HEBT sample III

Een eigen plek voor Whisky-verenigingen, -societies, -clubs, -genootschappen, -kringen, -collectieven, -vriendengroepen etc.
Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor henri » 19 Mei 2014, 19:30

stilte voor de storm... :D
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Mei 2014, 20:07

Afbeelding
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor henri » 19 Mei 2014, 20:10

0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 19 Mei 2014, 20:36

Jammergenoeg nog geen tijd gevonden om te proeven. Misschien morgenavond, zal wel eerst 4 proeven kwestie van weer 'mee' te zijn.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Yapi » 19 Mei 2014, 21:13

SAMPLE III

KAY

Hoi Bart,

N: Start fris met gras en stro. Dan citroen wine gums, caramel, abrikoos, vanille, papaya en turfrook. Na een tijdje wat honing.
T: Onverwacht pittig en olie-achtig. Peper, papaya, assige turf, amandel, hooi en iets vlezigs. Nu is het grassige alleen op de achtergrond aanwezig. Met een druppel water komt er meer houtsmaak los.
F: Turf as, papaya, melkchocolade, limoen en weer dat viezige vlezige randje. Behoorlijk droog.

De combinatie van turf en die vettige fruitigheid laat even aan Bowmore en Springbank denken, maar de combinatie met ook nog dat grassige ken ik echt alleen maar van Port Ellen, dus mijn gok gaat die kant op. Mocht het dat zijn, dan valt ie echter wel tegen, want een echte topper vind ik dit niet. Maximaal 87, hoger komt ie echt niet.

Groeten,
Kay

HENRI

neus, hele zachte peat in de achtergrond, vooral heel heiig op de neus, wat citrus, witgeel fruit, licht zilt, en nog een exotisch fruit tintje
smaak, zoet, licht citrus, zoetig qua honing en nu komen as-tonen naar boven, ook een kruidigheid en licht pepertje komen erbij
afdronk/finish; blijft lekker nog even dormijmeren, wel wat drogend, ziltig, zelfs een bittertje en weer wat as, wellicht een citrusschilletje dat terugkomt

ik gok toch op een rond 15yo hogshead tegen 50%
als ik heel specifiek moet gokken, zou ik durven zeggen dat het een bowmore is
wellicht zelf die van the whisky agency van de faces serie
score mag je van mij een 87 noteren, net ff te heiig en drogend, anders was het 88

THIJS100

Neus: Een klein beetje peat, maar die geur verdwijnt snel en wordt vervangen door frisse boerderij aroma's. Natte hooi, zachte rook. In de neus meen ik ook een pepertje te detecteren. Daarna wordt de neus fruitiger. Bittere grapefruit, meloen, citroenrasp en witte winegum.

Smaak: Aanvankelijk droog met de smaak van een kampvuur. Ik had een paar slokjes nodig om 'm te doorgronden, maar daarna kwam ie ook los. Mineralig met aarde en grondtonen. Opnieuw een beetje peper en de turf steekt ook voorzichtig z'n kop op. Citroen en grapefruit. Met water wordt ie kruidiger, mint en anijs.

Finish: Daar is het kampvuur weer. Fruitig (peer), hout en mint. Medium tot lang.

Rating: 91

Conclusie: Deze whisky heeft even tijd nodig, maar dan heb je ook wat. Een complexe neus en smaak met een bijna perfecte balans. Normaal ga ik niet voor deze stijl, maar deze specifieke whisky verdient een applausje. Zoals Johan in de comments al zei, dit kan heel goed een Islay whisky zijn. En dan wat mij betreft een Bowmore. Maar ik denk dat er ook nog een andere mogelijkheid is. Ik heb niet veel ervaring met deze distilleerderij (welgeteld een sample), maar afgaande op proefnotities van anderen zou dit ook een Brora kunnen zijn. Om de gok even af te maken: alcoholpercentage +/- 55 procent, leeftijd ongeveer 20 jaar. Als het een Brora is, dan ligt de leeftijd waarschijnlijk hoger

SOUNDWAVE

nice weer wat frisse appeltjes en witte druiven, mooie heide, vanille, bloesem, hooi en gras en nog meer lentegeuren. Misschien verlang ik onbewust iets teveel naar de échte lente of zomer, maar deze whisky helpt mij in ieder geval. Beetje bubblegum en coastal invloeden die mij doen denken aan een oude Highland Park van Scott’s Selection. Verder kruiden, wat muffe kiwi, ziltig kokoswater en een vleugje rook.

Behoorlijk aparte smaak dit. Beetje alsof ik rucola met pijnboompitten en net iets te weinig balsamicoazijn eet. Kortom: iets groens, noterigs en zoetzuur, maar wel lekker! Echt eentje die groeit. Mooie subtiele maar wel lange finish.
88 punten
Bowmore? Caol Ila? Misschien dat ik de rest nog proef voor maandag avond en een 2e inzending doe.

TURFSMURF

Geur: oude turf. Meer medicinaal dan rokerig. Naast rook ook wat andere fenolische dampen. Iets van citroenen en kamfer. Ook een gerookt forelletje (krijg er trek van) en een klein blokje oude kaas. Die hartige tonen zijn niet heel erg aanwezig, de medicinale/citroenige kant is sterker. Later huppelt er nog een aarbei langs (ik moet minder drinken).

Smaak: olieachtig/vettig in de mond. De medicinale smaak wordt vergezeld door een bitterzoete houtinvloed en citroenschil. Met een paar drupjes water wordt de houtinvloed meer benadrukt en wordt de whisky iets scherper.

Afdronk: nog steeds lekker vet en medicinaal. Alsof mijn mond bedekt wordt door een dun laagje gerookte boter. Apart en zeker niet verkeerd. De medicinale kamferachtige kant blijft lekker lang hangen. Als laatste een klein beetje houtkachelas.

Opmerkingen: ik denk dat dit een oude peater is. Mijn eerste ingeving is een begin-jaren-'80 Caol Ila van zo'n 28-30 jaar, procentje of 54. Ik ga maar voor Caol Ila omdat ik niet zoveel ervaring heb met andere turfwhisky's van deze geschatte leeftijd.

1e-indruksscore: dit lust ik altijd wel, zo'n oude Islay(?). 89pt.

JOHAN BRUGGE

Neus

1ste sessie: Dit zijn de dingen die gelijk door mijn hoofd gingen: bourbon, turf, lichte rook, zeebries ... Caol Ila. Heel lekker! Er zit een soort vegetale turf in, zoals in een Cooley Thosop bv.

2de sessie: Ik ruik nu veel meer fruit dan de eerste keer (appelmoes bv). De plantaardige turf, stalgeur en heide zijn nu wel dominanter dan de eerste keer. Ik begin te twijfelen aan die Caol Ila.

Smaak

1ste sessie: Kaboem! Net als in de neus gaat het in de mond gewoon door.

2de sessie: Aanvankelijk net zoals de eerste keer, maar dan proef ik iets dat mij niet helemaal bevalt. Ik hou het op het plantaardige met een twist (boerderij, heide, vochtig brandend mos). Ik heb van die momenten dat ik denk dat het een Cooley Thosop is. Neeeh, dakannie. Of toch?

Afdronk: Veel maritiemer dan in de smaak.

Ik was eerst echt overtuigd dat dit een Caol Ila 1981 Thosop was. Ik begon later wat te twijfelen, maar ik hou het toch op de Caol Ila. Het is nog steeds niet mijn favoriete CI, verre van, maar het is wel het interessantste sample van de HEBT (voorlopig toch ...).

EDWIN1973

Goedemorgen Bart,

Hier onze tasting notes voor Sample nr. 3:

kleur: pale gold/ Poully Fumé, mooie stroperige lange tranen,
neus: mint, citrus (limoen!), zilt, gras, boter, leer, dennenappeltjes, maar ook wat rook op de achtergrond

smaak: nog meer frisse citrus, limoen, grapefruit, maar ook iets 'sticky': papierlijm, bijenwas.
Daarnaast nat papier, havermout en wat later frisse kruiden: steranijs, citroenmelisse en misschien wat verse basilicum. Ook weer ziltheid en subtiele maar onmiskenbare rooktonen.
In de nadronk nog meer subtiel rook, doet me denken aan gegrild speenvarken op de BBQ, maar ook -eindelijk?- een kenmerkende', zoete 'dropwatersmaak

Misschien dat het proefmoment hier wat aan meehelpt (zondagmorgen, in de zon, in de tuin in ouddorp-aan-zee, net terug van een fijne strandwandeling, vogeltjes fluiten...) maar we vinden dit toch wel een hele mooie delicate zomerse whisky, met een hele fijne 'bite', waar we als Islay-liefhebbers toch wel erg veel van houden.
'Kilchoman' crossed our minds, gezien het 'mintje 'en de 'cleane frisheid' die je in hun Single cask Bourbon-whiskys nogal eens terugproeft, maar de nadronk, de subtiliteit en meer complexe tonen in de neus en het palet van deze whisky doen toch anders vermoeden. Een Caol Ila of een Ardmore misschien?
Onze gok mbt sample 3 is dus als volgt:
Vat: First Fill Bourbon
leeftijd: 15 a 18 jaar
%alcohol: 48
Regio: na veel getwijfel -lijkt immers toch in eerste instantie een Islay te betreffen- kiezen we toch voor 'Highlands
Distillery: Ardmore
Conclusie: lasting, lasting... we waren in eerste instantie er toch wel erg zeker van dat dit een Caol Ila betrof, maar na de tweede keer proeven (met dezelfde notes overigens) toch aan het twijfelen gegaan: we proeven toch onmiskenbare havermout- en grastonen en missen de typische Caol Ila-zoethoutsmaak. Dus na rijp beraad toch maa overgestapt: wij denken dat er in dit heerlijke sampletje een mooie Ardmore 92 zit.

PELLIE

Bart, hierbij de notes voor sample #3

Glas:
een glencairn

Kleur:
Licht goud

Neus:
Een frisse neus, vuurkorfrookje of gebrand hout, limoentje, gras wat net gemaaid is. Kruidig o.a. tijm, dille. Tevens marsepein en noten.

Smaak:
Een pittige, krachtige smaak, droog maar toch ook met een zoetje. Licht rokerig en een pepertje. Goed in balans, maar later toch scherper.
Afdronk:
Middellang tot lang. Balans tussen zoet en bitter. Lekker.

Gokjes:
Een Islay whisky op refill bourbonvat. Bowmore ( TWA the Faces??) Alcohol rond 53%
Ik denk tussen de 15 en 20 yo.

Ik heb deze whisky op zondagavond na een bbq geproefd
toen het lekker weer was en daarvoor is hij ideaal. Mooi!
Tevens heb ik er een sigaar naast gerookt, een nederlandse van der Donk Matta om precies te zijn. Normaal ben ik hier geen voorstander van, maar deze 2 vulden elkaar precies aan....

Punten:
89 punten.

Grt. Marcel.

LIEFMANS

Ik moet stoppen met het topic over het sample te lezen voor ik proef, merk dat ik deze keer vooral bezig was met zoeken naar wat reeds gezegd was ipv zelf te zoeken. er staat nog de helft te wachten tot na de bekendmaking,.

Vlak na het sample een dram port ellen 78 ingeschonken wat me dus erg op de lijn van port ellen - caol ila zet aangezien die ook vaak iets vegetaal in de turf hebben, hoewel dit meestal wel bloemiger is.

Tijdens het proeven door het assig/ droge trouwens ook aan ardmore gedacht. Maar dit sample mist volgens mij het fruit van de 82'ers die de laatste jaren op de markt zijn gekomen.

MARKM

Sample 3

Geur: Lavender (bloemen / parfum), aards, lichte rook, zoet (tofee), alcohol.
Smaak: Snoepgoed (harde zoete zuurtjes), licht bitter, wat rook (turf), caramel.
Afdronk: Relatief kort, lichte rook, wat zoet / caramel.

Algemeen: Aangename whisky waarvan ik de smaak niet direct kan thuis brengen. Het zou een ardmore van rond de 25 jaar kunnen zijn - of een lochside? Alchol percentage rond de 55%.

TOTALATOOL

Hoi Bart,

Gisteravond heb ik hier in de bed&breakfast in Cambridge nog even een kort momentje genomen voor sample 3.

Neus: Ik moet eigenlijk direct denken aan Bowmore, ik denk vanwege de duidelijk aanwezige, maar niet heel zware turf, samen met een frisse grassigheid en fruit in de vorm van een vleugje sinaasappelschil en onrijpe banaan. Op de achtergrond een pepertje en gember. En natuurlijk wat vanille.

Smaak: zoethout, banaan; geen erg "vol" of stroperig mondgevoel, maar wel krachtig

Afdronk: vrij lang met iets van gemberkoekjes, zoethout; wat drogend

Conclusie: Ik denk dat het gaat om een bourbongerijpte malt met een vrij hoog (cask strength) alcoholpercentage van boven de 50%. Laat ik het houden op een niet al te oude Bowmore die zelfs misschien wel wat jonger overkomt dan hij is. In je collectie zou het de Bowmore 1995 Silver Seal kunnen zijn.

MATTI

In the nose the peat is obvious, but by no means dominant. Instead, I get white fruit in bundles: white grapes and lemon. Also heather, wet grass, vanilla and mint. I think we can safely say this was matured in ex-bourbon wood. Pencil shavings and dried white wood confirm those suspicions even more. With some water I get a marked increase in lemon and a distinct smell of ozone. With some more water and some time several sugary scents come out, marzipan among them. The nose reminds me in equal parts of Bowmore Tempest and Lagavulin 12 CS.

Into the taste then. This is definitely older, softer, tamed peat. Heather again, as well as chili’s (not something I taste often). Woody notes: white oak spices which develop into a strong note of cinnamon with some water. Fermenting grass (I know, sounds bad, actually is a nice touch). A mineral note. With even more water: woodsap, pear and the mint from the nose is back. The finish is modestly long, on liquorice root and vanilla.

Overall, this is a tasty older peated expression with a modicum of complexity. Nose and taste are balanced. For me, this is a whisky for a summer evening. One to drink more than one dram of. Not so much one to be analysed, but rather one to be enjoyed. I give it 88 points.

The guesses: 53% abv. An old (for a peated whisky) Islay whisky matured wholly in ex-bourbon casks. I’m thinking Bowmore, due to the grassy notes. 15-20 years old.

P_FROES

N: gerookte limoenen en citroenen, tropisch fruit, heel erg clean dit, iets van chloor, kamfer. Lichte stallucht. Fantastische neus.
M: pompelmoes en weer gerookte limoensap. Turf, maar ook marsepein.
F: Een tikkeltje rubber, maar niet storend. Lichte rook en de weer de limoentjes.

Bowmore +/- 52% 16yo

90/100
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 19 Mei 2014, 21:20

Volgens mij is dit geen Bowmore. Indien het toch zo zou zijn, is dit wel een 'piece unique', want ik heb geen Bowmore gedronken met zo'n atypische smaak. Brora zou ook best wel kunnen. Dat zou de stalgeur/boerderijgeur kunnen verklaren.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor henri » 19 Mei 2014, 21:21

Nou pellie, we hebben exact dezelfde fles genoemd, zou het...? :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 19 Mei 2014, 21:26

johan brugge schreef:Volgens mij is dit geen Bowmore. Indien het toch zo zou zijn, is dit wel een 'piece unique', want ik heb geen Bowmore gedronken met zo'n atypische smaak. Brora zou ook best wel kunnen. Dat zou de stalgeur/boerderijgeur kunnen verklaren.


Ik hoop op Brora, zou leuk zijn als ik met mijn afwijkende gok goed zit :)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 19 Mei 2014, 21:32

Kan wel afwijkend zijn gezien de rest het op een Islay houdt, maar het lijkt mij geen verkeerde gok.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Mei 2014, 21:45

Soundwave schreef:Leuk, mijn notities vertonen heel veel gelijkenissen, inclusief de eindscore :)

Dat kan je wel zeggen inderdaad, vooral de neus is griezelig :D

Als dit een Brora is bevestigt dat in ieder geval dat ik daar niet meer voor wil betalen dan een vergelijkbare Clynelish :) Ik vond hem lekker, maar zeker niet subliem.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Mei 2014, 21:49

Pellie schreef:Een Islay whisky op refill bourbonvat. Bowmore ( TWA the Faces??) Alcohol rond 53%
Ik denk tussen de 15 en 20 yo.

Matti schreef: 53% abv. An old (for a peated whisky) Islay whisky matured wholly in ex-bourbon casks. I’m thinking Bowmore, due to the grassy notes. 15-20 years old.

Je, eh, wie heeft er nu bij wie afgekeken? :P
0 x
Matthijs, whiskynerd.

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 819
Lid geworden op: 08 Feb 2012, 13:38
Locatie: Noord Brabant

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor vmk » 19 Mei 2014, 21:50

Als dit een Brora is en kijkend naar de collectie van Bart, dan zal het de 6de release wel zijn. Dat zou inhouden dat ik hem al een keer op heb en dat ik waanzinnig slecht kan onthouden :?.

Ik zie bij Kay een Springbank, daar dacht ik in eerste instantie aan, maar deze is toch net wat anders.
0 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor henri » 19 Mei 2014, 21:57

Matti schreef:
Pellie schreef:Een Islay whisky op refill bourbonvat. Bowmore ( TWA the Faces??) Alcohol rond 53%
Ik denk tussen de 15 en 20 yo.

Matti schreef: 53% abv. An old (for a peated whisky) Islay whisky matured wholly in ex-bourbon casks. I’m thinking Bowmore, due to the grassy notes. 15-20 years old.

Je, eh, wie heeft er nu bij wie afgekeken? :P


ben ik blij dat ik ze donderdag of vrijdagavond al had ingeleverd, kan ik in die kritiek niet meegenomen worden :gnif
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 19 Mei 2014, 22:08

vmk schreef:Als dit een Brora is en kijkend naar de collectie van Bart, dan zal het de 6de release wel zijn. Dat zou inhouden dat ik hem al een keer op heb en dat ik waanzinnig slecht kan onthouden :?.

Ik zie bij Kay een Springbank, daar dacht ik in eerste instantie aan, maar deze is toch net wat anders.


Brora 6th release? die gaat denk ik niet open voor een HEBT haha
PE heb ik nog heel even in het hoofd gehad door dat vieze randje en Springbank had ik in eerste instantie in mijn notities staan als gok, maar toch er uit gehaald anders zou het al de 3e keer zijn dat ik al dan niet via een PB voor de Springbank MoS ging ;)
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HEBT sample III

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 19 Mei 2014, 22:11

vmk schreef:Als dit een Brora is en kijkend naar de collectie van Bart, dan zal het de 6de release wel zijn. Dat zou inhouden dat ik hem al een keer op heb en dat ik waanzinnig slecht kan onthouden

Oehhh, maar dat zal wel geen 6th release zijn volgens mij. Indien het toch een Brora is gok ik op die van Duncan Taylor.

EDIT: en nu heb ik wel gekeken naar je collectie. :lol:
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort


Terug naar “Whisky Webstek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast