HWF Virtuele blind tasting-3: Conclusies en afsluiting

De derde "blinde" forum-proeverij.

Welke twee samples vond je het lekkerst?

Peiling eindigde op 21 Apr 2013, 19:11

Sample-1 - Bunnahabhain 2005 4yo 57,7%, Exclusive Malts
11
22%
Sample-2 - Port Charlotte 10yo “Heavily Peated Bruichladdich” 46%
4
8%
Sample-3 - Bowmore 2000 12yo 57,10%, Whiskyman & Whiskysite
5
10%
Sample-4 - Glenmorangie Nectar d’Or 12yo, Sauternes finish, 46%
3
6%
Sample-5 - Port Ellen 27yo 1982/2009 43%, Connoisseurs Choice G&M
16
33%
Sample-6 - Karuizawa Asama 1999+2000 11yo, 46%
10
20%

Totaal aantal stemmen: 49

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: HWF Virtuele blind tasting-3: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 17 Apr 2013, 09:34

:goedgedaan

Dat was weer een mooie tasting met een interessante keuze. Sommige gelukkige deelnemers hebben zelfs voor het eerst zowel een Port Ellen als een Karuizawa geproefd. Voor mij liep de Port Ellen de concurrentie helemaal plat en dan te bedenken dat er nog betere bestaan.

Ook de Bunnahabhain vond ik erg verrassend. Ik had die laatst nog een keer geproefd en ik blijf bij mijn score: het moet echt een tovervaatje geweest zijn waar hij in gelegen heeft. Zo naproevend herkende ik een beetje het turfkarakter van een Bunna 1997 die ik heb, maar behoorlijk subtiel. Ik had hem dus heel misschien kunnen raden, maar waarschijnlijk niet.

Hier mijn top-6:

1. Port Ellen
..
2. Bunnahabhain
3. Karuizawa
4. Bowmore
5 gedeeld. Glenmorangie, Port Charlotte. Wegens verschillend karakter geef ik geen onderlinge rangorde.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 17 Apr 2013, 09:59

Al mijn ratings zitten dik in de tachtig en de Karuizawa zelfs 91pnt, zegt wel iets over de kwaliteit van de whiskies geproeft, dik compliment Piet :goedgedaan Nou ben ik natuurlijk niet zo'n ervaren whisky drinker en proever als menigeen hier, maar deze scores zeggen ook wel iets over mijn waardering voor goede whisky, een drank die ik hoogstwaarschijnlijk tot mijn dood niet meer uit het oog verlies :bigsmile

Mijn scores lopen licht uit de pas met die van anderen, maar ontlopen elkaar ook niet dermate veel, al met al een zeer geslaagd initiatief.

Glenmorangie 84
Bowmore 85
Bunna 86
Port Ellen 86
PC 10 87
Karuizawa 91

621534

Bedankt Piet en tot VBT-4 ;)
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Piet
Moderator
Moderator

Re: Marges in de scores

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Apr 2013, 10:33

Otje schreef:Mijn scores lopen licht uit de pas met die van anderen, maar ontlopen elkaar ook niet dermate veel, al met al een zeer geslaagd initiatief.

Ik kan me in de ijking van jouw scores goed vinden Roberto.

Een van mijn zelfopgelegde richtlijnen bij de keuze van whiskies in een VBT is:

- In principe 80+ scores bij bekende recensenten. Niet altijd notities en scores te vinden maar dat was ook hier het streven.

Het verbaast me dan ook zeer, om niet te zeggen dat het me zorgen baart, om een aantal scores zó ver onder die ondergrens van 80 te zien. Ik ga er maar vanuit dat het te maken heeft met de persoonlijke-ijking en dat dit altijd voor zal komen.
Het is per slot ook geen streven om voor alle deelnemers alleen maar whiskies te hebben die ze (heel) lekker vinden. Dat gaat niet lukken of wordt saai. Maar ja, dat hebben we al eens vastgesteld in Proefpanel samenstelling (en er zelfs mensen mee weggejaagd :o ).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Apr 2013, 10:44

M'n Grand Tasting Finale moet nog komen, maar denk tot nu toe:

1. Sample-3 - Bowmore 2000 12yo 57,10%, Whiskyman & Whiskysite
  2. Sample-4 - Glenmorangie Nectar d’Or 12yo, Sauternes finish, 46%
  3. Sample-1 - Bunnahabhain 2005 4yo 57,7%, Exclusive Malts
  4. Sample-5 - Port Ellen 27yo 1982/2009 43%, Connoisseurs Choice G&M
  5. Sample-6 - Karuizawa Asama 1999+2000 11yo, 46%
  6. Sample-2 - Port Charlotte 10yo “Heavily Peated Bruichladdich” 46%
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 17 Apr 2013, 12:38

Met deze vbt-3 heb ik geleerd dat het maken van notities toch wel erg moeilijk vindt en heb dan ook alleen bij de eerste een notitie ingeleverd.

En kom ook tot de conclusie dat het genieten van de whisky meer voorop staat dan het specifiek beschrijven van de whisky.
Wil de volgende keer wel zeker weer meedoen , zijn ten slotte toch whisky's die je normaal niet zo een twee drie krijgt te proeven.

Mijn volgorde

5
1
3
6
2
4
0 x
Afbeelding

Deunemans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 17 Apr 2013, 13:06

Sluit mij bij Carlo aan, maar ik blijf stug volhouden met notities. Ik vind de ontdekkingsreis erg leuk, en je merkt dat je steeds meer bedreven geraakt in het omschrijven van geuren en smaken, een erg boeiend proces.

Voor mij geen enkele tegenvaller tijdens deze VBT met scores van 89, 88, 86, 85 ,84 en 84. Heb het dit keer dan toch geflikt, van 5 van de 6 samples de helft kunnen bewaren. Misschien dat er op basis van een tweede proefronde nog het eea wijzigd, maar gebaseerd op de eerste ervaring kom ik uit op de volgende volgorde:

[*]6= Karuizawa Assama, met name de ontwikkeling van de whisky gedurende het nosen en tasten vond ik geweldig.
[*]5= Port Ellen, perfecte balans in deze dram
[*]1= Bunnahabhain, de uitzondering op de regel. Wat een knaller op zo'n jonge leeftijd
[*]3= Bowmore, bijzonder aangename neus
[*]4= Glenmorangiem Miste voor mij net dat beetje extra, maar een prima whisky!
[*]2= Gedeeld laatste met de Glenmorangie, maar zeker een kandidaat voor de verzameling.

Dus: 651342

Al met al...genoten! :Slainte
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 17 Apr 2013, 13:16

Carlo schreef:Met deze vbt-3 heb ik geleerd dat het maken van notities toch wel erg moeilijk vindt en heb dan ook alleen bij de eerste een notitie ingeleverd. [...]

Dit kan natuurlijk ook:

Geur: zoet, beetje zurig
Smaak: ook zoet en wat bitter
Overall: lekker!

Mijn ervaring is dat als je eenmaal begint met notities, hoe basaal ook, je steeds preciezer gaat proeven. Het helpt dus bij je eigen ontwikkeling, en dan komen de specifiekere termen ook wel op een gegeven moment. Of je een whisky nu in 1 woord of 1000 woorden beschrijft maakt ons echt niet uit hoor :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 17 Apr 2013, 15:16

Ik geef nooit punten, omdat ik ervan overtuigd ben dat punten bij de meeste mensen persoonlijke voorkeur weerspiegelen, en niet objectieve kwaliteit. Helaas moet ik het daardoor nu doen met mijn herinnering om een ranglijstje op te stellen.
Note to self is daarom in elk geval dat ik bij een notitie toch iets meer een waardeoordeel moet noteren, ook al is het slechts voor mezelf.

Mijn ranglijstje is denk ik als volgt, als ik mijn kladnotities er nog eens op nalees:

1. sample 5 Port Ellen 27yo: geur en smaak meteen goed en lekker ontwikkelend in het glas, dus voor mij aardig complex, afdronk had wat tijd nodig maar werd ook steeds lekkerder

Gedeeld tweede (maar met een bevooroordeelde volgorde ;)), onder andere omdat de Karuizawa en Port Charlotte zo verschillend zijn dat die moeilijk onderling te rangschikken zijn, en omdat ik de Bowmore wat weinig aandacht heb gegeven:
2.1. sample 6 Karuizawa Asama: omdat ik blij was te constateren dat deze Asama voor mij niet per definitie hoeft onder te doen voor de geijkte sherrybommen uit Schotland, al moet ik nog wel eens herproeven omdat ik niet in mijn beste doen was afgelopen weekend
2.2. sample 3 Bowmore 12 Whiskyman/Whiskysite: hoewel ik me er niet bijster veel van kan herinneren omdat ik te ongeconcentreerd proefde tijdens Game of Thrones :), weet ik wel dat ik hem best complex vond en ik aangenaam verrast was door de onthulling
2.3. sample 2 Port Charlotte 10: pluspunten omdat ik hem lekkerder vind dan de Laddie Ten, die me nog steeds niet echt kan bekoren

5. sample 4 Glenmorangie Nectar D'or: omdat ik deze, buiten de bitterheid die ik me herinner, weinig uitgesproken vond en ik er achteraf na de onthulling een beetje door teleurgesteld was
6. sample 1 Bunnahabhain Moine 4yo: omdat dit mij te in-your-face ééndimensionaal was, en dus niet mijn ding
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 17 Apr 2013, 18:56

JayDie schreef:M'n Grand Tasting Finale moet nog komen, maar denk tot nu toe:

Weet het nog niet 100% zeker, maar ik denk dat ik je de hand kan schudden. Heel misschien dat de PE en Bunna bij mij van plaats zouden wisselen.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Apr 2013, 08:08

Soundwave schreef:
JayDie schreef:M'n Grand Tasting Finale moet nog komen, maar denk tot nu toe:

Weet het nog niet 100% zeker, maar ik denk dat ik je de hand kan schudden. Heel misschien dat de PE en Bunna bij mij van plaats zouden wisselen.

Leuk 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Liquid_Gold
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Liquid_Gold » 18 Apr 2013, 08:25

Ik vind het jammer dat ik zo weinig tijd heb gehad om deel te nemen aan dit VBT (heb de laatste 3 samples geen notities kunnen doorsturen, waarvoor mijn excuses). Ik heb ondertussen al de samples al eens geproefd en dit is het resultaat :

1 Bunnahabhain : 87 p
2 Port Charlotte 10: 84 p
3 Bowmore: 80p
4 Glenmorangie: 86 p
5 Port Ellen: 88 p
6 Karuizawa: 85 p

dus

Port ellen
Bunnahabhain
Glenmorangie
Karuizawa
Port Charlotte 10
Bowmore

Piet, in ieder geval weer een dikke proficiat met de organisatie :hoera :hoera :hoera :hoera
0 x
Afbeelding

A dram in a glass
Whiff off amber, taste of gold
Caressing your mind

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 18 Apr 2013, 08:45

Vooropgesteld ben ik heel blij dat ik deze VBT heb meegedaan. Het heeft mij geleerd dat er wel heel veel te leren is in de whisky-hobby... Ik vind het ontzettend knap hoe sommigen de verschillende smaaksensaties kunnen onderscheiden. Zo ver ben ik nog lang niet.

Mijn lijstje volgens de cijfers die ik gegeven heb:

1: sample 2 met 89 punten (ik ben een liefhebber van Bruichladdich)
2: sample 6 met 87 punten
3: sample 3 met 86 punten
4: sample 4 met 85 punten
5: sample 5 met 84 punten
6: sample 1 met 76 punten

Juist naar aanleiding van sample 1 heb ik wél een peated Bunnahabhain aangeschaft. Wel een 14 jarige in plaats van een 4 jarige en daarmee minder scherp en duidelijk meer gerijpt maar deze had ik waarschijnlijk niet gekocht zonder deze VBT.

Over het algemeen heb ik genoten en ik heb gelukkig nog van alle samples wat staan om nog eens na te proeven.

Hulde voor de organisatie!
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 18 Apr 2013, 09:29

En dan nu de hamvraag: wanneer begint VBT-4? :hoera ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Apr 2013, 10:18

Willem vd K schreef:En dan nu de hamvraag: wanneer begint VBT-4? :hoera ;)

Inderdaad, ik ben daar al een beetje mee bezig.

Ik ben eigenlijk ook nog wel benieuwd naar afsluitende reacties van "achtergrond-deelnemers", dus waarvan we tot op heden nog niets hebben vernomen maar die wel het VBT-3-pakket hebben ontvangen.

Uit HetWhiskyforum - Virtuele Blind Tasting: Hoe werkt het ?
Wanneer is de proeverij ?
We gaan uit van 2 maal per jaar een Virtuele Blind Tasting. In maart-april en de 2-de in september-oktober (of eventueel oktober-november. Inschrijving gaat open rond eind januari/begin februari en juli/augustus.

Wel nog eens goed over nadenken en de vakanties bekijken omdat inschrijven juli/augustus toch lastig bleek. Dan zou het geheel wellicht opschuiven en later worden, ook de tasting...

Suggesties en opmerkingen daarover (en dus VBT-4) graag in Uitvoering HWF Virtuele Blind Tasting-1, 2 en verder...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

MarcelE
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 18 Apr 2013, 10:52

totalatool schreef:Ik geef nooit punten, omdat ik ervan overtuigd ben dat punten bij de meeste mensen persoonlijke voorkeur weerspiegelen, en niet objectieve kwaliteit.

Dat is denk ik ook de 'issue' met punten geven.
Hetzelfde zie ik eigenlijk bij muziek, ik ben een aardige muziekliefhebber, maak zelf ook muziek dus weet ongeveer wat erbij komt kijken en kan muziek op 2 manieren beluisteren.
Je hebt je eigen smaak en je kan inzien dat een bepaalde stijl goed gemaakt is maar het is jouw smaak niet.
(maar je kan net zo goed eten hier invullen)
Dat laatste had ik met sample #6. Ik proef dat dit geen 13 in dozijn whisky is, absoluut niet, maar het was mijn smaak niet.
En heb het puur op persoonlijke voorkeur een punt gegeven.
Piet, je hoeft je hierdoor zeker geen zorgen te maken.
Hoe geven de meesten de punten dan? Beoordelen ze de whisky op persoonlijke voorkeur of objectieve kwaliteit?
(misschien had ik me meer moeten verdiepen in hoe punten te geven :-))
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-3”