HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-3 (18 t/m 25 maart)

De derde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 30 Mar 2013, 20:37

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
4
20%
Afbeelding - 81-85
8
40%
Afbeelding - 86-90
8
40%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 20

Peat
Site Admin
Site Admin

HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-3 (18 t/m 25 maart)

Ongelezen berichtdoor Peat » 22 Feb 2013, 12:00

#3 - Bowmore 2000/2012 aged 12 year old, 57,10%. Whiskyman & Whiskysite, in a Bourbon Cask, Natural colour unchill-filtered, 65 bottles.

vbt-3-3-bowmore-2000-12yo-IMG_0512s.jpg

Helaas geen notitie van deze gevonden dus jullie zullen het met de mijne moeten stellen.

Uiterlijk: Licht goud-geel, zakt maar langzaam in dunne tranen.
Geur: "Fris" fruitig en bloemig met grapefruitschil, licht maar duidelijk rokerig van houtskool/as, mineraal met iets vuursteen en een klein rubbertje. Later ook wat toast en boterig.
Smaak/afdronk: Zachte olie-achtige binnenkomst, iets zoet om dan aangenaam (witte)peperig te worden. Fruit, pruim met een vleug rokerigheid in de smaak. Gemiddeld lange tot lange afdronk. Vrij "sappig" (speekselopwekkend dus) en zacht met die 57,1%. Mooie structuur-balans met iets zilt en zoet en klein bittertje mooi in balans.

Kan wat water hebben maar heeft het niet nodig. Wordt zelfs wat bitterder met water!
Om op het onderwerp van afgelopen week aan te haken: een lekkere zomerwhisky (waar blijft die lente trouwens?).

Hier wel een notitie van de meer recente, jongere ook "bourbon cask" botteling op "slechts" 50,6%, van Ruben.
Deze is iets recenter (en nog te koop) maar zal qua type veel gelijken... echter veel minder alcohol dus...Bowmore 2001 (The Whiskyman)..

Whiskybase score 88 van de onze (4 scorers) van 87 t/m 89 dus een minimale deviatie.

hwf-vbt-3-3-IMG_0530wg.jpg

____________________________________________________________________________________________________
Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

vbt3_sample3_wordcloud.gif

Wordcloud van de gebruite termen Floraal, bloemen etc. hoort er ook nog bij!

whiskysample

Uiterlijk: licht goud
Geur: 1e 15 minuten gebeurt er vrijwel niets, daarna iets citrus en fruit(bowl)
Smaak: veel geel fruit, iets bitter en gember
Afdronk: weinig, wat tabak in de nasmaak en sinaasappelschil

In één zin: dit is hard werken, een weinig uitgesproken whisky, erg gesloten
Score: 82p

Soort whisk(e)y: single cask
Alcohol percentage: 56%
Whisky: geen idee wat voor whisky dit is, gok: Linkwood
Leeftijd: idem, gok: 15 jaar
Vat/finish: bourbon

jonker8011

Ik vind deze ontzettend moeilijk. De smaak is duidelijk geturfd, maar ik vind de neus zo ontzettend niet-Islay. Hij gaat ook niet open met water, vind het apart spul.

Neus: Fruitig, licht rook, bosvruchten

Smaak: Blauwe bessen, noten, eiken, sterk kruidig, al kan ik het niet helemaal determineren. Veel smaakontwikkeling, maar daarbij nog vrij scherp. Toch denk ik niet dat het een CS is, want extra water verknalt het karakter van de whisky.

Conclusie: Veel potentieel, veel interessante smaken, maar de neus is te "understated" en ik krijg de dram niet op een punt waar hij fijn drinkt. Het restje ga ik na de bekendmaking van de ABV op precies 46% ABV brengen (indien mogelijk), en daarna krijgt hij pas een definitieve rating. Op dit moment gok ik dat dit een oudere Bowmore is, en rate ik hem een magere 70/100.

turfsmurf

Uiterlijk: strogeel. Er vormen zich veel kleine kraaltjes aan de vloeistofrand langs het glas. Zal wel cask strength wezen dan.

Geur: vrij gesloten en niet heel sterk. Ik ruik iets bloemigs en een citroen/citrusgeur die iets synthetisch heeft. Een beetje als schoonmaakmiddel, maar gelukkig dan wel zo subtiel in de achtergrond dat ik niet direct de behoefte krijg om er de ramen mee te gaan zemen. Na een tijdje komen er wat (smeer)olieachtige associaties bij. Ik ruik geen rook, maar zo ongeproefd vermoed ik wel dat hij peated is. Met een beetje water doet het citrussige mij ineens aan Fanta denken.

Smaak: licht vettig en weer dat bloemige. Nu komt de rook los, maar niet heel sterk. Lekker clean en subtiel allemaal. Met wat water wordt hij wat tinteliger op de tong maar het smaakprofiel wijzigt niet echt. Een theelepeltje water erin kan ook nog, het smaakprofiel blijft intact maar wordt wat zwakker. Zwemmen kan ie wel.

Afdronk: een mooi subtiele, zacht rokerige, finish die ook iets licht medicinaals prijsgeeft. Met wat water wordt de finish ietsje bitterder, doch niet onaangenaam.

Cijfer: lekker smakelijk, maar misschien te subtiel voor meer dan 85 punten. Ik wilde hem eerst 84 punten geven, maar wegens de geur mag hij een puntje erbij hebben.

Opmerkingen: de eerste ingeving was direct Bowmore. Een floraal/iets chemisch karakter. Ik denk zelfs 21e eeuwse Bowmore. Deze expressie is in dat geval wel een van de lichtere, zo niet de lichtste die ik van Bowmore ken. Fris, clean, lichtgeturfde prikloze Fanta (alleen dan niet zo zoet). Voor als het (eindelijk!) weer buitenzitweer wordt.

Distillery: de laatste keer dat ik van een blind sample dacht dat het een Bowmore was, bleek het een Ardmore te zijn. Misschien is het dat wel, of een peated Caperdonich of zoiets raars. Weet je wat, ik blijf gewoon lekker eigenwijs bij mijn eerste ingeving: Bowmore dus. Wellicht eentje uit de Tempest-reeks.
Vatsoort: bourbon.
Percentage: 56%.
Leeftijd: 10y.

Dr.Nose

Uiterlijk: Strogeel.
Geur: In het begin erg alcoholisch en scherp met daartussen hints van fruitige tonen. Deze fruittonen (nu ook in combinatie met houttonen, wat rook en ziltigheid) worden sterker naarmate het glas langer staat en met wat water.
Smaak: Scherp, prikkelend, klein beetje zoetig, rokerig en een combinatie van wat zuur- en bitterheid.
Afdronk: Lang en verwarmend met een klein bittertje, opnieuw gevolgd door een zuurtje (hout/tannine), op het laatst.

In één zin: Een licht fruitige whisky wat duidelijk meer in zich heeft.

Score: 85 pnt.
• Soort whisk(e)y: Single malt
• Alcohol percentage: ± 54%
• Land van herkomst: Schotland
• Regio van herkomst: Campbeltown
• Distilleerderij/merk: Springbank?!
• Leeftijd: ± 10 yrs.
• Gebruikte vat type: Refill bourbon

Commentaar: Een fruitige whisky wat een tweede kans nodig heeft, om alle geuren/smaken eruit te halen.

Pellie

Glas: Tulipglas
Kleur: licht stro-geel

Neus: klein beetje vanille, room, kort, maar komt later beter op gang, mineralen? ja een beetje vochtige keien o.i.d., verder fruit, groene appels en limoentje.

Smaak: Licht bittertje, beetje wax, sherry? (ben er niet over uit), wel zoethout op je lippen en laurier.

Afdronk: middellang, fruitige zachtheid, fris, maar toch met een bittertje, niet overdreven complex, maar goed genoeg.

Alcohol: na de belletjestest kom ik tot de conclusie 43-46%, maar heb hier geen ervaring mee.

Land: opnieuw Schotland, single malt, Highland of een Speyside...

Conclusie: ik denk dat dit een IB is, 10 tot 12 yo, in de richting van of Hartbrothers of The Ultimate en ik denk een Clynelish of een Linkwood,

Score: lekkere whisky 82 pnt.

Kay

Neus: Fris en kruidig: Groene appel, vanille, citrus, gras en marsepein. Echter ook een lichte ziltigheid van spek.
Smaak: Zachte spekjes, vanille, perzik, caramel, salmiak en witte peper. Hoofdzakelijk zoet en kruidig, maar ziltiger dan de neus doet vermoeden.
Afdronk: Kort en zoet-kruidig.
Eindoordeel: Veelzijdig, goed in balans en toch stevig genoeg. Dit is een heel degelijke whisky om dagelijks aan te nippen. Score: 85.
Vermoedens: Uitsluitend gerijpt op ex-bourbon vaten en aanzienlijk boven de 40%, maar geen cask strength (rond de 48%?). Hij heeft er al aardig wat jaartjes rijping op zitten (een jaar of 18 denk ik), maar is nog niet over zijn top heen. Enkele kenmerken laten aan Linkwood denken, maar het ziltige aspect spreekt dat tegen. Ik denk echter wel dat we het in die hoek moeten zoeken, d.w.z. in het noordelijke deel van Speyside.

BWhisky

C : Bleek, mooie kleur!
N : aards/ licht rook? Mineralig en zilt. Vrij delicate/gesloten neus, iets gebrand toch weer – gebrande nootjes/gebakken havermout. Aangename geur. Vanille. Doet denken aan Bowmore Tempest.
Gezien de gesloten neus, Aqua! -> Iets opener, wat fruit, citrus maar ook zoetere geuren. Mineralig.
T : Peperig, kruidig, lichte rook. Vanille , citrus. Kan zeker water gebruiken. Met water veel citrus, vanille en rook ( eerder weer die gebrande nootjes ).
F : gebrande nootjes komen terug maar ook gebrand hout, licht bittertje, vanille.
Conclusie : Plots schoot het me te binnen en ik kon aan niets anders meer denken. Ik denk dat dit een Bowmore Tempest is maar dan niet de geniale batch 1 want die is volgens mij nog een niveau hoger… Alweer, ik heb mijn fles Batch1 hier niet bij me dus kan niet vergelijken, eerder een blinde gok… 3 keer Islay na elkaar.. moet kunnen :)
Bowmore Tempest batch 3!
En als het dat niet is , dan is het iets dat het aanschaffen waard is. Lekker!
86pts.

Jeronimoss

Kleur: geelgoud, Europees eiken

Neus: Rook, geturfd maar met zoete tint van honing

Smaak: Rook, licht medicinaal, kruidig (peper) en af en toe zoet. Complex lekker!

Alcohol: 43%

Afdronk: redelijk lang, warme afdronk, licht medicinaal, peper en ook blijft de zoete honing tint aanwezig.

De eerste distillery die bij me opkomt is Caol Ila... Weer islay dus... Of hier zit een instinker...

Score: 86

Matti

Neus: Graan, mandarijn en citrus. Dan druiven, moutwijn en een pepertje. Doet me denken aan bepaalde witte wijnen. Met water wordt de geur vrij bloemig en denk ik een vleugje rook te bespeuren.
Smaak: Apart bitter, ik kan er in eerste instantie moeilijk een label op plakken. Mond-filmend gevoel. Graan is duidelijk aanwezig, een bepaalde kruidigheid. Ik kom er niet helemaal uit of dat nu kruidigheid van het (bourbon-)vat of van een beetje turf is. Het is in ieder geval een kruidigheid die mooi integreert met de rest van de smaak. Vanille. Met water wordt hij nog zachter (deze heeft een vrij hoog alcohol percentage denk ik), verdwijnt de kruidigheid wat en proef ik jong hout(-sap).
Gokjes en score: Ik vind hem lastig. Mijn gedachten zwerven heen en weer door Schotland: van Kilchoman (te veel turf?) via Auchentoshan Valinch (te weinig?) naar een van de Bruichladdich Barley bottelingen.

Ik denk een bourbon of zelfs virgin oak vat te proeven i.c.m. een hoog percentage (rond de 58%). Leeftijd schat ik tussen de 5 en de 8 jaar. Het kan zijn dat door mijn verstopte neus ook de turf verstopt blijft, maar ik gok toch op de Auchentoshan Valinch vanwege het overweldigend granige en de kruidigheid die ik mij meen te herinneren.

Ik vind hem in ieder geval wel lekker :) Score: 87

Levenswater

Uiterlijk: Een strokleurige,licht gekleurde whisky. In het glas stroperig. Langs de wand van het glas donkere neerslag.

Geur: Zo ruik ik als ik met de brandweer een hittetraining heb gedaan. Ik herken een lichte rookgeur, wat caramel, nat hooi en verstopt een Jodium luchtje.
Na wat water doet deze me denken aan de geur van een hele oude verbandtrommel, zo'n muf ding waar het jodiumflesje is gaan lekken. Ik ruik nog steeds een lichte rookgeur, verstopt wat vanille en caramel en gemaaid gras op een hoop die al ff ligt te broeien.

Smaak/Afdronk: Deze vind ik erg wrang en scherp. Tintelt in de mond. Smaakt erg droog, zilt en rokerig. Met water erbij vind ik hem niet beter worden. Blijft scherp. Ik proef citroen, rook, gras en een zilte smaak.

Herkomst: Ik vermoed een jonge whisky, vind hem vrij vlak qua smaken. leeftijd 8 jaar en alcoholpercentage is denk ik vrij hoog, 55 % + liggen. Zal wel een cask strenght zijn, niet koud gefilterd. Herkomst denk ik aan een Island vanwege zilt, jodium en rook.

In één zin: Doe mij maar iets anders.

Score: Ik scoor deze niet, heb niet eens mijn glas leeg gedronken.

brebe

kleur: strogeel
geur: iets van turf (!), maar dan de de natuurvorm: aarde, humus; geen rook, niet medicinaal.
in het glas komt daar bij: scherp, spiritus, bloemen.
Je neus een half uur in het nosing glas en je valt achterover. Okee, een half uur heb ik niet gehaald.
met water: toffee, karamel, diepe zoetheid. En nog meer dat ik niet thuis kan brengen
smaak: behoorlijk scherp, wat je kan verwachten van een CS
met water: weer een enorme omslag: bloementuin, de lente die maar niet wil komen.
Dat brengt me bij een redelijk verschil in geur en smaak EN een verschil tussen met en zonder water.
Ik denk aan Bowmore of Coal Ila. Waarbij Bowmore het meest voor de hand ligt.
Verder reikt mijn kennis niet.
53%

jan valk

kleur: lichte stro

tranen: veel kleine lange tranen

geur: citrus, vanille en zilt

smaak: zilt, citrus vleugen, bloemig, lichte nootmuskaat, creme brullee

afdronk: lang en droog waarbij het zilte blijft hangen

cijfer: 86

jpvdw

Ik moest het even snel doen. Geen gelegenheid tot rust deze week. Maar de sample van deze week beviel me wel...

Kleur: lichtgoud
Geur: Hee, dit komt me bekend voor. Maar ik zal me wel voor de gek houden. Nog eens ruiken: Appeltjes, fruit in ieder geval. Boter...toch?

Smaak: Zoet, dropperig maar toch ook niet. Lekker.

Finish: straf, prikkelend, aangenaam, weer,appeltjes.

Ik zeg een Lowlander. Rosebank?

Adri

Neus: zoet, met heel veel fruit. Groene appels, banaan, lychee. Versgemaaid gras.
Smaak: vanille, honing, heide.Tintelt achterin op de tong.
Finish: blijft redelijk lang hangen, honing en sappige eik.

Ik denk dat het een speysider is, Longmorn wellicht? In elk geval heb ik er erg van genoten en ga 'm op m'n verlanglijstje zetten!

MarcelE

Uiterlijk: lichtgoud
Geur: licht oily, zoet (vanille?), chocolade en lichte mos/nat gras
Smaak/Afdronk: zonder water - Pittige/peperig, dennebos/naalden
met wat water - iets zachter/zoeter, maar nog steeds peperig.
Middellange afdronk, licht muffig (maar op een positieve manier bedoeld)

In één zin: tranen vallen langzaam en mede het pittige/peperige doet me vermoeden
dat het een whisky met hoog alcoholpercentage is.
Het heeft veel verschillende smaken en geuren in zich en vind ik moeilijk te plaatsen.
Ik vind het nog het dichtst bij een Glenmorangie 10Y komen maar dan met een hoger alcoholpercentage. (de Traditional? - nog nooit gehad).

Score: 81

Soundwave

Yes! Heerlijk dit is WEL mijn ding! Doet me een beetje denken aan de Clynelish Bonding Dram, maar die heeft een wat meer zilte en bittere afdronk.
neus: vanille, witte peper, gember, licht rookje, fleurige honing, graan, appel/peer. Ga nu toch meer in de richting van Bruichladdich of Highland Park, rooktonen doen ook wel wat denken aan de geur van de lege sigarenkistjes die mijn pa altijd bewaarde om op het vuur te gooien in de openhaard. Na wat water toch ook iets meer donkerder fruittonen.

smaak: boterkoek, koekjesdeeg, vanille, oatmeal, citrus, druiven, banaan(!), melkchocolade, peper, beetje laurierdrop in de afdronk. Heel gek, maar na toevoegen van wat water vind ik hem gek genoeg nog perperiger worden, chilipeper wel te verstaan.

Denk amerikaans eiken, tussen de 45 en 50% (maar ik heb vandaag al het e.e.a. gedronken, dus vermoedelijk hoger, gokje ehhhh 55%). Bij tweede poging met water twijfelen of het niet nog hoger is, of dat het weer een hele jonge whisky is. Het fruitige karakter heeft wel wat Littlemill trekjes waar ik de laatste tijd van aan het genieten ben en wederom is dit vind ik weer een sample met meerdere gezichten. Verder heb ik mijn Teaninich 29yo DR en Ealanta ook nog steeds niet geopend, dus zou ook grappig zijn als het meer in die hoek zit. Mijn eindgok wordt een CS Tamdhu. Als het toch een Islay/Islands VBT blijkt te zijn, dan een jonge nauwelijks geturfde Bowmore.

Hoe dan ook, heerlijke whisky! Persoonlijk veel meer punten voor deze dan de vorige 2 samples.

PS:Wilde nog even toevoegen dat het lege glas toch heel wat maritiemer en rokeriger is dan ik in eerste instantie opmerkte!

johan brugge

Bij deze mijn notities van sample 3. Deze was echt wel raar. Ik weet niet goed wat ik hiervan moest denken, laat staan dat ik zou weten welke distilleerderij het is.

Neus: Refill sherry (en al wat daarbij hoort)? Niet direct mijn favoriete cask. Wat rozijnen, licht fruitig. Maar wat ik vooral onthoud is dat hij in het begin behoorlijk alcoholisch was. Ook al geloof ik niet dat het een cask strength is. Met een paar druppels water wordt hij wat zachter, maar toch blijft dat prikkelende in de neus hangen.
Smaak: Aanvankelijk proefde ik niet zo denderend veel. De lichte sherry was daar weer, maar that’s it. Na wat water en heel lang ademen veranderde hij wel genoeg. Nu proefde ik meer rozijnen (weeral), gember, wat peper ook.
Afdronk: Redelijk kort. Eigenlijk wel jammer. Licht zoet en minder prikkelend.
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Ik krijg er minder vat op dat ik zou willen. Ik ben erg benieuwd naar de onthulling.

Yapi (Bart)

Neus: hmm, fruitig, granig, beetje ziltige campbeltowntoets, maritiem, licht zeeluchtje dus, doet me beetje denken aan Kilkerran WIP, weinige rook, medicinaal (al heb ik net 2 fermentatietanks gereinigd vandaag in de brouwerij haha). Die laatste gaan dan weer wat de Islaytoer op.

Smaak: kijk, dit is wat ik bedoel met een vollere whisky dan sample II. Rond in de mond. Meer papperig, veel vanille. Nieuwe eik? Fruitig, wit fruit, pompelmoes, beetje citrus en appel. Maar niet in het übervolle. Gember ook, De rook is medicinaal, aards, geturfd. Op de neus had ik eerste indruk Campbeltown, de smaak is eerder Islay alweer (Ardbeg/bowmore). Maar geen al te “geweldige” whisky in de zin van Islay – daarmee bedoel ik zwaar fruitig met sherry en volle turf - maar wel lekker! Piet geeft er hier een lap op!

Tot zover deel I, dit is een 85+ in my book, dus er komt een deel II aan... ik ben geprikkeld en nieuwsgierig. Er gaan referentiedrams komen haha! Kilkerran WIP om op te warmen, dan sample III er naast, daarna aangevuld met Bowmore Van Wees en Ardbeg Corryvreckan.

Weekje later, zo gezegd zo gedaan. Kilkerran om op te warmen. Nee, die is veel ziltiger in de neus. Sample III vs Bowmore. Hm, erg gelijkaardige neus. Smaak miniem verschil, als er al verschil is. Ardbeg corry? Nee, andere rook. Dus we gaan voor Bowmore momenteel. Niet de top, maar wel een goeie prijs kwaliteit vermoed ik. Score: 87 punten.

I_SPEY

I_SPEY (met een lichte verkoudheid - dus niet optimaal!)

Kleur: licht geel.
Neus: Hoog alcohol gehalte(tenminste dat suggereert deze whisky!). Beetje fruitig, abrikoos, sherry, flink bittertje(wat ik normaal lekker vind, maar nu even niet!); wordt zachter met een paar druppeltjes water.
Smaak: sherry, bitter, wat zurigs, vettig, zoet én zout?. Wat rozijntjes. Wat moet ik van deze whisky denken? Met een paar druppeltjes water wordt 'ie ietsies zachter, maar het zou niet mijn keuze zijn geweest!!
Afdronk: veel te kort!!
Punten: 77

JayDie

Referentiedram: Glenmorangie 10yo "The Original" 40%
Glas: Mitra WX; Duurt erg lang voor de tranen vormen en als ze er zijn vallen ze enorm langzaam.
Kleur: Licht geel
Neus: Eerste wat me te binnen schoot toen ik het flesje opende en eraan rook: Springbank / Longrow. Duidelijke tonen van koffie, Haagse hopjes, karamel, iets rook al is dat welicht meer turf en leer. Later wat geel fruit
Smaak: Zonder water scherp, rook, laurierdrop, bittertje, olie.
Afdronk: Rook / leer, Ardmore'ish, olie, iets fruit, laurierdrop, bittertje, koffie
ABV: 50%+
Commentaar: Ik denk wel een Islay, geen Ardbeg of Laphroaig, misschien Kilchoman? Vind deze denk ik de lekkerste tot nu toe. Tussenstand: 1: #3, 2: #1, 3: #2

Centi83

Neus: sterke prikkelende lucht in de neus, ik vermoed cask strength. vol aroma waarin ik iets licht zoets ontwaar. weinig evolutie, ook niet met water.
Dit kan ook aan mijn sluimerende verkoudheid liggen.
Prikkelt in de mond door hoge alc perc., zoet/zoute smaak blijft wat hangen voorin de mond, doch verdwijnt snel, met water meer smaken in de mond
middellange afdronk met een bittere toets

Geen idee welke dit is. zou ik niet onmiddellijk aanschaffen.
Nu pas ondervind ik hoe moeilijk het is om op een bepaalde geur of smaak een naam te kleven.

score tussen 78 en 82. (Red: qua poll is dat ±80 neem ik aan!)

Otje

Glas: N&T glas

Uitzicht: Stro-goudgeel, dikke langzaam lopende legs.

Neus: Kruidig, peperig, prikkelend, een caskfinish ( witte wijn?) die uit het glas springt maar verder nogal ingetogen. Tonen van vanille, amandel en wat wax/honing.

Smaak: Zoet, een wijnfinish?, bourbon; maar meer in de finish. koriander, peper, basilicum, munt; echt heel kruidig. Proef ik daar ook wat turf/rokerigheid?? Monddrogend en bitterig.

Finish: Lang, bitterrig, droog, waxy, beetje peat/rokerig, hooi/stro.

Algemeen: Echt een prima whisky met een mondvullend palet van begin tot eind
Als ik niet beter zou weten en waarschijnlijk weet ik niet beter...Clynelish 10-15yo 46% abv. en twijfel wel serieus over die wijnfinish! 85 pnt.

totalatool

uiterlijk: diep goud, beetje rode gloed in het flesje, dunne tranen

geur: (zw) heel even een soort visoliegeur (maar dat kan ook zijn omdat ik een uurtje of twee ervoor vis heb gebakken ;)), daarna meteen een geur die me deed denken aan de Teaninich van HWF-VBT-2#5, ik kan het nog steeds niet echt anders omschrijven dan een soort vers gesneden twijgen/bloemstelen
(mw) wordt heel iets zoeter met water, de gekke visolie-associatie is weg, ik ruik nu een zoete ondertoon van caramel/suikerspin, wat vanille ook

smaak: (zw) zoute drop, warmend, goed drinkbaar ondanks een (vermoed ik toch wel) vrij hoog alcoholpercentage, zoethout, vanille
(mw) een beetje drogend, maar verder blijft het profiel intact, al wordt het misschien wederom iets zoeter

afdronk: middellang, en wat me opvalt is dat ik hem vrij zout vind

wat is het: tja, ik heb deze geproefd terwijl ik een aflevering van Game of Thrones keek met m'n vriendin, zonder referentie ook, dus ik ga af op mijn associatie en op een of twee hints hier die ik in die puzzel vind passen: Teaninich, ongeveer 52% alcohol, bourbonvat... en dan de dood of de gladiolen (en als die klopt moet hij door meer mensen genoemd worden!): Teaninich Dewar Rattray 1982/2012 52.2% 29yo (al haal ik die leeftijd niet uit dit sample).

andre8x8

Kleur: Licht goud geel

Geur: Zoet, vanille, boterbabbellaars

Smaak: Spicy, peper, laurier (drop)

Afdronk: lang en spicy

Score: 83
±45%
15 jaar
Talisker o.i.d.

Miss_Jline (Jacqueline +)

Uiterlijk: licht geel met trage tranen
Geur: beetje muffig, aarde, vanille, zoetje na een drupje water.
Smaak: Amerikaans eiken, zuurtje, citrus, bittertje (citroenschil),
Afdronk: lichte turf, bittertje, blijft niet lang hangen.
Percentage: rond de 43%
In 1 zin: Deze whisky hoeft niet bij ons in de kast.
Gokje: The Glenlivit
Hooguit 10 jaar

OJH (Olivier)

Onvolledige notitie
Neus: eerst aceton, niet heel aangenaam. Trekt heel langzaam weg, dan wat licht fruit, weinig anders.
Smaak: fruit, wat witte peper, perzik, iets van metaal
Finish: middenlang

Vermoed een speyside, geen idee welke. 80 punten

MichelC (Michel)

Glas: Glencairn

Kleur: goudgeel
Viscositeit: dikke langzame druppels, dunne tranen

Neus: Gelijk kwam mij een turferige geur in de neus die zoet werd, ik rook wat houterigs en een geur die ik als teerzeep kan benoemen

Smaak: warm, bitter, turf, hout/verbrand hout, wellicht iets peperigs
mondgevoel: sterk, heeft water nodig.
afdronk: redelijk lang, bitter, kruidig en leek wel een soort as smaak (verbrand hout) te proeven.

Land: Schotland
Regio: Islay
percentage: 53%

in één zin: complexe turf whisky met hout tonen

score: 88

Nagekomen stukken

Deunemans

Kleur: Strogeel, mooie tranentrekker
Alcohol percentage: Bubbeltest doet een CS vermoeden, wel krap aan, dus zal tussen de 48 en 52% liggen denk ik.
Neus: Heerlijk! Aardse tonen, heide? lichte rook op de achtergrond, erg subtiel. Vanille, havermout, fruit (voornamelijk citrus). Ik heb erg veel zin om deze te proeven.
Smaak: Zoetig, peperig, weer die vanille, zeer aangenaam, creamy. Ik neig erg naar een Springbank of een Highland Park, maar ook een Bowmore zou kunnen.

Met water: Gezien de drinkbaarheid weinig water nodig. Wel wat meer citrus nu
Afdronk: Middellang, vanille, lekker plakkend aan het gehemelte.

Distillery: Ik ga toch voor Highland Park, misschien wel de nieuwe 10 jaar oud, maar mijn gevoel zegt eerder dat het een IB zal zijn tussen de 10 en 12 jaar oud.

Punten: 85
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x

Jeronimoss
Senior
Senior

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-3 (18 t/m 25 maart)

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 21 Mar 2013, 21:28

Sample 3 in het glas, notitie verzonden.
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 21 Mar 2013, 21:57

Ook hier is de notitie net de deur uit. Ik vond hem lastig, werd heen en weer geslingerd tussen uitersten.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 21 Mar 2013, 22:03

Matti schreef:Ook hier is de notitie net de deur uit. Ik vond hem lastig, werd heen en weer geslingerd tussen uitersten.

ik weet wat je bedoelt... of dat denk ik althans :lol:
0 x
Afbeelding

Levenswater
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Levenswater » 23 Mar 2013, 23:14

Deze ook net in mijn glas gehad en notities verstuurd.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Mar 2013, 11:52

De teller staat nu op 20 met weer wat interessante, om niet te zeggen opzienbarende, observaties 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Mar 2013, 12:29

Piet schreef:De teller staat nu op 20 met weer wat interessante, om niet te zeggen opzienbarende, observaties 8-)

Haha zal die van mij ook wel bijhoren dan. Ben nu een paar dagen gestopt met roken en dat doet vooralsnog naast de afkickverschijnselen de nodige rare dingen met mijn reuk en smaak.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Mar 2013, 12:32

Soundwave schreef:
Piet schreef:De teller staat nu op 20 met weer wat interessante, om niet te zeggen opzienbarende, observaties 8-)

Haha zal die van mij ook wel bijhoren dan. Ben nu een paar dagen gestopt met roken en dat doet vooralsnog naast de afkickverschijnselen de nodige rare dingen met mijn reuk en smaak.

En ook die van mij hoort daar zeker bij :) Ik ben benieuwd hoe het begin van mijn verkoudheid mijn geur/smaak heeft beïnvloed... Ik heb nog een klein beetje voor een vergelijkend warenonderzoek als ik weer helemaal in orde ben.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Centi83
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Centi83 » 25 Mar 2013, 12:36

notities net verstuurd, vond het geen makkelijke. En ik ben blijkbaar niet de enige.
Kunnen ook nog wat naweeen zijn van mijn verkoudheid.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 25 Mar 2013, 12:41

Piet, die van mij komt nog op het allerlaatste moment vanavond binnen. Mijn korte notitie staat nu nog op een papieren notitieblok dat ergens thuis op de bank ligt.
Ik ga voor de dood of de gladiolen denk ik. :bigsmile
0 x
Afbeelding

MarcelE
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 25 Mar 2013, 19:12

Ik zal er ongetwijfeld ook finaal naast zitten, maar goed ik verschuil me maar achter het feit dat ik nog redelijk een beginneling ben. :-)
Maar ben wel heel benieuwd welke deze is (eigenlijk met allemaal), met deze heb ik het zelfs gewaagd om een fles te noemen.
0 x
Afbeelding

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 25 Mar 2013, 20:20

een latertje van mijn kant..... :oops:
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Mar 2013, 20:21

MarcelE schreef:Ik zal er ongetwijfeld ook finaal naast zitten, maar goed ik verschuil me maar achter het feit dat ik nog redelijk een beginneling ben. :-)
Maar ben wel heel benieuwd welke deze is (eigenlijk met allemaal), met deze heb ik het zelfs gewaagd om een fles te noemen.

Wel knap als je dezelfde fles (nummer) noemt als één van de uitgeschonken flessen van Piet ;)
0 x

Peat
Site Admin
Site Admin

Re: HWF VBT-3: #3 panelproefnotities gepubliceerd

Ongelezen berichtdoor Peat » 25 Mar 2013, 20:36

*******************************************************************************************************************************
De panelproefnotities (28) zijn gepubliceerd in het eerste bericht in dit onderwerp.

Als je een score hebt toegekend graag die zelf even aanklikken in de poll.

*******************************************************************************************************************************
0 x

MarcelE
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 25 Mar 2013, 20:50

Soundwave schreef:Wel knap als je dezelfde fles (nummer) noemt als één van de uitgeschonken flessen van Piet ;)

Ik heb stiekem een webcam bij hem geplaatst.
Weet eigenlijk al wat er in alle samples zit maar zit er expres steeds naast. :bigsmile
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-3”