HEBT Sample IV

Een eigen plek voor Whisky-verenigingen, -societies, -clubs, -genootschappen, -kringen, -collectieven, -vriendengroepen etc.

In welk type vat(en) heeft dit sample gerijpt?

Oloroso sherry
8
89%
Pedro Ximenez sherry
1
11%
Ander type sherry
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 9

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor Pellie » 23 Mei 2014, 11:12

vmk schreef:
johan brugge schreef:Ik vind dit veel minder lekker. Al die sherry. Trop is teveel.

Ik kan absoluut begrijpen als je dit too much vindt, but i like it :).


Ik hou d'r ook van!!!
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Mei 2014, 20:05

Heb de afgelopen dagen last gehad van een flinke verkoudheid, maar ben aan de beterende hand, dus heb goede hoop dat ik hem morgenavond weer goed kan proeven (en ruiken).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor Yapi » 26 Mei 2014, 17:03

Vanavond zal de onthulling iets langer op zich laten wachten, ik heb nog een drukke werkdag voor de boeg en kan maar tegen 22u thuis zijn... :(
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor Pellie » 26 Mei 2014, 18:01

Oooow....ik moet tot 00.00 uur :-)
0 x

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 26 Mei 2014, 18:54

Het plaatsen van de tasting notes lijkt me een mooie 2.000e post, Bart :)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor Matti » 26 Mei 2014, 19:35

Mijn neus is nog helemaal niet de oude (als je bij een glendronach cask strength alleen maar vaag rozijnen ruikt mag je daar toch wel van spreken volgens mij ;)), dus ik ga deze gedwongen niet blind proeven later deze week.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 26 Mei 2014, 19:48

Ik ben nu toch benieuwd of hier een glendronach betrof of niet... Of ben ik enige met die gok? :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 26 Mei 2014, 19:52

Nee hoor, nu alleen het jaar nog. 1993 of 1994? ;)
0 x

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2392
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor Kay » 26 Mei 2014, 21:15

Zou wel mooi zijn als we met z'n allen de boot in gaan.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 26 Mei 2014, 21:19

Soundwave schreef:Nee hoor, nu alleen het jaar nog. 1993 of 1994? ;)


Precies mijn twee doorgestuurde opties :)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 26 Mei 2014, 21:25

1989 of 1993 gegokt ik.. :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor Yapi » 26 Mei 2014, 21:44

POST 2000 :hoera


HEBT SAMPLE IV

HENRI
ik ga het heel kort houden deze keer, de sherry en weer een heel rood fruitpakket begroet je bij het ruiken en proeven. met de neus ook nog wat kruiden, vijg en dadel erbij en in de smaak chocolade en koffie er nog eens bovenop. lange en verwarmende finish. vrij pittig en nog wat bittere kruiden.

nu zou het heel makkelijk zijn om te zeggen dat dit 1 van de zoveel glendronachs kan zijn, maar ik vermoed dat deze iets meer leeftijd heeft en een vrij hoog abv. Om die reden ga ik het gokken op een Ben Nevis van rond 20-25 jaar en 55-60%... geef deze in ieder geval 90 punten!

PELLIE

Hi Bart,

Hier mijn notes voor sample 4:

Glas:
Snifterglas

Kleur:
Donker Amber (mooie kleur)

Neus:
Een volle dikke sherrygeur, zoetig van bosbessen, kersen. Daarna witte chocolade en een bak vol rozijnen......lekker allemaal.

Smaak:
Een droge rijke volle sherrysmaak met opnieuw chocolade. Ook een pepertje subtiel aanwezig en ik proef daarna christmas cake met wat noten.....nog steeds erg lekker allemaal.

Afdronk:
Een lange gebalanceerde afdronk, met een beetje leer, droog fruit en zelfs sultana's......alweer erg lekker.

Had ik al gezegd dat ie lekker was???

Gokwerk:
Kan niet anders dan Glendronach zijn, uit ik gok een PX vat op zo'n 53 tot 55% alcohol. Denk namelijk dat Oloroso zoeter is, maar dat vind ik erg moeilijk te bepalen. Ik schat de GD op 20yo uit 1993, maar sluit een 1989-er ook niet uit.

Score:
92 punten....bam jonguh, helemaal mijn ding.

Eigenlijk hoop ik wel dat het iets compleet anders is, want dan heb ik er een favoriet bij!!

Grt. Marcel.

BWHISKY

Tijdig begonnen aan sample IV na de gemiste sample III. Dit zijn mijn notes:

C: Prachtig vol amber/ oloroso sherry
N: Rozijnen, sherry, bruine suiker, boenwas, donkere chocolade , pruimen, tabak, sigarenkistje(?), en licht houtig zeer mooie sherry neus. Zeer vol maar niet ‘droog’ of ‘te houtig’ , blijft fris-fruitig. GlenDronach? Karuizawa? Ik ‘herken’ de neus, er zit een profiel in die ik al eerder tegen kwam…
Droppig ook , iets zoethout en zelfs iets munt (?) Geen spoortje zwavel.
(90)
T: Vol, warm, licht houtig, zeer zoet, rozijnen, gedroogd fruit, dadels , boenwas, licht kruidig (weer wat munt), stroperige sherry , …
(91)
F: lang op zoete sherry, weinig tot geen hout, zeer ‘frisse’ afdronk voor een sherrymonster.
Conclusie: 90,5 punten. Lekker, een typisch zwaar sherry profiel / kwaliteits sherryvat, zonder te drogend te worden.
Gok: De Karuizawa’s die ik had waren stuk voor stuk droger en kruidiger. Dit lijkt mij een GlenDronach begin ’90 ? Eind jaren ’80 ? 1993? Niet veel ouder denk ik. Geen GlenDronach? Tsja, dan kan het zowat iedere distillery zijn die (ooit) kwaliteit sherry vaten bezigde ( Ben Nevis? Glenfarclas?)

TURFSMURF

Geur: gevaar! Heel voorzichtig snuffelen, want deze is pittig. In de eerste instantie ruik ik aceton en gelakt hout. Even geduld dus... Later ruik ik koffie, cassis, leer. Nog later een vers omgezaagde boom (ik gok een eik). Met water is in de eerste instantie (hartige) sherry meer nadrukkelijk aanwezig, vervolgens komen er nog meer geurtjes onder de sherrydeken vandaan: kersen, kaneelstok, gekonfijte citrus.

Smaak: bam! Heet, zoet, hartig, een enorme smaakexplosie. Een drogende zoetheid die achter in mijn mond blijft plakken. Ik vind hem behoorlijk heftig zo puur, maar niet vervelend scherp. Toch ga ik er eens wat water indoen, ik denk dat ie dat kan hebben. Inderdaad, hij kan het hebben, twee theelepeltjes zelfs. De smaak verandert maar een beetje, maar hij drinkt nu een stuk prettiger. Hij wordt ietsje bitterder, wat ik wel vind passen bij de smaak.

Afdronk: lang, met stroop en koffie. Doet mij denken aan harde koffiekaramelsnoepjes. Met water wordt ook de afdronk licht bitter met een zeer aangename kruidigheid.

Opmerkingen: heerlijk onbeschaamde sherrybom. PX of oloroso? Geen flauw idee, maar ik waardeer dat het zwavelige tot een uiterst minimum beperkt is gebleven. Dit is een dram waar je heel lang mee kunt, nee moet, doen. Snel wegklokken is gewoon niet mogelijk. Ik vermoed zeer sterk dat dit een jaren-90 Glendronach is. Qua sterkte gok ik tegen, of zelfs licht over, de 60%.

1e-indruksscore: ik vond hem eerst te eendimensionaal vol gas op sherry om hem 90 punten te scoren. Maar goed dat ik hem wat water en geduld gaf. Uiteindelijk toch 90 wat mij betreft.

KAY

Hoi Bart,

N: Mocca, zwarte kersen, sinaasappel, pure chocolade, pruimen, rozijnen, geroosterde amandel, zoethout, appelstroop en eiken. Met water een iets lichtere fruitigheid zoals cranberry.
T: Zwarte kersen, pruimen, mocca, rozijnen, peper, amandel en appelstroop.
F: Mocca, espresso, kersen, pruimen, amandel, pure chocolade.

O, hier hou ik van. Moet een GlenDronach zijn, kan haast niet anders. Als ik het nog specifieker moet maken, ga ik voor de 1993 single cask batch 9. Ik heb hem naast de 1993 van Abbey Whisky gezet en daar kan hij zowaar mee concurreren. Score: 91.

Groeten,
Kay

JOHAN BRUGGE

Neus
Eerst indruk: sherry. Tweede indruk: sherry. Derde indruk ... Phfoeh, dit is er voor mij echt wel over. Ik ruik graag een sherry whisky, maar er zijn grenzen. Deze gaat daar met veel plezier ferm over. Tja, ik moet niet teveel uitweiden over welk type rijp fruit ik proef zeker? Typisch sherry, hè.

Smaak
Idem dito. Toevoeging van druppels water verandert niets aan het smaakprofiel. Het blijft even krachtig.

Afdronk
Drogend, romig.

Deze deed mij heel sterk denken aan mijn Glenfarclas 1980 dark oloroso sherry cask. Ik durf hier geen leeftijd op te plakken, want ik heb zulke sherry whisky's al gedronken op relatief jonge leeftijd (14-15j) als op gevorderde ouderdom. Ik hou het bij een Glenfarclas (of een Strathisla) cask strength (zo'n 53 %). Niet mijn ding.
Hey Bart,

Vergeet die Glenfarclas. Volgens mij is het een Glendronach single cask.

Johan

TOTALATOOL

Omdat deze voor iedereen blijkbaar wel erg onmiskenbaar is, ga ik even geen dertien in een dozijn notities maken en heb ik hem gewoon genoten bij een leuke film, deze avond voor afvaart naar Islay. Ik ga dan ook maar mee en zeg dat het een middeloude oloroso-sherried GlenDronach is, en laat me verrassen welke.
En morgen barst het turfgeweld van Islay weer los!
EDWIN1973

Goedemiddag Bart,

Vanmorgen weer geweldig genoten van deze prachtige sample, echt een snoepje!
Hier dus wederom onze notes:

neus: geweldig zoet, ale een mooie oude Demarara-rum, candy-apples, bruine basterdsuiker, gesuikerde pinda's, rood fruit (cranberries, aardbeitjes, kers), een zweem van geraspte sinasappelschil en zoet, gedroogd fruit: tutti frutti en rozijntjes, geweld in de rum

smaak: nog meer zoet, maar ook iets pittigs: chilipepertjes, rumbonen, cacacha, boerenjongens, pannenkoeken met zeeuwse stroop, op de achtergrond ook iets metaligs- roest misschien? Of oude spijkers? Verder zoethout en muntdrop, pittige winterse kruiden (kruidnagel, nootmuskaat, kaneel)en ook bloedsinasappeltjes, mandarijntjes en sinasappelschil. In de verte wat aangebrande caramel, zeker niet onaangenaam!

nasmaak: meer chilipepertjes, bittere chocolade (minimaal 70% cacao), gebrande rietsuiker en ook iets zilts als in zoute dropvisjes.

Sample nr 4 bevat een hele fijne whisky, van een soort die ons toch ook wel heel bekend voorkomt en waarvan we er toch graag altijd wel een aantal in de kast open hebben staan.

onze gok deze keer:
vat: Olorosso Sherry
alcoholpercentage: ca 53%
leftijd: 18-21 jaar
regio:Highland
Distillery/fles: we gaan voor een Glendronach single cask 20 jaar oud
SOUNDWAVE
Hallooo Oloroso sherrybom! Glendronach, Longmorn schieten meteen te binnen. Sherry clichés galore: rozijnen, gedroogde vijgen en dadels. Maar ook sinas, peper en sjagtabak inclusief dezelfde ‘burn’ als je een vers pakje Van Nelle opent. Chocola en suikerige rum en kaneel. Zelfs wat banaan en kokos (huh? moet ik mijn G.T Stagg er gewoon naast gaan zetten?)
Hoog ABV, puur heb je daardoor meteen een hele warme speekselopwekkende smaak. Overheerlijke espresso met kandijsuiker, kersen, sappige grapefruit en sowieso voor mij vrij bijzonder om zo nadrukkelijk de smaak te hebben, daar ik het meestal van een uitgebreide neus moet hebben en bij de smaak vaak veel meer moeite heb.
Ook al kies ik over het algemeen zelf niet zo heel snel voor dergelijke sherrybommen, deze bevalt mij bijzonder goed!
Denk een Olorosso vat, pak em beet 20 jaar oud en +/-58%
89 punten

P_FROES

Deze keer een snelle notitie. Te druk gehad om uitgebreid te proeven:

N: Rood fruit, tabak, cederhout, pruimen, mooie neus
M: Modern profiel, maar wel mooi. Weer het rood fruit en de pruimen. Wel iets scherp
F: Lang met een beetje munt aan het eind

Dit deed me direct denken aan Glendronach 1993(?) rond de 55%

BANZAI

Hi Bart,

Hier is mijn notitie voor sample 4:

Neus: de neus is weer zalig. Intense sherrygeuren enteren mijn neusgaten. Zalig! Het ruikt echter wel wat jong. Ik heb boenwas, wat eucalyptus en rozijnen. De woodspices zijn prominent aanwezig. Dan kaneel en wat leder alsook rood fruit (kersen, bosbessen, rode bessen).
(91/100)

Smaak: de intense sherrysmaak blijft ook hier aanwezig. Zwarte bessen, rumrozijnen en gedroogde pruimen. Ook vrij kruidig met kruidnagel, gember en kaneel. Dan donkere chocolade, espresso koffie en een beetje munt. De alcohol is iets veel aanwezig naar mijn zin.
(87/100)

Finish: vrij lange afdronk met vooral de kruiden op de voorgrond maar ook wat orangettes. Niet onaangenaam.
(90/100)

Conclusie: wederom een lekkere whisky van Bart. De neus scoort het best maar het ruikt nogal jong. Hetzelfde geldt voor de smaak waar de alcohol wat overheerst. Dit stoort mij meer dan op de neus. Misschien iets te vroeg uit het vat gehaald?
Ik gok op een whisky van 8 tot 10 jaar, gerijpt op een Oloroso vat met een alcoholpercentage van 56% tot 58%. Een Glendronach misschien?

Eindscore: 89/100

THIJS100

Neus: Gedroogde rode bosvruchten, kersen pure chocola, koffie en een zoete suikerigheid. Maar ook vochtig hout, pijnboom, een muffige geur en leer. De alcohol is behoorlijk aanwezig, daarom ook de chili pepers. Ik heb mijn sherry whiskies liever iets zoeter met wat meer caramel/fudge.

Smaak: Erg droog, veel tannine. Chocola, geroosterde amandelen en chocola. Een behoorlijk ruwe whisky. Schroom niet om flink wat water toe te voegen, daar wordt ie een stuk gepolijster van.

Afdronk: Een beetje tabak, veel kruiden en chocola. Een lange, scherpe, bittere afdronk.

Score: 84

Ik ben heel erg in dubio over wat ik van deze whisky vind. Dit is typisch zo'n dram die ik de ene avond een stuk beter kan waarderen dan de andere. Heb deze daarom ook bewust op twee verschillende momenten geproefd. Uiteindelijk pakt de score niet bijster hoog uit. Ik gok op een Glendronach van 17/18 jaar oud, Oloroso-vat, gebotteld op een alcoholpercentage van 58/60 procent.

Specifieke gok op basis van de collectie van Bart op Whiskybase: Glendronach 1993 #523 of Glendronach 1994 #98.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 26 Mei 2014, 21:57

Ha BWhisky zo gek vind ik die Karuizawa vergelijking trouwens niet hoor! Heb er nog niet super veel ervaring mee maar de 2 die ik laatst had pasten idd aardig in dit profiel. Lijkt mij alleen wat te duur voor de HEBT.
0 x

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 26 Mei 2014, 22:03

Volgens mij zijn Johan en ik de enige die niet heel erg onder de indruk waren van deze Glendronach. Iets te veel van het goede voor mij.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 819
Lid geworden op: 08 Feb 2012, 13:38
Locatie: Noord Brabant

Re: HEBT Sample IV

Ongelezen berichtdoor vmk » 26 Mei 2014, 22:18

Dit moet echt een Oloroso GlenDronach zijn. Gelukkig denken velen dat. Een 72 heeft echt nog wel wat extra's, maar er zijn flink wat overeenkomsten. Ik ken nog geen 93, maar dat zou prima kunnen.
0 x


Terug naar “Whisky Webstek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast