HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
1
3%
Afbeelding - 70-74
1
3%
Afbeelding - 75-79
2
7%
Afbeelding - 80-84
13
45%
Afbeelding - 85-89
10
34%
Afbeelding - 90-94
2
7%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 29

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2013, 14:56

Qtinn schreef:Dichtbij Highland Park op 45%. Zou ook Gordon & McPhail licensed botteling van Scapa kunnen zijn. Veel dichterbij dan Highland Park kun je toch niet komen? :Scratch

Ik denk niet dat je goed leest hoor. Lees mijn zorgvuldig gekozen woorden nog maar eens.

Alles dat je hier verder leest tot op heden zijn speculaties (hé speculaas!), gedachten en fantasieën (zoals b.v. dat over over Parisiennes) :lol:
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 25 Sep 2013, 15:06

Piet schreef:
Qtinn schreef:Dichtbij Highland Park op 45%. Zou ook Gordon & McPhail licensed botteling van Scapa kunnen zijn. Veel dichterbij dan Highland Park kun je toch niet komen? :Scratch

Ik denk niet dat je goed leest hoor. Lees mijn zorgvuldig gekozen woorden nog maar eens.

Alles dat je hier verder leest tot op heden zijn speculaties (hé speculaas!), gedachten en fantasieën (zoals b.v. dat over over Parisiennes) :lol:

Die zorgvuldig gekozen woorden van jou zijn cryptischer dan ik in eerste instantie door had. Welke whisky komt nou NIET in de buurt van Highland Park, maar heeft er - op de smaak na - veel mee gemeen? :Scratch :?
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
Tipo33
Actief lid
Actief lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Jun 2013, 00:15

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Tipo33 » 25 Sep 2013, 15:09

Volgens mij kunnen we dit ook doen zonder whisky te proeven. Piet geeft af en toe een cryptische hint en op basis daarvan proberen wij de distillery te achterhalen? :D
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Sep 2013, 15:12

Willem vd K schreef:Die zorgvuldig gekozen woorden van jou zijn cryptischer dan ik in eerste instantie door had. Welke whisky komt nou NIET in de buurt van Highland Park, maar heeft er - op de smaak na - veel mee gemeen? :Scratch :?

Het zou bijvoorbeeld ook van een eiland kunnen komen...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 839
Lid geworden op: 26 Jun 2013, 20:05

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor whiksy » 25 Sep 2013, 15:15

Tobermory, Arran, Jura... Ik ken ze allemaal nog niet.
Moet even zwaar terugdenken, maar ik haalde er geen zee-inlvoeden uit. Zal vanavond nog eens nippen en met sample 2 vergelijken.
0 x

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2391
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Kay » 25 Sep 2013, 15:15

Matti schreef:
Willem vd K schreef:Die zorgvuldig gekozen woorden van jou zijn cryptischer dan ik in eerste instantie door had. Welke whisky komt nou NIET in de buurt van Highland Park, maar heeft er - op de smaak na - veel mee gemeen? :Scratch :?

Het zou bijvoorbeeld ook van een eiland kunnen komen...

Of niet al te oude whisky's in een over-de-top verpakking stoppen en er dan gruwelijk veel geld voor vragen?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Sep 2013, 15:17

Kay schreef:Of niet al te oude whisky's in een over-de-top verpakking stoppen en er dan gruwelijk veel geld voor vragen?

Nah, dat brengt het aantal opties niet echt terug ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2013, 15:25

Tipo33 schreef:Volgens mij kunnen we dit ook doen zonder whisky te proeven. Piet geeft af en toe een cryptische hint en op basis daarvan proberen wij de distillery te achterhalen? :D

Klopt. Maar dat was al zo. Had ik in het prille begin ook niet door :domdom
Sommige deelnemers nemen alles wat ik ooit zeg, schrijf of doe of deed mee in hun zoektocht. En soms leidt dat ergens toe :P
Vandaar dat ik al lang mijn WhiskyBase verzameling niet meer bijhoud ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Dutch-Drammer
Senior
Senior
Berichten: 145
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 10:16
Locatie: Leidschendam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 25 Sep 2013, 16:02

Cryptische hints en beschrijvingen gaan denk ik niet voor iedereen in de goede richting helpen.
Ik denk dat uit de beschrijvingen al duidelijk wordt dat niet iedereen eenzelfde omschrijving geeft/kan geven van eenzelfde sample, dit heeft diverse oorzaken die op dit forum al vaker besproken zijn.

Maar als iemand op " aanwijzing " van dikke, langzame tranen en een neus met rook /turf op het idee komt dat het sample wel eens X zou kunnen zijn, wordt het voor de volgende erg lastig als hij diezelfde tranen als redelijk dun en snel ervaart en bv de turf er niet in kan ruiken., en dus een andere inerpretatie van de omschrijving zal geven...
Aan de andere kant kom ik misschien tot dezelfde conclusie als ik die turf nog nooit in X geroken heb.

Maar dat is juist het leuke van zo'n VBT met discussie en de beleving die eenieder er uit haalt.

Mijn (waarschijnlijk foute ) idee van Ardberg in de melkchocolade kwam niet van de neus van turf die rook ik niet ) maar vanwege een mond gevoel.

zo leiden er vele wegen naar Rome.

Zo heb ik al diverse Japanse whiskies geproefd maar bij dit sample niet een maal aan een Japannertje gedacht ( maar nu wel ) :D
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2013, 16:22

Dutch-Drammer schreef:Cryptische hints en beschrijvingen gaan denk ik niet voor iedereen in de goede richting helpen...

Dat is dan ook een van de belangrijkste redenen dat we een periode van radiostilte hebben waarin er ook niets gehint wordt, tot ná publicatie van panelproefnotities.
Als de objectief, onbeïnvloede en onbevangen notities er eenmaal staan (en we wat er achter de (PB-)schermen gebeurt buiten beschouwing laten 8-) ) kunnen dit soort discussies geen schade meer aanrichten. Maar wel vermakelijk en zelfs leerzaam zijn ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

MarcelE
Senior
Senior
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 Okt 2012, 17:27
Locatie: Zoetermeer

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 25 Sep 2013, 17:35

Die 45%, dan zit ik waarschijnlijk met m'n Macallan niet goed. :D
De enige Macallan met 45% is een Macallan 1874 Replica en die zie ik voor 750 pond op thewhiskyexchange staan.
Ben wel heel benieuwd, ik kan er persoonlijk geen Highland Park in herkennen, heb de 12Y en de 1998 gedronken maar dat vond ik heel andere whiskies dan deze.
Leuk hoor al dat giswerk.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Sep 2013, 17:44

Nog één keer terugkomend op de bubbeltest he... is de vorm van het flesje (breed of smal en de hoeveelheid lucht die er nog in zit) niet ook een factor die bepaalt hoe heftig iets bruist na een x aantal keer schudden? Zien de bubbeltesters verschillen tussen het schudden van een reageerbuis versus een 0,7 liter fles?

Oow en zou het deze kunnen zijn? Nikka Miyagikyo 15yo
0 x

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2391
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Kay » 25 Sep 2013, 17:46

Soundwave schreef:Oow en zou het deze kunnen zijn? Nikka Miyagikyo 15yo

Met mijn overgesimplificeerde redenatie "lijmlucht = Japans" (stond zelfs oorspronkelijk in mijn notitie, maar ik vond het toch iets te kort door de bocht) zou ik er zo op inzetten. ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Sep 2013, 17:50

Oow oeps zie nu dat die al door iemand genoemd was. Als het de Miyagikyo 10yo zou zijn zou ik kwa leeftijd en ABV in ieder geval in de juiste richting hebben gezeten. De origami-achtige verpakking is ook vrij bijzonder. Edit: het label daarentegen is niet zo bijzonder...
0 x

Gebruikersavatar
Peat
Site Admin
Site Admin
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51

HWF VBT-4: Sample-1: Het sample is onthuld

Ongelezen berichtdoor Peat » 25 Sep 2013, 19:09

*******************************************************************************************************************************
De inhoud van het sample is onthuld in het eerste bericht in dit onderwerp.


*******************************************************************************************************************************
Piet schreef:"Hoewel #1 er echt niet in de buurt komt heeft hij er toch veel mee gemeen. Maar of dat nu te proeven is :Scratch "

En neen, geen Highland Park. Maar wel óók een heel noordelijke distilleerderij gelegen op een eiland ten noorden van het moeder(ei)land, op zo'n ±8.500 km van de Orkney eilanden.
JayDie schreef:Heeft Piet zich dan toch verraden?

Zo zie je maar weer.

WhiskyclubSpakenburg: ik denk geen Schotse malt whisky, heeeel misschien een Ben Nevis. Mijn idee is een Japanse whisky of misschien zelfs Taiwan van ongeveer een 12-15 jaar en op CS. Scoort 85 punten op mijn schaal van Whiskybase. (Mod: Om nu die 100-schaal te verheffen tot een "schaal van Whiskybase" gaat mij iets té ver maar okay.)

Perplex: ...Wat voor een soort whisky het is durf ik niet te zeggen. Het alcohol percentage is denk ik rond de 42%. Stiekem denk ik dat dit een whisky is uit het oosten.

xlrider: ...Deed me direct denken aan mijn Yoichi 10yo....doet me denken aan mijn Jura 10yo....Ik ga echt geen poging doen om te raden wat dit is.

Willem vd K:
...Of misschien is het wel helemaal niet Schots? Ik heb nog nooit Japans gedronken maar als ik me voor zou stellen hoe goede Japanse whisky smaakt dan is dat zo als deze eigenlijk.
0 x


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast