HEBT sample VI

Een eigen plek voor Whisky-verenigingen, -societies, -clubs, -genootschappen, -kringen, -collectieven, -vriendengroepen etc.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Jun 2014, 23:19

Ik vind ook deze niet spannend. Ik heb trouwens van geen enkel sample nog een restje bewaard om later nog eens te proeven.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Jun 2014, 23:19

Matti schreef:maar de geur maakte voor mij alles goed

Voor mij niet.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Jun 2014, 00:34

Er is precies weinig animo ivm sample 6 ...
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Jun 2014, 01:07

Ik heb wegens omstandigheden nummers 5 en 5bis nog niet geprobeerd, en deze lukt me ook niet op tijd. Ik stop dus nu met lezen van dit onderwerp.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 09 Jun 2014, 14:07

Ook nog geen tijd gehad om n°6 te proeven. Zal vandaag ook niet meer lukken. Ik probeer alsnog notities in te zenden in de loop vd week.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5375
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor henri » 09 Jun 2014, 16:27

ik proef vanavond de 2e helft van mijn sample nog even, maar eerlijk is eerlijk, ook voor mij was het geen "wauw!" bij de eerste helft, lekker... zeker, neus... ook fijn, absoluut..
wellicht denk ik er bij mijn 2e helft anders over, maar mijn enthousiasme bij de eerste helft van het sample bleef bij een simplele "o lekker hoor", goed zelfs, maar niet perse heel bijzonder..
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5375
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor henri » 09 Jun 2014, 18:46

ik neem aan vanavond gewoon bekendmaking?
het mag dan op zo'n 2e pinksterdag net een zondag lijken
het is toch echt maandag..

;) :D
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Jun 2014, 20:53

NOTES SAMPLE VI

P_Froes

6
N: Oud, as in lang geleden gebotteld. Allerlei citrus vruchten. Wax, krijt, champignons, wat leer, net geboende meubels. Een beetje koffie verkeerd. Typische oude highland neus. Top neus!
M: Oude boeken en schoenpoets. Marsepein!
F: Postzegels en weer wat citrus.

Oude highland whisky moet dit zijn.
Als ik naar die WB collectie van Yapi kijk zou ik zeggen: Glen Albyn 1963 21yo 40%

89/100

HENRI

hoi,

hierbij een korte samenvatting

zacht wit fruit en lichte citrus, wat banaan honing vanille
boter, creme, heel zacht rookje ver in de achtergrond
licht kruidig en een pepertje
licht bitter aan het eind van de tong verderop in de finish

ik denk in eerste instantie aan een clynelish van rond 22 jaar en 54%

mijn punten 87

dit zal vast een fles zijn van tegen 150 euro, toch zou ik er in dit geval liever 2 van 75 kopen.
als dit is wat ik denk dat het is heb ik hier naar mijn mening lekkerder op voor minder

MATTI

We are nearing the end of the inaugural High End Blind Tasting. This is sample 6, and I am not ashamed to say it reduced my linguistic capacity to a prehistoric level of stammering and guttural noises at one point during the tasting of it. I will attempt, having teased my higher brain functions out from their hiding place behind a large rock, to explain.

This one one of those whiskies where the process of writing notes and determining what it is exactly that you smell or taste becomes laborious. Not for lack of aromas to describe, mind you, but because the primitive parts of your brain are enjoying it so much that the analytical side is left with a severely reduced capacity, secretly wanting to throw out the notepad and join the party.

When first smelling the nose, it is clear: this is old. This is american oak. This is great. It starts with some super glue (always a good sign, as it tends to indicate a well-aged whisky about to reveal itself), then (yup!) explodes into heaps and stacks of tropical fruit. Ripe banana, passion fruit, lychee and pineapple fill the nose. Under the fruit is vanilla and cream and a tiny bit of wood spice. With time, the nose weakens slightly, but transforms into something reminiscent of a good, middle aged cognac. It also gains a slight (and welcome) bitter-sweet note. Spec-ta-cu-lar.

At first, the taste is very closed and soft. There are hints of ripe fruit again (banana, pear, sticky tropical fruit) as well as that cream. Together they form what could be a creamy fruit yoghurt. The weak nature of the taste compared to the nose is disappointing at first, but it improves over time, gaining liquorice notes as well as some more wood-influence, which continue into the moderately long finish. Still, this plays a demure second fiddle to the nose's solo concerto.

Overall this is a cracker. The nose is among the best ones I have had the privilege to experience. The taste lacks power, but holds its own. Then again, who cares about the taste if the nose is this great? Time for a modicum of sense in terms of scoring: world class nose combined with good taste? 92 points

Right. Guesses. 33 years old. 42% abv. Refill bourbon cask. Distillery? I haven't the faintest idea. I'd say Speyside, but that's as far as I dare to go.

TURFSMURF

Geur: sinaasappeljam, perzik. Iets fris als menthol/eucalyptus. Hoestdropjes (Potter's). Ook iets heel licht medicinaals en licht-maritiems (mosselen). Erg rijke geur, hierin valt veel te beleven.

Smaak: dik en vettig, minder intens, maar de geur komt ook door in de smaak. Het fruitige maakt snel plaats voor graan. Wordt een beetje bitter, maar niet storend. De houtinvloed is merkbaar, maar goed onder controle.

Afdronk: licht drogende houtinvloed. Veel later een heel klein beetje jodium/iets medicinaals in de afdronk.

Opmerkingen: een heerlijke geur, maar smaak en finish blijven een beetje achter. Opmerkelijk is ook de hele licht medicinale touch. Ik denk niet dat deze van Islay is, daar is die niet medicinaal/rokerig genoeg voor, maar ik vond het toch opmerkelijk. Ik denk dat deze tegen de 30 jaar aan hikt. Zou dit de Teaninich '82 van Dewar Rattray kunnen zijn?

1e-indruksscore: 88 punten dankzij de geur. Een echte "noser's dram".

PELLIE

Yo Bart,
Hierbij mijn notes voor #6.

Glas:
Snifter

Kleur:
Donkergoud

Neus:
Fruit, fruit en nog eens fruit zoals perziken, peer, banaan, tropisch rood fruit. Goeie neus.

Smaak:
Erg zoete smaak met opnieuw veel fruittonen, vooral banaan komt erg naar voren. Ik vind het geen mooie volle smaak, maar eerder een milde wat vlakkere smaak. Valt me tegen na de goede neus.

Afdronk:
Korte fruitige afdronk. Weinig kracht. Beetje slapjes voor mijn smaak.

Gokwerk:
Ik denk een Schotse whisky uit Highland of Speyside. Ik neig naar een oudere 25 yo Glenmorangie of een Balvenie, uit een bourbonvat met alcohol % van niet al te hoog, 45 à 46%. Die 2 zijn, met een paar uitzonderingen, nooit echt mijn ding en dat is deze whisky ook niet echt. Omdat ie zo'n goede neus heeft, krijgt ie 86 punten. Alleen op smaak en afdronk zou ik onderin de 80 gaan zitten. Not bad at all, maar niet mijn profiel.

Grt. Marcel.

JOHANBRUGGE

Neus: Instant prikkelend vanaf dat ik het flesje mijn glas vul. Refill bourbon volgens mij omdat de typische kenmerken niet zo sterk naar voren komen. Licht fruitig, wat munt, beetje vanille, prikkelend op de tong, en wat zoethout. Zelfs met een paar druppels water is er geen echte verbetering.


Smaak: Deze is in ieder geval niet olieachtig, integendeel. Idem dito als in de neus. How, met een paar druppels water verliest hij ineens wat power. Jammer. De fruitigheid etc verschuift ineens ook naar de achtergrond.

Afdronk: pretty much the same. Licht drogend, walnoten.

Cask strength? Misschien wel, maar toch denk ik niet dat hij een hoog alcoholpercentage heeft. Ik schat zo'n 48 à 50 %. Ik vind ook deze geen spannende whisky, I'm afraid. Dat valt wel duidelijk af te leiden door mijn ultrakorte notitie, zeker? Ik blijf een beetje op mijn honger zitten. Ik heb al speciale whisky's mogen proeven, dat wel, maar tot nu toe past geen enkele echt in mijn straatje.
Geen idee wat dit is trouwens. Ik ga een onnozele gok doen: een Bunnahabhain. Voilà. Wedden dat ik de enige ben die dat zegt?

KAY

Hoi Bart,

N: Apricot, plum, blueberry, leather, mango, chestnut and rhubarb. After a while some maltiness and hay.
T: Leather, melon, apricot, kiwi, caramel, almond and smoke. When you give it a little time, some beeswax and a creamy touch of vanilla come up.
F: Toffee, apricot, vanilla, kiwi and a whiff of smoke. Pretty short and dry compared to the beautiful juicy nose.

Mooie oude (refill sherry?) botteling, al valt de finish wat tegen. Score: 89. Eerste gedachte was een oude Longmorn, maar in vergelijking met een sample die ik daarvan nog had staan (1971) is dat toch geen volledige match, of het zou al die 1976 VCWC moeten zijn. De Caperdonich 1972 DT lijkt me ook nog een mogelijkheid.

Groeten,
Kay

EDWIN1973

Op de valreep een heel korte versie van onze tastingnotes, vanuit een zonovergoten Lesbos ( sample geproefd onder een olijfboom aan het strand, met een tafel vol heerlijke mezze voor ons, dit kan onze notes ietwat beinvloed hebben Jamas!)

Tropische associaties:Fruit, fruit, fruit! Peer, abrikoos, nectarine, ananas, papaya, overrijpe appeltjes, vijgen, maar ook tutti frutti, gesuikerde snoepjes, turkish delight..
Ook Lonka caramal (vooral in de neus) en een hint van Velpon.
Prachtige afdronk, blijft heerlijk lang hangen.

We denken een oudere whisky, doet denken aan een aantal Tomintoul die w eerder hebben geproefd:
Onze gok is dan ook een Tomintoul van 25 a 30 jaar oud met een laag alcoholpercentage, ca 43 %, gerijpt in een bourbonvaatje.

LIEFMANS

Neus: moeilijke start met alcohol en iets gebrand, er komt fruit door na een tijdje, breken niet echt door

Smaak: begint zelfs met wat bitter - notigs wat ik altijd link aan moderne sherry, ook hier komt het fruit er mooi bij na even wachten. En verdwijnt ook weer, het notige is voor mij teveel

Nasmaak: eerst een oude speysider gecombineerd met moderne sherry????, na een paar minuutjes bitterder en wranger wat in contrast staat met het fruit dat er doorkomt.

Niet mijn ding, een paar mooie momenten maar niet genoeg.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5375
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor henri » 09 Jun 2014, 20:59

zie duidelijk dat lang niet iedereen heeft ingezonden.
van de inzenders is het oordeel over wat het is in ieder geval goed verschillend

ik zit sinds een kwartiertje toevallig aan mijn 2e helft van t sample.
scoor hem 1 punt hoger dan ik eerst deed, maar ben er wel zeker van dar mijn gok welke whisky het is sowieso fout is.
het sample proeft heel anders nu, maar wat het dan wel is... geen idee..
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Jun 2014, 21:11

Als dit inderdaad een botteling met OBE is zoals Pano suggereert, dan moet ik daar maar eens achteraan. Dit is namelijk samen met de 10yo Macallan mijn favoriet so far.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Jun 2014, 21:16

Matti schreef:Als dit inderdaad een botteling met OBE is zoals Pano suggereert, dan moet ik daar maar eens achteraan. Dit is namelijk samen met de 10yo Macallan mijn favoriet so far.


het was ook geen "toeval", idd ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Jun 2014, 21:29

En ik dacht dat ik geen dure smaak had.

:o
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Jun 2014, 21:53

wel Matti,

begin maar al te zoeken... :bigsmile
Mooie deductie weer, Pano!

Afbeelding
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Jun 2014, 22:00

Pfoeh, weer zo één met een OBE. Ik begin echt te denken dat ik de flessen die ik binnen 10 à 15 jaar wilde openen, nu al ga openen. Dit genre whisky's zegt mij hoegenaamd niks. :vies
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT sample VI

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Jun 2014, 22:02

Fijn dat Serge het met me eens is. Niet zo fijn dat dit profiel blijkbaar bijna 400 euro kost :D

Nee, ik kan toch wel zeggen dat dit voor mij persoonlijk de lekkerste neus is die ik dit jaar (en zelfs nog wel langer terug) heb mogen meemaken.
0 x
Matthijs, whiskynerd.


Terug naar “Whisky Webstek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten