HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

De derde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 24 Mar 2013, 20:43

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
1
4%
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
1
4%
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
4
16%
Afbeelding - 81-85
13
52%
Afbeelding - 86-90
6
24%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 25

Matti
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Mar 2013, 13:28

Ik denk dat je ook een onderscheid moet maken in in ieder geval drie turf-gerelateerde smaken/geuren: turf (aarde, mos, gronderig, rotting, bladeren), rook (nat kampvuur, kolenkachel, open haard) en medicinaal (jodium, ziekenhuislucht, pleister).

Ik heb sterk de indruk dat er veel mensen zijn die, als ze één van de drie proeven, dat benoemen als 'Turf'. Dat praat natuurlijk wat lastig, als je het over drie verschillende dingen hebt :) (disclaimer: ik heb ook pas sinds kort het idee dat ik ze behoorlijk uit elkaar kan houden).

Ik vind zelf Port Charlotte en Octomore (maar ook bijvoorbeeld Caol Ila, Ardmore) behoorlijk geturfd (in de letterlijke zin, dus bosgrond, moeras e.d.) terwijl ik in expressies van distilleries als Laphroaig en Lagavulin vaak veel meer de medicinale kant proef. Misschien is dat wel een deel van de reden waarom 'ppm' weinig zegt over de uiteindelijke algehele 'geturfdheid' van een whisky (zoals waargenomen door verschillende mensen).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Mar 2013, 15:13

Matti, mee eens, alleen sluiten die varianten elkaar ook vrijwel nooit helemaal uit. Ik heb zelf meer dat als ik de combi van rook ruik met medicinaal of planterig dat ik dan 'turf' roep, maar er zijn ook wel whiskies waarbij ik heel bewust 'rook' roep ipv 'turf', omdat ik dan echt expliciet een houtskoolachtige bbq lucht ruik bv, maar niet de associatie heb met die andere geuren die je zo vaak wel (gedeeltelijk hebt) in Islay's.
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 20 Mar 2013, 17:14

Matti schreef:Ik vind zelf Port Charlotte en Octomore (maar ook bijvoorbeeld Caol Ila, Ardmore) behoorlijk geturfd (in de letterlijke zin, dus bosgrond, moeras e.d.) terwijl ik in expressies van distilleries als Laphroaig en Lagavulin vaak veel meer de medicinale kant proef.

Wat dat betreft vond ik de eerste twee samples in dezelfde lijn liggen: Beide behoorlijk geturfd maar niet bijzonder rokerig. Ik denk inderdaad ook dat het zinvol is om dit onderscheid te maken.
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 20 Mar 2013, 17:39

Zo, al weer 9 pagina's ver... :)

Bij deze : Ik zat er dus helemaal naast.. Ik had echt de indruk dat het om een geturfde speysider ging. De andere PC's , An Turas Mor en een SC op sherry, waren stukken beter en voller. Deze 10y op 46% toont zijn jonge leeftijd vrij duidelijk vind ik, itt de andere expressies die ik kon proeven.

Had alleen maar positieve ervaringen met Bruichladdich voorlopig maar deze valt me tegen, scoorde hem zelfs minder dan 80.

Wat ik meer en meer merk is dat mijn smaak en punten vaak ( zeker niet altijd!) gelijk lopen met die van Whiskyfun en Whiskynotes, interessant.

Op naar de volgende!

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 20 Mar 2013, 21:50

totalatool schreef:
Yapi schreef:Heb de Bere Barley open staan, evenals de An turas more.
Deze is - volgens mijn bescheiden mening - echt nog even een minder niveau. Tenzij je echt voor rook gaat, maar daar heb ik dus bij deze distilleerderij zoals eerder gezegd geen ervaring mee, en misschien trekt het me zo ook niet aan.

Dit begrijp ik geloof ik niet helemaal Bart. Een Port Charlotte is toch per definitie een peated Bruichladdich? Zo in elk geval ook de An Turas Mor, maar jij schrijft juist dat die niet peated is?

Nee, niet helemaal; wat ik eigenlijk bedoel is dat deze vooral rook heeft, en daarop concentreert. En ik heb geen ervaring met bruichladdich/PC kiezen voor de rook. Waar ik dat bv bij Ardbeg wel heb. Die An turas mor is zoveel meer. Deze sample II vind ik eigenlijk vooral rook. Gerookt spek in mijn geval, heel precies. Vandaar dat ik allusie maakte op Ardbeg of Bowmore of Lagavulin, waar ik dus af en toe echt kies voor de rook, en dit ook mijn referentiekader is waarmee ik te maken kreeg toen ik deze sample had. Maar zoals vermeld in mijn review vind ik deze dram net niet dat referentieniveau waard, dus was ik verward en wist ik het niet. Conclusie: voor die prijs kun je volgens mij lekkerdere rookdrams kopen, vandaar de 'en misschien trekt het me zo ook niet aan- ;)

Maar om maar heel duidelijk te zijn, heb dus nog nooit een peated Bruichladdich gedronken, en van de PC alleen enkele drams An Turas Mor. Ook nog geen Octomore of zo. Maar van die laatste heb ik begrepen dat het wel de moeite moet zijn, maar meestal word ik weerhouden door de prijs in deze.
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Mar 2013, 22:03

Octomore, erg duur, maar echt heerlijk (de 4.1 en 5.1 heb ik zelf geproefd). Ondanks het marketinggeleuter over het zogenaamd hoge ppm, viel dat mij echt heel erg mee, maar dat zal ook wel sterk beïnvloed zijn door het verwachtingspatroon. Ik vond ze beide verrassend fris, met veel meer limoen en vanille tonen dan ik bespeurde in deze PC. Maar hier komt mijn voorkeur voor Amerikaans eikenhout vermoedelijk weer om de hoek kijken...
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Mar 2013, 08:52

Matti schreef:Ik denk dat je ook een onderscheid moet maken in in ieder geval drie turf-gerelateerde smaken/geuren: turf (aarde, mos, gronderig, rotting, bladeren), rook (nat kampvuur, kolenkachel, open haard) en medicinaal (jodium, ziekenhuislucht, pleister).

Ik heb sterk de indruk dat er veel mensen zijn die, als ze één van de drie proeven, dat benoemen als 'Turf'. Dat praat natuurlijk wat lastig, als je het over drie verschillende dingen hebt :) (disclaimer: ik heb ook pas sinds kort het idee dat ik ze behoorlijk uit elkaar kan houden).

Zie ook: Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf). Staat ook uitgelegd in Robin Brilleman z'n boek

De geur / smaak van Turf is ook lastig te herkennen als je het nooit ervaren hebt...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Levenswater
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Levenswater » 21 Mar 2013, 22:19

Helaas door omstandigheden net pas geproefd en notities doorgegeven. Heb bewust de hele week niet op het forum gekeken. Net gauw de reacties doorgelezen. Erg grappig dat het kamp in 2-en is verdeeld, of je vindt hem lekker, of totaal niet. Ik behoor tot de laatste groep.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Mar 2013, 09:15

Ik reed vanmorgen langs een composteerder in Haps en moest aan dit sample denken :gnif
0 x

Levenswater
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Levenswater » 22 Mar 2013, 14:22

JayDie schreef:Ik reed vanmorgen langs een composteerder in Haps en moest aan dit sample denken :gnif

Haha daar kan ik me iets bij voorstellen. Stonden zeker ook nog rokende vrachtwagens voor?
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Mar 2013, 16:00

Levenswater schreef:
JayDie schreef:Ik reed vanmorgen langs een composteerder in Haps en moest aan dit sample denken :gnif

Haha daar kan ik me iets bij voorstellen. Stonden zeker ook nog rokende vrachtwagens voor?

Nou, als je op Google Maps kijkt, zie je rechts onder die pijl de bergen dampende compost liggen :D
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 24 Mar 2013, 11:25

Het aandeel geturfde whiskies is deze VBT wel erg hoog (2 uit 2, tot nu toe). Krijg ik nog meer spijt dat ik niet meegedaan heb! Volgende VBT ben ik er echt bij! :D (hopen dat het dan niet ineens 6 sherried speysiders zijn haha ;))
0 x
BAM! - ook op Facebook

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 24 Mar 2013, 11:59

Willem vd K schreef:Het aandeel geturfde whiskies is deze VBT wel erg hoog (2 uit 2, tot nu toe). Krijg ik nog meer spijt dat ik niet meegedaan heb! Volgende VBT ben ik er echt bij! :D (hopen dat het dan niet ineens 6 sherried speysiders zijn haha ;))

Wat is er mis met sherried speysiders?? 8-)
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 24 Mar 2013, 16:33

Pellie schreef:
Willem vd K schreef:Het aandeel geturfde whiskies is deze VBT wel erg hoog (2 uit 2, tot nu toe). Krijg ik nog meer spijt dat ik niet meegedaan heb! Volgende VBT ben ik er echt bij! :D (hopen dat het dan niet ineens 6 sherried speysiders zijn haha ;))

Wat is er mis met sherried speysiders?? 8-)

Niet veel, maar mijn voorkeur heeft het in ieder geval niet.
0 x

TGIF
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor TGIF » 24 Mar 2013, 20:41

Ik heb helaas door verkoudheid niet mee kunnen doen tot dusver.

Deze whisky gaf ik een bijzonder lage score omdat ik door de rook smaak, soort paling rokerij qua smaak en neus er niet veel uit op kon maken behalve lichte tonen van sherry, wat chocolade, leer, beetje turf.

Vond hem niet lekker, maar dat is mijn smaak. Vond hem vooral niet lekker vanwege de overheersende rook smaak.
0 x

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-3”