HEBT Sample V

Een eigen plek voor Whisky-verenigingen, -societies, -clubs, -genootschappen, -kringen, -collectieven, -vriendengroepen etc.
Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT Sample V

Ongelezen berichtdoor p_froes » 02 Jun 2014, 22:56

Hierbij mijn notes. Ik ging ook voor de Lim Eiling botteling :D, maar hij kon mij minder bekoren.

5
N: Welcome to the Lowlands. Graan, muesli, grassig, muffe natte theedoek, met een laagje wit fruit: appels, peertjes. Na een tijdje in het glas komen de appeltjes meer naar voren. Er gebeurt verder weinig. Paar druppels water: Vanille en wat ananas komt los.
M: Aardig wat zeep, geconfijt fruit, perzik op siroop.
F: Grapefruit en vanille

Tegen de rand van te veel zeperigheid voor mij. Dit heb ik vaker met Littlemill. Dus dat is mijn gok.
Littlemill 1990/2013, 49.8%

85/100



5bis
N: Wederom, granig, grassig, maar met een laagje sherry erbovenop. Cleane moderne sherry. Niet verkeerd. Bouillonblok met speculaas en wat versgebakken cake. Ook rum tonen. Caroni om specifiek te zijn. Met water komt er wat meer tropisch fruit los. Mango's en perzikken.
M: Zeep is hier ook aanwezig, maar veel en veel minder dan de vorige. Rozijnen, golden syrup. Veel houtinvloeden. Ook de perzikken hier.
F: Erg drogend. Te lang getrokken thee en wat geconfijt fruit. Lichte zeperigheid.

Dit moet Littlemill zijn.
Littlemill 1989 21yo, 51.3%

De zeperigheid weerhoud me ervan deze 90 punten te geven. Maar ik vind dit wel lekker.
89/100
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HEBT Sample V

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 02 Jun 2014, 23:02

Ik herkende hier direct Littlemill in en dat bleek dus correct. Altijd mooi, zo'n eigen en herkenbaar profiel.
Ik ging ook voor de Eiling Lim botteling, vooral omdat ik hoopte deze eens te kunnen proeven.
Mijn notes:

---===---===---===---
Geur: eerst wat lijmig en gesloten, stopverf. Later vanillecake en eucalyptus. Limoen. Mout, jute zakken en kruidenbitter. Wordt fruitiger en fruitiger. Heeft ook een klein randje van plastic gympen. Met wat water komt er ineens duidelijker marsepein door. Na het natmaken wordt het fruit ook een stuk nadrukkelijker aanwezig (aarbeidenfruitella).

Smaak: licht prikkelend en vol. De vanille/fruitcombo in de geur komt volop door in de smaak. Mooie, gebalanceerde, fruitige smaak zonder overdreven vatinvloed of rare off-notes. Extra water versterkt de smaken, een beetje richting Grand Marnier zelfs.

Afdronk: een snoepige, moutige, zoetheid die aan de tanden plakt. Na water blijft het fruit ook in de afdronk wat langer hangen. De afdronk wordt ook steeds kruidiger en waxier.

Opmerkingen: een Littlemill denk ik. Ik denk dat deze uit het tijdvak '85 - '92 komt, niet garage/olie-achtig genoeg voor '85-'88 en niet zo extreem citrussig(?) als een '92-er. Ik mis een beetje wax in de afdronk die ik met '89 Littlemill associeer, dus blijft '90 of '91 over. Ik gok/hoop dan maar dat Bart ons verwend heeft met de Littlemill '90 van Eiling Lim.

1e-indruksscore: eerst 88pt, maar hij ontwikkelt zich zo mooi met water dat ik uiteindelijk op 90 uitkom.
---===---===---===---

Conclusie: ik lust nog steeds Littlemill.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HEBT Sample V

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 03 Jun 2014, 00:10

altijd leuk als Serge een noot noemt waarbij ik in eerste instantie echt aan mezelf begon te twijfelen: tijm in dit geval.
0 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HEBT Sample V

Ongelezen berichtdoor henri » 03 Jun 2014, 08:45

dit was mijn notitie naar bart:
neus; fruit, licht exotic, zachte hei of gras, zoetgeurende bloemen en lemon, lichte noot of licht hout, amandeltje, net geen spijs of marsepijn
smaak; zoet fruit, boter, en verder veel van de genoemde aspecten uit de geur die ook in de smaak terugkomen, met zo lijkt het ook wat gember
finish, licht drogend en nog steeds fruity, ook een licht bittertje, verwarmend, licht peperig
ik gok een 20yo whisky op een abv van 50%
dit zou zomaar de littlemill van daily dram van 1989 kunnen zijn, dus dat is bij deze mijn gok , 89 punten.


potverdikke, eiling lim, ik twijfelde nog, had deze een keer eerder op met een littlemill-tasting, zat in de buurt.. :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: HEBT Sample V

Ongelezen berichtdoor Banzai » 03 Jun 2014, 11:12

Soundwave schreef:Had trouwens nog nooit van Eiling Lim gehoord en dus ook niet deze LM. Man wat zou ik heir graag een flesje van gehad hebben.


Eiling is de echtgenote van Luc Timmermans (Thosop). Zat enkele weken geleden op de supertasting van Fulldram met Bert Bruyneel. Een dame met pit ;)
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2419
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HEBT Sample V

Ongelezen berichtdoor Kay » 03 Jun 2014, 20:24

De notities die ik heb opgestuurd:

5:
N: Vanillekoekjes, gerstepap, limoen, toffee, appel, graan, amandel, sinaasappel, vanille en cactus.
T: Grapefruit, limoen, granen en sinaasappel.
F: Limoen, granenkoekjes, perzik, toffee en een vleugje rook.

Score: 87/88. Mooie neus, maar de smaak is me iets te bitter.
Ik heb afgelopen weekend enkele Littlemills op een rij geproefd, dus dit profiel herken ik inmiddels uit duizenden. Ik durf zelfs iets over een tutu te roepen! Maar ja, welke Littlemill dan? Je hebt er zo veel! Uit wat ik tot nu toe geproefd heb, heb ik het idee dat de jaren '80 Littlemills over het algemeen nog een pak graniger zijn dan deze sample en de '92-ers meer 'fudgy', dus ik ga voor 1990. De MoS lijkt me dan wel een mooie gok, aangezien ik bij die ook bij de notities van twee andere 'pamplemousse' tegenkom.

5B
N: Sinaasappel, hoestsyroop, mocca, peper, hazelnootpasta, Ricola snoepjes, rozijn en maggi.
T: Sinaasappel, kruidenbonbons, pure chocolade, graan en zoethout.
F: Mocca, rozijn en sinaasappel.

Score: 88. Net als vorig sample iets te bitter in de smaak, maar die heel aparte neus haalt wel punten.
Eerlijk is eerlijk, als ik deze sample helemaal los van de voorgaande en zonder jouw collectie te kennen had geproefd, had ik (ondanks de gelijkenissen) niet gelijk aan Littlemill gedacht. Nu ik zo zeker ben van de voorgaande, ga ik er echter vanuit dat het een sherried Littlemill is: Littlemill 1989 Thosop. Moet ook haast wel kloppen als ik de kruidige associaties van anderen op WB daarbij lees.


Grappig dat mijn redenatie over de jaargangen van Littlemill wordt bevestigd :) Of wellicht puur toeval...

Welke was 5B dan nou?
0 x
Afbeelding

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 819
Lid geworden op: 08 Feb 2012, 13:38
Locatie: Noord Brabant

Re: HEBT Sample V

Ongelezen berichtdoor vmk » 03 Jun 2014, 20:26

Die je gegokt hebt Kay, de Thosop.
0 x

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2419
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: HEBT Sample V

Ongelezen berichtdoor Kay » 04 Jun 2014, 08:39

Nu ik Alex' reactie zie snap ik de 'cryptische' omschrijving van Bart over die 5B ook :roll:
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2797
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: HEBT Sample V

Ongelezen berichtdoor Pellie » 04 Jun 2014, 16:17

Kay schreef:Nu ik Alex' reactie zie snap ik de 'cryptische' omschrijving van Bart over die 5B ook :roll:


Ik ook..... :P
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT Sample V

Ongelezen berichtdoor Matti » 04 Jun 2014, 19:47

Zo, terug van orkney. Maar ben ik nu scheel of staat er nergens in dit topic wat de samples nu precies zijn? :D
0 x
Matthijs, whiskynerd.

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 819
Lid geworden op: 08 Feb 2012, 13:38
Locatie: Noord Brabant

Re: HEBT Sample V

Ongelezen berichtdoor vmk » 05 Jun 2014, 11:37

Over het eerste geef ik geen oordeel, maar de samples zijn wel kenbaar gemaakt, weliswaar in cryptische vorm.
Het betreft de 1990 Eiling Lim en de bis was de 1989 Thosop.
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HEBT Sample V

Ongelezen berichtdoor Matti » 05 Jun 2014, 11:57

Ah, duidelijk. In het kille ochtendlicht snap ik de cryptische hints ineens ook weer inderdaad ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.


Terug naar “Whisky Webstek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten