HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

De derde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 24 Mar 2013, 20:43

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
1
4%
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
1
4%
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
4
16%
Afbeelding - 81-85
13
52%
Afbeelding - 86-90
6
24%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 25

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-2 (11 t/m 18 maart)

Ongelezen berichtdoor Otje » 20 Mar 2013, 00:03

Nou, daar zat ik inderdaad ook niet ver naast. Gefeliciteerd allen die "spot on" waren. Staat ook op m'n verlanglijstje. :goedgedaan
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Mar 2013, 08:58

Piet schreef:
Matti schreef:Ik heb aan dit en sample 1 een extra wordcloud toegevoegd zonder de meest genoemde 3 a 4 termen (turf, rook, islay :)). En ik heb de wordcloud van sample 1 wat opgeschoond door gelijkwaardige termen (bijv. 'zilt' en 'ziltig' samen te voegen).
Mooi Matti :goedgedaan

Zondermeer een interessante toegevoegde waarde.

Als we alleen naar de smaak gerelateerde termen kijken geeft het met twee (of zelfs drie) diagrammen mooi de gelaagdheid van een whisky weer :lekker ... maar inderdaad je mag ze niet afzonderlijk bezien :nono
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 20 Mar 2013, 09:20

Yapi schreef:Heb de Bere Barley open staan, evenals de An turas more.
Deze is - volgens mijn bescheiden mening - echt nog even een minder niveau. Tenzij je echt voor rook gaat, maar daar heb ik dus bij deze distilleerderij zoals eerder gezegd geen ervaring mee, en misschien trekt het me zo ook niet aan.

Dit begrijp ik geloof ik niet helemaal Bart. Een Port Charlotte is toch per definitie een peated Bruichladdich? Zo in elk geval ook de An Turas Mor, maar jij schrijft juist dat die niet peated is?
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 20 Mar 2013, 09:38

Wel in de lijn der verwachtingen deze. Blijkbaar was dit de enige Port Charlotte die ik al eens geproefd had, toen had ik hem net een puntje lager gescoord, al was dat op een Mitra WX tussen 25 andere drams in :-P

Toch maar eens iets meer in verdiepen. Bruichladdich en Port Charlotte zijn de Islay whisky's waar ik tot nu toe nog heel weinig ervaring mee heb, en niet geheel terecht zoals nu blijkt.
0 x
Afbeelding

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 20 Mar 2013, 09:55

Kay schreef:Wel in de lijn der verwachtingen deze. Blijkbaar was dit de enige Port Charlotte die ik al eens geproefd had, toen had ik hem net een puntje lager gescoord, al was dat op een Mitra WX tussen 25 andere drams in :-P

Toch maar eens iets meer in verdiepen. Bruichladdich en Port Charlotte zijn de Islay whisky's waar ik tot nu toe nog heel weinig ervaring mee heb, en niet geheel terecht zoals nu blijkt.

Zelfs de "instapmodellen" zijn zeer de moeite waard vind ik. Rocks en Peat heb ik daarvan geproefd, weliswaar niet zo in your face als deze, maar wel complex en smakelijk. Ze zijn goed bezig daar, hoewel ze wel erg veel expessies op de markt brengen. En dat worden er naar alle waarschijnlijkheid alleen maar meer, als ze 24/7 spirits gaan produceren. Maar ik heb tot nog toe geen mindere expressie geproeft.
0 x
Afbeelding

Deunemans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 20 Mar 2013, 10:06

Tot op heden nog geen ervaring met de PC-bottelingen, maar vond hem zeker niet slecht. Peated, okay...maar heavily peated? Daar heb ik toch enigzins mn vraagtekens bij. Hoe zit het met de PPM voor deze whisky?

Wel grappig, ondanks mijn verkoudheid was het eerste waar ik aan dacht toen ik aan het geopende sample snuffelde: een rokerige Laddie Ten (beetje hetzelfde als Totalatool) maar heb daar verder helemaal niets mee gedaan, omdat ik verder weinig Bruichladdich heb geproefd. Toch maar eens in verdiepen, Bruicladdich en z'n range.

Gelukkig was ik niet de enige die aan een Ledaig dacht, dat geeft de burger toch weer de moed om mij op sample 3 te gaan werpen. Misschien hebben we wel te maken met een Islay-proeverij ;)

Complimenten aan Turfsmurf (what's in a name) en Matti zijn zeer zeker op zn plaats. Well done lads :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 20 Mar 2013, 10:16

Deunemans schreef: Hoe zit het met de PPM voor deze whisky?

40 ppm, staat linksonder op de fles, dus valt alleszins mee (MOD: en in de tekst!).
0 x
Afbeelding

Deunemans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 20 Mar 2013, 10:25

Je hebt gelijk Otje, wel een beetje sneaky (tussen haakjes) :D Valt idd wel mee, igg niet buitensporig veel zoals de naam misschien zal doen vermoeden.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 20 Mar 2013, 10:27

Otje schreef:
Deunemans schreef: Hoe zit het met de PPM voor deze whisky?

40 ppm, staat linksonder op de fles, dus valt alleszins mee (MOD: en in de tekst!).

Het blijkt dus wel dat er nogal wat turfinvloeden verloren kunnen gaan tijdens het proces. De Lagavulin malt spec is tegenwoordig kennelijk 35-40ppm (correct me if I'm wrong), maar ik vind Lagavulin een stuk peatier dan deze PC 10, ondanks dat een Laga 16 nog een stuk ouder is.

Wat dan dus eigenlijk weer betekent dat een ppm-waarde van de malt nog steeds erg weinig zegt over het eindresultaat. Een 40ppm Port Charlotte is dus mogelijk een stuk minder turvig dan een 35ppm Lagavulin.

Plus, we weten allemaal denk ik wel dat hoe ouder de whisky, hoe minder heftig de turfinvloeden zijn. Een 40ppm-malt-whisky van 10yo is turviger dan een 40ppm-malt-whisky van 30yo van dezelfde distilleerderij.
0 x
Afbeelding

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 20 Mar 2013, 10:38

Deunemans schreef:Je hebt gelijk Otje, wel een beetje sneaky (tussen haakjes) :D Valt idd wel mee, igg niet buitensporig veel zoals de naam misschien zal doen vermoeden.

Wat tussen haakjes staat is gemodereerd en had ik zelf nog niet eens gezien :gnif Eerlijk gezegd begin ik wel erg nieuwsgierig te worden naar een Octomore met 169 ppm, over heavily peated gesproken. Whisky Festival N-Nederland staat voor de deur, zal daar eens kijken of ik er 1 kan proeven.
0 x
Afbeelding

Deunemans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 20 Mar 2013, 10:54

169PPM, mijn hemel....das met recht een echte turfbom! Misschien treffen we elkander nog wel op het festival. Ik ben alle dagen aanwezig.

On topic: en toch was voor mij de peat direct aanwezig. Op de neus nog vrij subtiel, maar na de eerste slok overduidelijk. Ik ben geen peat-freak, maar vindt dit zeker een prima whisky. Of ik hem aanschaf is een tweede, dat hangt er een beetje om. Maar met een mooie aanbieding zou ik hem zomaar eens in mn mandje kunnen doen :D
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 20 Mar 2013, 10:55

Otje schreef:Eerlijk gezegd begin ik wel erg nieuwsgierig te worden naar een Octomore met 169 ppm, over heavily peated gesproken.

Ook daarvan wordt in het algemeen gezegd dat het turfniveau minder is dan je op basis van de ppm van de malt zou verwachten.
Ik krijg sterk de indruk dat er nogal wat van die fenolen verloren gaan in het distilleerproces van Bruichladdich.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Mar 2013, 11:02

totalatool schreef:
Otje schreef:Eerlijk gezegd begin ik wel erg nieuwsgierig te worden naar een Octomore met 169 ppm, over heavily peated gesproken.

Ook daarvan wordt in het algemeen gezegd dat het turfniveau minder is dan je op basis van de ppm van de malt zou verwachten.
Ik krijg sterk de indruk dat er nogal wat van die fenolen verloren gaan in het distilleerproces van Bruichladdich.

Ik heb enkele maanden geleden een klein glaasje Octomore met 169 ppm geproefd.
Niet zijnde een peat-head, was ik op het ergste voorbereid maar dat viel alles mee (naar wat ik me herinner niet te vergelijken met een Smokehead want dat is mij echt te veel!).
Ik vond hem niet meer geturfd dan b.v. een QC,... was wel lekker vol, en smakelijk bovendien.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Mar 2013, 11:06

totalatool schreef:...Ik krijg sterk de indruk dat er nogal wat van die fenolen verloren gaan in het distilleerproces .....

Het is inderdaad maar een fractie van de fenolen dat uiteindelijk in de whisky komt en achterblijft (ik meen hier meer detail: Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf))

EDIT: Ah, hier nog wat: Fenol part per million (PPM)
Laatst gewijzigd door Piet op 20 Mar 2013, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ppm
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 20 Mar 2013, 11:07

Piet schreef:
totalatool schreef:...Ik krijg sterk de indruk dat er nogal wat van die fenolen verloren gaan in het distilleerproces .....

Het is inderdaad maar een fractie van de fenolen dat uiteindelijk in de whisky komt en achterblijft (ik meen hier meer detail: Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf))

Dat weet ik, maar het lijkt wel alsof dat bij Bruichladdich meer dan (Islay-)gemiddeld gebeurt.
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-3”