HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-3 (±2 t/m 7 okt)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
5
25%
Afbeelding - 85-89
15
75%
Afbeelding - 90-94
0
Geen stemmen
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 20

Peat
Site Admin
Site Admin

HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-3 (±2 t/m 7 okt)

Ongelezen berichtdoor Peat » 23 Aug 2013, 10:01

#3 - The Glenlivet Nadurra 16 jaar oud, 55,5%, batch 0712U gebotteld 07/2012.
Gesponsord door Pernod Ricard Nederland in de persoon van Frank Meinster, Brand Manager Whisky's.

glenlivet-nadurra-16yo-vbt4-3-IMG_0741.jpg

The Glenlivet Nàdurra, Keltisch voor "natuurlijk", wordt gebotteld op vatsterkte en is non-chill-filtered. Rijping vond plaats op first-fill American-oak (Bourbon barrels). Batch nr. 0712U, gebotteld in juli 2012.

Op Whiskynotes.be krijgt deze 86 punten. Hoewel een andere batch is de notitie toch zeer herkenbaar.

Nose: very fresh, creamy and oaky in a nice way. Sweet oak, and truckloads of honey. Big vanilla notes, some melon, juicy pear and banana fruitiness. Candy sugar. White chocolate. Muscat grapes and hints of strawberry marshmallows. Gentle spices. Very bourbonny and seductive. Mouth: quite rich. Malty core, with sweet lemon juice, cooked apple and a bit of its peels as well. Citrus green tea. Soft hazelnuts. Lots of ginger and white pepper. Its oakiness is again really close to an actual bourbon, and I find its floral / potpourri notes a little disturbing at times. Finish: quite long, quite oaky. Aniseed and ginger.
This kind of hyperactive bourbon oak has its advantages and its drawbacks, I’m afraid.
It’s seductive, fruity and spicy, but it balances on the edge of becoming potpourri-like and plankish.
Nonetheless a good score due to a great nose. Around € 55.
Score: 86/100

WB-score, hoewel maar twee beoordelaars, is 90,5.

Hoewel een andere batch en lager abv, komt ook mijn eerdere bevinding goed overeen: The Glenlivet Nadurra 53%.

vbt4-3-IMG_0765wg.jpg

____________________________________________________________________________________________________
Wordcloud op basis van de woorden die in onderstaande notities 2 of meer keer voorkomen:

vbt4-3.gif

Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

WhiskyclubSpakenburg
Kleur: goud geel
Neus: bourbon fruit, romig, gember, witter chocolade, suiker, moutig en blijft een beetje scherp
Smaak: scherp, weinig uitgesproken, later fruitig, snoep goed met bosbessen smaak, mint en creme brulee
Afdronk: aarde, beetje vlezig - jus, vanille en later met water olijf olie

Idee: vrij standaard whisky, bijvoorbeeld Tamdhu of Arran van ongeveer 10-12 jaar op 43-46%
Scoort 80 punten op mijn schaal van Whiskybase

Centi83

neus: fruitig aroma met een kleine hint van turf, vrij sterk prikkelend in de neus
met water lijkt het alsof alle aroma's zijn opgelost, verdwenen

sterke peperige aanval op voorkant van de mond, wordt wat zoeter daarna,
rokerige smaak achteraan de mond
met water wordt de smaak vlakker en zuriger (sherry?)

middellange afdronk.
We vermoeden dat deze rond de 50-53% ligt, niet zo jong, pakweg 12-15J

turfsmurf

Uiterlijk: kleur tussen strogeel en goudgeel in. Er vormen zich veel dunne traantjes.

Geur: lenteachtig licht en fris. Appels en bloemen. Hij is zelfs zo floraal en fris dat hij haast richting de wasverzachter gaat. Even later een hand vol bananenschuimpjes.

Smaak: licht olieachtig en behoorlijk zoet. Appelwinegums en frambozenzuurtjes.

Afdronk: middellang, zoet. Kruidig met volkorenkoekjes en een beetje gember en citroenbonbons.

Cijfer: Smakelijk en drinkt lekker weg. Met een beetje water drinkt hij zelfs onveilig lekker weg. Helaas is alleen lekker wegdrinken niet voldoende.
Ik geef hem 84 punten, want ik vind hem zeker lekker, maar niet zo bijzonder als de vorige twee VBT samples.

Opmerkingen: lekker fris en zomers. Als hij een beetje is losgekomen geurt hij als een dolle, overal bloemen. Maar de distillery? Ik heb een associatie met een lichte Speysider en wel zo eentje die je niet (vaak) als single malt aantreft omdat die voornamelijk in de blend gaat.

-- gokjes --
Distillery: Een Speysider. Ik gok dan maar Dailuaine vanwege de snoepsmaak.
Vatsoort: Bourbon
Percentage: 54%
Leeftijd: 15

jonker8011

Uiterlijk: textuur van een CS, licht van kleur, niet al te oud wellicht?

Neus: tropisch fruit, een stukje alcohol burn. Deze zal wel CS rond de 60% zijn. Na verdunnen direct een associatie met vurenhout, van vroeger in de bouwmarkt waar ik werkte.

Smaak: Tropisch fruit, lychee springt er uit. Ik kan een hele reeks vruchten opnoemen, want die domineren. Ook een beetje rietsuiker en vanille is duidelijk. Geen kruidige whisky, geen noten.

Finish: heerlijk zoet als dessert wijn.

Conclusie: Dit doet me denken aan die 10yo Cragganmore CS, en er zijn ook Glenmorangie NAS whiskies die dit smaakprofiel hebben. Maar eigenlijk kan het iedere independent bottled CS speysider zijn.
In ieder geval vind ik het hartstikke lekker: 85/100 punten

andre8x8

Geur:
ZW: Licht prikkelend, zoet, vanille, fruitig, appel, limoen
MW: Zacht, zoet, karamel, fruitig

Smaak:
ZW: komt binnen als een gepeperde bom
MW: iets subtieler maar blijft gepeperd, salmiak

Afdronk:
ZW/MW: Redelijk lang, salmiak

Score: 86

Lijkt wel het broertje van HWF VBT 4 #2, maar dan met een bite
Alcohol percentage: >50%

Alweer een toppertje!

Yapi

Neus: in eerste whiff koffie, mokka, bonbon, chocolade met banaan, vanillepudding, beetje pilsmout, licht citrus sinaas, wat jonagold na wat water. Ook meer citrus.

Smaak: wat geroosterd, noten, vanillemoutig, cassonnade, beetje karnemelk. fruitig ook. Mooi drammetje weer! Maar opnieuw, mijn herkenningssensoren werken precies nog niet... straf beestje, ook peper op het einde. Ah, zelfs wat kiwi. Tof!

Ook weer 85+. Rond de 86 denk ik, misschien wel een puntje meer, wel redelijk complex. Moet wel zeggen, de andere helft hou ik liever voor na de bekendmaking. Achterhalen is minder belangrijk nu, eerst weer op smaken komen (lees als herkenning naast elkaar proeven ☺ )

Willem vd K

Uiterlijk: lichter van kleur dan voorgaande samples, stro. Redelijk dun.
Geur (z): Heel uitgesproken fruitig. Banaan, peer, perzik, beetje appel ook. Later ook fleurig, parfum achtig. Met een vleugje vanille. Heel lekker zoete, zachte neus.
Smaak (z): Oef! Flink sterk, zeker 52%+. In eerste instantie net zo zoet als de neus, en met het stroperige mondgevoel lijkt het wel limonade. Smaak vrijwel identiek aan de neus. Iets meer vanille. Afdronk licht bitter, houtachtig en middellang.
Neus (w): Custard! Meer vanille, dus. Romig en zacht. Banaan en hazelnoten. Het lijkt wel een dessert! :) Na een half uurtje in het glas kwam er wat zurigs, gist-achtigs tevoorschijn.
Smaak (w): Een fris fruitfeestje in je mond. Met water duidelijk uitgesprokener qua aroma's, maar ook minder zoet. Mooie "delivery" van alle aroma's. Niks overheerst, alles volgt elkaar mooi op.
Mooi gebalanceerde whisky, vrij complex. Door de hogere ABV heeft 'ie heerlijk veel kracht. Lekker uitgesproken en vol karakter. Daar houd ik van!
89/100
Gokje: Highlander. Geen idee welke en waarom precies. Door de mooie balans neig ik wel naar een OB. Geen single cask. Wel CS. Jaar of 16 oud.

BeTon

Een wat lichtere, qua kleur dan, whisky. Wel vrij stroperig. Ik ruik net als bij sample 2 pure chocola, maar ook iets van hout, tikje zoet en een scherpere neus. Alcoholpercentage ligt wat hoger, ergens tussen de 45 en 50%. Met een paar druppeltjes water komen er meer zoetige fruitige geuren vrij, dadels ofzo, en ruik ik iets van vanille.

Smaak is vrij scherp, peperig en in de eerste instantie wat bitter, maar hij krijgt al snel iets zoets als je hem door je slokdarm voelt glijden en hij zich mengt met het maagzuur. Gevoel blijft lang hangen, smaak iets minder lang. Een paar drupjes water halen de kartelrandjes eraf, maar echt rond en soepel gaat deze niet worden.

Vind 'm iets spannender dan sample 2 qua geur en smaak. Lijkt me een wat jongere highland whisky 10-12 jaar oud, max. Krijgt van mij een score van 76 uit 100.

liefmans

1e proefsessie na een home-tasting

zonder water: geur, niet zo veel vooral alcohol. smaak, first fill bourbon barrel with all the trimmings..., na een tijdje zelfs echt bourbon. nasmaak, nu zit ik toch echt aan een bourbon te denken.
met water: eigenlijk hetzelfde, vooral het weeïg zoete van een bourbon komt nu nog meer naar voor.

na mijn eerste proefsessie zit ik redelijk vast in het bourbon idee, vind hem zelfs te zoet/weeïg om virgin oak te zijn. Heb ook de aberfeldy herproefd en vond hier nu ook meer karamel in terug dan de eerste keer dus misschien verander ik nog van gedachte.

2e keer geproefd gewoon in de namiddag.

Blijft zoet maar niet meer zo extreem, dit komt al meer over als een schot op first fill bourbon. Lekker maar ik haal hier echt geen distillery uit.

Tipo33

Geur: Zoet, honing, rozijnen, rijp fruit, dadels
Smaak: Scherp, sherry,
Afdronk: Zo veel als ik uit de geur kon halen, zo weinig kan ik uit de afdronk opmaken.....

Soundwave

Eerste indruk, hmzzz deze komt me bekend voor (maar ja dat krijg je steeds vaker, dus meer ervaring lijkt het bijna moeilijker te maken).Grassig, wijntonen, honing, beetje lijm/stopverf, granny smith's, citrus, licht jong hout, beetje vanille, prikkelende neus.

Smaak: heerlijke, speekselopwekkende zoete smaak. Weer een beetje drop, lekker vettig. Hier wordt ik heel blij van! ABV 55%? In de afdronk wat laurier en een licht ziltje. Blijft toch behoorlijk nasidderen. Deze doet mij veel meer aan een Clynelish denken dan de vorige.
Sterker nog, het zal wel niet kloppen en mijn fles is op dus die kan ik niet vergelijken, maar ik zeg gewoon Clynelish The Bonding Dram 1997.
Lekkerste sample tot nu toe. 89 punten

Miss_Jline

Uiterlijk: licht geen, trage benen.
Geur: zoet, caramel, vanille, rozijnen, bourbon, geen first fill.
Smaak: caramel, vanille, zacht ondanks het voor ons gevoel iets hogere percentage. Heel klein bittertje (citrus)
Afdronk: warm, middellang, caramel, zacht
Percentage: 50%
Leeftijd: 12-15 jaar
Gokje: Glenfarclas?
In 1 zin: Lekker, mag bij ons in de kast komen.

Niet mega uitgesproken, al zou je het niet zeggen qua kleur, toch wel veel sherry invloeden als ik de notities terug lees.

Matti

Uiterlijk: Strogeel, vrij grote belletjes die gemiddeld lang blijven hangen.
Geur: Grassig, duidelijk op vatsterkte, wit fruit, jong hout, caramel en een zuurtje. Met water wordt hij zoeter, met nog meer water bijna snoeperig.
Smaak/Afdronk: Als dit geen bourbon-vat is, eet ik iets op wat niet noodzakelijk daarvoor bedoeld is. Kruidigheid overheerst zonder water, met wit fruit, jong houtsap en een duidelijk hoog alcohol percentage. Met wat water komen de smaken meer in balans. Met een significante hoeveelheid water (rond de 30%) wordt het een uiterst smakelijk fruitsapje met nog steeds die prettig kruidige houtinvloed.
Overall: Geen bijzonder complexe dram, zelfs wat eenvormig. Die ene vorm is dan wel weer erg plezant... Samengevat een prima voorbeeld van bourbon-rijping met een niet al te prominent spirit-karakter en relatief veel houtinvloed in korte tijd (heavy char?).
85 punten.

Gokjes: Vrij veel vatinvloed, ik vermoed een first of second-fill bourbonvat. Alcoholpercentage hoog in de 50, misschien zelfs net voorbij de 60%. Niet bijzonder oud, ik denk rond de 8 jaar als het een first-fill vat was en 12-15 als het een second-fill was. Qua distilleries doet de stijl me onmiddellijk denken aan Linkwood (en, in mindere mate, aan Glen Elgin).

JayDie

Referentie: Glenmorangie 10yo
Glas: Glencairn. Geschat ABV obv bellentest: 40/43% of hoger dan 55%. Kleine tears vormen zich aan de rand, vallen in smalle legs langzaam. Door de kleine tears: hoog in alcohol
Kleur: Goud
Neus: Sinaasappel, mandarijn, advocaatsnoepjes (die toffee met dat gele papiertje), Rye-like / Canadian / Japan. Zoet, vanille / bourbon, eik, sappig, fruitig, Hasushu'ish (m'n Hakushu 12yo note erbij gepakt, maar hmm... nee, denk het toch niet )
Smaak: Drogende start, scherp (hoog in ABV?), vanille, bourbon. Mag wel wat water gebruiken, komen smaken meer los. Vanille overheerst.
Afdronk: Gember-pittig (ABV?), warm, vanille, kruidig, romig. Klein bittertje. Mais / popcorn?
Comment: Die Hakushu 12yo denk ik niet. Dacht eerst geen Schot maar misschien toch wel. Door de overheersende vanille zou ik bijna aan een bourbon denken...

W-key

Kleur: Een stuk lichter dan de vorige samples, licht geel

Geur: Ik moet weer denken aan de rozijnen van vorige week of ruik ik het zoetige van turks
fruit. Een vriendelijke zachte geur. Tenminste dat was voor de eerste slok, daarna vond ik dat er veel minder te ruiken viel. Die geur zette me ook behoorlijk op het verkeerde been.

Smaak: Dat was even iets heel anders dan je op basis van de geur verwacht, even schrikken dus. Een scherpe smaak met veel rook en hout. Bij de volgende slokken ben je eraan gewend en smaakt het een stuk minder heftig. Ik pref aan het einde ook iets metaligs, een smaak die nog lang blijft hangen. Zelfs als je er een stukje stilton bij eet dat ik nog had liggen.

Kortom een heel andere smaak dan je op basis van de geur verwacht. dat vind ik wel erg leuk. Bijzonder. Maar ik ga me niet wagen aan een gok, daarvoor weet ik te weinig van de theorie af.

postdear

Uiterlijk: Goudgeel
Geur: honing, bloemen, amandelkoekjes, sherry
Smaak: bourbon, eerst zoet, butterscotch en daarna scherp, peper
Afdronk: in de afdronk steeds iets bitterder van smaak. Blijft lang hangen in de neus, en droog op de tong
Percentage: 40%
Gokje: Als beginner lastig in te schatten, ik zou zeggen een complexe highland?

MarcelE

Uiterlijk: lichtgoud, snel vallende dikke tranen
Geur/neus: gras, chocolade, citroen, licht zoet/anijs, eikenhout.
Smaak/Afdronk: pittig en warm, mondvullend. Weer gras en ik proef ook kersen. Mogelijk licht wat sherry ook maar is niet duidelijk aanwezig. Abv rond de 50% denk ik.
Afdronk: warme lange afdronk, weer licht zoet

In één zin: heb hem 2x geproeft, de eerste keer (was wat verkouden) vond ik hem niet snel iets prijsgeven maar de tweede keer kwam ik tot de bovenstaande geuren/smaken.
De whisky staat misschien niet direct bovenaan mijn to-buy lijst maar ik vind hem wel lekker.
Zou het vanwege het zoetige karakter een Bourbon kunnen zijn?

Score: 86

edwinedje

Uiterlijk:
Heel licht van kleur, tussen stro-geel en goud-geel in.
Wederom blijft hij dik en lang aan het glas hangen.
De tranen blijven langdoorlopen nadat er eerst een krans is ontstaan.

Geur:
Niet echt opvallend, in zware tegenstelling tot de ...

...Smaak:
Alsof je in een knal in je gezicht krijgt.
Ook na een paar flinke druppels water geen verbetering.

Deze doet me aan twee dingen denken:
...een Blend die ik eens mocht proeven...Grant's
...De Kentucky Bourbon {Vintage Small Batch} uit HWF-VBT-01-02.

Nasmaak:
Zeer onaangenaam.

In één zin: Het zal wel een topper zijn, maar ik vind het helemaal niets
Score: Gaat het niet worden. Enkele reis Living Bottle.

Banzai

kleur: goud geel

neus: frisse, zoete neus, een hele fruitcocktail komt door mijn neusvleugels gevlogen (banaan, mango, ananas, perzik) dan wat vanille en ook wat grassige tonen

smaak: hmmm, dit is duidelijk wat krachtiger dan samples 1 en 2. Ik proef kruiden, munt, peper en wat hout op de achtergrond daarna wordt het zoeter met vanille en karamel, dan citrusfruit, vooral rode pompelmoes

finish: medium afdronk met een bitterheid van frisse tonic en die me daarna doet denken aan bepaalde grappa's.

conclusie: wederom een aangename whisky waarbij ik de neus weer iets beter vindt dan de smaak. Het profiel van de whisky doet me heel hard denken aan de 14 jaar oude Tormore van The Whisky Mercenary die ik onlangs geproefd heb, omwille van de combinatie van de fruitige en bittere tonen. Dit is volgens mij alleszins een jonge whisky van 10 à 12 jaar met een alcoholgehalte van 48% à 50%. Ik vermoed tevens een refill op bourbonvaten.
Ik gok op een Teaninich, Tormore of een Edradour.

Irpel

Geur: rozijnen, appel, sinaasappel. Rijp fruit, lekker zoet met een beetje citrus.
Smaak: vettig/dik mondgevoel, beetje wrang, scherp, weer rijp fruit, rozijnen.
Afdronk: vrij lang, rozijnen, chocolade, met een heel licht zuurtje.

Met water:
Geur: plat, niet lekker, alcohol achtig.
Smaak: nog altijd dik mondgevoel maar verder is alles weg. Niet goed.
Afdronk: alleen maar alcohol. Geen water toevoegen.

johan brugge

Neus: sherry, fruitig, mineralen, nat dompig gras. All in all best lekker! Het is weerom geen agressieve neus. Na lang ademen ruik ik een beetje banaan. Dan toch een bourbon vat? Ik krijg het gevoel dat ik dit al eerder geroken heb.

Smaak: idem dito, met water wordt alles zoeter, fruitiger, olieachtig. Is dat een vleugje turf of is dat toch een bourbon invloed? Hm, dit is echt wel lekker! Ik a er no steeds vanuit dat het ook hier een hoog alcoholpercentage betreft. Ik gok op zo'n 46 à 49 %.

Afdronk: middellang, zoet,fris. Na herhaaldelijk proeven en de whisky door mijn mond te spoelen wordt het wat 'pikanter', heftiger en proef ik meer granen.

Dit kan mij echt wel bekoren! Ik wordt echter heen en weer geslingerd. Het doet mij een beetje denken aan een Ardmore. Die mineralen en dat nat gras doen mij dan weer denken aan een Springbank. Ik durf er weer geen naam op te plakken, maar (nogmaals) dit is lekker. Ik ben razend benieuwd naar de bekendmaking.

totalatool

Glas: glencairn

Uiterlijk: vrij lichte kleur, maar wederom niet langs een schaal gelegd; zeer trage tranen van middelmatige grootte

Geur: (zw) allereerst citrus (citroen), iets lijm, dan caramel/vanille, iets “stoffig”, iha een beetje zurig; wordt nog fruitiger naarmate hij wat langer staat; eikenhoutzuur nu ook

Smaak: (zw) erg zoete binnenkomst, suiker(siroop), witte druif, citrus, wordt dan snel wat pittiger; duidelijk >40% ABV, maar wel drinkbaar zonder water

Afdronk: (zw) relatief kort, in ieder geval korter dan verwacht, al blijft er wel iets van suikerspin hangen

Conclusie: bourbongerijpt; cask strength; niet erg oud; deed me even denken aan Auchentoshan (Valinch) maar dan zoeter, maar daar heb ik niets meer van staan ter vergelijking; geen verkeerde whisky, maar eventuele toevoeging op mijn wensenlijst is afhankelijk van de prijs.

Dutch-Drammer ( Rene )

Uiterlijk: Goudgeel, de tranen zijn vrij smal en zakken vrij langzaam.

Geur: hout en kruiden

Smaak: algemeen kruidig met als uitspringer kaneel

Mondgevoel: aangename alcoholische tinteling voor op de tong, een beetje lobbig zonder vet of olieachtig te zijn

Afdronk: kruidig, blijft redelijk lang hangen voor op de tong maar verdwijnt vrij snel van het achterste gedeelte van de tong en verhemelte

Conclusie: deze smaakt mij goed en komt me zeer bekent voor. Deze komt zeer niet Japans op mij over. Heeft een aangenaam karakter, volgens mij heb ik dit thuis ook ( maar geen idee wat ) ik denk aan een Schotse Highlander van 46%
krijgt van mij: 86 punten

Qtinn

Dit is helemaal mijn ding. Voor zover ik "blind" mijn conclusies kan trekken over mijn voorkeuren...

Ik vermoed:
- First fill ex bourbon vat gerijpt
- Zoet en fruitig
- Eerste mondgevoel wel wat alcoholisch (>55%), maar daarna een heerlijke zoete afdronk.
- Independent botteling van +/- 13-15 jaar oud
- Doet me denken aan een Auchtentoshan van CWC 1998, maar ook aan Glenmorganie (Westport???)

C C K

Kleur: Goud

Neus: Zoet en fruitig. Gelijk komt hij binnen met marsepein en poedersuiker. Verder veel ananas en peer? En moutig. Wel een hoog alcoholpercentage (brand een beetje). Met water wordt het nog lekkerder en komen er ook hout-invloeden naar voren.

Smaak: Hoog alcoholpercentage zonder water waardoor ik niet zoveel proef. Met water smaakt het naar gebrande amandelen en tropisch fruit. Vol mondgevoel. Beetje waxy zelfs

Afdronk: Bitter in de afdronk, iets vegetaals. Drogend en kruidig, kaneel.

Conclusie: Ik vind dit echt een lekkere whisky! Deed me een beetje aan Clynelish denken, maar dan ouder (ik ken alleen Clynelish van 14-16 jaar oud). Heb dus het gevoel dat het een oude Highlander is. Zeker benieuwd naar de uitslag. Als hij niet te duur is, wordt dit zeker een aanschaf (maar ik vrees het ergste).
Cijfer: 88 punten

I_SPEY

Neus: mooie ronde sherry, zacht en fruitig, grassig! Mooie neus, maar iets té zacht!
Heb ik deze misschien eerder gedronken?
Zou alleen niet weten welke dit dan is!

Smaak: erg mooi, droog, zacht fruit, banaan?, mijn favoriete, vettige smaak met 'n mooie, lichte turf-finish. Prachtig moutig en Errug lekker! Wel of niet sherry vat?
En...marsepein! Ontwikkelt zich langzaam, maar zeker!

Afdronk: jammergenoeg niet lang, echt tekort, wel mooi! Interessante whisky.

?

PS. de neus is toch weer mooier dan de prachtige smaak, die deze whisky bezit!

whiksy

Glas: RL tasting glas (6-10) en mini glencairn (7-10)
K: Goudkleurig, dunne, hele trage lopers.
N: Houtig, caramel, noten, licht bourbonachtig. Wordt zoeter met water.
S: Zoet, appelstroop, noten en beetje peperig.
A: Gepeperd, droog, caramel.
Ja, erg lekker. Deze heeft imo een meer uitgesproken smaak dan de vorige samples. Gevaarlijk prettig doordrinkbaar.
In één woord: Notensiroop.
Weer geen flauw idee waar deze vandaan kan komen... Ik gok op een Longmorn.

Jorrit

Alcohol percentage: uit de schudtest blijkt een alcohol percentage van +/- 45% abv, na proeven gok ik op een percentage van 55 abv (vatsterkte).
Leeftijd: ik vermoed 10 jaar oud.
Distilleerderij: Bowmore.

Neus: honing, rookje, scherp in de neus. Vleugje zee en wat zurigs (niet onaangenaam).
Smaak: scherp, toffee, turf.
Afdronk: droog, peer, bloemig en fris. De afdronk bleef redelijk hang langen.

Conclusie: ik vond dit een smakelijke bruut, die zonder water vrij heftig is. Ik ben wel veel smaken tegengekomen die ik moeilijk vond te benoemen, en daardoor ook "mis" in mijn omschrijving.
Punten: 86.

QPO-80-03

Uiterlijk ;
Geur; lijm..... Vloerbedekking lijm
Smaak.; fris, vluchtig , scherp
Mondgevoel scherp, lijm
Afdronk scherp, zoetig

Smaakt mij best, doe maar 2 flessen

Kay

N: Aanvankelijk een zurige neus met groene appel en citrus, die aan Glenlivet laat denken. Als hij wat tijd krijgt om te ademen wordt hij echter steeds romiger: toffee, vanille, banaan, roomboter, boenwas en tabak. Noten en de kruidigheid van eiken op de achtergrond.
T: Vanille, room, appel, toffee, koekjes, perzik en bessen. Met wat water erbij komen er meer bourbon tonen (mint) door en wordt hij eerder droog dan romig. Liever niet dus wat mij betreft.
F: Vanille, toffee, kruiden en marshmallows. Heel even lijkt er een zweem van sherry in door te komen.
Oordeel: Verraderlijk. De eerste indruk is nogal standaard, maar met de minuut geeft hij meer prijs en stijgt hij bij mij in achting. Nog lekkerder dan sample #2. Uiteindelijke score: 88 (was eerst 86 en 87).
Vermoedens: Een IB Speysider van tussen de 20 en 25, rond de 46%. Het zou best wel eens een Aberlour kunnen zijn die niet volop met sherry bestookt is.

Nagekomen stukken

Peathead

Kleur: goud
Neus:vanille ,bloed appelsien ,kruidnagel,bloemerig
Smaak: kruidig,peper,bitter,tonic,droog en prikkelend
Leeftijd: ik denk 10 jaar
alcohol : 48%
Afdronk: geen lange afdronk
Zeer lekker van neus

BWhisky

C: Goud

Al twee weken niet in topconditie ( sinusitis, verkoudheid, ...) dus ik heb het gevoel dit sample niet volledig 'doorgrond' te hebben. Desalniettemin, dit zijn mijn notes.

N: Vrij spirity en ‘alcoholisch’ , granig , wat vanille. Redelijk wat hout. Dit lijkt me vrij jong. Weinig fruit, eerder onrijpe peer/appel, wat koekjes ( Petit beurre ofzo )
T: Vrij vol , houtig, vanille, ook hier weer redelijk scherp. Hard wit fruit. Beter dan neus deed vermoeden. Licht peperig. Granig en toch wat zoeter dan neus – vanille.
F: Kruidige, peperige afdronk, groen fruit, granig
Gok: Moeilijk ,al 2 weken niet in topconditie, ik heb het gevoel dat ik misschien niet alles meekrijg. Hoe dan ook , ik gok op een Lowlander.. in ieder geval een jonge whisky.
Punten: 80 , doet jong aan, niet ‘vol’ genoeg in neus, al is de smaak niet slecht. Not my cup of tea
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-3 (±2 t/m 7 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Okt 2013, 21:32

Ook van sample #3 beginnen de notities binnen te druppelen.... Denk er aan dat we weer volgens schema werken.... ;)

Ik ga er maar eens een inschenken ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 04 Okt 2013, 22:33

staat voor morgen (zaterdag) op de planning
0 x
Afbeelding

Erik Elixir
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 05 Okt 2013, 09:52

Note gelijk met sample #1 ingestuurd.

Gelukkig maar want die kan ik er niet meer bij hebben met al dat Pot Still Festival geweld dit weekend! Fantantisch festival weer... opwarmen voor vanavond.

Veel plezier allemaal met proeven!
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 05 Okt 2013, 15:32

Ik heb mijn notitie ook al op de post gedaan. Ik vond het wel lastiger om over deze dram iets op digitaal papier te zetten dan over de voorgaande twee. Ik vraag mij af of ik in de goede hoek zit met mijn gok.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 06 Okt 2013, 14:50

Ben ontzettend verkouden, vrees dat ik deze over moet slaan.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 Okt 2013, 18:36

Notitie verstuurd. Dit sample heeft/heeft geen* duidelijk karakter en zal/zal ik niet* op mijn wishlist zetten vanwege [redacted] alsmede [redacted].

*doorhalen wat niet van toepassing is

;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 06 Okt 2013, 18:56

Ik ga vanavond proeven, kan ik morgenavond meepraten. Eerst even twee kids uit bad trekken en in slaap soezen...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Okt 2013, 09:25

Zo te zien moet er nog even flink "doorgewerkt" worden. De teller staat "pas" op 21 :o

PS: Matthijs. Ik moest je post 2 keer lezen voordat ik er zeker van was dat er géén waardeoordeel in staat :HitHead
0 x

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 07 Okt 2013, 09:36

ik haak af voor deze keer. Voel me al een paar dagen niet lekker. Dus tenzij we deze keer ook weer later mogen inleveren zal de teller op #41 stoppen
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Okt 2013, 09:39

Piet schreef:PS: Matthijs. Ik moest je post 2 keer lezen voordat ik er zeker van was dat er géén waardeoordeel in staat :HitHead

Gheghe, beetje Pietje pesten ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 07 Okt 2013, 10:07

haha ja dat had ik dus ook, dacht ineens van 'huh wat doet hij nou?"
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 07 Okt 2013, 10:27

Piet schreef:Zo te zien moet er nog even flink doorgewerkt worden. De teller staat "pas" op 21 :o

Ik hoop vanavond uit m'n werk tijd vrij te maken. Ben de laatste dagen nogal in beslag genomen door de komst van onze Franse bulldog-pup :duimop Frankrijk is een grote whiskymarkt, eens kijken of ie ook een beetje blij reageert op de geur van een goede dram :lekker
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Okt 2013, 11:27

thijs100 schreef:.., eens kijken of ie ook een beetje blij reageert op de geur van een goede dram ..

Alleen de geur? Wie weet wat er al in zijn zuigfles heeft gezeten ? :lol:

PS: Hiermee bevestig ik niet noch ontken ik, dat het een goede dram is (zowel "goed" als "dram" zijn waardeoordeel of identificatie) of dat het wel of niet Frans zou zijn :o
0 x

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 07 Okt 2013, 12:29

Nu al cryptisch Piet?
Ik probeer vanavond nog eventjes te snuffelen voor ik m'n definitieve notities instuur. Komt goed voor 20:00. Volgende week ben ik wel weer vroeger met insturen.
0 x

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”