Lucas Bols Corenwyn 1998, 14yo single barrel CS 57,5%

Proefnotities van "andere distillaten" dus niet zijnde Whisk(e)y of Bourbon, zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Lucas Bols Corenwyn 1998, 14yo single barrel CS 57,5%

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Dec 2012, 21:13

Een 50ml sample van de Lucas Bols single barrel cask strength, 57,5% Corenwyn, 1998/29-nov-2012, 14 jaar gerijpt op een ex bourbonvat.

Dit zou de fles zijn (waarvan ik er geen in een shop heb gevonden en ook geen prijs weet).
bols-corenwyn-sb-cs-14yo.jpg
bols-corenwyn-sb-cs-14yo.jpg (119.9 KiB) 4122 keer bekeken

Zoals ik al eerder schreef wel heel wat anders dan de Bols "De Drie Papegaaien" Corenwijn die ik onlangs dronk.

Uiterlijk: Licht goud en zowel snelle tranen als plakkend.
Geur: Aangenaam snuffelen. Onverdund iets prikkelend. Bloemig, citrus fuit (limoen-schil), kruidig, honing, boter babbelaar, leer, later ook wat graan, mout en Lijnzaadolie.
Smaak/afdronk: Olie achtig filmend, eerst zacht om daarna behoorlijk gember-pittig te worden maar niet scherp. Fruit, zoethout, conifeer/hars (Thuja?) en ook iets van,... tsja... wijngums melange? Smaak iets zilt, heel klein bittertje en licht opwekkend.
Middel lange afronk. De volgende dag in het lege glas iets rokerig(!) "assigs" en een vleugje toffee en wijngums.

Zeer aangenaam met ook wat ontwikkeling en mooi in balans. Met water lijkt het citrusfruit de boventoon te krijgen. Is ook niet echt nodig.
Ik vraag me af of hier ook nog kruiden, suiker o.i.d. is bijgegaan, zoals in de jongere varianten. Dat bespeur ik eigenlijk niet. Deze lijkt veel meer een graan (vooral gerstemout) distillaat op eikenhout opgevoed,.... à la whisky 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

LeonvanWingerden
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 Dec 2012, 09:16

Re: Lucas Bols Corenwyn 1998, 14yo single barrel CS 57,5%

Ongelezen berichtdoor LeonvanWingerden » 22 Dec 2012, 09:23

De Bols Corenwyn single barrel is nu verkrijgbaar bij een aantal geselecteerde slijterijen. De allereerste is geplaatst bij Slijterij In den Wingerd, Leerdam. De flessen zijn in principe niet te koop. Via biedingen zijn ze te verkrijgen. In alle slijterijen waar ze staan is een bord aanwezig waarop je je bod kunt uitbrengen. Voor foto's zie de twitterlink op de pagina van bovengenoemde slijterij en http://facebook.com/corenwyn
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Lucas Bols Corenwyn 1998, 14yo single barrel CS 57,5%

Ongelezen berichtdoor Matti » 22 Dec 2012, 12:41

Jammer dat het om een marketingstunt gaat en niet een nieuwe vrij verkrijgbare fles, ik had deze graag eens naast de 15yo Korenwijn van Zuidam gezet!
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Lucas Bols Corenwyn 1998, 14yo single barrel CS 57,5%

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Dec 2012, 15:19

Ik heb onlangs de 4yo, VOC - "De Drie Papegaaien" en deze 14yo naast elkaar geproefd. Hier mijn bevindingen.

Image: http://twitpic.com/boiw0t

Bols Corenwyn 4yo, 40%
Glas: Libbey tasting glass; dikke tranen, vallen langzaam
Kleur: Goud
Neus: Subtiel, vanille, rum, iets fruitig, moutig als een lowland, beetje richting Tullibardine 1993
Smaak: Vanille, lichte prikkel, suiker
Afdronk: Bourbon, gember, vanille, toch light

Bols Corenwyn VOC ~ De Drie Papegaaien ~, 38%
Glas: Libbey tasting glass; Dikke tranen, duurt lang voor ze vallen
Kleur: Goud (zelfde als 4yo)
Neus: Komijnkaas, appeltaart, kaneel, suiker... en dan heb ik het best passende woord: appelflappen!
Smaak: Zacht, tikje droog, appelflap
Afdronk: Appel, kruiden, kaneel, iets bitter, thijm, drop

Bols Corenwyn 1998 ~ 04-dec-2012, 14yo, Single Barrel, Barrel Strength 57,5%
Glas: Libbey tasting glass; Erg kleine tranen, vallen erg langzaam
Kleur: Goud (zelfde als 4yo en VOC)
Neus: Bourbon, vers gemaaid gras, vanille, houtzagerij, gesneden komkommer, veel geel fruit, iets velpon
Smaak: Bitter, fruit, scherp, heeft flink wat water nodig!
Afdronk: Scherp!!! Met water beter te doen: fruit, kers, bourbon, bittertje, iets wrang (door hoge ABV wellicht)

De 14yo proef ik nog een keer vaker en zal m'n notitie hier aanvullen!


Note: het scherpe kan ook komen, doordat ik even geen sterke drank meer gehad had...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Lucas Bols Corenwyn 1998, 14yo single barrel CS 57,5%

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Jan 2013, 15:25

En ook verkrijgbaar bij de grootste Whisky zaak van Nederland; Whisky- en Wijnhandel Verhaar in De Bilt.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

EdvanNisius
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 Jan 2013, 09:56

Re: Lucas Bols Corenwyn 1998, 14yo single barrel CS 57,5%

Ongelezen berichtdoor EdvanNisius » 18 Jan 2013, 11:17

Er kan ook een bod worden uitgebracht in Den Haag en omstreken. bij WIJNHANDEL J.P.ALSEM WC KRAAYENSTEIN-LOOSDUINSEWEG-W.C HOUTWIJK EN W.C YPENBURG.
0 x


Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" van "andere distillaten"”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast