er zit ook wat grassigs in...haast turf?

Afdronk: Redelijk lang en vol, weer parafine en mango.
Conclusie: De eerste keer proeven was ik niet heel erg onder de indruk, maar bij de tweede keer proeven was ik helemaal om. Erg complexe en lekker whisky! Vooral het ziltige op de neus en 'grassige' in de smaak vond ik een lekkere toevoeging. Denk een alcoholpercentage van 46-48%, niet ouder dan 20 jaar en gerijpt op een bourbon-vat. Wat betreft de maker: Clynelish of Old Pulteney?
Cijfer: 89 punten


totalatool

Glas: glencairn

Uiterlijk: tranen een fractie dikker dan bij sample 3, maar verder nagenoeg identiek qua uiterlijk

Geur: (zw) turfrook in het glas (ik merkte het niet in het sampleflesje lees ik nu terug), peterselie, verse zoete broodjes uit de oven, tikkeltje rood fruit; de Ardmore TC die avond was mineraliger in verhoudig, en wat sterker geturfd

Smaak: (zw) aanvankelijk relaxte binnenkomst; werd daarna geleidelijk wat meer peperig prikkelend; aardig zoet ook

Afdronk: (zw) helaas relatief korte afdronk herinner ik me

Conclusie: Ik gok toch op een enigszins geturfde refill sherry malt of een finish, cask strength (rond 50% ABV). Hij zit qua turf voor m’n gevoel iets onder Ardmore of HP, maar ik kan ook Bowmore onder dat rijtje scharen…


brebe

Uiterlijk: in elk geval heb ik deze keer naar de tranen gekeken. Die waren er.
Geur: Boeiende geuren! Het begint met bloemen, een overduidelijke zoete geur, maar niet te hoerig, iets wat me aan wijn of een wijnvat doet denken. Geen sherry, geen bourbon.
Daarna komt er hout los en tenslotte aarde en mos, grond maar geen zee.
Smaak/afdronk: Zoals gebruikelijk proef ik minder dan ik ruik. Wel komt er nog een zweem van pepermunt voorbij. Peper wellicht omdat het best een pittige dram is.
Brengt me bij
Percentage: Schudproef deed me aan 60% denken. Veel kleine bubbels, snel zakken, maar nog niet weg. Het eerste slokje dacht ik: Dit is weer 40%, net als de vorige exemplaren. Na het 2e slokje besloten toch wat water te proberen. Toen dacht ik: nee, dit was toch boven de 40%. Verwarrend allemaal! Maar ik ga nu voor 53%
Afkomst: Springbank
Score: Vond hem wel lekker. Komt - afhankelijk van de prijs - op de wishlist. Score van 86


BWhisky

C: Goud
N: Aha , rook maar geen islay. Ik denk meteen aan Ledaig. Gerookte ham, mineralig, redelijk ‘jong’, iets grassig. Onder de rook toch ook wat fruit, maar ’t is bedeesd en blijft op de achtergrond. Ledaig 10 er naast gezet. Dit is hem alvast niet. De rook en turf zijn fel verminderd in het sample als ik deze naast de Ledaig zet. Wat overblijft is iets licht aards/zoetig. Plastic? Geen super (expressieve) neus.
T: Zeer vreemde smaak ervaring. Iets ‘chemisch’ – verf - … . Iets snoepigs maar niet echt positief. Mineralig? Rook. … Hmmm. Zeer vreemde smaak ervaring. ’T Is te laat om hem nog eens te proeven , dit zijn alweer last-minute notes, maar ik heb’t gevoel dat deze een 2e en een 3e proefsessie nodig heeft.
F: Rook, assig, iets chemisch weer. Vreemde ervaring.
Gok: Toch geen Ledaig dan. Iets speyside – geturfd. Old Ballantruan 10 ofzo .. Alhoewel, die herinner ik me fruitiger.
Punten: Niet overtuigd van dit sample. Zeer vreemd. Ik zou dit aanschaffen omdat het ‘anders’ is, niet omdat het goed is. Maar omdat er nog te veel ‘goeds’ op m’n lijstje staat schaf ik hem toch maar niet aan … 79 pts.


I_SPEY

De Neus: heeft 'n tamelijk, prikkelende ervaring, weliswaar met de reuk van banaan én mout, maar na er wat water aan toegevoegd te hebben, Smaak: wordt de whisky zachter, ronder, verliest(gelukkig!) iets van de scherpte van in 't begin, 'n beetje cardamom, abrikoos en bij 't eerste slokje(m.w.) een redelijk matte, droge smaak met vooral kenmerken van meel! Nu plotseling toch wel lekker, verrasssend! Hij is nu ook 'n tikkie vettig, lekker! Zonder water(met 't zelfde glas!) is deze whisky iets voller, maar lekkerder met water? Ja en nee!? Afdronk: Een redelijk gecompliceerde whisky, wel opmerkelijk(lekker) en met 'n semi-lange zachte finish!
Pnt: 85


