HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-3 (18 t/m 25 maart)

De derde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 30 Mar 2013, 20:37

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
4
20%
Afbeelding - 81-85
8
40%
Afbeelding - 86-90
8
40%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 20

Piet
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-3 (18 t/m 25 maart)

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Mar 2013, 19:24

Yapi schreef:Heel erg mooie kwaliteit, en als ik me niet vergis, heb ik hier al eens een klein sampletje van geproefd op een tasting van The bonding dram! Of was dat een andere, Bram?

Hier wel een notitie van de meer recente, jongere ook "bourbon cask" botteling op "slechts" 50,6%, van Ruben.
Deze is iets recenter (en nog te koop) maar zal qua type veel gelijken... echter veel minder alcohol dus...Bowmore 2001 (The Whiskyman)..

Whiskybase score 88 van de onze (4 scorers) van 87 t/m 89 dus een minimale deviatie.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 26 Mar 2013, 19:42

Met m'n 55%, Amerikaans eiken en mogelijk 'jonge Bowmore, als het een Islay is' ben ik toch best wel tevreden ook :D
0 x

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 26 Mar 2013, 19:50

Ik heb me zwaar vergist in het alcohol percentage zeg... Het redelijk zachte karakter heeft me wat dat betreft behoorlijk op het verkeerde been gezet. Hulde weer voor de goede voorspellers én voor de organisatie!
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Mar 2013, 20:10

Mooi spul. Had er geen Bowmore achter gezocht. Chapeau aan degene die in de juiste richting zaten!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Centi83
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Centi83 » 26 Mar 2013, 20:18

Dit was geen makkelijke. Sterk van diegenen die er dicht bij zaten.
Wat bowmore betreft ken ik voorlopig alleen de tempest reeks en ooit al eens een legend gedronken, maar vond daar toen niet veel aan. Turf of rook kon ik er nog niet in ontdekken.
Misschien brengt een hertasting van de overschot van sample 3 meer aan het licht, maar dat is voor later.

J.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 26 Mar 2013, 21:04

Zo zeg, heb ik me weer compleet om de tuin laten leiden.

totalatool schreef:Gisteravond heb ik nog even kort tijd gemaakt voor HWF-VBT-3#3. Nou overkwam het me weer dat het me ergens aan deed denken.

Dat wat veel mensen blijkbaar "floraal" noemen en herkennen als een kenmerk van Bowmore, dat deed mij denken aan die Teaninich van VBT-2.
Vervolgens herinnerde ik me het volgende:

BWhisky schreef:Sample 3 in het glas, en ondertussen ook bijna weer uit het glas.
Ik kan alleen zeggen dat ik héél benieuwd ben, ik denk ( hier ga ik wss wéér af als een gieter ) te weten wat het is ... :D

turfsmurf schreef:Ik denk sample #3 ook te herkennen. We zullen het meemaken...

Even in de collectie beider heren kijken leverde een voor mij plots erg voor de hand liggende overeenkomst op: beiden hebben een Teaninich 1982/2012 in de kast staan.
Kan bijna niet missen, dacht ik...

Nadat ik zoveel mensen Bowmore zag noemen, herinnerde ik me dat collega brebe had gezegd dat hij aan Bowmore dacht. Ik geloofde daar nog niet in toen hij dat zei, immers ik had niet eens een echte turfgeur of -smaak herkend, maar nu begon ik toch flink te twijfelen. Vanmorgen deed ik daarom mijn sampleflesje nog eens open:

totalatool schreef:Ik zou er alvast flink van balen als het een Tempest blijkt te zijn, want die staat gewoon in mijn kast en dat had ik toch denk ik wel opgemerkt als ik mijn normale "procedure" had gevolgd.
Ik heb in elk geval vanmorgen in het half lege sampleflesje wel dingen geroken waardoor ik allereerst even controleerde of ik echt wel sample 3 onder mijn neus had.

Waarom had ik die rook niet opgemerkt?

totalatool schreef:Ik zie dat het vanavond Nederland - Roemenië is. Als ik dat ga kijken met m'n vriendin, dan hebben we wel echt conflicterende emoties denk ik, haha. Nou is de vraag wie van ons tweeën dan z'n "verdriet" moet verdrinken. :Party

I guess it's me. Maar dan wegens een andere reden dan voetbal. :oops:

Gefeliciteerd aan degenen die dit sample zo goed wisten te plaatsen. :hoedaf Ik ga proberen de volgende keer iets minder de detective uit te hangen. :bigsmile
Laatst gewijzigd door totalatool op 26 Mar 2013, 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

MarcelE
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 26 Mar 2013, 21:05

Nu het voetbal is begonnen, kan ik even wat schrijven. (voor mij had de ontknoping dus ook nu kunnen zijn, aangezien het voetbal op de achtergrond wel aanstaat maar ik kijk er eigenlijk niet echt naar :lekker )
Een Bowmore, die had ik ook nog niet gehad (ik weet het, er zijn nog heel wat distilleerderijen die ik nog wil proberen).
Knap dat sommigen een Bowmore eruit haalden.
0 x
Afbeelding

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 26 Mar 2013, 22:43

65 flessen van deze. Dan hebben we met zijn allen bijna de helft van de voorraad opgedronken... :Cry
Ik zie niet eens een shoplink, dus de mensen die hem op de wishlist willen zetten moeten maar bedenken dat hij dan wellicht heeel lang op de wishlist blijft.
In elk geval een idee om eens te gaan kijken naar verwante flessen, zoals iemand al zei dat er louter goede flessen uit die periode komen van Bowmore
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 26 Mar 2013, 22:53

brebe schreef:65 flessen van deze. Dan hebben we met zijn allen bijna de helft van de voorraad opgedronken... :Cry
Ik zie niet eens een shoplink, dus de mensen die hem op de wishlist willen zetten moeten maar bedenken dat hij dan wellicht heeel lang op de wishlist blijft.
In elk geval een idee om eens te gaan kijken naar verwante flessen, zoals iemand al zei dat er louter goede flessen uit die periode komen van Bowmore

Dat zijn 70 cl flessen hé , geen 5 cl's ;)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 27 Mar 2013, 08:59

Ha, mijn eerste ingeving heeft mij wederom niet in de steek gelaten!

Piet schreef:Zo zie je maar dat de ene Islay duidelijk de andere niet is. En nu hebben we niet eens de distilleerderijen met een echte peat-reputatie gehad.... en deze Bowmore heeft dus duidelijk zijn karakteristieke smaakkenmerken!

Ik vond deze Bowmore de meest subtiele die ik heb geproefd, maar zoals je merkte karakteristiek genoeg voor een overtuigende eerste ingeving die zich bewezen heeft. Als ik hem even vergelijk met drie andere jonge Bowmore's die ik heb staan:
- van Wees 2002-2010, 8y, 60.4%. Deze Bowmore is duidelijk rokeriger dan sample #3 en veel gekruider. Ik zou hem zelfs een beetje richting Laphroaig zetten, wat toch best heftig is voor Bowmore.
- Berry Bros. & Rudd 2000-2009, 9y, 56.2%. Deze toont een andere kant van het Bowmore-karakter. De florale/chemische kant.
- Bowmore Tempest, batch #1. Deze lijkt in zijn subtiele rokerigheid nog het meest op sample #3, maar heeft een veel sterker vanillekarakter. De Tempest is dan ook gerijpt op first-fill bourbon en dat merk je.

Als ik de whiskyblogs mag geloven zijn Bowmores uit de jaren '90 wellicht ook erg lekker. Een bijzondere plaats hebben Bowmore's uit 1993. Dat was namelijk een jaar waarin er dacht ik een wisseling van eigenaren aan de gang was en in dat jaar werd er heel weinig gestookt, maar wel met een experimenteel stookregime. Als het internet mij niet voorliegt, heeft Bowmore zelf geen '93-ers meer opgeslagen liggen en bij de independents moet je ze inmiddels ook met een loepje zoeken. Ik heb een '93-er van Thosop geproefd en dat was echt een klasse apart: fruitig, dik en een beetje olieachtig/rokerig.

totalatool schreef:Gefeliciteerd aan degenen die dit sample zo goed wisten te plaatsen. :hoedaf Ik ga proberen de volgende keer iets minder de detective uit te hangen. :bigsmile

Als je goed had gekeken, kon je zien dat mijn Teaninich nog dicht zit. Ik weet nog steeds niet hoe hij smaakt.

brebe schreef:In elk geval een idee om eens te gaan kijken naar verwante flessen, zoals iemand al zei dat er louter goede flessen uit die periode komen van Bowmore

Ik denk dat je met een 21e-eeuwse bourbon-matured Bowmore wel goed zit. Dat wil zeggen, als het je smaak is. Ondanks dat het extreem over-the-top parfum er sinds de jaren '90 niet meer zo hardnekkig in zit, heeft Bowmore nog steeds een beetje dat eigen karakter.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Mar 2013, 19:22

Potentie genoeg dus.

Ik las op whiskyfun dat wat Serge betreft Bowmore een van de beste expressies aller tijden heeft geproduceerd (score 97). Die werd dan wel gebotteld door Samaroli ... en het is wederom al even geleden.

Bowmore 18 yo 1966/1984 (53%, Samaroli ‘Bouquet’, 720 bottles) met een MM rate van 98 en op WhiskyBase door 18 leden ook 97!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Mar 2013, 19:41

Piet schreef:Potentie genoeg dus.

Ik las op whiskyfun dat wat Serge betreft Bowmore een van de beste expressies aller tijden heeft geproduceerd (score 97). Die werd dan wel gebotteld door Samaroli ... en het is wederom al even geleden.

Bowmore 18 yo 1966/1984 (53%, Samaroli ‘Bouquet’, 720 bottles) met een MM rate van 98 en op WhiskyBase door 18 leden ook 97!

ja, en deze is in harde concurrentie met de Bowmore Fino 66... Waar Bert een heel erg hevige fan van is! Hij staat niet toevallig op nummer 2 van whiskybase :lol:

Daarom dat er zoveel geld betaald wordt voor bowmore's uit die jaren. Laten we zeggen weergaloos spul...
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 27 Mar 2013, 21:44

Zojuist heb ik nogmaals aan dit sample geroken, en het is voor mij nu echt onbegrijpelijk dat ik zondag die turf gemist heb. Het is echt totaal niet wat ik me herinner van zondag, net alsof ik een compleet andere dram in m'n handen heb. Ik kan er met de pet niet bij. :shock:
0 x
Afbeelding

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 27 Mar 2013, 21:56

totalatool schreef:Zojuist heb ik nogmaals aan dit sample geroken, en het is voor mij nu echt onbegrijpelijk dat ik zondag die turf gemist heb. Het is echt totaal niet wat ik me herinner van zondag, net alsof ik een compleet andere dram in m'n handen heb. Ik kan er met de pet niet bij. :shock:

Misschien door de oxidatie een verandering in de whisky in geur en smaak?

Frank
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 27 Mar 2013, 23:44

OpiumX schreef:
totalatool schreef:Zojuist heb ik nogmaals aan dit sample geroken, en het is voor mij nu echt onbegrijpelijk dat ik zondag die turf gemist heb. Het is echt totaal niet wat ik me herinner van zondag, net alsof ik een compleet andere dram in m'n handen heb. Ik kan er met de pet niet bij. :shock:

Misschien door de oxidatie een verandering in de whisky in geur en smaak?

Frank

Dat kan zeker. Als ik zeker wil weten of ergens turf in zit laat ik het glas open een uur of twee staan. Als je dan nog geen turf ruikt/proeft zit het er niet in :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-3”