HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 april)

De derde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 06 Apr 2013, 20:25

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
2
12%
Afbeelding - 81-85
12
71%
Afbeelding - 86-90
3
18%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
Peat
Site Admin
Site Admin
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51

HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 april)

Ongelezen berichtdoor Peat » 22 Feb 2013, 12:02

#4 - Glenmorangie Nectar d’Or, 12yo, Sauternes finish, 46%, ter beschikking gesteld door Moët Hennessy Nederland B.V. (in de persoon van Malu Knippenberg, msknip ).

vbt-3-4-glenmorangy-12yo-nectar-IMG_0514s.jpg
vbt-3-4-glenmorangy-12yo-nectar-IMG_0514s.jpg (148.29 KiB) 2639 keer bekeken

"De basis is The Original, minimaal 10 jaar gerijpt op ex-bourbon vaten. Voor The Nectar d’Or rijpt deze spirit nog twee jaar extra op exclusieve handgekozen Sauternes witte wijn vaten en is Non chill-filtered. Het resultaat is een weelderige, sensuele, delicate whisky.
Wat water in de whisky brengt de schuimige geur van citroen meringue naar voren en het rijke aroma van een fruitcake in de oven en warm gemberbrood." ( http://www.glenmorangie.com/our-whiskies/nectar-dor/ )

WhiskyFun: Glenmorangie Nectar d’Or (46%, OB, Sauternes finish, 2007!)
Exit Madeira and Burgundy, here’s a Sauternes finish. It’s not impossible that new owners LVMH provide the distillery with their own empty Sauternes casks (yes, it’s Sauternes with an s at the end. Sauterne is a pale copy made in America, or a frequent misspelling done by some of our Scottish friends. Well, I do it myself sometimes, but not on labels, eh!)
Colour: gold (what else?)
Nose: but this smells exactly like Sauternes at first nosing! Amazing... I mean, the spirit is almost absent here, it’s the wine that does all the talking, and as Sauternes isn’t ‘a winey wine’ (come on, Serge!), the result is rather pleasant. A lot of fructose, ripe apricots, icing sugar, hints of kiwis, tangerines... How funny. Gets a little more ‘whisky’ after a while, that is, with hints of oak, a faint maltiness and... And? Hugely demonstrative in any case.
Mouth: ho-ho, this works better I think. More multidimensional than the sherry (and certainly than the Port), with a better oakiness, spices and grass at the attack, and then a huge sweetness that’s better controlled I think. Pepper, baklavas, apricot jam and green tea. Works very well, and there’s even bits of the original distillate that shine through (imagine something delicately smoky and vanilled whispering in the background).
Finish: long and thick, on the same big flavours, with also hints of resin. Again, a very well crafted malt from the New World of Whisky.
Certainly not a grand cru (how would we know anyway with this heavy treatment?) but the end result is truly palatable methinks, albeit a bit panzerish (I think you made your point here, Serge).
86 points (just two points below the rather excellent old 21yo Sauternes finish).

Another Glenmorangie, and probably the most popular among the wine finishes as this is a favourite of many whisky lovers. Glenmorangie Nectar d’Or is extra-matured in Sauternes wine casks, and we already know these Botrytis affected sweet wines can really lift up a whisky.


WhiskyNotes: Glenmorangie Nectar D’Or (46%, OB 2008, Sauternes finish)
Nose: apples and cinnamon. Apricots and tangerine. Hints of pineapple on syrup. Some kiwi. Quite warm with hints of cake and lemon pie. Honeysuckle. Very sweet.
Mouth: indeed very sweet but it shows more spices from the oak now. Much thicker and richer than the Original. Big hints of marmalade and all kinds of yellow fruits. Honey. Lots of vanilla and white chocolate. Mocha in the aftertaste.
Finish: medium length, creamy and firm enough thanks to the oak. Hints of ginger.
Certainly a big step up from the Glenmorangie Original and for me the best of the finishes. Very sweet but not cloying. Worth the extra money and a good after dinner choice. Around € 50.
Score: 85/100


Onversneden: Glenmorangie ‘Nectar d’Or’, 46%, OB 2008, Sauternes Extra Matured
De geur van kamillethee met honing. Vegetaal en zoet. Gedroogd gras, honing en dan komt het fruit opzetten. Appels, abrikoos, citroencake… alles zijdezacht. Plezante neus. De smaak is zacht en romig. Ik denk aan havermoutpap met suiker (zoete granigheid) en gestoofd fruit. Een lichte kruidigheid ook (gember), maar vooral het zoete domineert. Eerder korte, zoete en kruidge afdronk met hints van sinaas, granen en, o

ja, geconfijte gember. Beter dan de Quinta Ruban. 84/100

____________________________________________________________________________________________________
Wordcloud van alle gebruikte termen
vbt3_sample4_wordcloud.gif
vbt3_sample4_wordcloud.gif (35.88 KiB) 2671 keer bekeken


Wordcloud met de meest gebruikte termen weggehaald
vbt3_sample4_wordcloud_edited.gif
vbt3_sample4_wordcloud_edited.gif (56.61 KiB) 2671 keer bekeken


Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

whiskysample

Uiterlijk: donker goud
Geur: heerlijk romig
Smaak: iets bitter, rood fruit / cassis, bramen (griesmeel met bramen toetje), kruidig
Afdronk: iets sherry-vlezigs, lang

In één zin: lekker
Score: 87p

Soort whisk(e)y: single cask
Alcohol percentage: 50%
Whisky: doet me erg denken aan een Aberlour of een Tamdhu, maar een Bruichladdich van Sansibar zou ook kunnen
Leeftijd: ca 15 jaar
Vat/finish: sherry


jonker8011
Neus: Direct een klap in je gezicht van vanille en kokos, belooft weinig goeds.

Smaak: Hier ben ik zeer positief over. Het een-dimensionale van de neus is helemaal weg. In de smaak domineren fruitsmaken, voor mij staat aardbei op de voorgrond, met een frisse achtergrond van citrus. De vanille is slechts een accent geworden, met een bloemige afdronk.

Conclusie: Een jonge, bourbon-finished Speysider met een uitstekend balans, en maar weinig houtrijping.

Rating 85/100


turfsmurf

Uiterlijk: een mooi amber kleurtje.

Geur: ik krijg om een of andere redenen een behoorlijke new oak associatie inclusief iets heel licht mentholachtigs in de geur. Een lekkere doorsnuffelaar. Ik vind hem erg aangenaam ruiken, vooral door die speciale licht muntige/mentholachtige toon.

Smaak: vol, vettig en een droge zoetheid die aan de wangen blijft plakken. Heeft ook een beetje een fris karakter (pepermuntfris, niet zuurfris). Even later komt er een licht hartige sherryachtige smaak vrij, met kersen en rozijnen.

Afdronk: de zoetheid plakt aan mijn wangen en deze whisky heeft een beetje een wrang karakter. De finish is gemiddeld lang met kaneel, kandij en een beetje gember.

Cijfer: 83, smakelijk maar een beetje een gespleten whiskypersoonlijkheid. De geur vind ik het lekkerste onderdeel aan dit drankje.

Opmerkingen: potverdomme, dit is een lastige. Ik krijg sterke new oak associaties door, maar de smaak heeft toch sherrytonen in zich. Zou dit een of andere frankensteinmalt zijn die wellicht sherryrijping heeft gehad maar ook een new oak finish? Gokje: Glenfiddich Rich Oak? Die zou aan de omschrijving kunnen voldoen. Mocht er geen new oak in het spel zijn geweest, dan ben ik heel benieuwd wat het dan wel is.

Distillery: Glenfiddich
Vatsoort: ??? met in ieder geval iets van virgin oak tijdens rijping of finish.
Percentage: 40%
Leeftijd: 14


Yapi (Bart)

Neus: Goed in eerste instantie! Zoetje, beetje fruit, ietsie pietsie ziltigheid in eerste snif, een beetje romigheid, papperigheid en volheid ook, mout. Beetje zuur ook. Licht pepertje en muntje op de achtergrond. Met 4 druppels water komt er meer peper in de neus. Hij wordt wat bloemig. Boterbloempje. Tegelijk wordt ie niet meteen beter met in het glas te zitten. Vervliegt wat.

Smaak: hm, vreemd, doet me wat denken aan cabernet sauvignon in de afdronk. Beetje zuur. Wel okee van volheid moet ik zeggen, het minimum mondgevoel. Mout, licht sherrytoetsje. Een weinig rood fruit-wijntoets. Licht muntje. Peper. Maar allemaal niet heel erg expressief. Doet me wat denken aan een finished whisky (al heb ik er geen 3 binnen in mijn leven), en hoewel ik hier het mondgevoel wel okee vind, lijkt de finish me wat minder. Deze vind ik dus okee genoeg qua initiële neus, mond en volheid, mocht iets meer fruit hebben, en de finish doet iets vreemds... lijkt wel een rode wijn toets.

Even nog tegen een Glenburgie 2003 for Asta Morris zetten. Ja, idd, de neus doet me er iets aan denken. Maar de mond... nou ja, geen competitie. Afdronk? Nee, geen competitie, 5 punten verschil. De Glenburgie AM heeft een geweldig lekkere lang blijvende finish. Romig in het kwadraat. Het ander helftje van sample 4 blijft in het potje tot na de bekendmaking. Score: 83 punten. Okee, maar met enkele foutjes. Vooral de finish is nog niet in balans, met wat tijd in de fles na opening zou deze wel beter kunnen worden, nee? 46%? Niet te oud, 15 jaar? Distilleerderij? Pff, zij die vaak met een finish werken en een klein zieltje hebben? Bruichladdich? Veel vraagtekens dus?????


Kay

Neus: Sherry, toffee, caramel, vanille, melkchocolade en krenten, met een ziltige ondertoon. Door de sherry heen komen echter ook nog steeds de typische muntachtige bourbon invloeden naar boven.

Smaak: Sherry en Aachener Printen (een soort kruidkoek), maar geen pure zoetheid. De basis is namelijk redelijk ziltig en kruidig, met aardig wat peperachtige tonen.

Afdronk: Een mix van sherry en bourbon. Zoet-kruidig en licht rubberachtig. Blijft toch wel een tijdje hangen.

Eindoordeel: Zoet, zout en pittig houden elkaar goed in balans. Ik ben wel een liefhebber van uitgesproken karakters en dat heeft deze, maar door de sherry vind ik het moeilijk om specifieke tonen te herkennen. Lekker is hij echter wel en dat blijft uiteindelijk het belangrijkst: 86.

Vermoedens: Gerijpt in ex-bourbon vaten met daarna nog een finish van een jaar of twee op sherryvaten. Zeker niet zijn gehele 'leven' op sherryvaten gerijpt, daar is de invloed nog te subtiel voor. Een jaar of 16 oud, rond de 43-46%. De sherry-invloed laat wel iets aan Dalmore of Glendronach denken, maar toch een pak ziltiger en vooral kruidiger, dus in vergelijking met deze twee Highland-referenties denk ik toch eerder aan Speyside. Bij de sherry-grootheden uit Speyside waar ik bekend mee ben (Aberlour, Glenfarclas) vind ik de smaak echter ook nauwelijks in de buurt komen. Bij de genoemde voorbeelden is de basis namelijk een stuk meer ‘mellow’ dan bij dit sample. Op basis van de tonen in mijn notities zou ik eerder aan de kustregio van Speyside denken, maar ik heb uit die hoek zo ver ik weet nog niets geproefd dat hierop lijkt. Ik weet wel dat Inchgower en Glenglassaugh niet vies zijn van sherry finishes, maar heb met beide geen ervaringen ter vergelijking. Moeilijk raden dus, maar als het inderdaad een distilleerderij blijkt te zijn waarmee ik nog niet of nauwelijks bekend ben, ga ik die in de toekomst toch maar eens wat beter in de gaten houden.


Dr.Nose

Uiterlijk: Goud.
Geur: Een krachtige geur, die fris en fruitig is met lichte sherrytonen. Na het proeven komen wat meer kenmerken van kruiden en houtinvloeden naar boven.
Smaak: Zurig en bitter en pas later (na enkele minuten wachten) een heel klein zoetje.
Afdronk: Middellang en houttonen (bittertje).

In één zin: Een whisky met een hele mooie neus.

Score: 84

• Soort whisk(e)y: Single malt
• Alcohol percentage: ±52%
• Land van herkomst: Schotland
• Regio van herkomst: Speyside
• Distilleerderij/merk: Glenrothes (duidelijk een gokje)
• Leeftijd: ± 15yrs.
• Gebruikte vat type: Refill sherry

Commentaar: Deze whisky heeft een mooie neus (fruit- en sherrytonen), maar de smaak heeft helaas te veel bitter- en zurigheid in zich.


BWhisky

C: Goud

N:Onmiddellijk zeer fruitig. Pruimen& druiven, sappig fruit. Iets sherry?! . Goeie neus meteen. Leder ook en licht hout. Later meer zoet citrusfruit, de fruitige neus wordt iets ‘frisser’, minder donker fruit. Complexe neus. Lekker! Vleugje vanille? Spoortje rook? Zééér zoet/snoepig/plakkerig na nog meer tijd. Iets TE?

T: Vol, vettig, oily, veel fruit, licht bitter en wat hout/iets drogend. Fruit van de neus, weer zoete citrus/druiven/zoetig/plakkerig. Ondanks het volle mondgevoel mankeert deze whisky toch wat aan kracht, hij zit niet op CS.. Jammer want dit kon hem extra punten opleveren anders.

F : Zeer zachte afdronk, weinig tot geen ‘alcoholprikkel’ maar wel’ mouthcoating’, blijft mooi plakken. Fruitig, licht houtig.

Conclusie : Moeilijk om gokken, dacht bij de neus heel even aan de nieuwe GlenDronach CS maar op smaak is ‘ie daarvoor te zacht.

Door met Yapi te praten beginnen nadenken, eventueel een winefinish, zoete wijn. Goed mogelijk want zeer ‘snoepig’ en ‘plakkerig’. Moeilijk, lijkt me iets a la Glenmorangie Nectar D’or? Yapi riep Bruichladdich, goeie gok, veel winefinishes daar.
Zeer goede neus, het vervolg stelt ietwat teleur. Hij houdt het niveau niet aan.


Matti

Neus: Zuurstok, melkchocola en sherry. Sinaasappel en een hele lichte bittere toon die ik associeer met nat karton. Na een tijdje staan in het glas: marsepein.
Smaak: Een flinke sherry-kick om mee te beginnen (rozijnen en gedroogd fruit), multivruchtensap, ergens tussen zoet en mierzoet. Hij wordt langzaamaan iets kruidiger met een hint van tannine en een héél klein beetje rook.
Finish: Gedroogde vruchten, beetje droge rook, een pepertje en iets zoets (fruitsuiker).
Gokjes en score: Als dit geen first-fill sherryvat is... Heel misschien iets dessertwijn-achtigs als marsala, maar ik denk toch echt (PX) sherry. Niet heel oud, want nog vrij sappig zonder al te veel tannnine (rond de 10-12yo), 46%. Gezien het vermoede thema in combinatie met het smaakprofiel denk ik gelijk aan Bunnahabhain (maar: een tweede keer in 1 VBT?). Het bewuste eiland even loslatend kan het van alles zijn, maar was het eerste wat bij me opkwam Glendronach.

Ik vind de neus heerlijk. Hij ontwikkelt zich met de tijd en geeft een mooi spectrum aan sherry-gerelateerde geuren. De smaak vind ik wat eendimensionaal na de neus, en hij is wat te zoet voor mijn smaak. Kortom, mooie whisky, maar geen klapper: 84 punten.


totalatool

glas: glencairn

uiterlijk: redelijk dikke, niet superplakkerige tranen, kleur nagenoeg identiek aan sample 2

geur: (zw) in verband met verwacht alcoholpercentage (46-48%) is deze onverwacht prikkelend boven een duidelijk zoete geur van cake en vanille, op geur moet het sherry zijn
(mw) framboos komt erbij, naast de cake en rozijntjes

smaak: (zw) bitterheid valt op in vergelijking met geur, licht ijzersmaakje, sherry
(mw) bitterheid afgenomen (maar dat kan ook door de tien minuten in het glas komen), framboos nu ook duidelijk

afdronk: (zw) lijkt in eerste instantie vrij snel weg te sterven, maar blijft dan toch best lang na-ijlen
(mw) beetje nutty nu ook

snelle gok: Moet sherry-matured zijn, en als het weer een Islay is, dan is het een unpeated Bunnahabhain. Ik ga dan voor een nieuwe OB XVIII 46.3%


brebe

kleur: iets donkerder dan strogeel
geur: geen turf! wel zee, bloemen (narcis?), vanille, iets van bourbon. Refill?
tuin na een frisse lentebui. Met water komt er peper bij
smaak: je proeft wat ziltigs. Bloemen komen terug, vanille, karamel. Wat water trekt de whisky verder open.
je proeft hem overal in je mond. Het fruit kan ik niet specifiek benoemen. Soms zou ik willen dat ik vaker proefnotities maakte om zo mijn arsenaal aan geuren en vooral smaken uit te breiden. Misschien ook een kwestie van proeven met andere recensies ernaast.
goede, lange afdronk
Ik schat hem op 52%
Ik had gedacht dat het een all Islay festival zou zijn. Maar nu geen idee, dus ik gok op Old Pulteney. 17 jaar lijkt me een passende leeftijd.
Ik vind hem lekker. 86 punten.


Jeronimoss

Kleur: Amber
Geur: Sherry, fruit
Smaak: Ondanks verwacht hoog percentage van rond de 50% een zachte smaak. Fruitig, licht zoet honingachtig, soms een vleugje peper. Heeft geen water nodig.
Afdronk: Prettig lang, zoetig van fruit en honing.

Dit lijkt me een Speyside whisky maar de distillery zou ik niet kunnen gokken. Wel een whisky die me hoe bevalt.

Score 85


Pellie

Glas: tulipglas

Kleur: goud met oranje gloed

Neus: honing, amandel, witte chocolade, beetje vanille

Smaak: toffee, vanille, zacht, licht pepertje

Afdronk: middellang, beetje droog, zoethout op de lippen, weer vanille op de tong.

Gok: Kentucky straight bourbon, welke?? Geen idee of zou het een whisky zijn met bourbonfinish? Weinig ervaring met beide! Ik gok dus niet, het is geen Woodfort reserve iig, die is veel lekkerder nl. Ik vond deze niet bijzonder!

Alcohol: 40%
Score: 78.


andre8x8

Kleur: goud geel

Geur: mierzoet, vanille, later ook wat fris fruitig.
Een dag later ruikt het lege glas nog heerlijk zoetig, vanille.

Smaak: Eerst zoet, wat later komt de bite met zwart/witjes (peper/zout)

Afdronk: Eerst peperig, en daarna blijft nog lang een mierzoete smaak hangen.

Score: 87
Heerlijk !
Geen idee wat dit is of waar het vandaan komt.
Mocht er een trend zijn, een Islay van 15 jaar, maar ik mis alleen de uitgesproken turf.


JayDie

Een wat kortere note; Pasen, verkouden...
Glas: Mitra WX; Bellentest: redelijk grote bellen, toch vrij snel weg.
Kleur: Donker goud
Neus: Na het openen, eerste wat me te binnen schiet: richting Balvenie. Veel fruit, iets hout, zoet, iets maggi (sherry?), kers.
Smaak: Zachte binnenkomst, zoet, suikerspin
Afdronk: Prikkelt, suikerspin, aardbei. Zoet!
ABV: rond 50%
Commentaar: Tsja... Samen met de #3 zeker wel bovenaan. Lekker! Teaninich?


MarcelE

Uiterlijk: donkergoud. Dikke tranen vallen snel naar beneden, zachte whisky?/lager alcoholpercentage (40-46%)
Geur: behoorlijk zoet (banaan, vanille, chocolade), maar ook nat gras, sherry
Smaak/Afdronk: zonder water(druppels) is deze al goed te drinken, korte warme binnenkomst. Na wat waterdruppels versterkt het de zoetigheid.
Afdronk is vrij kort, noterig/rozijnen (sherry cream?).

Ik vind de whisky minder extreem dan de vorige 3 samples, het maakt hem niet minder lekker overigens. De enige echt zoetige whisky die ik tot nu toe gehad heb is de Glenmorangie dus heb alleen die als referentie. Daar lijkt die enigszins op, maar er zitten wat andere geuren/smaken tussen dus ik denk niet dat het die is.
Score: 84


Centi83

volle heerlijk aroma zonder rook of turf, this I like, heb ik al eens eerder geroken, kan er alleen niet op komen. met water nog wat expressiever.
vermoedelijk cask strength.

lekker peperige aanval op de smaakpapillen. Die doorzet maar langzaam wegtrekt naar achter in de mond. heerlijk.
Vrij lange afdronk.

Er zit een typische (voor mij) herkenbare geur & smaak in die ik niet kan benoemen.
Met stip mijn nummer 1 van de 3 samples (2 tem 4) die ik al geproefd heb.


johan brugge

Neus: Het eerste moment kwam dit mij bekend voor. Ik ruik een lichte sherry geur, wat bloemen, maar voor de rest vind het redelijk eenzijdig.
Smaak: Pretty much the same. Hij zit lag in de alcohol als je het mij vraagt. Maar eens te meer vind het geheel wat slapjes, mist wat karakter en punch. Is dit eigenlijk wel een single malt?
Afronk: Wat peperachtig, licht zoet en een klein beetje rook, maar de finish is aan de korte kant.
Geen idee wat dit is, maar ik vind hem niet erg spannend. Ik zou hem drinken tijdens het kijken naar tv of bij het kaarten. Voor de rest kan ik hier erg weinig over zeggen.


jpvdw

Kleur: appelsap zoals altijd.
1e snifje: oliebollen?
Beter ruiken: zoet, kaneel, natte bladeren in het bos, boerenjongens (rozijnen in brandewijn).
Smaak: Vol, kruidig, beetje bloemen
Nasmaak: prikkelend op de tong.

Ik heb werkelijk geen idee wat dit kan zijn. Een Springbank?


Japie Krekel (Marcel)

Kleur; amber. Ziet er lekker vettig uit in het glaasje.
ABV tussen de 40% á 46%
Geur; Banaan, toffee, notig. Ruikt aangenaam, niet meteen een geur welke overheersend is.
Smaak; Fruit, vanille, kruidig, toffee, karamel, klein pepertje. Voelt lekker vettig aan.
Afdronk; middellang niet erg spectaculair

Een lekkere gangbare whisky of whiskey welke je een minder whisk(e)y kennende voor kan zetten.


Soundwave

In het flesje, jammie :) Vanille, honing en behoorlijk wat (bourbon/amerikaans eiken?) hout walmt de kamer in. Dus toch geen Islay thema deze VBT? Dit komt mij wel erg bekend voor trouwens.
In het glas, redelijk scherpe neus, toch ook wel wat wijn/sherryachtige tonen, rozijnen, gedroogde abrikozen/gedroogd fruit, graan. Gaat best veel kanten op en doet me in dat opzicht een beetje denken aan de Yellow Spot die op 3 verschillende soorten vaten gerijpt is.
Smaak: wow! liquid candy noemen ze dit toch? nog steeds vanille en zoete fruittonen, met drop en honing en wat mint. Ook een erg fijn mondgevoel alsof ik net een heerlijke cupcake heb gegeten.
Moet het hier helaas bij laten voor nu. Heb nog een half flesje over die ik lekker nog even bewaar en hier wil ik dit keer dus zeker een fles van hebben!.
Geen idee verder wat het is. Glen Elgin +/- 20jaar? (moet toch wat noemen he...)


Otje

Uitzicht: Fonkelend goud in het lentezonnetje, dikke trage tranen.

Geur: Veel fruit, sinaasappel en rode appels, wat eik en sherry, beetje prikkelend.

Smaak: Zoet, heel fruitig, sherry, licht zwaveltje en een olie-achtig mondgevoel.

Afdronk: gemiddeld lang en licht bitterig met wat pure chocola.

Algemeen: Lekkere fruitige whisky die ik zonder water het lekkerst vind. Gebotteld op 43% abv. en ik denk 15/18 jaar oud. Een Glendronach wellicht of toch een Kintra 3rd Confidential? Lastig deze, maar wel lekker. 84p


I_SPEY

VERSTUURD: 1 april 2013.
HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4
VAN: I_SPEY aka René
KLEUR: amberkleurig geel.
NEUS: vettig, licht fruitig, beetje sherryish, met twee druppeltjes water aangenaam/lekker, maar verliest wat "body".
SMAAK: heel licht bittertje, pietsie zurigs, vettig, zoet én ziltig op het eind?. Met een paar druppeltjes water wordt hij zachter!
AFDRONK: veel te kort!! Maar de afdronk is vrij aardig(met méér body zou dit een hele, aardige dram zijn!
COMMENTAAR: Dit moet een blended whisky én 'n éénaprilgrap zijn ;)
PUNTEN
: 80


Liquid_Gold

Kleur : Goud

Bubbeltest : Snel verdwijnend < 50%

Neus : Waxy en lichte fruittoetsen

Smaak : boterig in de mond en ik proef melkchocolade

Finish : Medium lange zoete finish

Dit is echt mijn ding en vraag mij af wat dit op CS zou geven.

Gokje : Longmorn 40% van een Independent Bottler (G&M, Adelphi ?), ergens van de jaren '90

Punten : 88


OJH (Olivier)

Neus: licht, tabak, oud leer, wat stoffig, met wat tijd wordt het zoeter.
Smaak: licht, fruit iets van perzik, licht drogend.
Finish: wat aan de korte kant

Ik vermoed een verdunde jonge sherrie achtige standaard uitgave. Niets mis mee maar ook niets bijzonders. Doet me ergens denken aan Aberlour. Iets rond de 80 punten.


Miss_Jline (Jacqueline en Hans die ook meedoet)

Uiterlijk: goud geel niet heel stroperig.
Geur: zoet, vanille, hint van sherry (finish).
Smaak:zacht, bourbon cask, vanille, cirtuschil bittertje.
Afdronk: bittertje, blijft niet lang hangen.
Percentage: rond de 46%
Gokje: ?

Nagekomen stukken

Adri

Neus: suiker, groene banaan. Kort zoet, daarna mossig en eiken.
Smaak: zoet, wijnfinish.

Niet mijn ding (helemaal niet), ik denk Bruichladdich met winefinish. Het is me voor het eerst gelukt om iets van het sampleflesje over te houden.
Bijlagen
hwf-vbt-3-4-IMG_0531wg.jpg
hwf-vbt-3-4-IMG_0531wg.jpg (28.21 KiB) 2920 keer bekeken
0 x

Gebruikersavatar
Jeronimoss
Senior
Senior
Berichten: 220
Lid geworden op: 16 Nov 2012, 17:38
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 30 Mar 2013, 16:44

Mijn bijdrage is verstuurd. Ik ben benieuwd naar de onthulling.
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Matti » 30 Mar 2013, 17:52

Ook mijn notes liggen al weer even in Peat's mailbox. Ik leef een klein beetje tussen hoop en vrees bij deze...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Pellie » 30 Mar 2013, 18:54

Mijne ook verstuurd......vind hem lastig!!
0 x

Gebruikersavatar
OpiumX
Senior
Senior
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 Feb 2013, 08:15
Locatie: Dordrecht

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 31 Mar 2013, 11:10

Ben benieuwd welke dit is, dus we kijken uit naar de notities en onthulling!

Frank
0 x

Centi83
Actief lid
Actief lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 Sep 2012, 17:47

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Centi83 » 31 Mar 2013, 23:05

notities verstuurd, ben benieuwd...
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Apr 2013, 09:24

De stand is 18 notities. Ik hoop niet dat 2de Paasdag ons in de weg zit (kan natuurlijk een dag schuiven). Maar we hebben nog een hele vrije dag te gaan ;)

Ook al wat notities voor de nummers 5 en 6 binnen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 01 Apr 2013, 13:51

ik ga vanmiddag een poging wagen. Pasen zorgt bij mij inderdaad voor vertraging.

Edit:
Inmiddels verstuurd. Maar niet een dag uitstellen hoor Piet! Dat is dan pech voor de laatkomers. Lees erg graag de opmerkingen van de andere mensen en bij deze ben ik vele malen nieuwsgieriger dan bij alle vorige samples, incl. die van de vorige vbt denk ik.
Laatst gewijzigd door Soundwave op 01 Apr 2013, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Otje » 01 Apr 2013, 17:58

Proefnotities zojuist verzonden.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Miss_Jline
Actief lid
Actief lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 Dec 2011, 22:28
Locatie: Santpoort-Noord

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Miss_Jline » 01 Apr 2013, 20:11

9 minuten ´over tijd´ maar ook zojuist verzonden.
Heb vandaag de motor even weggebracht naar een vriend voor een beurt en het was daar nogal gezellig, dus wat laat weggegaan.
Maar toch nog de 4e sample geNAT.
Nu de kaasfondue maar eens gaan klaarmaken :bigsmile

Greetz,
Jacqueline
0 x

Gebruikersavatar
Peat
Site Admin
Site Admin
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51

Re: HWF VBT-3: #4 panelproefnotities gepubliceerd

Ongelezen berichtdoor Peat » 01 Apr 2013, 20:25

*******************************************************************************************************************************
De panelproefnotities (26) zijn gepubliceerd in het eerste bericht in dit onderwerp.

Als je een score hebt toegekend graag die zelf even aanklikken in de poll.

*******************************************************************************************************************************
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Yapi » 01 Apr 2013, 20:40

héhé, ik ben behoorlijk tevreden dat er sommige een (vreemde) finish gewaarworden. Zij het sherry, bourbon, marsala wijn, rode wijn enz. Wat hem voor mij gewoon iets minder maakte en wat de balans niet ten goede kwam, los van het feit dat ie voor de rest zeker te pruimen was! Vandaar geen 85.

Ik ben gewoon echt benieuwd, niet omdat ik hem zo lekker vond, maar vooral wat het was en op welke vaten ie gelegen heeft!!!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Apr 2013, 20:55

Ja, Johan, heb je een punt dat hij wat éénzijdig is. En in combinatie met René z'n opmerking over de 1 april grap... nog niet bij stil gestaan. Maar wat zal het: als het een goedkope blend is, wordt het m'n volgende aankoop wellicht :o
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Apr 2013, 20:56

Yapi schreef:héhé, ik ben behoorlijk tevreden dat er sommige een (vreemde) finish gewaarworden. Zij het sherry, bourbon, marsala wijn, rode wijn enz. Wat hem voor mij gewoon iets minder maakte en wat de balans niet ten goede kwam, los van het feit dat ie voor de rest zeker te pruimen was! Vandaar geen 85.

Ik ben gewoon echt benieuwd, niet omdat ik hem zo lekker vond, maar vooral wat het was en op welke vaten ie gelegen heeft!!!

Wat me aan jouw notitie opvalt Bart, is dat jij de enige bent die zowel in de geur als in de smaak zuur waarneemt.

Zuur in whisky is op zich al interessant omdat het eigenlijk de enige (echte basis)smaak is die je ook kunt ruiken. Alle andere (basis)smaken zijn alleen te "ruiken" door associatie (dus eigenlijk niet, of althans niet direct te ruiken).
Zoet bijvoorbeeld kun je niet ruiken, toch gebruiken we (ik zeker) heel vaak "die ruikt zoetig" of iets. Dat komt dan puur en alleen doordat we geuren waarnemen die we direct met een zoete smaak associëren.

Jij weet dit allemaal al maar voor die gene die het nog niet of niet meer wisten ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-4 (25 mrt t/m 1 apr

Ongelezen berichtdoor Yapi » 01 Apr 2013, 21:03

Hey Piet,

Matti, Dr Nose en ISpey hadden ook iets zurigs hoor :lol:

maar inderdaad, neus én smaak... ik ga je zeggen, wij finishen onze bieren op wijnvaten, en ik heb naar Bram (Bwhisky) nadat ie hem zelf had geproefd, gestuurd dat ie me meteen deed denken aan een finish op rood wijn vat. Zowel zurige wijn - niet overdreven - in neus als in smaak. Maar ik kan mis zijn, en soms Piet, jaag ik op spoken hé :lol:
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-3”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast