HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
1
3%
Afbeelding - 70-74
1
3%
Afbeelding - 75-79
2
7%
Afbeelding - 80-84
13
45%
Afbeelding - 85-89
10
34%
Afbeelding - 90-94
2
7%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 29

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 25 Sep 2013, 22:51

zelfs ik moet eerlijk bekennen dat ik alle japanners die ik al gedronken heb, op 1 hand kan tellen...

ik vond dit een goeie dram, en euh, Johan Onversneden scoort deze een 87... net als ik; zoals gewoonlijk dus :lol:

en inderdaad; ik haal er met de beste wil nog geen sherry uit. Wel complex, maar dus geen single cask, dan kun je al eens wat bijeen gooien hé ;)

ook rook is duidelijk, turf nee, had ik niet. Maar sommige wel. Nog even er in komen dus...
0 x
Afbeelding

MarcelE
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 25 Sep 2013, 23:02

Net het laatste beetje gedronken en vond hem gek genoeg al iets anders dan afgelopen zaterdag.
Dat had ik met sommige whiskies van de vorige tasting ook en niet altijd richting de notities die er later waren.
Maar bij deze had ik dus zaterdag geen lijm lucht en nu rook ik dus wel een hele lichte lijmlucht. Maar dan wel op een lekkere manier.
En proefte nu ook veel minder sherry dan 3 dgn geleden.
Vreemd hoor, maar het leek er ook op dat ik een beetje vekouden werd vorige week (ja ik weet het, smoesjes haha) maar die zette niet door.
Al in al prima whisky.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Sep 2013, 23:04

Anders - in positieve zin - dan de huidige Japanners die ik tot nu toe geproefd heb.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 26 Sep 2013, 00:03

Piet schreef:De toch wel kenmerkende houten-kruidigheid van sandelhout (dat ik voor het eerst en laatste in het echt geroken heb in Indonesië, ook wel: cederhout (sigarenkistje), kruidkoek, speculaas, kaneel, nootmuskaat, leer, handschoenen, wierook,...) is volgens mij toch echt grotendeels afkomstig van het minieme deel Japans-eiken.

Dat zou me niets verbazen. Ik heb me door de vertegenwoordiger van Suntory laten vertellen dat een héél klein beetje Mizunara (Japans eiken) al gelijk erg proefbaar is, een beetje vergelijkbaar met minieme hoeveelheden geturfde spirit.

JayDie schreef:Anders - in positieve zin - dan de huidige Japanners die ik tot nu toe geproefd heb.

Voor mij is het precies andersom. Ik heb tot nu toe voornamelijk producten van Suntory geproefd (Yamazaki, Hakushu, Hibiki) en vind deze (na net nog een testend slokje te hebben genomen) toch een stuk minder plezant :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 26 Sep 2013, 07:32

BWhisky schreef:
Kay schreef:Zo, dit bevestigt wel heel erg het stereotype dat ik in mijn hoofd heb.
En het bevestigt dat ik mijn eerste ingeving nooit meer uit mijn notitie moet verwijderen.
Ben nu wel eens benieuwd wanneer ik eens een Japanner proef die me wel echt van mijn sokken blaast.

Hanyu 1991 DD Deze al geprobeerd ? ;)

Nee, heb je een sampletje voor me? ;)
0 x
Afbeelding

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 26 Sep 2013, 07:47

Tja, verrassende ontknoping. :goedgedaan Ik dacht er wat sherry in te proeven maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Alleszins, een lekkere dram. Way to go, Piet!
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 26 Sep 2013, 08:01

Banzai schreef:Tja, verrassende ontknoping. :goedgedaan Ik dacht er wat sherry in te proeven maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Alleszins, een lekkere dram. Way to go, Piet!

Toch wel!

Piet schreef:Op zich wel verbazingwekkend hoeveel Sherry hierin wordt geproefd :o
The casks mix is 98% American white oak barrels and 2% is a mix of sherry butts and Japanese oak barrels. 50% of the American white oak barrels are hogsheads remade from bourbon barrels and 50% are new American oak barrels charred on the premises.

0 x
Afbeelding

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 26 Sep 2013, 08:27

Verrassing, inderdaad

Niet alleen de uitkomst maar ook mijn eigen score.
Wat ik meende te ruiken en proeven maar ook het mondgevoel klopte wel. Ook het idee dat ik een en ander miste maar het wel goed in balans vond klopt dus wel.
Ondanks dat ik toch al wat Japannertjes heb genuttigd haalde ik dat Japanse er niet echt uit totdat iemand hier suggereerde dat de whisky misschien uit Japan zou komen en ik toch even ging twijfelen. Ook scoor ik Japanse whisky gemiddeld hoger dan ik nu heb gedaan.
Al met al dus een leuke ervaring en eye opener.

Op naar de volgende

René
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 26 Sep 2013, 08:58

Net als een paar andere hier mijn tweede Japanse Whisky.

De eerste was een Hibiki.
Van die Hibiki staat me ook bij dat hij vrij aanwezig was, net als deze...

Grappig detail dat (bij benadering) rond de onthulling mijn maatje, voor wie ik de samples had gekocht, in het vliegtuig naar Japan zit.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Sep 2013, 09:11

Piet schreef:Op zich wel verbazingwekkend hoeveel Sherry hierin wordt geproefd :o

Ik niet; wat ik ook schrijf in m'n note, doet de kleur dat vermoeden, maar kon het er niet uit halen. Komt die donkere kleur van het toasten, toch van de sherry of van karamel kleurstof...?
Piet schreef:De toch wel kenmerkende houten-kruidigheid van sandelhout (dat ik voor het eerst en laatste in het echt geroken heb in Indonesië, ook wel: cederhout (sigarenkistje), kruidkoek, speculaas, kaneel, nootmuskaat, leer, handschoenen, wierook,...) is volgens mij toch echt grotendeels afkomstig van het minieme deel Japans-eiken.

...daar moet ik bij de re-tasting eens op gaan letten; allemaal geuren die ik wel kan bekoren, maar niet heb gevonden...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Deunemans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 26 Sep 2013, 09:25

Geweldig leuke en aangename opener van deze VBT Piet. Mooi om te zien dat deze Japanner veel mensen op het verkeerde been heeft gezet. Bijzondere combinatie van vaten gedurende het rijpingsproces. Ik ben blij dat ik nog een bodempje heb bewaard waar ik na de VBT nog eens lekker een avondje aan ga snuffelen om te kijken wat ik eruit kan halen op basis van de tasting notes.

Complimenten aan de deelnemers die dicht in de buurt zaten met het land waaruit de whisky afkomstig is, erg netjes!
0 x
Afbeelding

Tipo33
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tipo33 » 26 Sep 2013, 10:08

Leuke opener!

Helaas voor mij weer een bevestiging dat de (meeste) Japanners het niet "doen" voor mij. Positieve uitzondering hierop was een Karuizawa NOH 1992
:japan
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Sep 2013, 10:15

JayDie schreef:...daar moet ik bij de re-tasting eens op gaan letten; allemaal geuren die ik wel kan bekoren, maar niet heb gevonden...

Ik heb ze er niet allemaal in aangetroffen hoor John. Maar het lijstje zit in die hoek.
Overigens vond ik dit soort snuffel "hout-aroma's" ook deels terug in The Glenlivet Alpha... en ik meen in de 18yo?

Zie zo juist een gerelateerd artikel op Nonjatta: What does Japanese Oak do to whisky?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 26 Sep 2013, 12:47

Kay schreef:
Banzai schreef:Tja, verrassende ontknoping. :goedgedaan Ik dacht er wat sherry in te proeven maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Alleszins, een lekkere dram. Way to go, Piet!

Toch wel!

The casks mix is 98% American white oak barrels and 2% is a mix of sherry butts and Japanese oak barrels. 50% of the American white oak barrels are hogsheads remade from bourbon barrels and 50% are new American oak barrels charred on the premises.

Tja, ik denk toch dat die 2% te verwaarlozen is ;)
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 26 Sep 2013, 13:03

Zou je denken, maar het is toch veel genoemd.
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”