HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-1 (4 t/m 11 maart)

De derde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 16 Mar 2013, 19:26

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
6
26%
Afbeelding - 81-85
5
22%
Afbeelding - 86-90
12
52%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

Peat
Site Admin
Site Admin

HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-1 (4 t/m 11 maart)

Ongelezen berichtdoor Peat » 22 Feb 2013, 08:53

#1 - Bunnahabhain 2005 (21 dec), 4yo 57,7% Exclusive Malts (David Stirk), Cask 28, 257 bottles The Creative Whisky Company (no colouring and no chill-filering). Dit is de jongste single malt die onder het Exclusive Malts label tot op heden op de markt is gebracht.

vbt3-1-bunnahabhain-2005-IMG_0510s.jpg

Label: Bunnahabhain Distillery on Islay is noted for its peaty whiskies (red: "De mout wordt gedroogd met warme lucht en niet met turf, maar deze botteling is een uitzondering.") but this one is as peaty as they come.
Oily and vegetal on the nose (seaweed) with hints of salt and powerful bonfire flavors especially on the palete.
The finish, as you would expect, is huge with peat and oil and lots of salt in the aftertaste.

Serge Valentin, Whiskyfun:
"Bunnahabhain 4 yo 2005/2010 (57.7%, Exclusive Malts, cask #28, 257 bottles)... My, this is young!...
Nose: well, it’s young but it’s very nice, very fresh, earthy, peaty, with a sherry that’s much, much more silent. Is there any sherry? Some peated apple juice with a few roots thrown in and traces of both medicinal and maritime ‘stuff’. To be honest, it does feel like some young Ardbeg at times.
With water: sea, smoke and damp earth. Compact and of course not immensely complex, but this is a good example of a malt that just didn’t need time’s outrage. Ahem.
Mouth (neat): once again, little sherry if any, rather a kind of candied peat that’s extremely likeable. Wonderful medicinal notes, throat lozenges (cough, cough), wormwood, touches of pear drops… Very superb despite the very young age, although I wouldn’t say it reeks of maturity. Well…
With water: just perfect. Would beat many 12yos if you ask me. Sweet peat…
Finish: long, maybe a little too one-dimensional now, but the cleanliness is rather impressive.
Comments: oh how I hate to give a highish score to such a young baby! Yeah, just trying to be smart… ;-) But where’s the sherry, I ask you?
SGP:346 - 87 points."

Op WhiskyBase scores van 84 t/m 89

hwf-vbt3-1-IMG_0528wg.jpg

____________________________________________________________________________________________________
Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

vbt3_sample1_wordcloud.gif
Tag cloud van gebruikte termen.
vbt3_sample1_wordcloud_edited.gif
Tag cloud zonder de 3 meest gebruikte termen.

Kay

Aangezien ik wat voorbarig ben geweest is mijn eerste sample al leeg (red: 22 feb).

Neus: Zurig en ziltig, met een fruitigheid (perzik) erdoorheen. Vochtig mergel en rauwe ham. Helaas ook een licht chemische vleug van reinigingsalcohol.

Smaak: Zurig, iets te scherp. Een agressief, bijtend mondgevoel. Kruidiger dan de neus. Heel lichtjes turfgrond. Op de achtergrond fruitige perziktonen. Met een druppel water komt wat meer ziltigheid naar voren.

Afdronk: Zurig en zoet-ziltig. Wat bijtend. Op de lange duur blijven de grondtonen hangen.

Eindoordeel: Te zurig, te bijtend, te scherp. De aangename tonen worden hier helaas door overschaduwd. Wellicht had een paar jaar extra rijping het geheel wat beter in balans kunnen brengen. Score: 77.

Vermoedens: Het lijkt me een redelijk jonge (<10 YO) cask strength, vermoedelijk IB, uitsluitend gerijpt op ex-bourbon vaten. Hoewel het fruitige aspect me aan Connemara denken, lijkt het me geen Ierse. Het bijtende mondgevoel van een blend, maar de smaak ontkracht dat. Vermoedelijk afkomstig van een (Speyside?) distilleerderij die normaliter vooral gericht is op de productie voor blends.

Carlo

ABV 54%
Single Malt
Kleur: Iets donkerder als Stro-Geel

Ik kom niet verder dan dat het een Islay whisky is en een hoog alcohol %
wel erg lekker.

turfsmurf

Uiterlijk: mooi volgeel.

Geur: rokerig en niet te mis zelfs. Tussen het medicinale rookgeweld moet ik toch even graven naar overige geuren. Ik ruik wat boterigs en een beetje werther's snoepgoed. Ook wat frisse citroenen en zelfs een beetje appeltaart. Het medicinale heeft ook licht iets kamferachtigs. Met water raak ik die boterachtigheid en frisheid wel kwijt om plaats te maken voor fenolen.

Smaak: zoet en lichtzurig fris. Hij smaakt vrij heftig en prikt en gloeit op weg naar beneden. Gelukkig was dat alleen de eerste nip, na hieraan gewend te zijn wordt het pret. De smaak is behoorlijk vol maar niet alleen maar turf. Het lijkt wel alsof een deel van de turfsmaken is opgenomen en veranderd door het vat. Met een beetje water spreekt het hout wat meer maar niet te veel. Dat maakt de smaak nog gelaagder. Met nog meer water lijkt hij zelfs nog zoeter te worden. Water toevoegen helpt hem niet om zeep, maar ik denk dat een half theelepeltje toch genoeg is.

Afdronk: lekker zoet, medicinaal en gekruid. Tevens een beetje mineraal. Met wat water wordt de medicinaliteit wat sterker en proef ik wat meer jodium en acrylverf(??!).

Cijfer: 88. Na even wachten een wat drupjes water zelfs 89.

Opmerkingen: een mooi compleet turfpakket. Mooi in balans ook. Het is niet alleen rook en verdoemenis wat de klok slaat. Onder de rook en jodium ligt nog een deken van ondersteunende smaken. Ik denk dat deze er al wat jaartjes op heeft zitten en vooral omdat er met wat water het vathout aardig los komt. Ik vind het in ieder geval een heel mooi begin van deze derde forumtasting.

Distillery: Caol Ila
Vatsoort: het overtuigend vanillezoete doet mij een (first fill?) bourbonvat vermoeden.
Percentage: 56.3%
Leeftijd: 22

Pellie

Glas: glencairn
Kleur: goudgeel
Neus: fris, citrus, fruitig, sinaasappel, maar niet zoet, dacht eerst sherry, maar toen nam ik lichte rook waar, kruidig ook.

Smaak: Licht turfig, droog in de mond, geconfijt fruit, pepertje op de tong, maar ook een plezierig bittertje, dacht ook iets van nootmuskaat te ontdekken na beetje water toe te hebben gevoegd.

Afdronk: Lekker lang, droog, oud hout, beetje boterachtig en filmend, bedekte mijn hele mondholte.

Land: Denk toch Schotland, single malt.
Streek: Ik dacht eerst Cambletown, maar door de lichte turf zeg ik Islands.
Alcohol perc.: 56%
Distilleerderij: Dikke gok, Talisker of Bunnahabain.

Score: Ik geef 87 pnt. Vond hem lekker!

Yapi (Bart)

Yes, we zijn weer zo ver! Sample 1 in het glas...

Neus: eerste indruk, eerder zilt in neus, beetje peat, vanillerook van het hout? Niet te veel. Limoenzeste, licht zure appel, groene peper, beetje spinazieblad, zeewier. Eerste gedacht is Campbeltown, omdat de peat me niet overweldigd, tegelijk, misschien iets meer peat dan de typische ziltigheid. Dus tweede en beter gedacht lijkt me eerder iets van Islay te zijn, maar niet te overweldigend. Twijfelgeval, is in ieder geval geen in your face whisky. Ik besluit om op basis van de neus 4 drams uit te schenken. Een Glencadam 10, om op te warmen, en dan een Kilkerran WIP batch IV en een Bruichladdich An Turas Mor. Een Campbeltown en een Islay, maar niet te zeer peated. Ja, we nemen dit serieus haha. Tegelijk, ik merk dat ik het mezelf moeilijk maak...

Smaak. Zeer licht sherry zoetje, wat porridgeness, papperig, ziltig toch, briny dus, coastal, peat, hout met wat vanille, zelfs beetje witte chocola. Ook wat kruidigheid met redelijk wat peper in de afdronk. Beetje lemon, gras, zeewier. Beetje rubber zelfs?! Duidelijk Islay lijkt me. Een ‘lichtere’ Caol Ila of zo. Nu de hamvraag. Vind ik hem lekker? Ja!!! Gaat vlot boven de 85 voor mij. Een 90 is het (vooralsnog?) net niet, alhoewel de neus daar wel over gaat. 89 misschien, meestal heb ik een paar drams nodig om een paar punten bij te sturen naar boven of beneden, maar naar beneden denk ik niet...
Hij is mooi vol, heeft wel wat complexiteit, en de peat helpt deze wel vooruit. Een refill Butt of zo. Port Ellen komt me zelfs serieus even in gedachte! Het zal toch niet haha. Ik moet me weer inhouden, het blindproefsyndroom neemt weer de overhand. Nog even wat water er bij, want de peper geeft toch weg dat deze het misschien wel wat kan gebruiken en waarschijnlijk wel geen 40% is maar iets meer.

Conclusie: Islay, mist net wat teveel de campbeltowntoets, maar kan mis zijn. Lijkt me een wat langer gerijpte whisky, heeft wat houtinvloeden, peat, maar niet te, rond de 50% schat ik, al zal de peper wel het % naar boven hebben geduwd in m’n perceptie, dus eerder 46%. Refill sherry. Leeftijd: rond de 25 jaar (kan er enorm naast zitten, maar volg nu even m’n buikgevoel). Mooi rond.

1 echte gok, behalve de genoemde namen: Zuidkust van Islay, een goeie Port Ellen, omwille van de Peat, lemon, ziltig & peper. Douglas Laing Provenance van het jaar 1983 ofzo, of OMC. Ofwel een Old Bothwell cask, deed me serieus aan cask 2558 denken, groeie ook enorm na een paar drams. Veelbelovend Piet!
Van de actieve distilleerderijen ga ik sowieso voor 1. Caol Ila, eventueel 2. Laphroaig of 3. Bowmore. Ardbeg? Héhé.

Jeronimoss

Uiterlijk: Goud, helder
Geur: licht rokerig, licht geturfd. Fruittinten en iets van een nootsoort
Smaak/Afdronk: Scherp voor in de mond. Waarschijnlijk hoog percentage alkohol (cask strength). Licht fruitige smaak gaat overheersen op het geturfde. De afdronk is aan de korte kant.

In één zin: Als de afdronk langer was geweest had ie wat hoger gescoord op mijn lijstje.
Score: 76

KennethB Kenneth

Ik ben er niet zo goed in, heb nog een beetje over om na te proeven als ik de rest gelezen heb! Leuke whisky, dat wel!

Notitie: Scherpe geur.
Anijs, rook, te lang getoast brood.
Lange rokerige en toch ook enigzins zoete afdronk.
Qua geur doet het me denken aan een Ardbeg, maar dat zal wel helemaal fout zijn.

I_SPEY

Uiterlijk: strogeel
Geur: Ruikt vettig, licht fruitig, onrijpe banaan, lichte turf, iets ziltigs
Smaak/Afdronk: eerste indruk lekker met 'n zoetje, vettig(héél lekker), beetje waxy en 'n beetje teer, hele lichte kruiden. De afdronk is niet lang én toch blijft hij hangen?

In één zin: Hij spreekt mij heel erg aan, goeie keus Peat-Piet!!!
Score: 88

jan valk

Bijgaand mijn eerste bevindingen, toch wel erg lastig zo als beginneling :-)

kleur: Licht goud.

tranen: klein en snel zakkend voor mijn gevoel een alcohol percentage onder de 43%

geur: lichte turf, sherry tonen, fruitig (perzik), advocaat

smaak: rokerig, zilt, sherry

afdronk: kort maar hevig (duid toch op een iets hoger alcohol gehalte), turf smaak met bittertje blijft hangen

cijfer 76 (cijfer is wat aan de lage kant maar dat komt omdat dit niet mijn smaak is)

BWhisky

C : goud/amber, dikke trage legs, ‘olie-achtig’
N : Turf/rook. Gerookte ham. Iets aards/humus/ en ‘stoffige/oude kelder’, houtig ook. Goeie neus, Sherry vat volgens mij. Doet denken aan m'n Laphroaig VanWees, kan'm er nu helaas niet naast zetten. ‘Volle’ geur, later wat mineralig/natte steen.
T : Veel turf en rook meteen. Houtig ook weer, neus zet zich voort, ook hier redelijk zoet door sherry? . Vrij vol en plakkerig. Licht zilt/zout.
F : Turf en rook blijven hangen, niets bitter, wel wat hout weer en wordt stilaan zoeter.

Conclusie : Lekker! Een leuke start, lijkt me een Islay-LAPHROAIG(?)/sherryvat/15y/CS(?). …Een indien-dit-betaalbaar-is-kan-ie-op-m’n-lijstje-komen whisky !

Deunemans

Kleur: Helder goud
Alcohol percentage: het schudden vermoed dat het hier om een whisky met hoog % gaat. 55 / 56%?
Neus: PEAT, geel fruit (Citroen / Lemon), cornflakes? Subtiel zoetje op de achtergrond (honing/vanille)
Smaak:Zonder water, WOW, een aanval op de smaakpapillen. Olie-ish, havermoutkoekejes, kruidig / chilipeper, wederom sterke citroen en turf komt erg sterk naar voren (verbrand hout / as). Ook de vanile en honing blijven subtiel op de achtergrond.

Met water: de whisky word vriendelijker, en beter drinkbaar. De kruidigheid verdwijnt en maakt plaats voor de vanille en honing. Stuk zachter mondgevoel, bijna als boter. Word door het toevoegen van water tevens wat meer granig / moutig.
Afdronk: Lang, kruidig en erg intens. Voor mij zeker reden om wat water toe te voegen

Distillery:Blijft toch echt een gok, Daarvoor ben ik nog veel te onervaren in het proeven en omschrijven, maar als ik mag gokken denk ik dat het om een CS whisky gaat van Caol Ila.

De kop is eraf, en hoe! Een stevig begin van hopelijk een mooie VBT.

Dr.Nose

Uiterlijk: Licht goud
Geur: Duidelijke rokerige tonen (peat) en teerachtige kenmerken met daardoor heen frisse tonen van citrusfruit. De geur blijft scherp (hoog alcohol gehalte). Later komen wat meer houttonen naar boven.
Smaak: Zoetig (zoethout), gerookte gerst en pittig (kruidig).
Afdronk: Lang, kruidig en opnieuw houttonen.

In één zin: Een lekker pittig begin van deze blind tasting sessie.

Score: 86 pnt.

• Soort whisk(e)y: Single malt
• Alcohol percentage: ± 57%
• Land van herkomst: Schotland
• Regio van herkomst: Islay
• Distilleerderij/merk: misschien Ardbeg
• Leeftijd: ± 12 yrs.
• Gebruikte vat type: Bourbon

Commentaar: Een duidelijk geturfde whisky, maar mooi in balans…Niet overdreven.

Japie Krekel (Marcel)

Het Uiterlijk is goudgeel.
Na de shake proef (in het flesje) denk ik dat het alcohol percentage vrij hoog is.
De ABV is denk ik 50% of meer. Ziet er (lekker) vettig uit in het glaasje.
De Geur is lekker fruitig, houtig, turf/rook met een beetje scherpte.
Hoewel de turf/rook na enige tijd is vervlogen
De Smaak is lekker met tonen van citrus, peper/kruidig, vanille, ananas en noten.
De Afdronk lekker middellang, je blijft nasmikkelen.
Met een druppeltje water wordt ie wat zachter met de geur en smaak.
Dit is een whisky welke je zowel zonder als met een druppeltje water kan nuttigen.
Hangt ook een beetje af van de stemming.

Kortom, ik vind dit wel een lekkere dram. Ik heb ook het idee/gevoel dat ik deze whisky al eerder heb geproefd. Maar dat heb ik wel meer bij blind proeven. Het zal wel zo zijn omdat hét whisky én de alcohol is.
Ik vond hem wel lekker. Ben benieuwd welke het werkelijk is.

Otje

Lekkere turfbom!

Glas: Schott Zwiesel Whisky N&T glas.

Uitzicht: Goud-geel, traag lopende legs ontstaan uit fijne pareltjes na swirlen.

Neus: Stevige turf/fenol, peperig, citrus, wat caramel/vanille.

Smaak: Vangt zoet aan, wat abrikoos(?), behoorlijk peperig; vermoedelijk CS, zilt, nogal wat fenol/carbol; turf, hint van vanille en caramel; refill oak cask.

Afdronk: Middenlang tot lang, assig, turfrook, moutig, zoetig, bitterig, later nog meer fenol die nog lang blijft aanhouden.

Algemeen: Lekkere, fijne geturfde whisky die na vergelijking met soortgelijken een opvallende moutigheid heeft.

Wilde gok...: Ardbeg Alligator (score 86)

Levenswater

Uiterlijk:
Een mooie stro/goudkleurige kleur. In het glas niet echt stroperig. Opvallend was de hoeveelheid residu die na het drinken in het glas achter bleef.

Geur:
Whoah, in eerste instantie alsof ik met m'n neus in een blok turf werd geduwd. Hierna een behoorlijk scherpe alcohol lucht, waar ik weinig geur in kon ontdekken. Deed me nog het meest denken aan nat hooi.
Na steeds wat meer druppels water ontdekte ik er steeds meer geuren in, een fris groen appeltje in de open haard met fruitgeur werd later een aangenaam caramel luchtje. Ik moet er bij zeggen, dat ik bijna een uur over 1 glas heb gedaan.

Smaak/Afdronk:
Ook hier in eerste instantie.... bah, open haard. Zonder water een scherpe geur, zal me niet verbazen als het alcoholpercentage ergens in de buurt van 55% zit. Ook qua smaak een groen appeltje en verder behoorlijk vlak. Na een paar druppels water ontdekte ik vanille en caramel. Heel wat druppeltjes water later een volle creme brullee smaak met een verstopt pepertje. Nog een heel subtief peat smaakje.

Daar waar de 1e slokjes niet bleven hangen, werd het met meer water steeds leuker. De afdronk bleef steeds meer hangen, waarbij de smaak steeds voller werd. Deze whisky gaf een warm, vol eindgevoel in de mond (dat klinkt best vies besef ik me nu ik dit opschrijf ;-)) en voelde ook vettig aan.

Herkomst:
Ik vermoed een leeftijd tussen de 14 en 16 jaar, Cask Strenght en Non-Chil Filterd. Lange tijd op eiken en nog wat jaartjes een port-finish. Zal in de richting van het grensgebied Highlands/ Islay worden gemaakt. Deed mij een beetje denken aan een Talisker.

In één zin:
Na de eerste schrik en behoorlijk water erg aangenaam.

Score: Ik geef deze 78 punten

whiskysample

Uiterlijk: goud
Geur: peper, beetje zeewier
Smaak/Afdronk: vrij zoet, iets citrus, thee, typisch Islay, zou zeggen Laphroaig

In één zin: niet helemaal mijn koppie thee, maar voor een echte Islay niet verkeerd
Score: 85p

Soort whisk(e)y: single cask
Alcohol percentage: 46%
Ik zou zeggen een Laphroaig, maar geen standaard uitgave, ik denk een single cask uitgave van een IB, ik zou zeggen Chieftain;s
Leeftijd: 13 - 15 jaar, distilled 1997
Vat/finish: duidelijk een bourbon cask, ik vermoed een rum finish

brebe

Ik zag dat ik niet de enige was die een beetje onzorgvuldig de datum had gelezen. Dus had ik nog een herkansing met wat water. En dat kon hij ook wel gebruiken!
Behalve de turf die uit de fles springt kon ik er niet veel delicate smaken uithalen.
Ik vermoed dat het cask strength is, eerst dacht ik aan laag in de de 50, in tweede instantie aan 55%. Neus en smaak zijn turf, en nou vind ik dat best wel lekker in het algemeen, maar ik kon er gewoon niet meer uithalen...
Het is de een een recensie met weinig bloemrijke woorden. De kans is groot dat het een Islay whisky is, Ardbeg of zo, maar ook op het vasteland kunnen ze ze wel peated maken. Maar het noemen van een andere distillery, of zelfs een ander land is een wilde gok, dus laat maar.
Maar mooi dat er eens een duidelijke peated whisky tussen zat!

jpvdw

Kleur: Appelsap as always
1e geurmoment: hee, dit ken ik. Rook, ik,zeg Caol Ila
2e geurmoment: er ontwikkeld iets...zoet, meubelwinkel...fruit

Een beetje water dan. Geur wordt ietsje explicieter. Tikkie apotheek.

Eerste slok: scherp, vol, lekker.
Ik voel wat nabranden en blijf wat drop ofzo proeven.

Tweede slok: Fris en fruitig. Menthol.
Dit is wel mijn smaakpakket. Lekker!

Ik blijf Caol Ila zeggen.

johan brugge

Neus: Behoorlijk geturfd, vanille (bourbon cask?), maritiem (zee etc.). En toch zit er nog iets extra’s in. Voorlopig hou ik het bij versgebakken cake. Met twee druppels water verandert er niet zo denderend veel.
Smaak: Nog steeds redelijk wat turf, een beetje peperig ook. Ik geloof wel dat het een cask strength is. In ieder geval vind ik alles van de neus terug in de smaak, behalve dan de versgebakken cake. Na toevoeging van wat water verdwijnt het scherpe kantje van de turf en wordt het geheel veel ronder, maar het wordt nog wat meer gepeperd. Na nog eens twee druppels water te hebben toegevoegd, heb ik het gevonden. Dit is al veel beter. Hij lijkt meer tot rust te zijn gekomen. Heel lekker!
Afdronk: Ziltig. Aanvankelijk wat kort, maar na toevoeging van water wordt hij geweldig (en veel langer ook).

Toen ik voor het eerst aan mijn glas rook, dacht ik meteen aan een Islay. Mijn beste gok in dit geval is een Laphroaig omwille van het zachte medicinale karakter. Dit eerste sample kan mij echt wel bekoren, maar door de turf zal dat wel geen verrassing zijn zeker?

MichelC

Kleur: Goudgeel
viscositeit: lange stroperige tranen
Geur: rokerig, fris, zuur, maïs achtig
Smaak: ziltig, misschien zelfs zeewier
mond gevoel: droge mond, gevolgd door waterig, lippen trekken (tannine)
afdronk: middel lang en ziltig
opmerkingen: een aparte geur in het glas die ik niet kan thuis brengen
land/regio: ik dacht Schotland/Islay
Percentage: ik gok ong. 45%

In één zin: Score: 84

Matti

Neus: In eerste instantie ruik ik hooi, heide en lichte rook (eerste ingeving: Highland Park?). Iets later komen karamel, een lichte medicinale touch en een klein beetje fruit. Met wat water zwelt het fruit aan en herken ik gestoofde appels en peren.
Smaak: Vrij prikkelend (hoger alcoholpercentage?). Nat karton, kolenrook, heide en een beetje turf met een ondergrond van vanille. De rook zwelt aan naarmate hij langer in het glas zit. Met water wordt de whisky iets zoeter en gaat het scherpe randje van de rook af.
Finish: Licht bitter, zachte rook, vanille en helemaal aan het einde een hint van laurierdrop.
Overall: Behoorlijk rokerig, met een rooktype dat ik altijd beschrijf als 'kolenrook' (dus geen houtrook). Verder niet bijzonder complex (maar da's ook lastig voor dit type whisky), kan goed water verdragen (een paar theelepeltjes water maken hem mijns inziens beter, en zelfs een paar lepeltjes meer werken behoorlijk goed).

Gokjes en score: Ik denk een hoog percentage rond de 57%. Bourbon of refill-vaten. Het karakter van de rook doet mij denken aan Springbank distillery en de hoeveelheid aan Longrow. Gecombineerd met het percentage zou het dan bijvoorbeeld een Longrow 100 proof kunnen zijn.

Ik vind hem goed te drinken, maar niet bijzonder spectaculair. Iets te veel rook en iets te weinig complexiteit voor mijn smaak: 81 punten.

MarcelE

Uiterlijk: Donkergoud
Geur: In het sample flesje vrij rokerig, maar zodra deze in de glencairn zit is het rokerige wat afgenomen. De geur is medicinaal, gaat richting spiritus. Na een tijdje komt er wel iets zoets door maar dat blijft op de achtergrond.
Smaak/Afdronk: Licht rokerig, scherpe/kruidige smaak. Pittige gemiddelde afdronk.

In één zin: Het is voor mij een wat scherpe maar prettige whisky, waarbij ik alleen niet helemaal weg ben van de geur.
Score: 77

Soundwave

Poging 1 (donderdagavond)
duurde even voor ik het flesje open had gekregen maar na openen bam gelijk in your face. Leer en rook en heel snel daarna lekker zoet alsof ik in een oude chesterfield voor een open haard zat met een taartje. Een omschrijving die ik wel eens heb gelezen bij notes van bekende whiskyschrijvers.

Snel uitgeschonken in mijn W&M glencairn met dekseltje er op. Nog een keer ruiken, nu toch niet zoveel rook meer, maar wel dat lekkere taartje met toffee en appels. Maar ook een beetje boenwas en pure chocolade. Dan maar eens proeven. Smaak die ik wel een beetje verwachte, koffie en bittere chocolade. Erg prikkelend, peperig zelfs, ook in de neus, en gaat denk ik wel richting de 50% ABV of er voorbij. Na wat langer in het glas te hebben gezeten ruik ik nu ook toch wat turf. Beetje gezocht naar vergelijkbare notes en ik ben er twee tegen gekomen die perfect in het straatje passen op de kleur na. Toch doet dit mij besluiten te gokken op een Campbeltown: Glen Scotia of Longrow. 51% +/- 17yo. PS Als je hier van houdt dan is Flaming Heart ook een aanrader want er zijn behoorlijk wat overeenkomsten (al denk ik dat sample 1 wel gewoon een single malt is met een hoger ABV)

Poging 2 (zondagmiddag)
Waar ik al bang voor was, ik ruik nu véél minder, wel nog het net geverfde hout een beetje. Ter vergelijk nu de Flaming Heart er naast gezet en de Hybrid. Nog steeds wel kleine overeenkomsten, maar sample 1 is toch echt sterker, heeft meer peper en kick en ook zeker meer turf. Paar druppels water en de smaak verandert nu zelfs een beetje naar drop. Ik begrijp nu eigenlijk nog maar weinig van mijn notities van donderdag vwb de zoete tonen dus ik laat het er maar even bij. Donderdag zou ik hem gelijk gekocht hebben, nu denk ik niet. Ga nu ook meer richting Islay ipv Campbeltown.

Als het een Islay is, misschien dan toch een Ardbeg?

Adri

Hieronder mijn notities van sample 1. Ik zal morgen kijken hoe ik de notitie de volgende keer beter kan maken.

Geur: peaty en zoet (vanille, honing), met zilt en mineralig.
Smaak: rokerig, teer, ziltig, zoethout/droppig.
Finish: lang, volle body, mooie complexiteit en goed in balans.

Ik denk een Islay whisky, meer specifiek een Ardbeg.

andre8x8

Kleur: licht goud geel

Geur: Reuk is nog niet op volle sterkte (verkoudheid)
Prikkelend en fruitig,
Met wat druppels water ook wat vanille

Smaak: Vettig, warm, peper, laurier
Hoog in de alcohol (>45%)

Afdronk: Eerst warm en zacht, vervolgens heftig peper en laurier en tot slot weer heerlijk verwarmend

Score: 80
Ik heb nog een restantje overgehouden voor als de verkoudheid echt over is, waarschijnlijk komen er dan meer smaken en dus punten los.

Liquid_Gold

Bubbletest : Na het schudden van het flesje komen er veel bubbels die lang blijven wat op een CS aanstuurt (> 50% ABV)

Kleur : Vrij licht, goudkleurig. Op de kleur afgaand, zou ik denken dat het om een bourbonvat gaat.

Neus : Direkt na ingieten ruik ik citrusfruit en een lichte rookgeur van de turf. Na 10 minuten in het glas komt er ook (rijp) rood fruit door. De turf is zeer licht en draagt eerder bij tot de smaak dan dat hij overheerst (I like that !)

Smaak : ik vind het mondgevoel boterig/olieachtig en ook wat granig. Water bijvoegen brengt niet echt meer smaken naar boven voor mij.

Finish : Medium-long met lichte bourbon zoetheid (2nd refill ?)

Gokje : Ik zou hier gokken op een jonge Ledaig of Bowmore op CS in een 2nd refill Bourbonvat

Ik lust dit wel en als dit de standaard is voor de rest van de tasting, dan zitten we gebeiteld :
86 ptn

JayDie

Referentiedram: Glenmorangie 10yo "The Original" 40%
Glas: Mitra WX; dikke tranen, bij schudden veel belletjes die redelijk lang blijven
Kleur: Vaal goud
Neus: Islay'ish. Caol Ila schiet me te binnen. Het bevat geuren die ik herken, maar niet thuis kan brengen. Smeulend kampvuur, iets citrus, sigarettenas, gerookte vis, aardbei; later minder rook, meer zoetig, suikerspin
Smaak: Voelt iets wrang aan aan de wangen, licht smokey, prikkelend, zoetig, denk aan een wijn-finish welke ik heb (bv. Bowmore 1999 - Syrah) Lekker!
Afdronk: Rode wijn-achtig, spoor rook, zoetig, rood fruid, honing, suikerspin, vuurwerk (vuursteen)
ABV: Ik denk 46%+
Commentaar: Lijkt bekend voor te komen. Caol Ila? Ledaig?

jonker8011

Islay karakter met flink jood en rook, daarbij duidelijke tonen van tropisch fruit, met een drop-achtig smaakje. Ik denk dat de whisky 12-15 jaar oud is, omdat de turf al wel iets gedimd is, en er duidelijke hout invloeden zijn. Vooral amandel komt naar het oppervlak. Ook zit er wat kaneel in de neus.

Het karakter van de whisky doet mij denken aan Laphroaig, misschien een IB, die tussen de 45 en 50% ABV gebotteld is en 12-15 jaar oud is.

Score 85/100

totalatool

Glas: glencairn

Uiterlijk: kleur chestnutoloroso sherry; veel dunne tranen, sommige zakken langzaam, andere blijven hardnekkig boven; met water vertroebelt hij, dus non chill-filtered

Geur: (zw) het eerste dat opvalt is de turf; even de kamer uit en weer in lopen en je ruikt hem al van een paar meter afstand; is aanvankelijk wat prikkelend, maar niet te; na enige tijd in het glas ruik ik gras, vanille, zoethout-achtig, hout; wordt nauwelijks zoeter na verloop van tijd, wat ik bij andere geturfde whiskies vaak wel merk

Smaak: (zw) prikkelend mondgevoel, toch wel een beetje olie-achtig; kruidig (gember, peper), drop
(mw) profiel blijft gelijkwaardig, maar wat zoeter en is nu minder heftig; iets metalig; heeft voor mij duidelijk water nodig

Afdronk: (zw) kruidig, pittig, middellang, iets drogend
(mw) toch niet echt de langste afdronk, beetje drogend

Conclusie: Malt van een Schots eiland, flink geturfd, hoog alcoholpercentage (eerste inschatting was midden tot hoog in de 50%). Ik vond hem behoorlijk “streng” en niet mijn ding, maar dat kan deels te maken hebben met mijn toen opstartende verkoudheid. Mijn favoriete onderdeel was de geur. Afgaand op mijn herinnering van deze eerste proefsessie (twee weken geleden) gok ik op een Octomore (5.1). Als tweede optie kwam toen een Talisker 57° North in me op.

Nagekomen stukken

the balvenie man

mijn excuses dacht dat het tot 22:00 was,

hoop dat ik toch nog wat mag indienen,

heerlijke neus, fruitig , perzik,abrikoos,sinasappel
smaak, peper en ja droog en scherp niet mijn smaak

Blijft niet lang hangen,

alcohol 51,4 %
denk een speyside
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-1 (4 t/m 11 maart)

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Mar 2013, 21:34

Uit HetWhiskyforum - Virtuele Blind Tasting-3: Voorbereiding
Yapi schreef:
OJH schreef:Ook die van mij weer in perfecte staat ontvangen......

Piet schreef:Ja je bent echt de aller laatste .... nu zijn we compleet ! ... de eerste twee notities voor #1 zijn zelfs al binnen....

die van mij volgt ook weldra snel. Nog even een 2de drammetje proeven.

Doe maar kalm aan hoor Bart sluiting is pas eind volgende week !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 02 Mar 2013, 23:23

Oh mooi, ik ben begonnen met sample#1 voor ik de data van het inzenden goed had bestudeerd. 4 maart had ik in mijn hoofd. Maar dat is dus de eerste dag. Kan ik eindelijk ook eens als eerste mijn notitie inleveren :bigsmile
Maar nu een week zonder whisky, om de smaak goed vast te houden
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Mar 2013, 23:33

Ik ga eerst nog even een kleine week naar Schotland om aldaar wat 'voorwerk' te doen ;) en heb deze vervolgens voor komend weekend ingepland staan. Het zware leven van een whisky-aficionado :D
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 03 Mar 2013, 09:30

Ik ben ook maar alvast aan het vooruitproeven en mag ik zeggen dat ik het een mooi begin van de reeks vind? Piet?

Matti schreef:Ik ga eerst nog even een kleine week naar Schotland om aldaar wat 'voorwerk' te doen ;) en heb deze vervolgens voor komend weekend ingepland staan. Het zware leven van een whisky-aficionado :D

Ik heb met je te doen, heus. ;)
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 03 Mar 2013, 12:17

Matti schreef:Ik ga eerst nog even een kleine week naar Schotland om aldaar wat 'voorwerk' te doen ;) en heb deze vervolgens voor komend weekend ingepland staan. Het zware leven van een whisky-aficionado :D

Welke distilleerderij ga je bezoeken?
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Mar 2013, 13:24

Pellie schreef:

Welke distilleerderij ga je bezoeken?

In ieder geval Dalwhinnie, Tomatin, Benromach, Glenglassaugh en Glendronach (en bij die laatste gaan we de nieuwe clubbotteling van de Usquebaugh Society kiezen uit een aantal vat-samples :hoera).

/offtopic ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 03 Mar 2013, 13:50

Leuk man, geniet er van....

On toppic: ik heb mijn bevindingen van #1 doorgegeven aan Piet.
Heb nog iets over om andere keer nog keertje te proeven en om te kijken of ik hetzelfde concludeer als de 1ste keer of juist niet... :)

Ps: vind het wel lastig hoor, blind beoordelen, maar wel leuk en leerzaam. 8-)
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 03 Mar 2013, 16:05

Ik heb al niks meer over van de eerste sample, alles er al doorheen gejaagd :roll:
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 03 Mar 2013, 16:14

Ik ook nu :o
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Mar 2013, 16:57

Pellie schreef:Ik ook nu :o

Hahaha, briljante zelfbeheersing!
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 03 Mar 2013, 17:52

Niet echt nee. Ik kan ook nooit flessen dicht laten zitten om te bewaren! :?
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 03 Mar 2013, 17:52

van mij gaat het laatste ook op vanavond. Er is nog iets wat ik wil checken :o

:lol:
0 x
Afbeelding

Peat
Site Admin
Site Admin

Ongelezen berichtdoor Peat » 03 Mar 2013, 21:01

Nog even ter herinnering:

- Graag je proefnotitie naar Peat (niet naar Piet)
- Geen smiley's gebruiken.
Er mogen er maar 5 in een bericht en aangezien alle notities in één bericht komen moet ik ze er allemaal uitslopen.
- Uiterlijk voor maandag 11 maart 20:00 uur inzenden maar liefst een dagje eerder.

Dank,
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Mar 2013, 21:12

Peat schreef:- Uiterlijk voor maandag 11 maart 20:00 inzenden maar liefst een dagje eerder.

Dank,

:sst
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-3”