HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

De derde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 24 Mar 2013, 20:43

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
1
4%
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
1
4%
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
4
16%
Afbeelding - 81-85
13
52%
Afbeelding - 86-90
6
24%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
Peat
Site Admin
Site Admin
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51

HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor Peat » 22 Feb 2013, 11:57

#2 - Port Charlotte 10yo “Heavily Peated Bruichladdich”, 46% (40ppm, 22 nov 2012), non chill-filtered, colouring free. Ter beschikking gesteld door Bresser & Timmer (in de persoon van Hans Bresser).

Een dudelijk geval van "non chill-filtered". De flessen werden geleverd in de koude periode en de inhoud was troebel en volledig ondoorzichtig bij aflevering. Op deze foto was hij al wat op temperatuur gekomen.
vbt-3-2-portcharlotte-10yohp-IMG_0511s.jpg
vbt-3-2-portcharlotte-10yohp-IMG_0511s.jpg (154.55 KiB) 3741 keer bekeken

Fles opdruk: Our mission was to explore the union of the elegance of the spirit produced by the Bruichladdich stills and the heavily-peated single malt style for which Islay is famous.
And here it is, finally, at 10 years - a landsmark age for a whisky and an opportunity for us to pause, to look back over the road travelled, to reflect, and then to look with fresh eyes on the fascinating road yet to come.


WhiskyFun: Port Charlotte 10 yo (46%, OB, 2012)
The first ‘regular’ 10 yo Port Charlotte. If the quality’s similar to that of the Laddie Ten, well, we’re happy.
Colour: gold.
Nose: ah well, this is massively both tarry and medicinal. It’s interesting because most PCs we could try so far, especially from indies, came from very active wood while this seems to be more ‘natural’. So we’re between fresh tarmac, mercurochrome and encaustic, which is a profile unlike any other (esp. none from the island’s south shore). Very singular and probably very polarising. Fresh barley and ‘a kiln’.
Mouth: starts a little bizarrely, hesitating between lemons, tar/liquorice and brine, all those flavours appearing intermittently. Maybe that’s what we could call an alternative whisky? ;-) Goes on with marzipan and some kind of sweet and sour notes. Lemon-sprinkled kippers and oysters.
Finish: long, ashy, tarry. A very sooty/ashy aftertaste.
Comments: as expected, it’s very good whisky but I must say I like most other PCs better – and god knows I’m a sucker for Port Charlotte. I’m pretty sure this 10 will improve mucho mucho when they’ll start adding newer vintages to the vatting.
SGP:257 - 82 points.


Patrick van whisky-news.com:
Port Charlotte PC 10, 10 YO, OB, 46%, B: 2012.
Colour: Old gold.
Nose: Smoky, on some rather dry and subtle peat, with a slight sweetness, some tar, ashes, tangerine and seaweeds.
Taste: Peaty, tarry, ashy, sooty, dry, strongly maritime, oaky, with some salt and sweet notes. The finish is long, dry to very dry, very tarry, ashy, on dry peat, seaweeds, some smoked meat, diverse maritime flavours, soot, charred oak, some vanilla and a touch of tangerine.
Impression: A slightly more complex, oakier and less peaty version than the Octomore 10 YO. Compared to previous official releases of Port Charlotte, it appears dryier and more oaky.
Rating: 14/20

hwf-vbt-3-2-IMG_0529wg.jpg
hwf-vbt-3-2-IMG_0529wg.jpg (27.96 KiB) 4108 keer bekeken

____________________________________________________________________________________________________
Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

vbt3_sample2_wordcloud.gif
vbt3_sample2_wordcloud.gif (44.64 KiB) 3819 keer bekeken
Wordcloud van de gebruikte termen.
vbt3_sample2_wordcloud_edited.gif
vbt3_sample2_wordcloud_edited.gif (52.47 KiB) 3686 keer bekeken
Wordcloud zonder de 4 meest gebruikte termen.

turfsmurf

Uiterlijk: mooi donkergeel en licht troebel. Met een beetje water wordt hij nog troebeler.

Geur: volgens mij hebben ze hier het woord farmy voor uitgevonden. Een beetje 'dirty'/maritiem. Niet lang daarna wat rook. En nog meer rook als gloeiend hout en smeulende briketten. Een beetje alsof je je hoofd in een kolenkachel steekt (nota bene: ondergetekende heeft nog nooit zijn hoofd in een kolenkachel gestoken). Zo rokerig heb ik ze niet vaak gehad. Even later een metalig randje en iets van zoute drop.

Smaak: drogend en prikkelend op de tong. De smaak is haast nog heftiger dan de geur. Tussen alle smeulvuurtjes en rookkringels door proef ik nog net wat volkorenkoekjes, een beetje droge kruidigheid en rubberbanden.

Afdronk: lang, drogend, drop en as. Pas later komt er wat medicinaals/jodium naar boven. Anderhalf uur na inname proef ik hem nog.

Opmerkingen: vanwege de onmiddelijke farmy binnenkomst in de geur gingen mijn gedachten direct uit naar Bruichladdich en wel een van de geturfde merken. Een goed gestookte drank, prima in orde. Maar... mij eigenlijk iets te heftig. Niet dat ik vies ben van een beetje rook, maar dit is, ook al is hij goed gemaakt, mij vooral turf om het geturfde. Halfbeteuterde opmerkingen na de vorige VBT wegens het ontbreken van gerookte drams zijn door dit exemplaar direct vergeten.

Cijfer: 85 punten.

Distillery: Bruichladdich --> Port Charlotte
Vatsoort: meerdere, maar wel met deel sherryvat.
Percentage: 46%
Leeftijd: wegens de gegokte distillery niet ouder dan 10.


jonker8011

Net als sample #1 is deze geturfd, maar lichter rokerig, maar wel met het medicinale karakter. Deze lijkt me veel jonger, wellicht een NAS. Naast de rook, beperkt de neus zich wat mij betreft vooral tot een rum-achtige geur. De whisky is zelf vrij zoet, wat is als suikerriet klassificeer, met appel en iets kruidigs in de smaak. Tijdens het proeven krijg ik ook een venkel-smaakje. Het geheel doet wat scherp aan, en water toevoegen lijkt niet veel te helpen.

Ik denk een island whisky, een Jura, Ledaig, bruichladdich met een rare finish. In ieder geval niet een van de klassieke islay whiskies. Jong of NAS, ABV waag ik me deze keer niet aan.

Score 75/100


Dr.Nose

Uiterlijk: Goud.
Geur: In het begin direct warme tonen van aarde en turf, maar na een paar minuten (± 10) is daar héél weinig van over…Het kost meer energie om te ruiken wat er in mijn glas zit. De eerste indrukken zijn nog aanwezig, maar door de lage ABV (± 40%) minder sterk aanwezig. Na het proeven komen er wat meer oude kenmerken naar boven, zoals muffigheid en hout. Ik besluit om een whiskyblad te lezen en mijn glaasje de rust te geven, die het nodig heeft…Uiteindelijk worden de geuren steeds intenser en mooier!
Smaak: Zacht, licht rokerig, zoetig (duidelijk zoethout), kruidig en wat houttonen.
Afdronk: Middellang, prikkelend en opnieuw zoethout.

In één zin: Duidelijk een andere geturfde whisky dan de eerste sample.

Score: 87

• Soort whisk(e)y: Single malt
• Alcohol percentage: ± 40%
• Land van herkomst: Schotland
• Regio van herkomst: Islay
• Distilleerderij/merk: Caol Ila
• Leeftijd: ± 25 yrs. en misschien wel ouder.
• Gebruikte vat type: Refill bourbon

Commentaar: Een whisky wat de tijd nodig heeft zich te openbaren, maar als dat gegund wordt, is dit een hele mooie sample.


Pellie (Marcel)

Glas: klein glencairn
Kleur: licht goud, amber

Neus: eerste indruk honingzilt, zurig, later kruidig, haardvuur, kruit

Smaak: eerste slokje scherp, peperig(zwarte peper) op tong.
Na de gewenning turfig, droog en een bittertje.

Afdronk: middelang tot lang. Beetje vlakke smaak, wel mondvullend. Na de tijd enige tijd nog de turfsmaak in de mond.

ABV: ik denk een cask strength van rond de 58%
Land: schotland
Streek: Islay

Distilleerderij: Ik denk een Finlaggan, omdat ik er, met een vlakke smaak, turf in proef en deze gemaakt is van wat ze zeggen caol ila, of andere islay. Een Bruichladdich sluit ik ook niet uit.

Score: 80 punten.


Jeronimoss

Kleur: helder goud. Stroperig in het glas.

Geur: duidelijke rook en turf tinten, ook wat vanille-achtig

Smaak: geturfd, rokerig maar wel zacht in de mond. Doet wat romig aan.

Afdronk: prettig lang, zacht en rokerig.

Alcohol tussen de 45 en 50% en daarmee minder branderig dan sample 1.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook deze van Islay komt. Een zeer prettige whisky om te drinken. Ik denk te maken te hebben met een speciale botteling van Laphroaig.

Ik scoor deze op 89.


BWhisky

C : Goud, medium legs
N : Rook, iets citrusfris. Dit doet meteen denken aan een jonge geturfde speysider. Old Balantruan ( geturfde tomintoul) is het eerste wat me te binnen schiet. Kruidig en grassig. Later meer gebrande tonen en ook iets vanille-zoet. Lijkt iets jongs te zijn want ook granig, itt sample 1 die ouder leek dan ‘ie was.
T : Gebrand, rook , iets verbrand plastiek. Niet erg aangenaam > TE gebrand/verschroeid hout . Uitlaatgasgeur , assig. Kruidig en iets granig. Weinig complex, in your face smaak. Ik ben er niet echt wild van.
F : Rook, as, gebrand, licht citrus,
Conclusie : Een weinig complexe, geturfde malt. Doet me op de neus vooral denken aan een jonge geturfde speysider ( Old Ballantruan? ) of misschien een jonge Ledaig. In smaak een overheersende verbrande smaak, niet echt positief in dit geval. Niet persé slecht maar niet mijn kopje thee… komt itt #1 niet op mijn lijstje.


whiskysample

Uiterlijk: donker goud
Geur: rubber, oliepakken, peat, noten
Smaak: bitter fruit
Afdronk: dun, snel weg

In één zin: niet helemaal mijn koppie thee, ik houd niet zo van gepeate whisky (of het moet oudere whisky zijn waarbij de peat naar de achtergrond is gedrongen)
Score: 85p

Soort whisk(e)y: single cask
Alcohol percentage: 43%
Ik zou zeggen een Talisker, maar geen standaard uitgave, of een heavily peated Speyside
Leeftijd: 10-12 jaar
Vat/finish: sherry


jan valk

kleur: helder goud

tranen: mooie lange tranen duiden op mooie en volle whisky

geur: peper, licht turfje , lavendel/ rozen, vet/olieachtig als kaas, vanille

smaak: verkoolt hout, bloemig,turf, licht zilt

afdronk: korte afdronk die niet heel stevig is, houtskool smaak blijft hangen

cijfer: 79


Otje

Glas: Glencairn

Uitzicht:
Goud-amber, licht troebel op kamertemperatuur en dikke snel lopende tranen.

Geur:
Turf en goed ook...medicinaal, zilt, gerookte bacon. Cocos, banaan en een zurige herkenbare, fruitige geur.

Smaak:
Peperig, medicinaal, cocos, metalig, een weinig zoet, wat zurig en bitterig. Met water veel zoeter en fruitiger en eerlijk gezegd ook een stuk smakelijker. Kan dan ook flink wat water hebben.

Afdronk:
Redelijk lang, bitterig, zilt, monddrogende turf en alweer gerookt voedsel(vlees, bbq-achtig).

Algemeen:
Ook alweer een prima keus. Zeker ouder dan de Bunna van sample 1 en hoogstwaarschijnlijk cask strengh. Opvallendende neus die ik herken als een Bruichladdich. Zou dit een Octomore kunnen zijn? Of toch een Laphraoig CS...87 pnt.


Kay

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit, maar aangezien het bodempje dat nog over is wel heel minimaal is...

Neus: Vooral ziltig, maar ook rokerig en wat zoetig. Pure chocolade, gerookte botervis, salami en jodium.

Smaak: Pure chocolade, zoute drop en salami. Turf, maar geen rookbom. Een beetje stoffig, maar niet storend. Helaas ook een lichte zweem van ammoniak. Hoewel redelijk stevig doet toevoeging van water deze whisky geen goed.

Afdronk: Zoute drop, pure chocolade en uiteindelijk vooral tabak. Relatief mild en kort voor zijn karakter.

Eindoordeel: Meer mijn smaak dan sample 1, maar niet louter aangename tonen. Score: 85.

Vermoedens: Islay, maar geen van de turfkampioenen Ardbeg of Laphroaig. Hij houdt eerder het midden tussen Lagavulin en Caol Ila. Mijn eerste associatie was zelfs een geturfde Bunnahabhain, maar nu we sample 1 hebben gehad kan ik me dat niet voorstellen. Leeftijd: Tussen de 14 en 20 jaar oud. Boven de 40% maar geen cask strength, eerder rond de 46%.


Adri

Geur: turf, vanille, mout, zeewier/algen, kaasachtig (als in gezaagd hardhout), tabak.
Smaak: peat, teer, as, zoethout.
Finish: lange finish met vooral zoethout en turf.

Heerlijk! Ik zou zeggen: een Port Charlotte van 8 of 9 jaar. Denk een cask strength IB.


Centi83 (Jonatan)

Neus: zacht aroma, licht geturfd, met wat zoete tonen, amandel?
Na wat (30') te laten ademen, weinig evolutie. Na enkele druppels water licht fruitige tonen.
Smaak: mondvullend, peper komt er door, opnieuw heel lichte zoetigheid. niet agressief, laag alcoholpercentage
Afdronk: kort, ziltig op de rand van de tong.

Met mijn klein referentiekader doet me dit aan Ardmore denken met een vleugje Laphroaig.
Lekkere dram, zonder waw factor.


Yapi

Neus: weer Islay!? (ik maak deze review voor de bevestiging van sample I) In ieder geval weer een tufje rook, licht zilt, licht granig, allemaal heel subtiel. 4 druppels water bij, dan komt ie misschien wat losser. Toch ook wat citrus? Wit fruit. Verse geur. Licht pepertje. witte thee. Geeft niet zo super veel vrij, wat hem echter niet slecht maakt. Eerder goed zonder meer. Doet me wat denken aan Bowmore of diens illustere tegenhanger Ardbeg. Neus half sampleflesje: gerookt spek-bacon!! Eventueel Lagavulin obv die neus, mis wel de sherry?

Smaak: lichtjes zoethout, rook, beetje turf, een beetje graan met vanille, maar licht, dat laatste. Licht maritiem toetsje. Beetje pepertje, maar niet in die mate als sample I. Niet echt super houterig, in die zin dat ik vermoed dat deze geen 20+ heeft. 12 a 15 jaar. Maar wel lekker drammetje. Geen vol mondgevoel en net iets te weinig fruit, wat ie volgens mij wel beide kon gebruiken om net op de 85 uit te komen. Al twijfel ik nog, want de subtiele (herkenbare?!) rook maakt hem wel erg aantrekkelijk.

Conclusie: goed drammetje, 83-84 punten, vermoed 46% of zo, niet al te straf of vol. Distilleerderij? Ja, een moeilijke... ik verwacht sowieso meer van Ardbeg bottelingen – tenzij dit een ardbeg 10 is haha, en ook voor Lagavulin of Bowmore vind ik dit net, maar dan ook net iets te weinig. Eventueel een jonge IB van die laatste 2? (ik hou nog een half sampletje over, had ie zoals de eerste sample hoger gescoord, was ik wellicht tot op het bot gegaan om te weten wat het is. Nu even afwachten, kan zomaar iets zijn wat ik nog nooit gedronken heb ook)


MarcelE

Uiterlijk: lichtgoud
Geur: lichte turf, zoet, beetje mint, oily, sherry(?), lichte open haard geur. Erg lekker. Tranen in het glas vallen vrij snel naar beneden, ik denk een whisky met een wat lager alcoholpercentage.
Smaak/Afdronk: alles wat ik rook proef ik ook. Een zachtere whisky dan de vorige. De afdronk is lang (heb speciaal m'n tanden niet gepoetst toen ik later naar bed ging), een nat gedoofd kampvuurtje, licht rokerig.

In één zin: voor mij een erg prettige, zachte whisky met veel geuren en smaken die in mijn straatje liggen. Moeilijk om te zeggen welke whisky het is, mijn collectie is nog niet zo groot. Maar als ik het moet vergelijken met wat ik gedronken heb zit ik te denken aan een Highland Park. Eentje die ik vaker zou willen drinken.
Score: 88

I_SPEY

HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2

Deelnemer: I_SPEY

Kleur: licht amber.
Neus: zoetig, aroma van noten, licht moutig, ziltig, daarna 'n licht fruitig karakter, wat vanille.
Smaak:zacht, zoetig, klein licht pepertje, lichte turf, beetje fruit, met een drogende, mooie, zuurzoete afdronk, met noten en vanille.
Heb deze waarschijnlijk al eens eerder gedronken, vermoed namelijk dat dit een Clynelish (OB) is, 15yo, 46%!
Ptn: 84

PS. Met drie druppels water wordt hij lekkerder en blijft hij langer in de mond hangen!


MichelC (Michel)

Glas: Glencairn
ik heb de sample een paar dagen van te voren uitgeschonken en steeds aan geroken om te kijken hoe hij open ging.

Kleur: goudgeel
Viscositeit: dunne langzame tranen

Neus: Er zat een geur aan waar ik moeite mee had, hij kwam rokerig op mij over, muffe frisse geur als een appel, zee geuren, kruidig, teerzeep achtig

Smaak: Chocolade, kruidig, zacht, zoet
mondgevoel: makkelijk en soepel, niet olieachtig
afdronk: lang en aan het einde kreeg ik de smaak van zoethout.

Land: Schotland
Regio: Speyside
percentage: 46 %

in één zin: een frisse, complexe whisky met maritime karakter
score: 88


jpvdw

Kleur: Goudbruin
Geur: sporen van fruit, aangename friszure tonen.
Geur na wat water: onveranderd.
1e voorzichtige slok: plat doch rond, hout? Honing?Zoet? Kan het niet duiden.
Nasmaak: venijnig prikkelend, vol in de mond. Niet verkeerd.
Drinkt makkelijk weg.
Ik denk aan een Lowlander. Een Rosebank.


Matti

Neus: Hé, dit ruikt héél bekend... lichte rook, kersen, vanille, citroen, bloesem en caramel.
Smaak: Oeh, behoorlijk anders dan de neus doet vermoeden: eerst heel even vanille, maar dan turf (natte bosgrond, moeras), bitter, brak planten-water, peper, citrus, een zoetje en grapefruit. Wow, van alles en nog wat aan de hand in dit glas.
Finish: Bosgrond, vanille. Eindigt in zoute drop.

Gokjes en score: laag percentage (rond de 46%), relatief jong (rond de 10 gok ik). En dan wordt het lastig. Mijn shortlist bestaat uit Bruichladdich (of Port Charlotte), Caol Ila en Benromach.
Ik denk dat ik moet gaan voor Port Charlotte, door de plantaardige en bloemige smaken en geuren en behoorlijke hoeveelheid turf.

Al met al een interessante whisky. Niet zo een-dimensionaal als sommige geturfde whiskies kunnen zijn, dat verdient wat meer punten. Maar, de balans is ver te zoeken vind ik. Meer 'vuurwerk' dan 'meesterstuk': 84pt.


brebe

Weer turf! niet heel doordringend, maar duidelijk genoeg.
Geur: turf, gras, aarde, gerookte amandel
Smaak: peper, salmiak/drop, tulp, boter/boterbloem
Percentage: 43%, kan ook 46% zijn.
Ik heb hem naast een Ardmore classic gelegd, en vond daar wel veel terug. Dus ik ga voor een Ardmore van 19 jaar oud.


johan brugge

Hier zijn mijn notities van sample 2. Heel goede selectie, weeral. Dit is volledig mijn ding!

Neus: Turf, sherry, redelijk in de lijn van sample 1, zeer maritiem. Eigenlijk deed hij mij aanvankelijk heel sterk denken aan mijn Laphroaig 1999 DD. Can’t be bad. Na wat druppels water blijft alles redelijk hetzelfde, alleen ruik in nu meer kandijsuiker.

Smaak: Meer turf, ziltig, tikje zoethout. Ik heb deze dram zeer lang laten ademen, maar nog steeds vind ik hem intrigerend en smaakvol. Na wat water te hebben toegevoegd wordt de turf wat sterker, maar alles wordt tevens nog lekkerder.

Afdronk: Droog, zoethout weer, zilt blijft plakken op de lippen. Ik vind dit echt wel lekker. Helemaal mijn ding. Van deze hou ik nog een restje over voor na de bekendmaking.


Soundwave

Donderdag geproefd en na een half uur al zat ik met 7 glazen voor mijn neus. Ik heb toen veel overgelaten voor een 2e tasting, maar besloten dit te bewaren tot na de onthulling. Misschien was het puur door een momentopname, maar ik vond dit een ontzettend vreemde sample. In eerste instantie bij het openmaken dacht ik "Tjee wat een mierzoet drankje zit er in dit flesje!" en later kwam ineens de turf de kamer in walmen.

Ik ga een wilde gok wagen en zeg dat we te maken hebben met een vatting van Islays en Lowlanders. Heb ook nog gezocht of er blends bestaan met Glengoyne (omdat die er zo prat op gaan de minst rokerige whisky te hebben) en Laphroaig, maar niet gevonden haha oow en een rokerige Canadees kwam nog in mij op, maar dat kan ik mij al helemaal niet voorstellen. In mijn eigen collectie leek het nog het meeste op de Devil's Punchbowl, de rest van mijn belevenis van donderdag bewaar ik nog even


JayDie

Spoiler alert: notitie kan wat negatief overkomen terwijl dit niet altijd zo bedoeld is...
Referentiedram: Glenmorangie 10yo "The Original" 40%
Glas: Mitra WX; Dikke tranen, dikke legs. Bij schudden van het flesje belletjes erg snel weg
Kleur: Vol goud
Neus: Eerste wat me te binnen schiet: Oude Geuze Boon: zurig, verbrand rubber. Rook, plastic, GFT-bak (of zo'n vrachtwagen...), muffig (oude zolder)
Smaak: Vlak, muf (oud huis), turf. Met water wat romiger
Afdronk: Oud huis, kampvuur, CNC-mesterij-muf (associatie die alleen mensen uit mijn regio zullen herkennen; http://www.cnc.nl). Met water: kruidiger, kruidnagel, kaneel.
ABV: Ik denk 43%~46%
Commentaar: Doe een gooi naar Bowmore. Als het een Port Charlotte / Port Ellen zou zijn... ik heb daar te weinig ervaring mee...


whatnol

De turf springt je tegemoet als je het flesje open maakt.
Dit is niet mijn smaak dus ik ga hem niet scoren.


totalatool

Met dit sample heb ik flink geworsteld. Ik had allerlei associaties die ik maar zeer moeilijk kon thuisbrengen, en ik heb geloof ik niets open in de kast staan dat hier enigszins in de buurt komt.

Glas: glencairn

Uiterlijk: kleur duidelijk een graad donkerder dan sample 1, redelijk dikke tranen, zakken middelmatig snel naar beneden

Geur: (zw) Deed me bij de allereerste keer ruiken om de een of andere reden onmiddellijk denken aan een Laddie Ten. Echter toen ik ze naast elkaar zette begreep ik die associatie zelf niet echt meer...
Ik som wat associaties op die ik met de whisky in het glas kreeg: lekker kruidige eikengeur, peperkoek, een hint van een oud, droog bos. Later moet ik sterk denken aan geroosterde noten. (mw) Nog later en met wat druppels water wil ik dat kruidige liever rokerig noemen.

Smaak: (zw) Hij komt zacht en vrij zoet binnen. Snel komt dat kruidige terug, dat het langzaam overneemt van de zoete start. “Bedekt” m’n tong, vol mondgevoel. (mw) Nu wil ik hem weer rokerig noemen. Zoute drop ook nu.

Afdronk: (zw) Lange afdronk, kruidig tot op het eind. Ik moet denken aan kruidnagel. Op het allerlaatst een heel klein zuurtje.

Conclusie: Ik vind hem lekker, maar frustrerend. :) Alcoholpercentage ongeveer 43%. Het lijkt me alvast geen blended whisky of bourbon.
De associatie met noten en kruiden doet me denken aan een droge sherry. Dus boude uitspraak: gerijpt op manzanilla of amontillado sherryvaten.
Leeftijd, geen flauw idee, maar ik denk ouder dan 10yo vanwege de krachtige geur met houtinvloeden bij een volgens mij “normaal” alcoholpercentage.
Vanwege het feit dat ik er zoveel moeite mee had zou het me niet echt verbazen als het niet Schots of Iers is, maar bijvoorbeeld Japans (en da’s dan weer wishful thinking, haha).


Japie Krekel (Marcel)

Uiterlijk; goudgeel.
De shake proef in het flesje geven weinig langblijvende bubbeltjes.
Ik denk dat het alcohol percentage vrij “normaal” is. Ongeveer 40-43% ABV .
Geur; turf/rook, vanille en een beetje fruitig.
Smaak; vanille, pepertje, fruitig, jodium en lichte rook.
Afdronk; droog en kort.

Geen water toegevoerd omdat ik denk dat deze dan veel te vlak en onaangenaam wordt.
Ik vind dit een “normale” dram. Niet spectaculair en kan mij weinig bekoring geven.
Op naar de volgende en hopende dat die dan een stuk beter gaat smaken en beleven.


OJH (Olivier)

Ben nog behoorlijk aan het hoesten en geloof niet dat mn smaak weer helemaal normaal is, toch maar een poging.

Nose: rook, zoet
Smaak: lichte turf, zoet, licht kruidig. Mooi.
Finish: kort, licht bitter.

Lekker spul, denk iets onder de 50%.
Heb aan de ene kant het gevoel de whisky oud is, maar hij heeft verder beperkte invloeden van het hout, lastig.
Vermoed een Islay maar kan natuurlijk ook heel goed een Ardmore oid zijn. Als ik iets zou moeten zeggen zou ik toch gaan voor een oudere IB Caol Ila. 87 punten.


Liquid_Gold

Bubbeltest : Deze wijst op een alcohol percentage van 40-46%. Wat ook later op de smaak wordt bevestigd.

Neus : Toen ik het flesje open deed en meteen ruikte, dacht ik direkt aan de geur van de octomore 10y. Maar de lichte turfgeur wordt veel minder prominent in het glas. Andere geuren komen nu meer naar voren : leder, hooi, toastbrood, zesty.

Smaak : Delicaat maar uitgebalanceerd met licht pepertje en een zoete (bourbon)finish

Finish : medium lang

Gokje : pffff, No idea, maar ja proberen maar : Highland Park 12-15y 40%

Punten : 84 ptn


andre8x8

Kleur: goud geel, non-chill filtered

Geur: Reuk is nog steeds niet op volle sterkte (verkoudheid)
Licht rokerig, caramel

Smaak: Medicinaal, turf, laurier, pittig

Afdronk: redelijk lang

Score: 87
Helemaal mijn ding! Laphroaig o.i.d.


Nagekomen stukken

Deunemans

Kleur: Donker goud
Alcohol percentage: het schudden vermoed dat het hier om een whisky met een laag % gaat. Smaak bevestigt dat. Ik zet hem op een 46%
Neus: Potver, weer een Islay? Duidelijk rook, als in een kampvuur. Opvallend zoet, fruitig (perzik) en kruidig, erg maritiem ook.
Smaak: De neus komt ook duidelijk terug in het palet. Houtkacheltje. Eerste gedachte gaat uit naar een Ledaig. Heeft iets muffige, zonder dat dit de whisky onrecht aandoet. Ook het kruidige komt sterk terug, wit pepertje. Ik vind hem erg aangenaam.

Met water: Gezien de drinkbaarheid en lage alcoholpercentage slechts een paar drupjes. Hierdoor opent de whisky enigszins. Blijft een lastige. Wel wat meer citrus nu
Afdronk: Middellang, kruidig erg lekker

Distillery: Pfff, eerste ingeving is vaak de goede zeggen ze toch? ;) Ledaig it is.

Punten: 84


Levenswater

Uiterlijk:
Een goudkleurige whisky. In het glas stroperig. Direct na inschenken een witte neerslag op het glas in de meniscus.

Geur:
Wederom een flink geturfde whisky. Ik herken er ook wat boter en nat gras in. Natoevoegen van water komt er een fudge geurtje naar boven.

Smaak/Afdronk:
In eerste instantie erg wrang in de mond. Droogt erg uit en prikkelend. Met water wordt het mondgevoel meer vettig.
Zonder water vooral een Peat smaak met nougat en rozijnen, na toevoegen van water peper, kruidnagel, vanille, boterbabbelaar.
Afdronk is kruidig en doet me aan afwaswater/citroen denken.

Herkomst:
Ik vermoed een redelijk jonge whisky, leeftijd 8-10 jaar en alcoholpercentage zal rond 50 % liggen. Vermoedelijk op nieuw Amerikaans eiken. Zal in de richting van Islay worden gemaakt. Herkomst denk ik aan Ardberg, Springbank, Coal Islay.

In één zin:
Deze kan me niet bekoren.

Score: Ik geef deze 70 punten.
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 13 Mar 2013, 22:07

Nou, deze zit vanavond in mijn glas. Ik moet zeggen... tromroffel... verrekte lastig! Ik geloof dat ik hier echt op het verkeerde been word gezet, Piet. Dat had ik bij de vorige veel minder, en toen waren het juist anderen die dat zeiden. :HitHead
Nog een laatste slokje dan... al geloof ik niet dat dat vanavond nog wijsheid gaat brengen...... :Scratch ......... Nee, I give up... ik ga een cognacje drinken ofzo.
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor Pellie » 13 Mar 2013, 22:39

Lol, ik was er gelijk uit....... :P

Just kidding, idd een lastige.......we shall see!!
0 x

Gebruikersavatar
Jeronimoss
Senior
Senior
Berichten: 220
Lid geworden op: 16 Nov 2012, 17:38
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 14 Mar 2013, 00:39

Ik heb mijn notitie ook doorgegeven.
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Levenswater
Actief lid
Actief lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 26 Feb 2012, 22:49
Locatie: Waar eerst de Zuyderzee was
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor Levenswater » 14 Mar 2013, 16:48

Ik ga mijn best doen om deze zondag te proeven, we komen zaterdag terug uit Italie van een weekje skieen. Ik wil niemand jaloers maken, maar het weer is goed, veel sneeuw en super ski gebied!
Helaas heb ik sample 2 niet meegenomen op vakantie.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2392
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor Kay » 14 Mar 2013, 17:46

Ik had hem stiekem al iets te vroeg geproefd, maar ik ga hem dit weekend nog maar eens doorlichten. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mijn eerste gok klopt. (Dit mag ik toch wel nog zeggen he? ;) )
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 14 Mar 2013, 18:36

Ik heb ook al een half flesje geproefd, gekeurd en beschreven. De notities zijn ook al lang op de post. Zo kom ik namelijk niet in de verleiding om de rest van het sampletje tot mij te nemen voordat de uitslag bekend is.

Ik ben in dit geval heel benieuwd naar de reacties: ik vermoed dat deze dram het proefvolk in twee kampen zal splitsen. Ik vond hem zelf [...busje met geblindeerde ramen rijdt voor, mannen met zwarte pakken, geweren en een frons stappen uit en van turfsmurf is nooit meer wat vernomen...].
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Mar 2013, 19:12

turfsmurf schreef:Ik vond hem zelf [...busje met geblindeerde ramen rijdt voor, mannen met zwarte pakken, geweren en een frons stappen uit en van turfsmurf is nooit meer wat vernomen...].
:P

Kijk zo ontstaan de beste ideeën :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 14 Mar 2013, 20:15

Sample 2 in het glas...

:zwijg
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

QPO-80-03
Senior
Senior
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 Mei 2012, 19:17
Locatie: Zuid-Holland
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 14 Mar 2013, 20:20

Free the turfsmurf

Free the turfsmurf

We want our turfsmurf back
0 x
Iemand zei ooit eens tegen mij: "Blijven lachen, het kan altijd erger."
Ik lachte, wat denk je...... het werd erger!!!

Gebruikersavatar
OpiumX
Senior
Senior
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 Feb 2013, 08:15
Locatie: Dordrecht

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 14 Mar 2013, 21:11

turfsmurf schreef:Ik heb ook al een half flesje geproefd, gekeurd en beschreven. De notities zijn ook al lang op de post. Zo kom ik namelijk niet in de verleiding om de rest van het sampletje tot mij te nemen voordat de uitslag bekend is.

Ik ben in dit geval heel benieuwd naar de reacties: ik vermoed dat deze dram het proefvolk in twee kampen zal splitsen. Ik vond hem zelf [...busje met geblindeerde ramen rijdt voor, mannen met zwarte pakken, geweren en een frons stappen uit en van turfsmurf is nooit meer wat vernomen...].


Ontvoerd door een bus vol Lowland-Gargamels? :P

Frank
0 x

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 14 Mar 2013, 23:07

Uhhh ik geloof dat ik dit sample verkloot heb door er inmiddels iets van 6 'referenties' naast gezet te hebben en nog steeds geen conclusies durf te trekken hahaha ik kom er echt niet uit. Mss dat ik mijn ellenlange verhaal zondag alsnog de prullenbak in gooi en nog een poging waag met het allerlaatste bodempje.
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 15 Mar 2013, 10:20

Soundwave schreef:Uhhh ik geloof dat ik dit sample verkloot heb door er inmiddels iets van 6 'referenties' naast gezet te hebben en nog steeds geen conclusies durf te trekken hahaha ik kom er echt niet uit. Mss dat ik mijn ellenlange verhaal zondag alsnog de prullenbak in gooi en nog een poging waag met het allerlaatste bodempje.

Zelfs m'n vriendin zat twee dagen geleden enkele minuten lang met dat glaasje in haar hand, omdat ook zij enige frustratie voelde bij het "ik kan er de vinger niet op leggen"-gevoel. Ik hou het denk ik echt bij die ene proefpoging van een kleine 2cl, want ik wil hier zeker nog wat van hebben voor na de onthulling.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor Otje » 15 Mar 2013, 17:42

Proefnotities verzonden, enige wat ik wil zeggen is dat ik 'm *** Censuur ***
Laatst gewijzigd door Piet op 15 Mar 2013, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dat is echt een waarde oordeel !
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2392
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor Kay » 15 Mar 2013, 19:14

Ik voel censuur aankomen!
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-3”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast