HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-3 (±2 t/m 7 okt)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
5
25%
Afbeelding - 85-89
15
75%
Afbeelding - 90-94
0
Geen stemmen
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 20

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-3 (±2 t/m 7 okt)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 07 Okt 2013, 13:39

Piet schreef:
thijs100 schreef:.., eens kijken of ie ook een beetje blij reageert op de geur van een goede dram ..

Alleen de geur? Wie weet wat er al in zijn zuigfles heeft gezeten ? :lol:

PS: Hiermee bevestig ik niet noch ontken ik, dat het een goede dram is (zowel "goed" als "dram" zijn waardeoordeel of identificatie) of dat het wel of niet Frans zou zijn :o

Kan altijd nog op een Frans wijnvat gefinished zijn ;) Waarmee ook ik absoluut geen waardeoordeel of herkenning wil oproepen hahaha
0 x

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 07 Okt 2013, 15:31

mijn notitie is ook verzonden.
hoewel ik niet zo kan zeggen wat het is , heb ik wel de indruk dat dit sample een oude bekende is.
Een en ander kwam me wel heel erg bekend voor hoewel ik nog steeds niet goed ben in het onderscheiden/benoemen van de geuren en smaken die ik waarneem.
Blijkbaar heb ik nog veel oefening nodig op dat vlak.
Maar leuk en leerzaam is dit zeker, blij dat ik meedoe.
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Okt 2013, 15:42

Dutch-Drammer schreef:Blijkbaar heb ik nog veel oefening nodig op dat vlak.

Hoewel er soms ook verrassingen (of zelf "ongerechtigheden" !) in zitten is de panel wordcloud toch een leuk hulpmiddel om in één oogopslag het smaaktype en de herkende aroma's te zien. Ik zie al interessante overeenkomsten én deviaties in de notities.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 07 Okt 2013, 16:03

oei,

dan ben ik extra benieuwd of ik een beetje mainstream zit of erg loop te zwetsen.
In ieder geval heb ik "rook" en "turf" pas later leren onderscheiden van elkaar, vrienden stonden soms raar te kijken als ik turf riep en zij dit allemaal niet waarnamen maar wel veel rook roken en het dus vreemd vonden dat ik dat niet bemerkte.
dat was dus mede een reden om aan dit forum mee te doen.... en wijzer te worden. want dat er nog veel te proeven en leren valt is duidelijk
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 07 Okt 2013, 16:17

Dutch-Drammer schreef:In ieder geval heb ik "rook" en "turf" pas later leren onderscheiden van elkaar, vrienden stonden soms raar te kijken als ik turf riep en zij dit allemaal niet waarnamen maar wel veel rook roken en het dus vreemd vonden dat ik dat niet bemerkte.
dat was dus mede een reden om aan dit forum mee te doen.... en wijzer te worden. want dat er nog veel te proeven en leren valt is duidelijk

Ik heb daar nog steeds moeite mee. Ik kwam er pas drie weken geleden achter dat wat ik altijd turf noem, eigenlijk beter "fenolen" en/of "medicinaal" kan worden genoemd. Althans, als ik het geursampledoosje bij Arran mag geloven. Turf rook veel meer naar aarde, wat dat doosje betrof.
Gelukkig (of helaas? ;)) gaan die dingen wel vaak hand in hand...
0 x
Afbeelding

C C K
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor C C K » 07 Okt 2013, 16:31

Notitie is ingestuurd! De volgende zal weer wat meer op tijd zijn. Ik heb wel mijn mening over dit sample :bigsmile (de glimlach zegt niets over mijn mening, hoewel deze tekst ook niets zegt over de mening over de glimlach ...enz. :gnif ). Het is een open deur, maar weer zeer benieuwd naar de proefnotities :D
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Okt 2013, 16:34

totalatool schreef:
Dutch-Drammer schreef:In ieder geval heb ik "rook" en "turf" pas later leren onderscheiden van elkaar, vrienden stonden soms raar te kijken als ik turf riep en zij dit allemaal niet waarnamen maar wel veel rook roken en het dus vreemd vonden dat ik dat niet bemerkte.

Ik heb daar nog steeds moeite mee. Ik kwam er pas drie weken geleden achter dat wat ik altijd turf noem, eigenlijk beter "fenolen" en/of "medicinaal" kan worden genoemd. Althans, als ik het geursampledoosje bij Arran mag geloven. Turf rook veel meer naar aarde, wat dat doosje betrof.

Yup, dat onderscheid maak ik ook pas sinds een paar maanden. Zorgt wel voor flink wat spraakverwarring omdat het gros van de mensen als ze rook ruiken, turf herkennen :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 07 Okt 2013, 19:20

Matti schreef:
totalatool schreef:

Yup, dat onderscheid maak ik ook pas sinds een paar maanden. Zorgt wel voor flink wat spraakverwarring omdat het gros van de mensen als ze rook ruiken, turf herkennen :)

Om het nog verwarrender te maken is het ook nog eens zo dat "turf" het Engelse woord is voor "aarde" of "grond" ;) Dus als je op een Engelstalige verpakking het woord "turf" tegen komt, bedoelen ze zeker geen "peat". Overigens meen ik mij te herinneren dat ik afgelopen weekend op het Pot Still Festival ook een whisky proefde die een heel medicinale neus had, maar absoluut geen rook. Dat was voor mij ook voor het eerst. Meestal gaan die twee geuren namelijk hand-in-hand, voor zover ik wist. Leuke ervaring! (ik weet alleen nu niet meer welke whisky het nou was, haha, het was iig geen Islay dat weet ik wel) :gnif
0 x
BAM! - ook op Facebook

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Okt 2013, 19:26

Matti schreef:Yup, dat onderscheid maak ik ook pas sinds een paar maanden. Zorgt wel voor flink wat spraakverwarring omdat het gros van de mensen als ze rook ruiken, turf herkennen

Eigenlijk is er grofweg een tweedeling te maken tussen "rook" aroma's in de breedste zin die
- afkomstig van door turf-rook gedroogde mout (maar lijkt totaal niet op de geur of smaak van turf)
- gebrande eiken vaten

Verder heeft niet turf gedroogde mout ook wat natuurlijk fenol van ±2 ppm maar dat is niet als zodanig te herkennen.
Dus vooral bourbon vaten kunnen aardig wat "rook" veroorzaken, maar niet de "medicinale", en rubber (al dan niet verbrand). teer en pek componenten die van de turf afkomstig zijn. En inderdaad zijn alle combinaties mogelijk 8-)

Dit zie je ook met "sherry". Het is mij vaak niet duidelijk of er dan gedoeld wordt op een vermoedde rijping op Sherry vaten of dat men de geur van sherry waarneemt (maar wat voor want b.v een fino ruikt en smaakt toch héél anders dan een PX), of dat men aroma's denkt te bespeuren die ook in een Sherry (wederom welke?) voor kunnen komen.
Daarom noem ik de verschillende componenten liever bij de naam.

Maar dat is eigenlijk een mooie discussie voor de betreffende onderwerpen in "organoleptische onderwerpen".
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 07 Okt 2013, 19:36

Ik geraak er vanavond niet meer. Ik lees niets en zend morgen mn notitie in.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 07 Okt 2013, 20:05

BWhisky schreef:Ik geraak er vanavond niet meer. Ik lees niets en zend morgen mn notitie in.

Helaas, same here. Damn puppy! ;)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 07 Okt 2013, 20:17

Piet schreef:Zo te zien moet er nog even flink "doorgewerkt" worden. De teller staat "pas" op 21 :o

Voor 20:00 was het minimaal 22 :yes
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 07 Okt 2013, 20:28

Willem vd K schreef:Om het nog verwarrender te maken is het ook nog eens zo dat "turf" het Engelse woord is voor "aarde" of "grond" ;) Dus als je op een Engelstalige verpakking het woord "turf" tegen komt, bedoelen ze zeker geen "peat". Overigens meen ik mij te herinneren dat ik afgelopen weekend op het Pot Still Festival ook een whisky proefde die een heel medicinale neus had, maar absoluut geen rook. Dat was voor mij ook voor het eerst. Meestal gaan die twee geuren namelijk hand-in-hand, voor zover ik wist. Leuke ervaring! (ik weet alleen nu niet meer welke whisky het nou was, haha, het was iig geen Islay dat weet ik wel) :gnif

Connemera Peated misschien? Enige medicinale die mij te binnen schiet eigenlijk buiten Islay.
0 x

Peat
Site Admin
Site Admin

Re: HWF VBT-4: Sample-3: De panelproefnotities zijn gepublic

Ongelezen berichtdoor Peat » 07 Okt 2013, 20:38

*******************************************************************************************************************************
De panelproefnotities (32) zijn gepubliceerd in het eerste bericht van dit onderwerp.

Als je een score hebt toegekend graag die zelf even aanklikken in de poll.

*******************************************************************************************************************************
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 07 Okt 2013, 20:51

Indien die echt een bourbon is, zoals sommigen opperen, dan kan het best zijn dat er binnenkort voor het eerst in vele jaren weer een bourbon in mijn kast staat.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”