SeaBottom WhiskyClub (SBWC) - www.sbwc.nl - Lelystad

Een eigen plek voor Whisky-verenigingen, -societies, -clubs, -genootschappen, -kringen, -collectieven, -vriendengroepen etc.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Club tasting 12 mei 2013: Bourbon

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Mei 2013, 13:47

Op 12 mei een tasting gehad met bourbons als inzet.

Ik heb de notities in de betreffende rubriek geplaatst.
Zie Vijf Bourbon tasting met een 6de vreemde eend. En vreemd is tie, de Copper Fox Rye Grain Spirit, 1 jaar oud :Tongue
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Kintra clubtasting

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Okt 2013, 10:45

Zondag 13 oktober een proeverij gepresenteerd door Erik Molenaar.
Dit was wellicht de hoogste gemiddelde score bij een club-tasting tot nu toe. Leuk verhaal bovendien :goedgedaan
"Helaas" waren er tussendoor lekkere hapje en heb ik me laten verleiden. Derhalve worden de beoordelingen en scores gaandeweg meer "onbetrouwbaar". Sorry.

5 Eigen Kitra bottelingen en één The Golden Cask botteling die Erik importeert. Ze hebben allemaal een licht-gouden kleur en hingen vrij dik aan.

  • Bunnahabhain 23yo 1989/2013, cask nr. 5741, 46,1%, Kintra.
    Fruit (vooral geel, perzik, aardbei), mineraal (en drop) en wat was en munt.
    Mooie volle, zachte en filmende binnenkomst. Een zoetje met "frisse" munt. Nauwelijks hout, wel stro. Een klein bittertje, opwekkend en gember pittig.
    Score 88 ... misschien wel 89.
  • Dailuaine 21yo, 48,9%, Kintra.
    Eerste indruk, zoetig (over)rijp fruit (banaan, citrus, grapefruit), honing, maple syrop, en later wat chocola en pit-hout. Ook iets rokerig (as). Zachte binnenkomst, vol om dan gember-pittig te worden. Sappig en filmend. Nectarine en zoethout met een gemiddeld lange afdronk.
    Ook deze score ik op 88 punten.
  • Blair Athol 23yo, 1999-2013, 50,8%, Kintra.
    Grassig met citroenschil, appel en wat toffee. Ook een geur die mij minder aanspreekt. Maar wat?
    Anderen noemde dat "kruidigheid" en vonden het lekker. Ik kwam toch op "verdorde bloemen" of iets. Ik heb zoiets eerder in Blair Athol gevonden maar toen veel sterker (té).
    Ook deze is zacht, sappig en filmend. Een bittertje op de huig, gronderig en ketelsteen met een gemiddeld lange afdronk. Je moet er van houden. Score 84.
  • Aultmore 1997/2012 15yo, 55,4%, The Golden Cask, John McDougall.
    Floraal, mineraal en fruitig. Citrus, sinas, grassig en melkchocola. Ook iets van grapefruitschil en anijs?
    Ook weer rond en wat zoetig en behoorlijk pittig en opwekkend met wat zilt. Gemiddeld lange afdronk. Heeft wat tijd nodig en kan best wat water gebruiken.
    Door de drukte deze niet direct gescoord. Later ... ±84??
  • Confidential 20yo, 4th rrelease(?) (i.e. Burnside (Balvenie/Glenfiddich, 99/1), 50,3%, Kintra.
    Grenada sinaasappel (marmelade), chocola, marshmellow. Vol en behoorlijk peperig met Haagse hopjes, zilt en een bittertje.
    Ook met water behoorlijk pittig. Score ±±84.
  • Caol Ila 17yo, 53,4%(?), Kintra. (De laatste fles uit de voorraad van Erik. Verder ook niet meer te koop.)
    Gerookte makreel, appel, thee, citrus en wat vlezigheid.
    Zacht pittig met iets van houtskool en pleisters. Ook weel lekker vol en olie-achtig Afdronk gemiddeld (?) lang .... Als gezegd de zesde en al die hapjes.... Score ±±88

PS: Mijn pen weigerde voortdurend waardoor ik bovenstaande terug moest vertalen uit een soort steno-schrift. En ik ken geen steno dus heb ik vast wat gemist.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Marshammie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 Jan 2013, 13:08
Locatie: Almere

Re: SeaBottom WhiskyClub (SBWC) - www.sbwc.nl - Lelystad

Ongelezen berichtdoor Marshammie » 15 Okt 2013, 22:47

Weer een mooie recensie van een mooie proeverij door Erik.
Een heel leuk en boeiend verhaal wat goed pastte bij de Kintra bottelingen.
Mijn persoonlijke favorieten van de middag was de Blair Athol en de Confidential 4.
En ook ik heb mij laten verleiden tot de lekkere hapjes. :D
0 x
Afbeelding




Slainte


Terug naar “Whisky Webstek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten