HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
1
3%
Afbeelding - 70-74
1
3%
Afbeelding - 75-79
2
7%
Afbeelding - 80-84
13
45%
Afbeelding - 85-89
10
34%
Afbeelding - 90-94
2
7%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 29

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor Kay » 24 Sep 2013, 20:35

MarcelE schreef:Maar gelukkig roken er meerdere sherry, dus ben weer gerustgesteld.

Ik rook niet specifiek sherry, maar wel marshmallows. Als ik dat opschrijf duidt dat 9 van de 10 keer op Oloroso.
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 24 Sep 2013, 20:58

Wat leuk om al die notities te lezen! Gelukkig ben ik inderdaad niet de enige die HP noemde, maar ik betwijfel zelf enorm of het wel een goede gok is. Doet er verder ook niet toe eigenlijk. Ik vond de whisky blijkbaar wel beduidend beter dan de rest, als ik de scores zo zie. Erg benieuwd naar de uitslag!
0 x
BAM! - ook op Facebook

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 24 Sep 2013, 21:16

Ik rook ook geen turf, maar wel rook hoor ;)
Ook leuk om weer te zien dat ik weer wat overeenkomsten heb in notities met dezelfde mensen als bij de vorige VBT's. (Yapi?)
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 24 Sep 2013, 21:35

Soundwave schreef:Ik rook ook geen turf, maar wel rook hoor ;)
Ook leuk om weer te zien dat ik weer wat overeenkomsten heb in notities met dezelfde mensen als bij de vorige VBT's. (Yapi?)

Precies, dat had ik ook :)
0 x
BAM! - ook op Facebook

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 24 Sep 2013, 21:35

MarcelE schreef:Ik ben ook reuze benieuwd, ook geen turf geroken overigens.
Na het lezen van de 1e paar besprekingen ging ik kijken of ik wel het juiste flesje had geopend haha.

Ik had ook het gevoel dat ik een ander sample geproefd had. Toch stiekem nog even een nipje genomen van sample 1. Hij blijft voor mij erg vlak en bitter.
Het zou zomaar kunnen dat het schilderwerk van de afgelopen dagen mijn neus en smaak aangetast hebben.
In ieder geval heb ik nog een bodempje over voor na de onthulling.
0 x
Afbeelding

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 24 Sep 2013, 21:40

Ik heb toch wel het gevoel dat ik hetzelfde sample heb geproefd als de rest. Met zoveel reacties verschil je ook met meer mensen van mening. Maar je zult ook vaker je eigen punten van van smaak en geur terugvinden. Dus met de cloud was ik wel ingenomen. Wel grappig dat het percentage varieert van 40 - 58%.
En meer mensen die er hun twijfels over hadden. Ik blijf benieuwd!
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Sep 2013, 22:09

Inderdaad met veel notities ook meer kans op deviatie maar de bandbreedte is denk ik wel groter dan gemiddeld genomen bij een blind sample.

Ik had deze jaren geleden eens geproefd en ik kon me nog prima vinden in de notitie van destijds. Zal ik morgen onthullen. Dat geldt ook voor de score tussen 85 en 90 van destijds....
Na alle bevindingen hier gelezen te hebben net ook nog even genipt maar ook nu geen reden tot herziening :smullen
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 24 Sep 2013, 22:12

hehe, ja. Had ook in geen 100 jaar turf, wel rook van hout (houtlijm). Een paar zaken op het randje, maar steeds positief, zoals die FWP van Bram of de lijm. Tja, die lowlanderassociatie. Dat is puur de combinatie romigheid tropisch fruit. En sherry had ik dus niet, wel heel erg complex fruit, maar geen sherry. Dus als het iets met sherry is...

Maar ik merk aan details dat mijn whiskyseizoen nog niet echt begonnen is... had het nog veel te moeilijk om in 1 trek vanalles te herkennen, zoals ik al een week beschreef op het forum. De whiskysmaak is nog niet terug. De Port en de Chenin Blanc druif zitten nog teveel in m'n smaakpapillen :lol:

PS piet, heb je mijn bericht niet meer gekregen over Strathmill? Mocht je ook aan gok toevoegen. Als het geen lowlander is, dan Strathmill of glen keith

PS 2, in mijn eerste score zat ik zelfs nog hoger... 88-89. Beetje door de lijm en FWP op randje dat ie iets gezakt is. Kan me voorstellen dat ik hem op mindere momenten wat sneller minder ga vinden
0 x
Afbeelding

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 24 Sep 2013, 22:37

Zo, even de tijd genomen om alle reacties te lezen. Geweldig interessante leesvoer :goedgedaan Ben benieuwd welke whisky het betreft.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 24 Sep 2013, 23:13

Hmm, zal 't verschil tussen rook en turf nog eens goed doorlezen.
Leuk om alle notities te zien, veel raakvlakken en ook opmerkelijke verschillen. Grappig dat de Bladnoch vaak wordt genoemd, heb 'm nooit geproefd en puur uit de literatuur (whisky classified) getrokken. Goed boek blijkbaar. Of velen die hetzelfde boek hebben :lol:
Supernieuwsgierig naar de uitslag.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 24 Sep 2013, 23:28

Yapi schreef:

hehe, ja. Had ook in geen 100 jaar turf, wel rook van hout (houtlijm). Een paar zaken op het randje, maar steeds positief, zoals die FWP van Bram of de lijm. Tja, die lowlanderassociatie. Dat is puur de combinatie romigheid tropisch fruit. En sherry had ik dus niet, wel heel erg complex fruit, maar geen sherry. Dus als het iets met sherry is...

Ik had in het begin ook heel eventjes die lijmassociatie trouwens, maar was hem nog voordat ik m'n laptop pakte alweer kwijt en vergeten. Ben heel erg benieuwd of we een beetje in de goede richting zaten!
0 x

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 25 Sep 2013, 05:31

whiksy schreef:Hmm, zal 't verschil tussen rook en turf nog eens goed doorlezen.
Leuk om alle notities te zien, veel raakvlakken en ook opmerkelijke verschillen. Grappig dat de Bladnoch vaak wordt genoemd, heb 'm nooit geproefd en puur uit de literatuur (whisky classified) getrokken. Goed boek blijkbaar. Of velen die hetzelfde boek hebben :lol:
Supernieuwsgierig naar de uitslag.

Ik vond de overeenkomsten met een andere Bladnoch die ik had geproefd heel typerend. Heb trouwens ook nog getwijfeld over Littlemill, zou het ook kunnen zijn. Maar kan zijn dat ik er totaal naast zit met de Lowlands. Ben benieuwd, vanavond weten we het.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 25 Sep 2013, 09:13

Goh, wat een uiteenlopende reacties weer. Ik vond hem in ieder geval erg smakelijk. Ook opmerkelijk dat niet iedereen er rook uithaalde en bij deze dram snap ik dat best. De rook is vrij subtiel aanwezig.

Piet schreef:Ik had deze jaren geleden eens geproefd en ik kon me nog prima vinden in de notitie van destijds.

Hmm. Interessant, dan is het hoogstwaarschijnlijk geen single cask. Dat maakt mij nog benieuwder wat het dan is. :Scratch

Tijdens deze VBT doe ik trouwens een experiment. Ik namelijk voor alle samples een ander glas dan de Glencairn die ik gewend ben. Ik gebruik voor de verandering een copita. Daarbij heb ik nu al gemerkt dat de geur op een of andere manier nog sterker naar voren komt.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Sep 2013, 09:13

Kay schreef:Blijkbaar ben ik niet de enige die lijm ruikt

Ik had inderdaad ook Nagellak (aceton), wat daar in de buurt komt.
Jorrit"
Wel leuk om te lezen dat bijv. JayDie ook laurier terugvond in dit sample[/quote]
Dat doet mij altijd gelijk denken aan Ardmore
[quote="brebe schreef:
Wel grappig dat het percentage varieert van 40 - 58%.

Alleen op de smaak afgaand zeg ik ook geen hoog ABV. Bubbeltest wel.
Yapi schreef:op het randje van die o zo beruchte FWP bij binnenkomst

Help me even... FWP? :Scratch :roll:
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Liquid_Gold
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Liquid_Gold » 25 Sep 2013, 09:29

Yapi schreef:op het randje van die o zo beruchte FWP bij binnenkomst

JayDie schreef:Help me even... FWP? :Scratch :roll:

"FWP" staat voor "French Whore Perfume" (parfum voor Franse hoeren) en is blijkbaar een wereldwijde gekende terminologie voor de zeepachtige/parfumachtige toetsen die men kan waarnemen in Bowmore bottelingen.

:schotland
Laatst gewijzigd door Liquid_Gold op 25 Sep 2013, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

A dram in a glass
Whiff off amber, taste of gold
Caressing your mind

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”