HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

De derde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 14 Apr 2013, 20:43

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
1
5%
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
1
5%
Afbeelding - 80-84
1
5%
Afbeelding - 85-89
14
67%
Afbeelding - 90-94
4
19%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 21

jonker8011
Senior
Senior

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 09 Apr 2013, 21:58

Waanzinnig om te zien dat jullie zo unaniem positief zijn. Heb net mijn neus er nog eens ingehangen, en het spul ruikt gewoon naar prut, naar modder. Ik vind deze onder de slechtste neuzen vallen die ik ooit heb geroken. En dat beetje waterige smaakje dat volgt maakt dat probleem zeker niet goed.

Ben wel blij dat ik nog nooit geld in een Port Ellen heb gestoken, want dat is blijkbaar niet mijn smaak. Wel grote twijfel of ik niet iets mis ergens. Ben normaal wel een fan van oude Islay whisky. Maar hieraan viel voor mij niet te merken dat het langer dan vijf jaar op eiken had gelegen. Letterlijk nul houtinvloeden bemerkt.

Zucht...ik geef het op
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2013, 22:10

ik kan dat perfect begrijpen. Neus en smaak is bij iedereen anders. Lees maar eens de review van Serge over de Banff Silver seal... waar Michel van Meersbergen maar niet genoeg van kan drinken. Serge kan hem zelfs geen 80 geven, Michel geeft hem vlot 90. En ze zijn beiden Malt Maniac, dus met een mileage om u tegen te zeggen.

Dus geen probleem, Jonker, respect dat je uitkomt voor je mening. En geloof me, 't is inderdaad beter voor je portefeuille als je geen Port Ellen lust!
0 x
Afbeelding

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 09 Apr 2013, 22:21

Het grappige is dat ik er al een paar jaar tegenaan hik om zo'n fles te kopen. Op basis van 20+ jaar oude Laphroaigs en Bowmores die tot mijn favorieten behoren dacht ik dat het wel eens de moeite waard zou kunnen zijn :-)

Dat scheelt weer dus. Thanks voor de support overigens. Ik heb al genoeg het idee dat er iets met me mis is. En soms nemen mensen het best persoonlijk als je een whisky laag inschaalt die zij fantastisch vinden.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 09 Apr 2013, 22:22

jonker8011 schreef:Waanzinnig om te zien dat jullie zo unaniem positief zijn. Heb net mijn neus er nog eens ingehangen, en het spul ruikt gewoon naar prut, naar modder. Ik vind deze onder de slechtste neuzen vallen die ik ooit heb geroken. En dat beetje waterige smaakje dat volgt maakt dat probleem zeker niet goed.

Ben wel blij dat ik nog nooit geld in een Port Ellen heb gestoken, want dat is blijkbaar niet mijn smaak. Wel grote twijfel of ik niet iets mis ergens. Ben normaal wel een fan van oude Islay whisky. Maar hieraan viel voor mij niet te merken dat het langer dan vijf jaar op eiken had gelegen. Letterlijk nul houtinvloeden bemerkt.

Zucht...ik geef het op

Snap je wel hoor. Zo extreem geweldig vind ik hem nu ook weer niet aangezien ik zelf niet zo gek ben op medicinale/zeewierachtige/jodium tonen in mijn whisky, maar om te zeggen dat het prut is kan ik mij daarentegen dan ook weer weinig bij voorstellen. Ik kan ook bij whisky waar ik niet zo gek op ben vaak nog wel er uit halen dat het 'objectief' (ja glad ijs ik weet het) kwalitatief ok is. Beetje zoals met muziek of kunst. Je kunt het herrie vinden of afschuwelijk lelijk, maar wel de genialiteit van de schrijver of maker er in (h)erkennen. (althans zo leg ik het voor mijzelf dan maar uit).

Heb nu zelf na vaak twijfelen toch maar besloten er eens een keer zelf ééntje aan te schaffen. Gewoon puur voor de heb en omdat ik toevallig net deze week een meevallertje heb. Had ik misschien toch in augustus al moeten doen oeps!
0 x

Levenswater
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Levenswater » 09 Apr 2013, 22:24

jonker8011 schreef:Waanzinnig om te zien dat jullie zo unaniem positief zijn. Heb net mijn neus er nog eens ingehangen, en het spul ruikt gewoon naar prut, naar modder. Ik vind deze onder de slechtste neuzen vallen die ik ooit heb geroken. En dat beetje waterige smaakje dat volgt maakt dat probleem zeker niet goed.

Zucht...ik geef het op

Ik ben het voor deze met je eens. Maar goed, ga hem nog eens op m'n gemak proeven wie weet verander ik nog van gedachte. Heb eerder een PE gedronken en die heb ik aan m'n vriend gegeven, vond ik ook helemaal niets.
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2013, 22:28

oh, maar die mensen begrijp ik ook hoor :lol:

Je hebt graag gewoon erkenning en bevestiging voor je smaak. Als ik whisky's scoor, en ik kom gelijk uit met enkele doorwinterde profs, ben ik best trots. Tegelijk is het maar een illusie dat je daardoor eigenlijk zeker 'smaak' hebt. Mijn vriendin bv zou een Ricard een 90+ geven, terwijl dat bij mij geen 70 krijgt hoor. En ik kan niet zeggen dat ze geen smaak heeft, want ze heeft er mij uitgekozen :lol:
0 x
Afbeelding

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 09 Apr 2013, 22:37

Soundwave schreef:
maar om te zeggen dat het prut is kan ik mij daarentegen dan ook weer weinig bij voorstellen.

Misschien is vochtige aarde een objectievere manier om het te zeggen. Prut en modder hebben best een negatieve connotatie. Maar ja, nou was mijn ervaring ook niet onverdeeld positief. In ieder geval een belangrijke conclusie: meer Port Ellen voor jullie!

Yapi schreef:oh, maar die mensen begrijp ik ook hoor :lol:

Ik eigenlijk ook wel, ik ben een groot fan van Cragganmore 12, en het voelt toch altijd weer als een steek onderwater als iemand mijn favoriet saai noemt :)
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 09 Apr 2013, 22:45

jonker8011 schreef:
Soundwave schreef:
maar om te zeggen dat het prut is kan ik mij daarentegen dan ook weer weinig bij voorstellen.

Misschien is vochtige aarde een objectievere manier om het te zeggen. Prut en modder hebben best een negatieve connotatie. Maar ja, nou was mijn ervaring ook niet onverdeeld positief. In ieder geval een belangrijke conclusie: meer Port Ellen voor jullie!

Yapi schreef:oh, maar die mensen begrijp ik ook hoor :lol:

Ik eigenlijk ook wel, ik ben een groot fan van Cragganmore 12, en het voelt toch altijd weer als een steek onderwater als iemand mijn favoriet saai noemt :)

Yep en zo zijn er meer dagen in het jaar dat je mij een groter plezier doet met een Blackbush dan met deze PE :bigsmile
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Apr 2013, 08:00

Zooow... Weinig tot geen ervaring met PE. Maar goed dat ik in m'n note toch nog naar Islay switchte :gnif

MarcelE schreef:JayDie, als het de Benriach Arumaticus is dan schaam ik me want heb de fles hier.

Het is ab-so-luut niet nodig je te schamen, ik heb Glenmorangie Nectar d'Or ook niet herkend. M.i. gaat het niet om 'wie heeft de meeste goed', maar juist om 'hoe vind men een dram als deze blind geproefd wordt' ipv al allerlei vooroordelen te hebben 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 10 Apr 2013, 09:40

Baal er nu wel van dat ik bij mijn oorspronkelijke notitie vergeten had om er een score bij te zetten. Dit heb ik dus letterlijk op basis van een laatste druppel moeten doen. Veel verder dan 'de lekkerste tot nu toe' kwam ik dus ook niet, jammer.

Ik word nu ook steeds nieuwsgieriger naar de Port Ellen die ik nog gesloten heb staan (1983 - 2010 Provenance).

Overigens al de tweede keer deze VBT dat ik een lichte rokerigheid in mijn notitie zet en toch niet op Islay 'inzet', beide keren zat ik er zelfs compleet naast. Is me wel duidelijk geworden dat er een heel gamma aan Islay whisky's is dat een pak subtieler is dan wat ik gemiddeld in de kast heb staan.
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 10 Apr 2013, 10:11

Kay schreef:Baal er nu wel van dat ik bij mijn oorspronkelijke notitie vergeten had om er een score bij te zetten. Dit heb ik dus letterlijk op basis van een laatste druppel moeten doen. Veel verder dan 'de lekkerste tot nu toe' kwam ik dus ook niet, jammer.

Ik word nu ook steeds nieuwsgieriger naar de Port Ellen die ik nog gesloten heb staan (1983 - 2010 Provenance).

Overigens al de tweede keer deze VBT dat ik een lichte rokerigheid in mijn notitie zet en toch niet op Islay 'inzet', beide keren zat ik er zelfs compleet naast. Is me wel duidelijk geworden dat er een heel gamma aan Islay whisky's is dat een pak subtieler is dan wat ik gemiddeld in de kast heb staan.

ach zo zie je maar, ik vond deze echt alles behalve subtiel, met jodium, zeewier en rook. :D
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Apr 2013, 10:30

Soundwave schreef:ach zo zie je maar, ik vond deze echt alles behalve subtiel, met jodium, zeewier en rook.

Inderdaad, zo zie je maar!
Niet zijnde een "echte Peat-head", is het juist de (voor mij) subtiele rokerigheid, mooi in balans met de andere smaakcomponenten, die mij er zo in aanspreekt :dancing 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Apr 2013, 10:48

Piet schreef:
Soundwave schreef:ach zo zie je maar, ik vond deze echt alles behalve subtiel, met jodium, zeewier en rook.

Inderdaad, zo zie je maar!
Niet zijnde een "echte Peat-head", is het juist de (voor mij) subtiele rokerigheid, mooi in balans met de andere smaakcomponenten, die mij er zo in aanspreekt :dancing 8-)

Jup, al vond ik het karakter van de rook wel erg in de richting van de zuidelijke 3 (Laphroaig, Ardbeg, Lagavulin). En dan te bedenken dat deze 27 jaar oud is! Het is een wonder dat hij nog zo rokerig is als hij is.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 10 Apr 2013, 11:16

Soundwave schreef:ach zo zie je maar, ik vond deze echt alles behalve subtiel, met jodium, zeewier en rook. :D

Misschien worden mijn smaakpapillen zo vaak met extreem rokerige cask strength gebombardeed dat ik ondertussen alles als subtiel ervaar :-P
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Apr 2013, 14:14

Matti schreef:al vond ik het karakter van de rook wel erg in de richting van de zuidelijke 3 (Laphroaig, Ardbeg, Lagavulin).

True. Aardse rook / potgrond. Lagavulin kwam bij mij ook voorbij.

BTW: dram uit m'n geboortejaar :duimop
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-3”