andre8x8

Geur: ZW: Zacht, zoet, vanille

Smaak: ZW: Licht prikkelend, lichte grond smaak, hout, peper

Afdronk: ZW: niet al te lang, wat vlak, zoethout

Score: 80

Alcohol percentage: ca. 45%


Liquid_Gold

Kleur :Strogeel

Neus : Zoete neus, sinaasappel

Smaak : waxy, zoet

Finish : zoete warme finish, beetje drogend en kruidig op het eind

Gokje : Longmorn 51% 20j

Ptn : 89 ptn

Nagekomen stukken


Dutch-Drammer

Nu ik lees wat jullie er van dachten lijken mijn aantekeningen toch ver af te wijken met de geur van bloemetjes
waarschijnlijk is mijn "bloementjes" jullie "fruit". enige rook heb ik wel waargenomen en ik dacht aan een Longmorn.
zat ik er waarschijnlijk erg naast.

In ieder geval beviel het sample me wel en score ik tussen 85 en 90.


JayDie

Referentie: Glenmorangie 10yo "The Original" 40%
Glas: Glencairn. Kleine bellen, wel snel weg. Kleine tears vormen zich langs de rand; hoger in ABV dan 40%, richting 50% of hoger.
Kleur: Vaal goud
Neus: Iets peat, gronds, snoeppapier, suikerzoet, rum?, zeewieit r / zilt / groenmout (jong?)
Smaak: Bruichladdich'ish, rum. Doet me denken aan de IWF for IWS Bruichladdich Rumcask (die niet mijn favoriet was)
Afdronk: Rijstsnoepjes, papier, rum, koffie. Er zit direct na het doorslikken een hele vreemde smaak aan die ik niet kan omschrijven
Comment: Lijk me bekend voor te komen
0 x

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 11 Okt 2013, 20:40

Dit is de eerste keer bij deze VBT dat ik de hele sample nodig had om een oordeel te vormen. Ik ben nog steeds twijfelende en zeer benieuwd wat Piet nu weer uit de hoge hoed heeft getoverd.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Okt 2013, 20:49

turfsmurf schreef:Dit is de eerste keer bij deze VBT dat ik de hele sample nodig had om een oordeel te vormen. Ik ben nog steeds twijfelende en zeer benieuwd wat Piet nu weer uit de hoge hoed heeft getoverd.

Nog vier nachtjes slapen maar ;) ... of vijf :P
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

liefmans
Senior
Senior
Berichten: 439
Lid geworden op: 01 Mar 2011, 21:33
Locatie: Lokeren (B)

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor liefmans » 11 Okt 2013, 20:58

ik had juist erg snel een oordeel, waarschijnlijk weer te snel...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor Matti » 11 Okt 2013, 21:11

Ik had vrijwel onmiddellijk een idee. Dus of ik heb het heel goed, of volledig fout :) Ik snap je opmerking over meerdere keren proeven bij dit sample, Arjen, dat ga ik op een later moment voor de onthulling ook nog een keer doen.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 11 Okt 2013, 23:22

Ik vermoed bij deze sample wel een fors hogere spreiding in waardering dan bij de vorige.
Ik weet wel aan welke kant van de scoringscurve ik zit, namelijk *claxon toetert!*.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor Banzai » 12 Okt 2013, 07:03

turfsmurf schreef:Ik vermoed bij deze sample wel een fors hogere spreiding in waardering dan bij de vorige.
Ik weet wel aan welke kant van de scoringscurve ik zit, namelijk *claxon toetert!*.


Aha, die kant dus ;)
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Okt 2013, 10:03

turfsmurf schreef:Ik vermoed bij deze sample wel een fors hogere spreiding in waardering dan bij de vorige.

Maar dat is ook niet zo moeilijk als bij Sample#3 één constatering was:

Matti schreef:...Ik zie juist veel meer overeenstemming in de notities, wat smaak en geur-beschrijvingen betreft dan. De spreiding in punten is lang niet zo extreem als bij eerdere samples volgens mij.

:zwijg
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 12 Okt 2013, 10:53

Ik was er ook vrij snel 'klaar mee'.... :P ****(tweeledig uitlegbaar)
0 x

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor Otje » 13 Okt 2013, 20:10

Notitie verzonden.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 13 Okt 2013, 20:17

Zo zo
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor Matti » 13 Okt 2013, 21:57

Yapi schreef:Zo zo

Ditto
0 x
Matthijs, whiskynerd.

MarcelE
Senior
Senior
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 Okt 2012, 17:27
Locatie: Zoetermeer

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 13 Okt 2013, 22:26

Matti schreef:
Yapi schreef:Zo zo

Ditto


Ja ja.

(ook net m'n notitie doorgestuurd).
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 13 Okt 2013, 22:30

Matti schreef:
Yapi schreef:Zo zo

Ditto

Sowieso!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)

Ongelezen berichtdoor Banzai » 13 Okt 2013, 22:34

Yapi schreef:
Matti schreef:
Yapi schreef:Zo zo

Ditto

Sowieso!


Zware onthullingen. Ik denk niet dat Piet hier blij mee is :lol:
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast