HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-2 (±25 sep t/m 3 okt)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
2
9%
Afbeelding - 75-79
3
13%
Afbeelding - 80-84
8
35%
Afbeelding - 85-89
9
39%
Afbeelding - 90-94
1
4%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

Peat
Site Admin
Site Admin

HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-2 (±25 sep t/m 3 okt)

Ongelezen berichtdoor Peat » 23 Aug 2013, 10:00

Aberfeldy 21 Year Old, 40%. Niet alleen de eerste in de alfabetische lijst van Schotse Single Malts maar ook vermeld in
101 World Whiskies to Try Before You Die - Ian Buxton.

aberfeldy-21yo-vbt4-2-IMG_0748.jpg

Serge op Whiskyfun.
Aberfeldy 21 yo (40%, OB, +/-2010) Another OB that I haven’t tried since five years.
Colour: gold.
Nose: ah, this one is in another dimension, with a much bigger complexity, around various honeys and very ripe fruits. Apples, melons, peaches… And heather honey (even more than in old HPs), orange blossom water, then lilies and lis, herbal teas, earl grey… It’s all very, very nice and complex, in a fairly undemanding style.
Mouth: excellent, complex, spicy and fruity, with masses of honeys, light dried fruits (no heavy raisins, for example) and even hints of bananas, a little Bushmills-style. Also nice spices, a little tobacco, praline, rosehip tea, apple juice… Finish: medium long but good, clean and fruity.
Comments: I’m sure this would be winning malt whisky at 46% vol. At 40%, it’s just a bit on the skimpy side. But great profile.
SGP:541 - 86 points.
MM-scores: Serge Valentin 86, Ho-cheng Yao 90, Lawrence Graham 88 (vreemd genoeg laat WE een hele andere MM-score zien).

101 World Whiskies to Try Before You Die - Ian Buxton
....The best of these is the 21yo. Aberfeldy is noted for a gentle, heather-honey sweetness and this whisky is just delightful: well-mannered, delicate and surprisingly complex. It's a shame about the rather squat and ugly bottle but don't let that put you off.
Colour: Warm gold and amber.
Nose: A creamy, honeyed nose with dried fruits, heather flowers and hints of coconut.
Taste: Intense but not cloying sweetness, dark orange marmalade, vanilla and oak wood. Mouth coating and creamy.
Finish: This is long, quite spicy and has hints of lemon. Restrained and elegant.

Op Whiskybase een score van bijna 84 met een enorme deviatie http://www.whiskybase.com/whiskies.php? ... hiskyid=25
Ook de meningen op connosr.com lopen uiteen van een score van 80 t/m 93.

vbt4-2-IMG_0764wg.jpg

____________________________________________________________________________________________________
Wordcloud van de minstens 3 keer genoemde termen in ondertsande notities:

vbt4-2.gif

Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

WhiskyclubSpakenburg

Kleur: donker goud met minimaal beetje sediment
Neus: groen - planten en een beetje bos, drop - salmiak, bees wax (Clynelish), oude whisky welke heerlijk romig is
Smaak: hout, licht kruidig, orange, drop , granen en een klein beetje een teleurstelling t.o.v. de neus
Afdronk: vanille, droog, drop - zoethout, honing, later bloemig en fruit - bos fruit en exotisch fruit

Idee: Glen Grant G&M ongeveer een 20 jaar op een laag alcohol percentage - 40%.
Scoort 87 punten op mijn schaal van Whiskybase

jonker8011

Op zicht: Minder olie-achtig dan sample 1, maar dezelfde kleur. Wellicht iets jonger?

Neus: citrus, met licht rook en zoutige tonen op de achtergrond

Smaak: De citrus wordt iets zwaarder, meer richting de bessen, met groene kruiden, ik proef iets richting oregano, het rokerige is een accent geworden, met zoethout op een prominte plek in de smaak.

Finish: Vrij licht, weinig ontwikkeling vanuit de smaak. Korte finish

Conclusie: Een interessante whisky, die niet zo smaakt als hij ruikt. Toch schiet er voor mij iets te kort, een stukje complexiteit. Het geheel heeft voor mij een coastal karakter, maar ik kan me niet indenken dat het heel lang op het vat heeft gelegen.

Shot in the dark: Een NAS Highland Park, of een 10 yo Highland Park IB.
Score 70/100

turfsmurf

Uiterlijk: donker goud, met gemiddeld dikke, trage, tranen.

Geur: een beetje velpon, maar vooral veel fruit. Rijp fruit. Bananen, mango, een beetje aardbei. Tevens dennenhars en iets waarvan ik dacht dat het handcreme was. Nee, toch geen handcreme, maar Labello, van die bekvetstickjes. Ook nog iets van rozen. Heel licht iets van jute zakken, iets dat ik associeer met lange rijping. Hij geurt echt enorm fruitig, een beetje old school zelfs, zoals jaren '70-'80 Clynelish of zelfs iets van oude Benriach! Na een tijdje komt Fred de fruitvlieg uit zijn fruitmandje wat rondjes vliegen rond het glas. Zo fruitig geurt deze dus.

Na een drupje of 3 water wordt de geur nog intenser, ik dacht niet dat dat er nog in zat. Het idee van die lippenbalsem dat ik had wordt met water versterkt en de associatie met oude Clynelish wordt zelfs nog sterker, maar dan zonder de waxiness. Spectaculair.

Smaak: licht bitterzoet. In plaats van fruitigheid wordt de smaak meer kruidig, denk ricolabonbon. Hij smaakt lekker verwarmend en helemaal niet scherp. Na een paar drupjes water wordt hij wat krachtiger en smaakt meer naar zoete drop.

Afdronk: het lichte bittertje in de smaak verandert in zoet. Alsof je op een zouthoutje kauwt. Na wat water krijgt de afdronk iets meer mee van zoete drop en gedroogde gember. De afdronk is middellang en de droppigheid nodigt direct uit tot meer drinken.

Cijfer: geur 92 (+water 93), de rest 89 (+water 90). Ik ga voor een cijfer met water: 91 punten totaal.

Opmerkingen: een superdram die helaas de belofte van de geur niet helemaal waarmaakt in smaak en afdronk, maar dat is gejammer in de marge. De geur is al genoeg om lekker in te verdwalen. Zo doe je ook nog eens lekker lang met je glaasje.

Maar wat is dit dan en hou oud? De intense fruitgeur associeer ik met iets dat zo'n 30 jaar of ouder is, maar de smaak en afdronk suggereren een iets minder lange rijping (of een minder actief vat). Hij doet mij het meest denken aan een Glen Keith uit 1992 die ik ooit had, die had ook een knaller van een geur en een iets mindere smaak.

-- gokjes --
Distillery: Glen Keith
Vatsoort: (refill) bourbon
Percentage: 52%
Leeftijd: 20

Liquid_Gold

Kleur : Amber geel

Bubbeltest : Vele kleine belletjes dit lang blijven. Maar na sample 1 toch maar eerst eens proeven voor een uitspraak te doen over het alcohol percentage.

Neus : Ik ruik heide, lavendel, zoete neus, gestoofde appels, licht kruidig

Smaak : Veel vanille, zoet en kruidig

Finish : vrij lang, zoet en warm

Gokje : Dit doet me denken aan een Amerikaanse bourbon of een zeer goed first fill bourbon vat. Maar Ik ga toch voor een Amerikaan. 95 % proof. Welke geen idee.

Ptn : Ik vind dit wel lekker : 87/100 ptn

Miss_Jline

Uiterlijk: goudkleurig, midden geel, trage benen.
Geur: vanille, bourbon, caramel, heel licht qua geur
Smaak: hout, zoetig, nasmaak: caramel, zacht
Afdronk: heel kort, snel weg.
Percentage: 40%
Leeftijd: 15 jaar (vanwege de zachte smaak)
Gokje: geen idee
In 1 zin: weinig bijzonder of spannend, maar wel goed te drinken.

liefmans

geur: mooie kruidige fruitige neus
smaak: een herhaling van de smaak, wel vrij licht/waterig, mist wat oomph
nasmaak: weer al dat fruit.

vermoed een oudere whisky dicht tegen de 40%, refill cask speysider, gokje: glen grant.

Als dit iets nog beschikbaar en betaalbaar is ga ik weer moeten zondigen tegen over mijn whisky-budget

Kay

Neus: Een intense zoete geur. Honing, perzik, peren, vanille, druiven, vijgen, pruimen, appelstroop en tabak.

Smaak: Stroperig zoet met honing, peren, vijgen, pruimen en vanille.

Afdronk: Honing, peren en pruimen. Lichtjes rubber op de achtergrond, maar niet storend.
Oordeel: Erg complex vind ik hem niet, maar wel rijk van smaak. Ik hou heel erg van zijn intensiteit. Deze komt zeker voor aanschaf in aanmerking. Score: 88.

Vermoedens: Een oude (20+) OB Highlander of Speysider. De distilleerderijen waaraan mijn notities me in eerste instantie aan lieten denken (Dailuaine en Glenrothes) komen bij vergelijking echter voor geen meter overeen. In mijn herinnering komt een oude Allt-a-Bhainne waarvan ik onlangs een bodempje geproefd heb dan toch dichter in de buurt. Het lijkt me geen cask strength, eerder rond de 46%, maar meer heeft hij ook niet echt nodig. Een finish (in bv. Sauternes of Moscatel vaten) lijkt me niet geheel uitgesloten, maar als dat niet het geval is (of wanneer het een veel korter gerijpte exoot blijkt te zijn) vind ik het resultaat extra knap. Het démasqué gaat me hoe dan ook verrassen.

Matti

Uiterlijk: Goud, belletjes van gemiddelde grootte die vrij lang blijven hangen.
Geur: Tropisch fruit, appel, anijs, kaneel en nootmuskaat, oud hout. Met wat water en tijd: caramel en gekonfijt fruit. Wow. Dit is er zo een waar ik best even een uurtje aan kan gaan zitten ruiken. Heerlijk.
Smaak/Afdronk: Gaat door in de trant van de neus, maar iets minder expressief: zacht zoet fruit, laurierdrop en een pepertje. Na een paar slokken wordt hij bitterder met tonen van hout. Met een paar druppels water wordt hij bloemiger met meer peper en anijs. Met nog iets meer water valt de smaak uit elkaar. De afdronk is redelijk lang, met een licht bittere mix van hout, fruit en laurier.
Overall: Dit is voor mij een toppertje. Mooi gebalanceerde neus en smaak. Gevaarlijk drinkbaar, maar ondertussen behoorlijk complex. 89 punten.

Dan de voorspellingen: Een ouder refill ex-bourbon vat, 25+ jaar oud en teruggebracht (door angel's share of (waarschijnlijker) water) tot 46%. Distillery kan van alles zijn, ik denk wel Speyside (tomintoul? glen elgin?).

Willem vd K

Uiterlijk: goudkleurig, redelijk dik.
Neus (zonder water): Friszurig, wit fruit, doet erg denken aan witte wijn. Best zachte neus.
Smaak (zonder): Lekker dik mondgevoel. Vrij sterk (46%?). Vrije droge binnenkomst met wit fruit en noten. Mooie balans. Redelijk korte, bittere afdronk. Weinig zoets! Apart.
Neus (met water): weinig verandering, iets kruidiger (groene kruiden als koriander) en een beetje plastic regenjas en walnoot.
Smaak (met water): Smaak weer verse kruiden, walnoot en korte, droge afdronk. Vrij bitter.
Redelijk subtiele malt. Kan mij niet erg overtuigen. Prima in balans en weinig storends aan, maar daardoor ook niet erg boeiend. Goede whisky maar niet mijn "cup of tea".
Score: 78/100.
Zou het Iers zijn?

W-key
Wat is dit lastig zeg(maar wel leuk). Ik ben gewend om wijn te proeven maar dit is andere koek. Deze is rokeriger, droger dan die van vorige week. Ik denk ook iets grassig te ruiken. De smaak doet me denken aan zachtzoete drop of anijs. De afdronk is ziltig.

Banzai

kleur: goud tot donker goud

neus: zalig zachte, zoete neus, vanille, tropisch fruit, meer bepaald ananas en kokosnoot en dan wat kruidige tonen

smaak: romig mondgevoel met een overvloed aan zoet fruit, licht prikkelend op de tong, vanille, cruesli, daarna kruiden en een lekkere 'oakiness'

finish: vrij korte afdronk met vooral nadruk op de vanille, kruiden en hout

conclusie: een aangename malt maar jammer van de korte afdronk. De neus vind ik iets beter dan het smaakpalet maar ik mis wat kracht in deze whisky. Of moet ik 'whiskey' zeggen? Want ik vermoed dat dit een bourbon is (of alleszins flink gerijpt in bourbonvaten). Ik gok op een bourbon die versneden is tot ongeveer 45%.

Score: 85/100

Tipo33

Geur: Citrus & Sherry
Smaak: Fruitig & Toast, ietwat alcoholisch
Afdronk: Zoet-zurig fruit, noten en een beetje wrang

Erg lastig profiel, maar zeker lekker!

Yapi
ik had er niet zoveel zin in. Te druk gehad deze week, met werk en sociaal leven. Net thuis van Kookeet, ongeveer 10 gerechten en desserts geproefd, erg lekker!!

Maar de smaakpapillen zijn wel behoorlijk stuk nu. Toch even proberen. Wit geel fruit, beetje scherp maar valt wel mee. Peer, appel, perzik, citroen, boterbloempje ook; in de smaak licht tot redelijk fruitig, wel redelijk rond, moutig ook, dus wat vanille. Lijkt me wel een lekker drinkertje dit. Beetje (Bere?) barley gevoel, alhoewel de Laddie wel uitgesprokener is.
Hm. In eerste instantie slechts 1cl uitgeschonken, nu toch het halve flesje bijgegoten. Het smaakt... gewoon een goeie citrussy whisky met een pepertje in de afdronk, niet te veel. Niet zo complex, wel lekker. Lijkt me niet al te sterk. Goh, weinig gok wat distilleerderij betreft. Veel te wijds van smaak denk ik dan na deze korte proeving.
Misschien iets van arran, laddie? Bourbon vat? Jong nog? Score daar kan ik al een richtlijn geven, zo rond de 84-85.
Dus een kwestie van herproeven om dat puntje meer of minder, maar in elk geval gewoon goed!

Peathead

kleur:goud
neus:warm,bloemerig,chocolade
smaak:bitter,droog,granen chocolade
korte afdronk
final: redelijk complexe whisky
score: 86/100
48%
ik doe deze keer' geen gok wegens te moeilijk

johan brugge

Neus: Is dit een refill sherry vat of zo? Ik kan niet direct iets onderscheiden dat er uit springt. Bloemen, wat fruit ook. Het is een zoete geur. Eigenlijk best wel lekker. De tweede keer dat ik hem kon proeven was het veel duidelijker. Refill sherry. Niet slecht, maar wat lichtjes.

Smaak: pretty much the same. Met wat water proef ik veel meer zoet fruit, de bloemen komen terug, maar er is ook iets bitters dat tevoorschijn komt helemaal op het einde. Het alcoholpercentage kan niet hoog zijn. Ik krijg weer het gevoel dat dit een blend is of zo. De tweede keer was identiek als de eerste keer. Volgens mij zit dit rond de 40 %, misschien 43 % maar ook niet meer dan dat.

Afdronk: welke afdronk? Razend kort is hij alleszins met een tikje kruidigheid en weer dat beetje bitterheid. Eigenlijk wel jammer omdat de smaak (met wat water) best wel OK was.

geen outstanding whisky als je het mij vraagt. Eerder een 'kaarterswhisky'. Ik vind hem OK, maar ook niet meer dan dat. Is dit wel een single malt? Dan kan hij in ieder geval goed concurreren met de betere blends. Nee, dit is niet mijn ding.

postdear

Uiterlijk: mooi van kleur, niet te licht.
Geur: als eerste fris, geur van groene appels, ook wel iets zoets, in sherryvat gerijpt?
Smaak/afdronk: niet heel uitgesproken, iets frisse smaak van fruit, maar toch ook wel kruidig, plezierige soepele en zachte afdronk
Percentage: Via schudtest, belletjes blijven lang goed, percentage ca 60%. Smaaktest: zeker geen 60%, eerder 50%
Leeftijd: 10 jaar
Regio: Wellicht een LowLands op kleur gebracht met caramel?

thijs100

Kleur: goudkleurig
Neus: marshmellow, wat caramel, redelijk suikerig/zoet. Ook nog met wat water geprobeerd, maar dat was geen succes. De geur werd iets zuriger en stoffiger.
Smaak: erg zacht en warm, maar voor mij ook weinig uitgesproken. Moeilijk om hier echt een smaak uit te halen. Al met al te vlak.
Afdronk: medium. Een beetje waterig, misschien dat ik nog ergens wat tabak proef, maar daar twijfel ik over.

Eindoordeel
Zeker geen whisky die ik zou aanschaffen. De neus vind ik wel behoorlijk in orde, maar daarna wordt het al snel minder. Ik mis echt complexiteit hier. Deze whisky is eigenlijk maar saai.
Ik zou ook niet durven gokken van welke distilleerderij deze komt of hoe oud 'ie is. Score: 71

edwinedje
Zaterdag 28-09 - ca.22:00, Maandag 30-09 - ca.20.30

Uiterlijk: Een lichtgoudgele kleur.
Blijft iets minder dik aan het glas hangen dan de eerste
De tranen komen ook iets sneller dan bij Sample 1

Geur: De eerste keer {zaterdag} vooraf kon ik er weinig van maken.
De volgende ochtend leek het glas wel wat caramel te hebben.
Dit was de maandag avond alweer vervlogen, maar kwam terug bij het inschenken van de tweede sample.
Maar verdwijnt weer als het glas wat langer staat.

Smaak: Lekker, maar ook deze heeft een druppeltje water nodig.

Nasmaak: Aangenaam, zeker beter dan de eerste sample 1.

In één zin: Lekker, en de geur van de volgende ochtend is weer bekend
Score: Weer een mogelijke kandidaat voor in de kast.

JayDie

Referentie: Glenmorangie 10yo
Glas: Glencairn. Geschat ABV obv bellentest: 46%. Medium legs vallen snel
Kleur: Vol goud (lichter dan #1)
Neus: Sherry, leer, maggi, aardbei, cederhout, gebrande suiker, mint / menthol, leerachtige verdwijnt later wat, zoetig. YUM!
Smaak: Rook? zacht, zoet
Afdronk: Rook, zoet, klein bittertje, honing. Laat: bananensnoepjes
Comment: Guess: Highland Park?

BeTon

Glas: snifter
Kleur: mooi donker van kleur, heeft minimaal 12 jaar gerijpt.
Alkoholpercentage: rond de 45%
Geur: zacht, vol en aardig wat zoete noten als drop en pure chocola
Smaak: wat de geur al aangaf, een zachte whisky met een vol-zoete smaak. Blijft vrij lang op de lippen hangen maar niet achter in de keel. Ik denk dat deze whisky aardig lang heeft gerijpt op bourbonvaten gezien de kleur en de zachtheid. Alcoholpercentage schat ik op zo'n 44%. Misschien is het wel een bourbon.... prima te drinken, niks heftigs of aparts. Krijgt van mij een 7.

MarcelE

Uiterlijk: goud, licht amber
Geur: Licht zoet (sinaasappel?), ook wat aarde/grond, geen rook, geen sherry.
Smaak/Afdronk: ook hier licht zoet (maar je moet wel goed zoeken), blijft licht op gehemelte plakken alsof je een rode wijn drinkt. Ik kan geen uitschieters kwa smaak ontdekken, hij zit redelijk 'in het midden' zeg maar. Lastig.
Middellange afdronk, niet spectaculair.

In één zin: ik heb 1 whisky gehad die hierop leek en dat was de Oban 14. Die was niet verkeerd, dronk niet te moeilijk weg, maar was ook weer niet spectaculair. Dat vind ik met deze ook. Het is veel zoeken naar bepaalde geuren en smaken en ik kon ze lastig vinden.
Niet helemaal mijn whisky.

Score: 75

Irpel

Geur: appel, rozijnen, citrus, scherp/prikkelend in de neus (hoog ABV?)
Smaak: beetje vlak, droog, moeilijk.
Afdronk: niet te lang, monddrogend, beetje wrang.

Met water:
Geur: klein beetje rook, zoeter, bloemig, hout.
Smaak: zoeter, caramel, butter scotch, veel lekkerder.
Afdronk: beter, meer smaak, langer met caramel. Meer smaak van whiskey/Bourbon.

whiksy

Royal Leerdam tasting glas
Kleur: Goudkleurig; trage, olieachtige druppels.
Neus: Rijke geur, zoet, caramel, hout. Beetje ranja-achtig.
Smaak: In eerste instantie dacht ik vrij sterk (+/- 50%), maar bij m'n tweede poging vond ik het weer meevallen... Ik gok 46%. Zoetig. Zachte fruitsmaak, perzik. Beetje eik.
Afdronk: vrij lang, noten en toffee.

Een subtiele whisky waar veel in te ontdekken valt... Ik moet er nog een paar keer naar terugkeren. Ik gok dat er vers sherryhout is gebruikt, misschien als finish?

In één woord: subtieleallemansvriendmetmeerlagen.
Gezien sample 1 heb ik geen flauw benul waar deze vandaan komt... Maar de beschrijving van Glen Ord komt volgens mij in de buurt.

brebe

Uiterlijk: licht goudgeel
Geur: Ik ruik een bourbonvat, salmiak is duidelijk aanwezig. Eigenlijk elke keer dat ik ruik. Andere geuren gaan en komen, zoals gras, hout, cactus en marshmellows
Smaak/afdronk: Pittige whisky, pepertje en kaneel. Sluit samen met de Bourbon wel aan bij een recente Dailuaine-ervaring
Percentage: Schudproef suggereert 53%, eerste slokjes doen mij denken dat dit weer een Japanner is die niet weet hoe de schudproef werkt (Japanners zijn altijd 45%) , in tweede instantie kies ik, gebaseerd op de smaak voor 48%
Afkomst: Als beginner heb ik sowieso weinig houvast. Speyside vind ik wel een optie, gezien de kruidigheid. Ik zeg Dailuaine, 17 jaar oud.
Score: 84

Dutch-Drammer ( René )

Uiterlijk: Kleur tussen Goudgeel en Amber, de tranen zijn smal en zakken snel.

Geur: Vanille en chocolade en vruchten

Smaak: Vanille en chocolade, zoetig later , met enkele uitspringende vruchten smaakjes

Mondgevoel: aangename alcoholische tinteling, niet olieachtig maar wat droog

Afdronk: Chocolade, blijft redelijk lang hangen op de tong een aan het verhemelte

Conclusie: niet super in balans maar daardoor wel een prettig karakter, laat door de afdronk een zeer prettig gevoel/smaak naijlen.Kan redelijk tegen wat water

Goede whisky die het voor mij vooral van de afdronk heeft en daardooor een goed indruk in het geheugen achterlaat

Jorrit

Alcohol percentage: uit de schudtest blijkt een alcohol percentage van +/- 50% abv, na proeven gok ik op een percentage van 46 abv.
Body: licht.
Leeftijd: ik vermoed niet heel oud; 12-14 jaar. Distilleerderij: wilde gok; Ardmore.

Neus: appels, honing, beetje houterig. Weinig aroma, drupje water verandert hier weinig aan (kan ook aan mijn glas liggen).
Smaak: fris, licht prikkelend op de tong.
Afdronk: warme maar gemiddeld tot korte afdronk.

Conclusie: ik vond dit een smakelijke maar weinig complexe, beetje vlakke, whisky. Heb deze een aantal dagen geleden geproefd en had er grote moeite mee de diverse smaken te onderscheiden. Nu voelde ik me niet zo lekker tijdens het proeven, dus ik wacht op een herkansing.
Punten: (voorlopig) 78.

C C K

Kleur: lichtgoud

Neus: gelijk zoet, wit fruit. Bruine suiker? Een milde fruitcocktail met een beetje honing. Na een tijd poedersuiker en spijs (amandel). Dit bevalt me wel!

Smaak: komt ietwat langzaam op gang, dun mondgevoel. Beetje karton, daarna kruidig (peperkoek). Verder vooral zoet, toch niet verkeerd.

Afdronk: lekker maar ook niet heel veel verschillende smaken. Vooral kruidig, witte peper en peperkoek. Beetje bitter (niet vervelend) tot slot.

Hmmm deze is moeilijk, de neus was beter dan de smaak. Ik denk aan een speysider (de neus deed me aan de Caperdonich van Wees denken) op een laag alcoholpercentage (43%). Qua vat heb ik nog minder een idee, misschien een nieuw eiken vat? Zal geen aankoop zijn. Ik vond dat hij wel beter werd met een klein druppeltje water.
punten: 80

andre8x8

Geur: Zacht, zoet, vanille, maar ook groene appel.

Smaak: Zo wat een verschil met de geur; krachtig met zout en peper en toch ook weer de appel.

Afdronk: Heel apart de geuren komen terug in de afdronk, zoet, vanille, appel.
Blijft lang hangen.
Genieten !

Score: 86
Alcohol percentage: <45%

Complexe heerlijke whisky !

QPO-80-03

Uiterlijk: Cognac kleur

Geur: Fris, honing, ietwat scherp aan de neus

Smaak: Abrikoos, perzik, ietwat rokerig

Mondgevoel: Zacht, prikkelig, bittertje

Afdronk: Zacht, kort

Soundwave

rozijnen, rozijnen en nog eens rozijnen. Ik kan echt alleen maar aan zo'n kartonnen doosje met rozijntjes denken. Ook nog wat maple syrup en overig gedroogd fruit misschien. Smaak, oeehh die zag ik niet aankomen met dat rozijnengeweld. Ineens drop/anijs ook sterk aanwezig. Wat ziltigere en peperige afdronk, maar niet superbitter ondanks de droptonen (beetje ontbijtkoek). Wel sterker denk ik dan sample 1. Ik gok op iets van 51%. Ook iets dikker, wat ik bij de vorige miste. Afdronk is redelijk lang maar ietwat vreemd. Kan het niet zo goed plaatsen wel behoorlijk kruidig. Is dit misschien een Glenfarclas of Glenrothes? Zou een Olorosso finish kunnen zijn, maar de kleur is wel redelijk licht. Nog een half uurtje in glas laten staan en iets meer vanille en boter hebben zich ontwikkeld. Met water erbij ook wat mandarijn/sinaasappeltonen en en licht muntje/eucalyptus? Ik vind het een prima whisky. Nu zou ik em 84 punten geven denk ik.

Otje

Uitzicht: Oud goud, lang traaglopende legs.

Neus: Boenwas, gestoofde appel, wat velpon, iets bourbonachtigs. Zou zo weer een japanner kunnen zijn.

Smaak: blijft iets achter bij de neus, appel, zoetig, iets van cookie dough. Lichte houtinvloed.

Afdronk: Wat vanille, iets bitterig, toch weer zoete appels; van die knalrode.

Lastige, maar de tweede keer proeven vond ik 'm wel lekkerder. In eerste instantie dacht ik aan een goede blend, maar is denk ik toch een single malt. Weer een japanner? Zou kunnen. Wel een wat oudere whisky, 18yo, 43%. Met water wordt 't geheel veel kruidiger. 82pnt.

Centi83

niet agressief in de neus, een zoet aroma, lijm ook.

op smaak niks complex, zoet, kan dit op sherry vat duiden? olieachtig in de mond.

korte afdronk

Valt niet veel over te noteren,
we vermoeden dat dit een jonge whisky is (8-10J) rond de 43%

totalatool

Zoals altijd op basis van ongeveer 2cl. Ik hou graag de helft of iets meer over voor na de onthulling.

Glas: glencairn

Uiterlijk: veel dikke, stroperige tranen

Geur: (zw) heel lekker grassig/farmy, vers hooi; nauwelijks alcoholprikkel op de neus; soort zoethoutje of iets droppigs komt boven; farmyness doet me denken aan Brora, maar dan een frisse variant; ook hier in de verte wat turf; er zit vanille onder het gras; ruikt naar zo'n lentedag waarop ik naar huis moet rennen voor de hooikoortspillen;

Smaak: (zw) lichte binnenkomst; zoethout; (mw) pepertje; zoeter nu, maar droppige blijft ook

Afdronk: (zw) bittertje blijft lang hangen, maar verder niet meer dan middellang

Conclusie: Heb je nou nog een paar flessen Brora weten te vinden? Of heeft de farmyness me op het verkeerde been gezet en moet ik zoeken naar iets anders? Hij heeft op de neus trouwens ook wat weg van de Teaninich van HWF-VBT #2.5, maar ik heb ze niet naast elkaar geproefd.
Ik vond de neus echt heerlijk, op smaak was hij minder krachtig dan de neus deed vermoeden. Overall zeker een whisky die ik kon waarderen. Alcoholpercentage rond 46% vermoed ik, al deed ook hier de belletjestest hoger vermoeden. Heb ik de techniek verleerd?

BWhisky

C: Goud

N: Clynelish. Dat is het eerste wat bij me opkomt. 82 / 89 of 97 TheBondingDram. Zeer mooie mineraliteit, waxy, vol, vettig. Heerlijke neus. Beetje farmy zelfs. En potloodslijpsel. Natte aarde, humus, zeer zoete rijpe perzik. Dit is een neus die mij kan bekoren,complex, vol en oily.
Met openstaan ( en ook tijdens het walsen) komt er meer fruit , zeer zoet exotisch fruit , overrijp fruit zelfs.

T: Vanille, zacht, licht olieachtig qua gevoel maar ook olijfolie in smaak, mooi waxy, natte aarde, humus weer, en iets rokerig en kruidigs van het hout, mocht op iets hoger % gebotteld zijn denk ik want mist misschien wat kracht… alhoewel

F: Veel vanille, wat kruidig van het hout, wat peperig, blijft plakken.

Gok: Tsja, ik gok op Clynelish 82 of 89. Toen ik de 1997 TBD blind proefde dacht ik ook dat het om een oudere Clynelish ging dus misschien is het wel een zeer goeie 97’er…, dat is m’n eerste idee. Een soort aha-erlebnis bij de eerste snuif..
Als het geen Clynelish is dan heb ik geen idee maar dan heb ik wel een ontdekking gedaan. Zeer lekkere whisky.

Punten: 88-89 , net geen 90 want mist wat kracht/een kick… alhoewel.. hij is wel zeer lekker... ik ga toch voor 90 . Een whisky die je me altijd en overal mag serveren.

I_SPEY

Blended whisky? Neeheee, toch?
Kleur: Licht goud.
Neus én smaak: Waar? Oh ja, gevonden, maar heel lichte geur, niet onaardig, met iets van een onrijpe banaan, slechts 'n beetje zoetig en dan komt het: deze whisky is óók vettig, olieachtig en dat redt hem! Dan scoort deze whisky best aardig, maar het is geen topper. En dat geeft ook weer niet zo, want allemaal stunners is ook niet goed! Alhoewel...
Afdronk: tja, die is er nauwelijks, zie boven.
Commentaar: dit is een gewone whisky, die ik niet snel zal kopen.
Pnt.: 79
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-2 (±25 sep t/m 3 ok

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 27 Sep 2013, 18:08

Net sample 2 geproefd. Morgen nog een tweede tasting en dan komt mijn notitie eraan.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 27 Sep 2013, 21:51

Potjandikkie. Ik heb een mening over dit sample. En ik heb deze mening verstuurd.

;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 27 Sep 2013, 22:40

Jij ook al? ;)
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 28 Sep 2013, 20:16

Ik ga vandaag maar niet meer proeven... :nat
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 29 Sep 2013, 09:39

Sample 2 idd ingestuurd. Wat een lastige! :o
0 x
BAM! - ook op Facebook

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 29 Sep 2013, 11:15

Willem vd K schreef:Sample 2 idd ingestuurd. Wat een lastige! :o

Ja, heeft inderdaad een interessant profiel :lekker
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

C C K
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor C C K » 29 Sep 2013, 11:34

Oeh, nu begin ik erg nieuwsgierig te worden :D . Hij gaat vanavond in het glas :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 29 Sep 2013, 12:31

Ik heb sample 2 ook ingeschonken
nu nog even laten ontwikkelen in mijn copita glas en dan ga ik er even lekker ontspannen aan snuffelen en proeven
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

Tipo33
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tipo33 » 29 Sep 2013, 16:02

Deze vond ik toch zeker lastig, maar de notes zijn verstuurd
0 x

Peathead
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Peathead » 29 Sep 2013, 19:14

tja niet gemakkelijk hé
0 x

Erik Elixir
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 29 Sep 2013, 19:50

'Opgelet: Wegens omstandigheden wordt de publicatie en onthulling van sample-2 enkele dagen verschoven!'

Heb ik iets gemist? Iedereen heeft toch zijn pakketje binnen?
Ben namelijk heel erg benieuwd en mijn zenuwen kunnen het niet houden :lol:
0 x

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 29 Sep 2013, 20:27

Een paar dagen later... Hopelijk geen ernstige omstandigheden. Mij komt het in ieder geval heel goed uit, ga ik morgenavond rustig proeven.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Sep 2013, 22:08

whiksy schreef:Een paar dagen later... Hopelijk geen ernstige omstandigheden.

Geniet maar gewoon, maak je geen zorgen :-)

Hij komt me bekend voor, de vraag is natuurlijk of ik in de juiste hoek zit.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

andre8x8
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 29 Sep 2013, 22:33

whiksy schreef:Mij komt het in ieder geval heel goed uit, ga ik morgenavond rustig proeven.

Mij komt het ook zeer goed uit. Ik heb last van een behoorlijke verkoudheid die mij nu al een paar dagen parten speelt.
Die verkoudheid verklaart waarschijnlijk ook waarom ik sample 1 zo afwijkend van de anderen beoordeeld heb.
Na de bekendmaking van sample 1 heb ik zeker 2 keer gekeken of ik wel het juiste sample geproefd had.
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”